Motoráj 11/2009

Podzim přeje endurům víc než jakýmkoliv jiným motorkám, a proto je tohle číslo časopisu Motoráj plné bláta, písku, louží a štěrku. Ostatně, to minulé bylo převážně o „silnicích“, takže proč ne... Vyzkoušeli jsme tedy novinky KTM pro rok 2010, do Maďarska zajeli na testování Husabergů a jako první se svezli na žhavém českém želízku v ohni, VM Motor 610F Motocross. Ale i ti, kteří s příchodem chladného počasí uklidí stroje do garáží, si samozřejmě přijdou na své. Ať už při reportáži z milánské výstavy EICMA 2009, nebo ve sportovní sekci, ve které se dozví, jak to letos všechno bylo a jak to – možná – bude příští rok. Prostě jako vždy jsme se snažili pro vás vybrat to nejzajímavější, co hýbe motorkářským světem a doufáme, že se vám i číslo 11 bude líbit minimálně stejně jako ty ostatní. Tak příjemné čtení.

Motoráj 11/2009
6 Italská ochutnávka
EICMA 2009
Podzim mám rád snad jen kvůli jedný jediný akci – a tou je milánská výstava EICMA. Zaprvé mám Itálii rád, zadruhý tady uvidíte na jednom místě všechno, na co se můžete v příštím roce těšit nebo o čem budete aspoň snít. EICMA je prostě taková velká motorkářská slavnost, a kdo tady jednou byl, rád se vrací.
Na ten letošní ročník jsme ovšem vyrazili s ještě větší zvědavostí než jindy. Buď jak buď, slovo krize ztratilo abstraktní význam, skloňuje se v poslední době ve všech pádech, a tak jsme trochu s obavami očekávali, jak se tahle skutečnost projeví právě na výstavě. Už dopředu byla ohlášena nepřítomnost dvou gigantů, a sice Hondy a Yamahy, který svý novinky předvedly pouze na výstavě v Tokiu. Škoda, obě značky přišly s nepřehlédnutelnými novinkami…

Motocykly

20 Česká radost
VM Motor 610F Motocross – exkluzivní představení
Po mnoha hubených letech tuzemské motocyklové výroby, která pouze místy prosvítila zpráva o 125 ccm pana Blaty nebo odvážných projektech FGR, zazvonil náš redakční mobil s malým zemětřesením. „Můžete přijet, VM 610F je připravena k oficiálnímu představení a otestování.“ Nádhera. Motocykl s reálným příslibem sériové výroby, konkurenceschopnosti a označením Made in Czech nepřichází na náš trh každý den a časopis Motoráj vám přináší vůbec první jízdní test tohoto atraktivního jihočecha.

26 Oranžová Březová
KTM offroad modely 2010
Přeleštěné zbraně řady SX a EXC z dílny rakouských inženýrů vstupují sebevědomě, bez bázně a hany do příští offroadové sezony. Jemné a citlivé doladění již tak moc podařeného, leckdy také ve třídě nejpodařenějšího, má postačovat nejen pro získání budoucích titulů v MS, ale také sympatií jezdců, kteří se ježděním především baví. A není důvod tomu nevěřit.
Pro představení modelů 2010 si značka KTM vybrala známou motokrosovou trať v Březové nad Svitavou. Než však vypustila hordu horkokrevných novinářů na zkušební okruh, představila na tiskovce novinky a změny na offroad modelech, a především zodpověděla několik zvídavých dotazů.

34 Husarské kousky
Novinky Husaberg 2010
„Tak v kolik vyrazíme?“ ptá se mě po telefonu Hajnej, a pokud bych svůj mozek přirovnal ke skladu, teď právě začal jeho správce zuřivě hledat zašantročenou informaci. Úplně ho před sebou vidím – malou, smutnou figurku přehazující dětskou lopatičkou tuny kravin, kterých je skladiště plné. Marný boj… i když… a hele! Stal se zázrak a já si vzpomněl! No jasně, jedeme na Husary! A když na husary, tak samozřejmě do Maďarska.
Hajnej mě vyzvedává v práci někdy kolem poledne a vyrážíme na cestu. Já se těším, že si zafotím, Hajnej, který jede na takovouhle akci poprvé, se netěší, že sebou flákne. V podstatě celou dobu maluje čerta na zeď – jak určitě spadne, všechno rozbije a ostatní se mu budou smát, jak udělá časopisu nehynoucí ostudu…

40 Elektrika do terénu
Barefoot Motors EUV M-1
Firma Barefoot Motors je mezi továrnami na motorová vozidla naprostým nováčkem. Její historie se začala psát tak, že zakladatel Max Scheder-Bieschin viděl, že na elektřinu už se dělají vozidla na kdeco, a když mohou volty hýbat lokomotivou, ještěrkou nebo golfovým vozíkem, mělo by to jít i v terénu.


42 I Like It
Kymco Like 125 – citysurfers
Kymco už dávno nepatří mezi značky, které způsobují pobavený úsměv nebo pohrdavý úšklebek a celkem slušně šlape na paty jak japonským, tak evropským výrobcům. Kymco prostě není žádná odfláknutá rychlokvaška a je třeba s ním počítat jako s konkurentem, kterého neradno podceňovat.

44 Japonec pro guzzisty
Honda CX 500 – ojetina
Neobvykle vyhlížející motor netradiční koncepce. To je to, co přitahuje na tomto zvláštním modelu oči asi nejvíc ze všeho, a to dodnes. Při svém představení na výstavě IFMA v roce 1978 vzbudila CX 500 vlnu nevšedního zájmu právě díky motoru. Tehdejší šéf vývoje u Hondy Hiroshi Kameyama za jeho konstrukci proto jistě dostal tučný prémie.

48 Buffalo’s Bikes
Poněkud jiný typ „stavby“ v barvě Weisse Diamant Mercedes Individua ze středočeských Hořovic
Cesta za touto krásou v barvě Weisse Diamant Mercedes Individua nás vede přímo do centra středočeských Hořovic, do dílny zručného puntičkáře Petra Buffalo Chlustiny, který právě dokončil svou práci. Tuto stavbu navrhl sám a dbal na každý detail konstrukce. Povedlo se mu postavit ale poněkud jiný typ „stavby“, než na který jsme zvyklí. Obyčejně se jedná o stroj, který běžně za rok najede jen pár kilometrů, když je na místo výstavy či srazu dovezen v korbě dodávky a pouze několik posledních kiláků jede po svých. Ale tady je nám již na první pohled jasné, že hledíme na stroj určený k ježdění. Totálně zmodralé svody výfukových plynů věští, že se se strojem jezdí, a ne zrovna málo.

60 S čím se jezdí pro vítězství
Pořádně jsme se podívali na mašinu Martina „Foxe“ Lišky – Yamahu YFZ450R ‘09
Jak věrní čtenáři vědí, pravidelně otiskujeme reportáže ze seriálu ITP ESSOX CUP, který je pořádán jak pro motorky, tak pro čtyřkolky, obojí ve dvou kategoriích, tedy Profi a Hobby. A díky tomu vlastně přišel nápad na tento článek – co všechno udělat pro to, aby se z vašeho hobby quadu stal stroj profíků? Stroj, který vydrží bez závady několikahodinové závodní tempo? Stroj, který je schopný vás dovézt na stupně vítězů?

Techmánie

16 Riders2Bikers
Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
Tak jsme se byli podívat v Miláně na výstavě EICMA, a to byste nevěřili, co všechno se krize nekrize na motorky nabízí nového… Expozice se vším možným praskaly ve švech a na co si člověk vzpomene, to už někdo vymyslel a vyrobil. Jistě, je třeba vybírat, protože někdy to jsou doslova ptákoviny, nicméně i ptákovina má evidentně svého kupce. My ale ptákoviny nenabízíme, naopak – a tentokrát jsme vybírali zvlášť pečlivě, protože se blíží Vánoce a je nám jasné, že budete potřebovat inspiraci pro dárky. Ať už pro někoho blízkého nebo pro sebe.

18 Špína sama nezmizí
Redakce testuje – čistící prostředky Muc-Off
No a je to tady. Chvíle, kdy většina z nás, i když se skřípěním zubů, musí uznat, že s každodenním ježděním máme pro letošek utrum, a nastal tedy čas k odstavení strojů do temnot garáží. Ale ještě než mašinu přikurtujete k podlaze bytelným řetězem, ještě než zkontrolujete napájení alarmu, ještě než k ní přivážete pitbula a tchyni, měli byste se o ni postarat.

54 Syndrom kolene
K ježdění v provozu to není potřeba, dá se u toho rozbít motorka a z určitého pohledu je to stejně nebezpečná zbytečnost. Ale jezděte v kombinéze na sportovní motorce a mějte nedotčené slidery…
Dát v zatáčce koleno na zem je podobná dovednost jako jezdit po zadním. K ježdění v provozu to není potřeba, dá se u toho rozbít motorka a z určitého pohledu je to stejně nebezpečná zbytečnost. Ale jezděte v kombinéze na sportovní motorce a mějte nedotčené slidery, jde to k sobě stejně špatně jako mít streeta a nezkusit ho zvednout.
Je spousta lidí, pro které není problém jet rychle, stíhat ostatní nebo jim ujíždět, sjíždět gumy na bocích, ale slidery pořád jak z fabriky. Dát koleno v provozu je jednoduše technika sama o sobě, a kdo dumá, jak na to, měl by v následujících řádcích odhalit princip.

64 Kupujeme motorku
Připravili jsme několik základních rad, a když jim uvěříte, výrazně snížíte pravděpodobnost toho, že se z vás stane výstavní kafka

Zatímco minule jsme se podívali na to, jak si poradit s prodejem motorky, dneska se zaměříme na její nákup. Připravili jsme několik základních rad, a když jim uvěříte, výrazně snížíte pravděpodobnost toho, že se z vás stane výstavní kafka. Případně, že si koupíte stroj sice v cajku, ale s provozem náročnějším, než si můžete dovolit, nebo mašinu, která vám ani nejde pod nos.

68 Kdo stojí za rozmachem?
Jsou lidi, kteří přišli s něčím novým nebo hráli jednu z hlavních úloh v nějakém novém směru. Kdo se ocitnul ve správnou chvíli na stejném místě?
Když se zastavíte v čase, podíváte se po kosmu, kouknete na ty miliony let, kdy se zeměkoule různě předělávala, tak musíte uznat, že v motorkách jsme to ve vesmíru dotáhli nejdál ze všech. Jsou lidi, kteří se na vývoji podíleli základní měrou tím, že přišli s něčím novým nebo hráli jednu z hlavních úloh v nějakém novém směru. Protože homo sapiens za řídítky nějakou dobu sedává, dá se dnes už s jistotou říct, kdo se ocitnul ve správnou chvíli na stejném místě.

Sport

72 … australský pacient
Reportáž z posledního závodu Moto GP
Kdo ví, jak by Valentinu Rossimu chutnala ona polévka ze „staré“ slepice, nebýt zdravotních problémů a nutné pauzy, kterou Stoner musel v polovině rozjeté sezony absolvovat? Australský pacient je zpět, psaly palcové titulky po celém světě v posledním měsíci. A navíc ve své staré formě. Po záhadné nemoci tak není ani vidu, ani slechu.
Odpověď na úvodní otázku se však již stejně nikdy nedozvíme. Můžeme se jenom domnívat a spekulovat, co by, kdyby, byť se ovšem v žádném sportu a ani v životě na žádné coby a kdyby nehraje. Přeci jenom však musí i ti silně zaujatí fanoušci nechat na hlavě, či i možná spíše smeknout před tím, v jaké síle se Australan znova za řídítka Ducati posadil.

A žraloci už krouží

Rozhovor s mistrem světa Moto GP Valentinem Rossim
Pomalu, ale jistě. A Valentino Rossi to ví! Určitá část jeho mozku už mu našeptává, přestože jsi devítinásobný mistr světa, buď zatraceně opatrný. Druhá část, ta větší, jej naopak stále ještě nutí k tomu, aby dokazoval, že žraloci by se měli spíše bát jeho než on jich.
Je dostatečně rychlý, zkušený a silný, ba co víc, je absolutně fit. I přesto jej za pár měsíců nebo možná i o něco dříve čeká nejtěžší rozhodnutí jeho fantastické kariéry. Byť tvrdí, že ho rekordy nezajímají, tak velmi dobře ví, co je v sázce, a velmi dobře to schovává za profesionální masku hráče. Chcete mu vyčítat, že je pokrytec? Asi jen těžko.

Poslední „híro“
Rozhovor s mistrem světa Moto GP 250 ccm Hiroshim Aoyamou
Motocyklový sport snad už ani nemohl na závěr své jedné velmi významné éry napsat poutavější příběh, než je ten týkající se Hiroshiho Aoyamy. Zhruba před rokem se zdálo, že bude zarputilý japonský bojovník zcela bez „práce“, nyní však je historicky posledním mistrem světa dvěstěpadesátek.
První a přitom poslední. Paradox? A dokonce ne jediný. Honda, veleúspěšná značka, jež navíc dlouhé roky prostřední třídě světového šampionátu doslova kralovala, tak získala poslední možný titul v této kubatuře, a to proti absolutní převaze v podobě armády Aprilií a jiných „sesterských“ značek pod hlavičkou Piaggio Group.

A nyní Moto2
Rozhovor s mistrem světa Moto GP 125 ccm Julianem Simonem
Julian Simon byl před letošní sezonou plný skepse. Ale nejen bookmakeři jeho návratu do nejnižší kubatury věřili. Ostatně kdo vsadil, nakonec i opravdu vydělal, poněvadž koruna krále letošních stopětadvacítek sedla na španělskou „tygří“ hlavu jako ulitá. Satisfakce?
Nejen to. I něco málo navíc. Pořádná motivace pro další kariérní vzestup. Jak už se totiž v poslední době stalo dobrým zvykem, nejenže si jezdci na své motocykly nelepí mistrovské jedničky, které by okolní svět upozorňovaly na to, kdo je, či v předešlé sezoně byl tím nejlepším. Oni ani ve většině případů netouží po obhajobě titulu mistra světa. A ani v Simonově případě tomu nebude jinak, neboť z jisté pověrčivosti se svého čísla 60 zaprvé nevzdá a zadruhé má na základě svého letošního úspěchu našlápnuto do Moto2.

80 Rookies na trůnech a Hagova noční můra
Portimao, WSBK #14
Závod na nádherném okruhu v Portimao v Portugalsku zakončil letošní seriál SBK. Noriyuki Haga nastupoval k závěrečnému závodu jako vedoucí jezdec mistrovství světa s náskokem deseti bodů, což ovšem prakticky rozebráno znamenalo, že při dvou vítězstvích Bena Spiese mu k titulu nebudou stačit ani dvě druhá místa! Takže oba čekal závod „vabank“, kdo s koho, vše, nebo nic!

84 Ohlédnutí
Czech Endurance Cup 2009 ve znamení změn a Motoráj časopis Crew #68
My jsme jako redakce zvažovali koncem minulýho roku, jak se celýho seriálu zúčastnit. Původní plán uspořádat jakýsi novinářský cup v rámci CEC nevyšel už v roce 2008, ostatní redakce motočasopisů bohužel své týmy nepostavily, a tak jsme buď měli možnost pokračovat stejně jako vloni, tedy složit Motoráj časopis Crew z našich redaktorů a kamarádů, nebo jít jinou cestou. Nakonec jsme se rozhodli dát příležitost našim čtenářům, a tak jsme se s některými z nich začátkem jara sešli v Mostě na konkurzu.
Už při prvním závodě bylo jasný, že jsme vybrali dobře. Nejenže kluci jeli excelentně, ale okamžitě se utvořila výborná parta a všichni, od závodníků po mechaniky a ostatní, zvládali vše naprosto profesionálně – žádný zmatky, žádný chyby.

88 Na slovíčko, MISTŘE!
Je za námi další z ročníků Mezinárodního mistrovství České republiky silničních motocyklů. Poslední letošní závod nám dal nějaké nové, ale vrátil na trůn i dříve úřadující mistry řídítek. Jak tu letošní sezonu vidí oni? Jaká byla, co se dělo?

90 Světový titul se opět stěhuje k protinožcům
Speedway info
Crump to dokázal! Světový titul se opět stěhuje k protinožcům. Infarktový závěr Grand Prix v polské Bydgoszczi. U nás v extralize poprvé slavilo Mšeno. V juniorech Matěj Kůs. A už se chystají ledy a další sezona. Furt dokola!


94 Za humna na humry
Crosscountry ITP ESSOX CUP
Teda, to byl nápad, uspořádat crosscountry v Hummer Centru. Co tam asi tak můžu čekat? Nějakou tu lehkou roletu a možná tak jeden kopeček, huhlám si do helmy, když se řítím po dálnici z Ústí do Prahy. Aspoň že vyšlo jakžtakž počasí, taky mohlo sněžit, a to bych byl teprv otrávenej. No co, nakouknu tam a odjet můžu vždycky, že jo.
Dojíždím tedy do areálu a první, co mě překvapuje, je množství diváků. On tedy ITP ESSOX CUP si obecně na nedostatek publika nemůže stěžovat, ovšem tady je lidí opravdu hodně. Je holt znát, že se akce pořádá v Praze.

96 Letos na jihozápadě
ISDE 2009
V letošním roce se odehrála největší motocyklová olympiáda terénních soutěží ISDE na jihozápadě starého kontinentu, v Portugalsku. Českou republiku zastupovala juniorská reprezentace a pět klubových týmů.
V pondělí ráno po dnech příprav odstartovaly o osmé hodině ranní první motocykly na šestidenní pouť. První den se museli jezdci poprat celkem se třemi testy a jedním speciálem na závěr. Dva z měřených testů byly na písku a speciál test pro změnu přímo na pláži. Enduro test, pěkný členitý, hliněný a jak jinak, než zde v Portugalsku, i kamenitý. Přestože všichni čekali spoustu kamení, většina přejezdů byla po písku, a tak s trochou nadsázky si na něj mohli jezdci za dvě kola zvyknout.

 ¼mílová rekapitulace
Minimálně půl roku nikdo nebude túrovat motory

Už v minulém čísle několikrát zazněla zmínka o konci sezony a při pohledu z okna nezbývá než si přiznat, že je to tak. V podzimních plískanicích, teplotách sotva nad nulou a všudypřítomném spadaném listí nezahlédnete na letišti dragster, ani kdybyste se na nudličky nakrájeli. Ledaže by nějaký šílenec ještě na poslední chvíli testoval své pokusy.

Retro

104 Nimbus
Historie továrny
Možná, že to bude pro někoho překvapení, ale tak malá země, jakou je Dánsko, měla, kromě několika malých firem, které ukončily výrobu motocyklů ještě před první světovou válkou, také vlastní a jedinou motocyklovou továrnu. Postarala se o to značka Nimbus, která výrobu ukončila až koncem padesátých let.

108 Eddie Lawson
Další z pánů jezdců
Eddie Lawson bude v dějinách zapsán jako jeden z největších silničních motocyklových závodníků všech dob. Lawson byl v osmdesátých letech čtyřikrát mistrem světa ve třídě 500 ccm. Když skončil s účastí ve Velkých cenách začátkem devadesátých let, řadil se na třetí místo v historických tabulkách třídy 500 ccm, ve které vyhrál 31 Velkých cen.

110 Schleiz, 2. část
Historie okruhu
Ačkoliv po převzetí moci nacisty říšská vláda podporovala motoristický sport, neplatilo to pro Schleiz. Silnice sice měla být rekonstruována, ale jen s vlastními, jakkoliv získanými prostředky. Pro sezonu 1935 byl Schleizský trojúhelník sice zařazen do německého mistrovství, ale pod podmínkou, že budou provedeny práce na úpravě silnice v hodnotě 100 000 marek.


Cestománie

50 Gruzie & Arménie, 1. část
Země bájné Kolchidy & kolébka křesťanství – cestopis
Gruzie – země bájné Kolchidy, odkud měl Iason přivézt zlaté rouno. Země, která dala světu víno, ale i nejstrašnějšího diktátora dvacátého století Josifa Vissarionoviče Džugašvilliho Stalina. Tvrdá a chudá země vysokých hor, plná velmi přátelských, srdečných a pohostinných lidí.
Arménie – kolébka křesťanství na území malého Kavkazu. Země zručných řemeslníků a obchodníků známých již v dobách Perské říše. Země stovek prastarých chrámů a kostelů. Země, jejíž obyvatelé byli obětí turecké genocidy na počátku minulého století. Země izolovaná kvůli válce o Náhorní Karabach.

Redakce
14 Aktuality
107 Shop

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.75
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist