Foggy Petronas FP1
Text: Tomáš Scherer | Zdroj: motorcyclespecs | Foto: collectingcars, iconicmotorbikeauctions, asphaltandrubber, paultan.org, archiv | Zveřejněno: 24.4.2022 | Zobrazeno: 7 207x
Text: Tomáš Scherer | Zdroj: motorcyclespecs | Foto: collectingcars, iconicmotorbikeauctions, asphaltandrubber, paultan.org, archiv | Zveřejněno: 24.4.2022 | Zobrazeno: 7 207x
Neřekl bych, že se motorka nevyvíjela! Mezi lety 2004 a 2006 se intenzivně pracovalo na sice koncepčně zamrazeném, ale jinak velmi upraveném motoru, výfukovém potrubí, airboxu. Jestliže měl na začátku motor cca 177k a ve 14tis se rozpadal rozvod, tak na konci měl přes 193k a snesl přetočení až na 17tis. Z hlediska konstrukčního je to dost velký úspěch s hrníčkovými zdvihátky a danou velikostí ventilů. Ostatně ten motor měl vrtání 88mm, o 7mm víc jak dnešní MotoGP. Také koncepce motoru má spletitější cestu, úplně první motor představený při GP Malajsije vypadal jak z F1 díky Sauberu, následně druhá generace původní koncept výrazně přepracovala do víc motorkového vzhledu a když pak spolupráce se Sauberem skončila, nedošlo k předání kompletního návrhu, ale motor SBK celkem nepochopitelně nakonstruoval Suter(v té době bez zkušeností s tak velkým projektem) a víceméně jako volné pokračování posledního GP motoru, s přimhouřeným okem jsou si podobné. To znamenalo později nemálo starostí pro firmu, která od Sutera vývoj SBK motorů převzala. Na druhou stranu ve stejné době i jiné významné značky měly problémy s vlastní konstrukcí výkonného čtyřtaktu, zkušenosti v Evropě chyběly.
Hnidopichova poznámka....: v souvislosti s firmami Petronas a Momoto bych nepoužíval sousloví "malajský" ale "malajsijský", protože to jsou firmy sídlící v Malajsii. Malajec je označení etnika či národnosti žijící ve státě Malajsie, kde mimo Malajců žijí i Číňani a Indové a další méně početné národnosti.
Dík za článek. Zajímavý stroj. Kdysi jsem o něm četl (snad v ČMN?), výfuky dozadu už od hlavy, které vyvíjel Micron byly prý potažené nějakou keramikou právě kvůli té teplotě. Ale i tak to muselo topit jak Temelín...
Spíš by se patřilo ještě napsat něco o koncepci motoru. Že hlava je otočená naopak a výfuky směřujou dozadu, čimž topila šíleně a proto jak je tu první koment i párkrát hořela, protože svody neměly chlazení.
Čekal bych víc info, když tu o tom píšete.
To byl plamenomet.Pod Troyem Corserem to i parkrat horelo.
1 reakce