globalmoto_duben_nolan




Motohouse 6/2010

U tohoto čísla jsme se rozhodli, že bude plné života. Nabít by vás měla už titulka, ze kde bijou hromy, blesky, a srší elektřina, ale - a neodpočinete si ani při smršti všech testů, které se na vás valí takřka na stovce tiskových stran. A komu se bude zdát víc než 20 motorek v testech málo, ten s námi může zavzpomínat na kariéru božského Valentina, a nebo se může s našimi spolupracovníky rozjet na legendární Man. Zábavy hromada, stačí se jen nebát a prolistovat…

Tváře nejdokonalejších litrů

Honda CBR1000RR, Yamaha YZR-R1, BMW S1000RR, Ducati 1198
Všichni svorně stojíme na letišti a mlčky koukáme na sadu strojů zaparkovaných natěsno u sebe. Všechny se lesknou v probouzejícím se jarním slunci a kolem se rozlévá až skoro posvátná atmosféra očekávání, entuziasmu a notně zvýšené hladiny adrenalinu. Kvůli těmto chvílím stojí za to žít…

Test spotřeby

Na začátku byla poměrně jednoduše položená otázka: Kolik ušetříš času, když budeš jezdit celé léto do práce na motorce? A k tomu zároveň: O kolik to bude ve výsledku dražší?
K testu jsme použili reálné informace o automobilu, které vlastní jeden z členů naší redakce, a vycházeli jsme z jeho praktických zkušeností. Motocykl jsme přidali následně, na základě našich měření provedených při desetidenním testu.
Záměrem bylo porovnat náklady, a proto se nám hodilo, že pořizovací hodnota obou dopravních prostředků byla přibližně na srovnatelné cenové úrovni – brali jsme samozřejmě ohled i na fakt, že posunovadlo do práce by mělo patřit spíš do kategorie „lidových“. Proto tedy volíme Škodu Fabia 1.2 HTP Classic s tříválcovým motorem, proti které stavíme Yamahu XJ6 Diversion F se čtyřválcem in-line.

Test Anglie

KAWASAKI Z1000 MV AUGUSTA BRUTALE 1090RR DUCATI STREETFIGHTER S
Top speed 240 km/h Top speed 248 km/h Top speed 252 km/h
Výkon 126 bhp Výkon 124 bhp Výkon 143 bhp
Krouťák 110 Nm Krouťák 115 Nm Krouťák +115 Nm
Váha 216 kg Váha 213,4 kg Váha 198,4 kg
Nahé superbiky jsou ztělesněním toho, proč jezdíme na motorkách: extrémní zrychlení a výkon, schopnost vzdorovat v zatáčce gravitaci, vzrušující výbuchy větru narážejícího do vašeho těla a dominantní osobitý vzhled. Ano, tohle jsou motorky, které vás rozpálí…
... čerstvé zprávy od zelených

GTR1400

Dálniční křižníky byly vždy spolu se supersporty těmi stroji, kde se předváděly nejnovější technologie. Hlavními cíli jsou kromě rychlosti také komfort a bezpečnost. Takovou výkladní skříní moderny se stala i GTR. Motor se silou stíhačky vhodně doplňuje stavba s mohutnou kapotáží a všemi možnými vychytávkami. A od letošního roku ještě s další chytrou elektronikou.
Kawasaki Versys
Filozofií Versysu je zábava a cestování. To druhé mu šlo vždy bez potíží, k tomu prvnímu se trochu nehodil jeho usedlý vzhled. A tak se změny na druhé generaci dotkly především designu, změny se ale dočkal také podvozek a motor. S cenovkou pod hranicí dvou set tisíc a velmi malou konkurencí se zdá, že by mohlo jít o prodejní trhák.

Slovakiaring...

... na vlastní kůži
Nový slovenský okruh kousek od Bratislavy má za sebou první dny ostrého ježdění a my se tam samozřejmě byli sklouznout. Je to docela divočina, takže tady máte pár krátkých rad, jak a na co si dát bacha.
Mapka okruhu
Zatáčka č. 1 – po skoro kilometrový rovince, která je i úžasně široká (20 metrů), se musí hodně tvrdě na brzdy do první pravý zatáčky. Nejdůležitější je trefit správný brzdný bod, a to není zrovna jednoduchý kvůli profilu tratě, která se jakoby trochu ztrácí za horizontem…
Horizont č. 1 – hodně záludný místo. Trať se těsně po horizontu stočí lehce doprava, takže na výjezdu z první zatáčky pošlete motorku doprostřed asfaltu a nejezděte zleva, i když to tam hodně svádí. Pokud nájezd přesně netrefíte…


Test Honda VT1300CX

V tento moment je nutno říct, že Honda s návratem k čoprům (pryč od mohutných cruiserů) nepřišla tak úplně první. Prim totiž drží Harley-Davidson s modelem Rocker, u něhož také nejdřív vidíte přední kolo, pak dlouho jen chromované trubky přední vidlice a zhruba o hodinu později teprve zbytek motorky. I tak si ale Honda zaslouží naši poklonu za to, že se nebojí a pouští se na trh s velmi neobvyklým řešením.
Zdržme se u vzhledu. Na první pohled tady totiž něco nehraje – tohle přeci není Japonec. Vysoko umístěná hlava řízení, štíhlý rám, uzoučká kapkovitá nádrž, nízko položené sedlo a zadní blatník jakoby olizující širokou pneumatiku, to všechno je typický americký custom. Když jsem ji zahlédl na fotkách poprvé, vyběhla mi v hlavě vzpomínka na stroje legendárního stavitele Arlena Nesse.

KTM Festival 2010

Stalo se to již tradicí – k začátku sezony patří testovací den oranžových Rakušanek, letos jsme za nimi vyrazili do Bělé pod Bezdězem. A věřte, že to byl tak luxusní den, že se bojím, aby nám stačila písmena. Chlapci z KTM East Europe nejenže zajistili luxusní prostor s motardovou i motokrosovou tratí, ale nelenili a zavolali také tam nahoru a zařídili nádherné počasí. Když v něčem takovém dorazíte na stanoviště, kde na vás čeká dvacítka testovacích motorek a horda usměvavých lidí, víte, že vás čeká fajn den.

Test - nové proti starému

SPORTBIKE HISTORY versus Honda VFR1200
Časopis BIKE vzal Hondu VFR1200 a poslal ji zpátky v čase. Zajímalo nás, jak daleko musíme zajít, abychom našli sportovní motorku, která bude pomalejší než moderní, turistická mašina? Zajímavé porovnání...
1983 Yamaha RD350LC
1985 Kawasaki GPZ900R
1988 Honda RC30
1996 Honda Fireblade
1998 Yamaha YZF-R1
2004 Kawasaki ZX-10R
2009 Yamaha YZF-R1
2010 Honda VFR1200F
(Tak spíš sport, nebo tourer?)

Profil Valentino Rossi

Dnešní profil věnujeme tváři, o které „něco“ ví snad každý. Valentino Rossi – fenomén dnešní doby, závodník, jakých nemá motocyklová historie mnoho. K dnešnímu dni má tenhle chlápek na svém kontě celkem devět titulů mistra světa, dokázal vítězit na dvoutaktech i čtyřtaktech, ale co ho asi dokázalo proslavit zdaleka nejvíc, to je jeho bezbřehá popularita a talent, se kterým na sebe dokáže upoutat pozornost.
Jenže i Valentinovi utíká čas. A tak místo kouzelného dítěte je tu najednou sakra rychlý chlap, který jistě moc dobře ví, že už brzy přijde chvíle, kdy bude třeba přemýšlet, co dál. V dnešním profilu se tedy zaměříme právě na jeho věk a vyjmenujeme si všechny cesty, po kterých by se mohl vydat...


Tourist Trophy 2010

Rok se s rokem sešel a pro mnohé milovníky silničních motocyklových závodů se blíží jeden z vrcholů sezony – závod Tourist Trophy na ostrově Man.
Událost, ke které se letos navíc upírá zvýšená pozornost českých nadšenců „road racingu“, vždyť nezapomenutelným zážitkem se stalo loňské vystoupení Michala „Indi“ Dokoupila, který byl po dlouhých 40 letech prvním českým účastníkem tohoto legendárního závodu. Připomeňme si, že za české barvy tu jel naposledy závod TT František Šťastný v r. 1969. A vloni tu ostudu „Indián“ určitě neudělal, ba právě naopak, jako naprostý nováček a pouhý soukromník pořádně zatápěl leckterým ostříleným matadorům. Letos se v tom chystá pokračovat.

Přestavba

Pocta Barrymu Sheenovi
Byl to velký muž, a takoví si zaslouží významné pomníky. A přesně o to se pokusili v britské dílně Icon Motorcycles – a nutno říct, že se jim to povedlo. Tahle motorka užívá jména velkého závodníka zcela oprávněně.
Hned na začátku se musím napráskat. Tahle motorka tak úplně do rubriky přestaveb nepatří, jde totiž o sériovku. Icon Motorcycles ohlásili výrobu 52 kusů, což je stejné číslo jako věk, kterého se Barry Sheene dožil.

Special - oblečení, boty

Taky se vám někdy stane, že otevřete katalog některého z výrobců oblečení a bot a v popisu najdete tolik cizích názvů, že ve finále vlastně netušíte, co všechno daný výrobek umí? Zkusme se kouknout na funkce těch nejpoužívanějších technických materiálů.
Kůže, textil – Cordura a další
U kůže není moc co řešit, řekl by jeden, ale ani to není pravdou. Základem je samozřejmě zvíře, ze kterého kůže pochází. U většiny dnešní produkce narazíte na hovězinu, která je ideální v poměru vlastností a ceny. U dražšího zboží občas najdete v kolonce materiálu kůži klokaní, která je zhruba 6x pevnější než kůže hovězí, a tak se může používat v tenčí vrstvě, z čehož plyne, že výrobek je lehčí a ohebnější při zachování pevnosti a oděruvzdornosti.

Adventura Grossglockner

Jednoho jarního dne přišel můj trenér Svatej Petr k provazům ringu a povídá: „GASi, ty pořád někde jezdíš na motorce, každou chvíli jsi s ní někde za hranicema… Vzal bys mě někdy s sebou? Jezdím teprve druhou sezonu, ale rád bych se taky někam podíval a v mým okolí jsou to akorát samí okolokomíňáci.“
Inu, proč ne, řekl jsem a v duchu si myslel něco v tom smyslu, že teď má Petr jen velký voči a že se mu ten nápad z hlavy během sezony vypaří. Jenže chyba lávky, nevypařil. Od toho dne neminul trénink, na kterým by se mě Petr nezeptal: „Už to bude, už to bude?“ podobně jako známý lichokopytník ze Shreka. Proto, když jsem jednoho podzimního dne neměl na víkend žádnej plán, vzpomněl jsem si na trenéra a navrhl mu víkendovou cestu na známý Grossglockner.

Šílený svět Michaela Smolyanova

K reálné výrobě sice mají designové kreace ruského návrháře Michaela Smolyanova hodně daleko, ale přišly nám natolik zajímavé, že byste je asi měli vidět. Ten pán očividně překročil řeku troufalosti...
Smolyanov to myslí vážně nejen s designem, ale také s přírodou. Návrhem tohoto motocyklu poukázal na neekologickou výrobu dnešních motocyklů a aut. Hlavní část rámu a řízení by měla být vyrobena z pevné a lehké struktury vytvořené zpracováním a likvidací organického uhlíkového skeletu fluorem.
Také motor by měl být podle Rusa ekologický, i když véčkový dvouválec se jako žádná malá elektrárna rozhodně netváří. Kromě designu a použitých materiálů tady Smolyanov využívá řadu netradičních mechanických prvků. Obě kola jsou uchycena letmo (pouze z jedné strany) a zdá se, že samotné disky se nebudou točit, ale budou kolem nich rotovat hranaté pneumatiky.

Flashback

15 českých motocyklů, které byste prostě měli znát
Přibližně do konce druhé světové války existovalo v tehdejším Československu na padesát výrobců motocyklů. Někteří zanikli ještě dřív, než stačili zahájit sériovou výrobu, a jenom jediný z nich přežil až do současnosti. V našem přehledu si připomeneme některé z motocyklů, které vyráběli.


MH Exclusive – první CZ novinářský test

VM Motor SM 610
Parta nadšených lidí kolem Vladimíra Váchy a Bohouše Staši postavila supermotard, kterým se chtějí prosadit na české motardové scéně. Má na to, nebo to bude jenom další výkřik do tmy? My už to víme...
Ten chlápek se jmenuje Vladimír Vácha a jeho jméno bude asi povědomé nejednomu fanouškovi motorismu. Úspěšný motokárový a automobilový jezdec, který se v roce 1992 rozhodl založit vlastní firmu, aby v ní zúročil své dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou závodních motorů.
Hlavním tahákem firmy byly motokárové motory, se kterými se písečtí šikulové chytli u nás i venku. Díky špičkovému vybavení a kapacitám firmy následně vznikl i nápad na výrobu vlastní motorky. Proto v roce 2004 odkoupili výrobní značku Praga a s ní taky veškeré její technické vybavení.
+ všechno ostatní, jak jste zvyklí: aktuality, listárna, fotoseriál, tlapy, 4kolky, Girlhouse, a jedna rada, jak lépe jezdit…
Motohouse (CZ i SK) 6/2010 v prodeji od pátku 21/5/2010
* cena 99 Kč (SK verze 3,80 €)
* roční předplatné 750 Kč, 880 Kč s katalogem (SK verze roční předplatné 29 €)
info předplatné: www.send.cz
info časopis: www.motohouse.cz
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):



TOPlist