yamaha_mt09




Reflexní a fluorescenční doplňky

Ačkoliv nás v těchto dnech škádlí vrtochy aprílového počasí, zimě už definitivně odzvonilo. S prvními jarními paprsky se probouzí nejen příroda, ale taky motorkáři. A jak rostou hodnoty na teploměru, roste i provoz na silnicích. Je asi zbytečné pořád dokola omílat, že motorkáři jsou zvlášť zranitelní účastníci provozu. Raději si připomeňme, co můžeme my sami pro svou bezpečnost v jedné stopě udělat. Jednou ze zásadních věcí na silnici je být viděn. A právě k tomu velkou mírou přispívají ochranné prvky v podobě reflexních a fluorescenčních oděvů a doplňků.

Kapitoly článku

Při výběru motocyklové výbavy se stále častěji setkáváme s nejrůznějšími reflexními a fluorescenčními materiály, kterými jsou oděvy vybaveny. Mohlo by se zdát, že tyto dva prvky aktivní bezpečnosti jsou totožné, ale opak je pravdou. V čem se tedy reflexní a fluorescenční materiály liší? Pojďme si na to posvítit (doslova)…
Rozdíl poznáte už na první pohled. Fluorescenční (nebo také signální) materiály mají výraznou, obvykle svítivě zelenou, žlutou či oranžovou barvu, díky níž je materiál zřetelně vidět už z velké dálky. Naproti tomu reflexní prvky samy o sobě nijak výraznou barvu nemají (většinou jsou bílé nebo šedé) a za běžného denního světla si jich na oděvu možná ani nevšimnete. Reflexní materiály fungují na principu klasických odrazek - jejich výhoda se tedy projeví až ve tmě nebo při zhoršené viditelnosti, kdy odrážejí paprsky světla třeba z reflektoru automobilu. Reflexní materiály totiž mají za úkol světlo v co největší míře odrážet zpět ke zdroji. Zřejmě nejrozšířenější reflexní technologií je 3M Scotchlite. Tento materiál odráží světlo zpět ke zdroji a zajišťuje tak viditelnost až na 180 m, zatímco bez použití reflexního materiálu není motorkář viditelný na víc než 30 m!
Na trhu je už dnes spousta různých fluorescenčních a reflexních doplňků a prvků, kterými se můžeme vybavit, o jejich stoupající oblibě navíc svědčí rostoucí frekvence „svítivých“ motorkářů, s nimiž se lze na silnicích potkat. Nebudeme zde vyjmenovávat celou škálu takových produktů – v nabídce většiny prodejců se už nějaká ta fluorescenční nebo reflexní přilba, bunda či kalhoty běžně najde. Stejně tak je široká nabídka všemožných doplňků (reflexní pásky na suchý zip nebo jako samolepky, vesty různých střihů, nepromoky…). Pokud jste chtěli za jízdy využívat tyto aktivní ochranné prvky, měli jste dosud dvě možnosti: buď jezdit přímo ve speciálním fluorescenčním či reflexním oblečení (to se však nelíbilo těm motorkářů, kteří si potrpí na image-„vypadám v tom jak popelář!“…), nebo používat doplňky v podobě vest, návleků či pásků (jenže vesty se vzdouvají, pásky jsou malé a můžou uletět…).
Výrobci jdou stále dál a dál a tak poslední novinkou, která nás zaujala, jsou bundy s tzv. Pro Vision Vest. Tato fluorescenční vesta je integrována do bundy respektive její zadní zapínací kapsy, odkud lze vestu kdykoliv vyjmout a pomocí zipu a přezek ji upevnit na bundu. Sami si tak můžete vybrat, kdy budete v klasické cestovní bundě a kdy pojedete v reflexní vestě. Pro Vision Vest navíc nemusíte vozit pod sedlem nebo v kufru (kde vám v případě karambolu nebude moc platná), ale máte ji pořád u sebe, složenou ve speciální kapse v bundě.
Další možností jak co nejvíc zviditelnit přilbu, a to nejen dočasně během nouzové odstávky motocyklu, jsou modely rovnou opatřené fluorescenčním povrchem. Tuto barevnou variantu má v nabídce už většina světových výrobců, a dají se sehnat jak  integrální , tak otevřené i odklápěcí modely. Ani když máte problém s tím, že zelenožlutá barva zrovna neladí s vaším motooděvem, není ještě cesta k vaší bezpečnosti úplně uzavřená. Designově střízlivější řešení přináší luminiscenční lak, který podobně jako fosforové předměty absorbuje denní světlo, a po setmění jej vyzařuje zpět do okolí. Výhody tohoto elegantního východiska se ale omezují pouze na použití noci. Podobně je na tom stylová "kokoska" se dvěma nenápadnými LED světýlky na temeni, vyráběná pod značkou výrobce legendárních amerických motocyklů. Představa jezdce na chopperu se zářivou přilbou na hlavě není příliš reálná, ale i ti největší tvrďáci občas myslí na svou bezpečnost.
Další flourescenční a reflexní prvky motorkářské výbavy si můžete prohlédnout ve fotogalerii k článku.
A protože se s těmito doplňky a oblečením setkáváme stále častěji v obchodech i na silnicích, zajímalo nás, jak situaci vidí BESIP. Na otázky nám proto odpověděl Daniel Turnvald, šéf BESIP Teamu.

V poslední době se na trhu výrazně zvýšila nabídka fluorescenčního motooblečení a doplňků. Dá se tento trend označit za uspokojivý, a jakému vlivu jej přisuzujete? Kde jsou případně rezervy a díry na trhu?
Užití fluorescenčních doplňků oblečení je chvályhodné u všech účastníků provozu na pozemních komunikacích, motocyklisty nevyjímaje. Zejména za snížené viditelnosti se radikálně zlepšuje viditelnost takového účastníka provozu. Reflexní prvek je viditelný až na vzdálenost 200 - 250 m. Takže lze na Vaši otázku odpovědět, že zvyšující se nabídka reflexních doplňků pro motocyklistů je rozhodně uspokojivý trend, jehož důvod spatřujeme zejména ve zvyšující se poptávce přímo od motocyklistů. A rezervy? Reflexních a vkusných prvků není nikdy dost.
Některé názory zpochybňují účinnost reflexní vesty na motorce – na které části oděvu motorkáře je tedy reflexním nebo fluorescenční povrch nejefektivnější?
Z pohledu řidiče, který přijíždí k motocyklistovi ze zadu, je reflexní vesta v pořádku. Reflexní plocha je umístěna na zádech motocyklisty, takže přijíždějící řidič vidí reflexní plochu. Pochopitelně za situace, kdy motocyklista jede na motocyklu sám. Pokud má za sebou řidič motocyklu spolujezdce, měl by mít reflexní vestu na sobě právě tento spolujezdec.
Pro řidiče, který přijíždí k motocyklistovi z protisměru, není reflexní vesta tak úplně ideální řešení. Hrudník motocyklisty většinou není tak úplně vidět. Vhodnější je užití reflexních prvků na kolenou motocyklisty.
Jaký je váš názor na povinné denní svícení automobilů? Znevýhodňuje podle vás motocykly, nebo naopak zvyšuje efekt reflexních prvků, pokud je motorkář používá?
Při denním svícení se projeví případné reflexní prvky většinou až při snížené viditelnosti nebo v lesních úsecích. Ve věci diskutovaného znevýhodnění, resp. zneviditelnění motocyklistů při denním svícení je náš názor ten, že denní svícení motocyklisty neznevýhodňuje. Svítící vozidlo, a je jedno, zda jednostopé nebo dvoustopé, je při denním svícení dříve viditelné jak pro protijedoucí vozidla nebo odbočující vozidla, ale zejména pro přecházející chodce. Ano, v kontinuálním dopravním proudu lze snadno zaměnit motocyklistu za automobil, kterému svítí jen jedno světlo, ale to není znevýhodnění motocyklisty. Když dříve svítili ve dne pouze motocyklisté, byli lépe vidět. Ale na pozemních komunikacích se nepohybují pouze a jenom motocyklisté. Je potřeba, aby byli vidět všichni motorizovaní účastnící silničního provozu.

Informace o redaktorovi

Jan Krajíček - (Odebírat články autora)
Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)

Jaký máte na používání reflexních a fluorescenčních prvků na motorce názor vy?

  1. Hlasováno: 237x
  2. Hlasováno: 269x
  3. Hlasováno: 13x
  4. Hlasováno: 68x
  5. Hlasováno: 34x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist