Motohouse 7-8/2011

Motorkářské čtení pro tolik očekávané letní dny. V čísle najdete opět řadu testů novinek 2011, porovnání v Evropě vyráběných litrů a pozvánky na nejaktuálnější závody a akce. Léto budiž pochváleno - je čas si ho vychutnat nejen zpoza motocyklových řidítek…

Motohouse 7-8/2011
TEST: Triumph Daytona 675
Teď už vím, že jsem sakra meškal. Prošlo mi rukama tolik testovacích motorek, že už to ani nedovedu spočítat, ale jedna mi pořád jakoby naschvál unikala. Daytona. Nádhernej maličkej závoďák s tříválcovým motorem, o kterým kolegové z Anglie v časákách básnili tak, jako by to byla nová CBR.
Neměl jsem důvod jim nevěřit, ale znáte to – když nějaká motorka pochází z domácí produkce daného státu, máte tak trochu snahu přimhouřit oči, vždyť oni jsou tak pyšní na to, že vůbec existuje. V Německu to máte třeba podobný s BMW, který jakoby povinně rovněž vyhrává každej srovnávák. V Anglii pak taky Triumph, i když to není až tak markantní.
SROVNÁVACÍ TEST-- Euro Sport
MV Agusta F4 1000 Aprilia RSV4 R BMW S 1000 RR
Top speed: 298 km/h Top speed: 295 km/h Top speed: 305 km/h
Výkon: 168 bhp Výkon: 161,2 bhp Výkon: 183,7 bhp
Hmotnost: 208 kg Hmotnost: 204 kg Hmotnost: 211 kg
TEST – Dorsoduro 1200
Od úspěšného uvedení Dorsodura 750 uběhlo relativně hodně vody, ale stále je velmi oblíbené – a to především díky úctyhodné ovladatelnosti, hravému motoru a perfektním brzdám. V Aprilii si toho jsou dobře vědomi, a proto pro náruživější bikery připravili bonbónek v podobě dospělého dvanáctkového Dorsa.
A je to poněkud drsnější bonbón, protože jeho hlavní sladkostí bude víc než hra spíš chuť k potírání supersportů v zatáčkovitých trasách. Brutální krouťák, hyperaktivní podvozek i jedovaté brzdy jsou hodně nad možnostmi většiny dnešních nahatých i sportovních motorek a už po prvních pár kilometrech musí být každému jasný, že tohle Dorso jasně vyhraje. A tak jsme mu dali „drtek“ zabrat – ať se předvede, když má tak ambiciózní kabát!

Kořenovské dostaveníčko italek
Nádherné krkonošské silnice, osmička vybraných společnic z Apeninského poloostrova a k tomu luxusní počásko... Exkluzivní den – Aprilia & Moto Guzzi Test Rides 2011
Tak předně – poprvé jsme nezmokli! Je to už roky, co vyrážíme s Víťou tradičně na novinářský testovací den pořádaný společností A-Spirit v krkonošském Kořenově, a vždycky jsme nějakou tu vodu koupili už cestou tam. Letos ne, a to naznačovalo, že by mohlo být ještě o chloupek lépe než obvykle.

DUMKA - Kam se poděly?
Ne že by se mi moderní motory nelíbily, nebo že by nejely, chraň Bůh. To, co předvedla Aprilia s novou dvanáctkou, je něco neuvěřitelného, bestiální mrcha... Ducati Testrastretta je úchvatná, čtyřventil od Guzzi jakbysmet a takto bych mohl ve výčtu skvělých dvouválců pokračovat napříč celým spektrem. Jenže všechny ty moderní motory jsou točivé a s hladkým chodem a mně tam prostě chybí takový ten instinkt „normálních zabijáků“, co ve spodním spektru otáček duněly jak zemětřesení a když jste neopatrně otočili heftem, měli jste chvilku strach, že písty každou chvilku vylétnou ven a udělají vám z vajec kvrdlajs do omelety.

TEST: Suzuki GSX-R750
Pamatuju si to jako dnes, když ho tenkrát chlápek vystrkal před vrata. Velká kulatá mašina v barvách Alstare Corona – mocnej SRAD. Rozklepaly se mi kolena. Chápejte, tohle bylo asi nejvíc, co šlo tehdá mít. Strašně jsem ho chtěl a moje zaslepenost byla schopná přetlouct jakékoli racionální uvažování. Motorka evidentně po bouračce (i když ne velký) s rozházenýma karburátorama, ale bylo mi to jedno – i kdyby nechytla, stejně bych ji s tátou hodil na vozejk a vysázel na dřevo všechny úspory ze stavebního spoření.
Byl můj a já ho miloval, i když s odstupem času musím chtě nechtě uznat, že to nebyla úplně rozumná koupě. Moc jsem toho na něm nenajezdil, protože popravdě – zas tak dobrý svezení to nebylo. Měl smetený gumy a karbece dával dohromady Hubert ve vyhlášený nymburský dílně Ládi Ešnera (Středočeši budou vědět) plných 14 dní!
TEST: BMW G 650 GS
Staré dobré jednoválcové GS se vyrábělo v různých obměnách neuvěřitelných 13 let a stalo se bezesporu fenoménem kategorie cestovních endur. Bylo proto až nepochopitelné, když BMW tuto motorku v roce 2007 stáhlo z prodeje, aniž by ji nahradilo adekvátním strojem.
Ano, přišly sice dvě dvouválcové osmistovky, ale to je prostě něco jiného. Když se tedy vloni objevily první zvěsti o novém jednoválcovém GS ( tentokrát s druhým označením G v názvu -děláte nám v tom pěknej maglajz, kucí německý!), spousta turistů zajásala. A já mezi nimi. Jednoválcovou šestpade od BMW jsem měl několik let doma a hřála mě už jenom ta vzpomínka...

MH srovnávací test
Yamahu FZ8 a Kawasaki Z750R
Víte, nahatý ¾litry jsou dneska asi nejoblíbenější klasou. A jak se zdá, mají budoucnost. Výrobci i jejich zákazníci už totiž přišli na to, že právě tohle je ona cesta zlatého středu, na kterou motorkářský svět tak dlouho čekal. Šestistovky jsou v některých okamžicích na současnou dobu už opravdu slabé – není to už tolik na vyblbnutí – a jejich úsporné motory se spíš budou používat na klasické motorky každodenního užití. Naopak litry jsou v mnohých případech už takové bestie, že si je nemůže (a nechce) řada lidí dovolit.
MH – dlouhodobý test
KTM SMT 990 po šesti tisících
Náš třetí redakční přírůstek do rodiny dlouhodobě testovaných strojů má už za sebou víc než šest tisíc kilometrů a věřte, že hodně svižných...
Během našeho redakčního kolečka, kdy si testované motorky po nějaké době snažíme mezi sebou točit, se KTM konečně dostala taky do mých rukou. Během 14 dnů jsem na ní najel přes 1500 kilometrů po horských silnicích, po dálnicích, ve městech i na okruhu v Mostě. A hned tahle ze začátku můžu s klidným srdcem říct, že bych si ji chtěl nechat.

Prostě Haryk
Už zase jsem to musel absolvovat! Je to pořád dokola. Proč se musím neustále s nějakým chytrolínem dohadovat o hárlejích? Proč se v mém okolí vždycky najde někdo, kdo má potřebu na tyhle stroje plivat a snižovat jejich hodnotu? Víte, dřív jsem se snažil jim to nějak vysvětlit, blekotal jsem tu o motoru, tu o charakteru, ale bylo to stejně k ničemu. Jedno ale pomohlo... Většina těch, co se svezla, najednou se svou protiharlejovskou kampaní přestala, a pokud otevřeně nepřiznali, že je svezení na těchhle strojích super, alespoň mlčky pokyvovali hlavou (že, pane Carlos?!). A tak už dnes jen mávnu rukou: „Nejels, nevíš. Zkus, ztichneš!“

Yamaha XJ6 Diversion F
Pojďme ale pěkně od začátku. Bylo jaro, všechno pučelo a hřálo – a my se s klukama v dílně Yamahy dohodli, že si na rozježdění vezmeme do redakce něco malého. Chtěli jsme lehkou motorku na začátek, žádný blbnutí. Tisíc kilometrů za dva nebo tři dny, nic, co by rozedralo naše ruce či zadečky.
Před garáž byla vystrčena černá XJ6 s celokapotáží a my zajásali. Tuhle motorku máme rádi, je živoučká a hlavně skvěle ovladatelná. Jako jedna z mála se stále drží staré logiky, že tlusté zadní gumy jsou jen pustá frajeřina – a že pokud si opravdu chcete užít zatáčení (a hlavně mrštnosti) v menších rychlostech (tj. kolem stovky), bohatě postačí vzadu prachobyčejná stošedesátka.

AKCE: HONDA DEN 2011
Motto:
Karda: Na tenhle okruhový den jsem se hrozně těšil. Mám rád hondy – a to proto, jak mají dokonalé podvozky. Tyhle motorky prostě strašně rády zatáčí, a kde si to chcete užít líp než v Brně v těch dokonalých obloučcích. A že jsem si nakonec pokazil dojem z celé akce vlastní blbostí, o tom si něco povíme až později.
Carlos: Po několika zimních testech mi tyhle motorky už sice nesmrděly novotou, ale o to víc jsem dokázal užít to nejlepší z nich. Snad i proto, že mám Brno (díky motoškole) už opravdu najetý do posledního milimetru, takže ty motorky dostaly pořádný cérez. A kde jinde poznáte, jaká motorka doopravdy je, než na limitu...

Moje první CBR
Stopětadvacítkový Cebro mi prostě přišlo jako to nejlepší řešení. V inzerátech jich bylo dost, pár jich objeli, podívali se a koupili. Jednu z nich potkávám dodneška a i přes pár nováčkovských šrámů vypadá pořád k světu a jezdí zcela bez problémů…. A těch holek, které uvelebily svoje mlaďoučké pozadí na zadní sedačku téhle motorky – těch musel být aspoň veletucet. Jo, jako „babolapka“ funguje Cebříčko vážně dobře, to taky můžu podepsat!

MH EXCLUSIVE
2012 – Ready to… ALL!
Tentokrát si KTM vymyslela dostaveníčko v italských horách poblíž městečka Barga. Už samotné okolí toho místa jasně napovědělo, že to nebude žádné ježdění po louce, ale pořádná rasovina. Vtipná byla i poznámka šéfa zájezdu, který nám s úsměvem na rtech v předvečer ježdění sdělil, že předpověď vypadá dobře, že zítra bude pršet a na těch kamenech to bude teprve to správné enduro! S touto informací se nám neusínalo zrovna nejlépe, ale ráno nás přivítalo krásné sluníčko a všechny chmury byly rázem pryč.

MAN 2011
exhibice Johna McGuinnesse
Loňský rok byl ročníkem Iana Hutchinsona. Možná si to ještě leckteří vybavíte, jednatřicetiletý klučina vyhrál hned pět hlavních závodů a nesmazatelně se tak zapsal do předlouhé historie TT – tohle totiž nikdo před ním nedokázal. Letos však dětsky vypadající Yorkshiran svou přihlášku neposlal. Proč? Loni na podzim ošklivě havaroval (na okruhu!!!!) v Silverstone a zdravotní stav mu ještě nedovolil nastoupit do závodu na ostrově Man. „Hrozně mě to mrzí,“ komentoval celou situaci na internetových stránkách pořadatele TT, „dělal jsem všechno pro to, abych se uzdravil, ale nejde to. Lékaři mi řekli jasné NE, že bych takovou zátěž prostě nezvládal...!“

MotoGP 2011
... jedna hvězda za druhou
Největší překvapení sezony? Jsou dvě. Jedno se jmenuje Valentino Rossi a druhé Karel Abraham.
Nebude to asi sezona, která by se zaryla fanouškům do duší nějakým divokým či bratrovražedným soubojem dvou rivalů. Vlastně je to spíš taková sezona „o očekávání“ a plná dohadů. A možná je vůbec dobře, že osmistovky v takovéto podobě končí – a my se můžeme těšit na našlapanější litrovou třídu.
ROHOVOR - Ondra Ježek
Před závodem MS Supersport jsme si od Ondry Ježka nechali poradit, jak nejlépe a nejrychleji projet brněnskou trať.
Jako opravdu špičkovou podívanou berte sledování Ondry Ježka na závodech na Masarykově okruhu. Po nepovedeném závodě v Misanu, kde ho zradila elektrika jeho Hondy, jsme si sedli a trochu si s ním popovídali na téma nadcházejícího závodu domácího Mistrovství světa.

Jak jezdit líp - Pohyb po okruhu
Jak to tak vypadá, okruhové ježdění se stává v Česku celonárodním sportem... A to je dobře. Stále víc rychlíků si uvědomuje, že doopravdy dobře zajezdit si lze pouze na uzavřeném okruhu – a jak to tak pozoruju i na naší Motoškole, kvalitou a rychlostí už mnozí z nás nemají vůbec co dělat na silnici.
Proto jsem pro vás připravil malou rekapitulaci toho, jak se chovat na okruhu, a sepsal jsem alespoň ty nejzákladnější povinnosti a pravidla. Všechno jenom proto, aby i ty ubroušený slidery byly co nejbezpečnější!

MH: SPECIAL – tuning, dílna, výfuky
Udělat si něco sám na motorce je úžasná věc. Jenže víme přesně, kam až zajít? Co si ještě dovolit – a co už ne?
Univerzální rady pro kutilství chtivé motorkáře neexistují. Prostě to nejde, někdo má ruce levý, někomu je pozlatit. Dělat tedy nějaký manuál, jak na to či ono montovat, by bylo jen zbytečným popuzováním jedněch a zostuzováním druhých. Přesto je ale pár pravidel, která je dobré znát, když se do něčeho chcete pustit. Už jenom proto, že si ušetříte útrapy…
MH Adventura 2/2
Korsika a Sardinie aneb motorkářský ráj za pár korun
V druhém dílu evropského cestování se podíváme, jak se brousí slidery na ostrově Sardinie. Dnes máme na plánu po horách. Vyjíždíme ze statku a už to začíná. Ještě než stačíme zahřát motory, nastupuje hrubý asfalt a jedna zákruta za druhou, je nulový provoz. Neuvěřitelný! Jedeme směr Gorgono a Laconi po okreskách plnejch zatáček. Chechtáme se do přileb do nádhernýho sluníčka a v Cant di Nuri díky tomu zakufrujeme, je to zajížďka asi patnáct kilometrů jiným směrem, ale každé takové vyjetí z trasy je okořeněné zase brutálně se kroutící silnicí. Prostě radost zabloudit.

Evropa v Mušově
Když se procházím po kempu v Pasohlávkách během třetího víkendu v květnu, zdá se mi to tak jednoduché. Stačí vybrat zajímavou lokalitu (ta voda tady dělá hodně), pokud možno velký kemp, aby o sebe návštěvníci nezakopávali, a pak už jen oslovit firmy z custom scény, aby si zde udělaly nějakou tu propagaci své práce. Pak ještě pozvat nějaké nezamindrákované kapely plus vymyslet doprovodný program, který návštěvníky chytne a nepustí. Tak proč to tak nedělají všichni pořadatelé srazů? Neříkejte mi, že už všech těch soutěží v páce, házení čehosi do dálky a ožraleckých kapel nemáte taky plné zuby?

MH Rozhovor – Roman Buš
Podle nadpisu by se mohlo zdát, že jsem si vyrazil udělat rozhovor s legendárním mafiánským bossem. Jenže tenhle chlápek kraluje něčemu úplně jinému – Roman Buš, naše jednička mezi staviteli customů.
Ani netušíte, jak dlouho jsme se s Romanem na návštěvě domlouvali. Ne že bych se netěšil, naopak, Roman je pro mě ikona a poznat jeho království byl pro mě sen, ale pořád do toho něco skákalo, a když už byla chvilka času, nedostávalo se energie. Holt některé věci prostě musí vyzrát...

Motohouse (CZ i SK) 7-8/2011

v prodeji od pondělí 27.června 2011
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist