globalmoto_unor




BMW StreetGuard AIR: jak funguje bunda s airbagem?

Značka BMW Motorrad letos svou kolekci značkového oblečení rozšířila o novinku, kterou chce přispět ke zvýšení bezpečnosti v případě pádu. Vesta s airbagem sama o sobě není až tak převratným objevem - používá ji už několik výrobců oblečení - ale přesto tahle zpráva potěší ty, kdo chtějí na svém bavoráku vypadat stylově.

Airbagovou vestu Street AIR teď totiž lze nově nainstalovat do speciální verze bundy StreetGuard, která je z výroby připravená na komunikaci s řídící jednotkou airbagu. Na první pohled tedy není poznat, že nějaký airbag na sobě vůbec máte, a přitom jste za jízdy pod jeho neustálou ochranou. Spojení bundy s vestou je však zároveň jediné, co je ke správné funkci airbagu potřeba - tedy žádné drátování s motorkou není nutné. Stačí spojit vestu s bundou pomocí dvou kabelů.

Bunda s označením StreetGuard AIR se od základního modelu liší v několika detailech. Kromě vnitřních zipů a druků, potřebných pro uchycení vesty, je to jednak malý panel se třemi kontrolkami, umístěný na levém rukávu. Podle barvy svítící LEDky jezdec může kdykoli zkontrolovat, zda je airbag aktivní a jestli je baterie dostatečně nabitá. Dalším nadstandardním prvkem je snímač u zapínání bundy, který deaktivuje zapnutý airbag pokud si bundu rozepnete - v takovém případě by nafouknutí airbagu stejně nemělo žádný efekt. Bunda StreetGuard AIR je pro instalaci airbagové vesty dále upravena tím, že nemá ve výbavě integrovaný páteřák ani vyjímatelnou termovložku.

I bez ní však stále zůstává odolná proti větru, nepromokavá a díky klima membráně BMW C.A.R.E. také dobře prodyšná. O větrání v letním počasí se navíc postarají četné zipy na přední a zadní části, a do chladnějších a deštivých dnů je tu naopak odnímatelný límec s vestavěnou kapucí. Absence páteřového chrániče má samozřejmě svoje opodstatnění; airbagová vesta na zádech nese svůj vlastní. Čemu by překážela termovložka sice nevíme, ale vzhledem k volnějšímu střihu bundy nebude problém se pod ní v chladném počasí trochu přiobléknout. Vesta každopádně pod bundou nijak nepřekáží, a ani její hmotnost 2 kg není nijak na obtíž.

Podstatnější je však funkčnost samotného airbagu. Ten pracuje samostatně, bez jakéhokoli spojení s motorkou, a dá se tedy použít na jakémkoli motocyklu. Mohou ho oblékat i spolujezdci. Do aktivního režimu se spouští jednak hlavním vypínačem, umístěným na zádové části zhruba mezi lopatkami, a pak zapnutím bundy, kdy se spojí dvě čidla všitá do pruhů látky, překrývající zip. Od té chvíle jsou senzory airbagu (dva v ramenou a jeden na zádech) v pohotovosti, a hlídají každý neobvyklý pohyb. Řídící jednotka je naprogramovaná speciálním algoritmem, který rozezná kritickou situaci a během 25 milisekund nafoukne kapsy vesty. V kombinaci s ostatními pevnými chrániči bundy tak při nehodě chrání hlavně kritická místa na těle - hrudník a záda - ale také často ohrožené klíční kosti a ramena. Částečně zpevní také krk, ale vzhledem k tomu, že jsme při demonstračním pokusu neměli k dispozici správnou velikost, nemůžeme tento parametr objektivně posoudit. Vesta se totiž vyrábí v šesti velikostech pro různé postavy.

Aby se airbag neaktivoval zbytečně při každé drobné nehodě, řídící jednotka reaguje na čelní nárazy až v rychlostech nad 20 km/h. Dokáže však rozpoznat také pád při podklouznutí kola v náklonu, highsider a další krizovky. Systém dokonce umí reagovat na vývoj situace, a v případě zvýšení rizika aktivovat airbag až v průběhu pádu. Tak alespoň hovoří oficiálního zdroje - ověřené v praxi to nemáme.

Otázka na závěr zní: stojí to za ty nekřesťanské peníze? Doporučená prodejní cena bundy je 23 841 Kč a vesta u dealerů stojí 34 058 kaček. Odpovědět si musí každý sám. A nápovědou při tom může být jiná otázka: Na kolik si ceníte vlastního života a zdraví?

Video: Street AIR Dry

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Video: StreetGuard AIR

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist