Přilba HJC R-PHA
Text: Jan Krajíček | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 23.8.2011 | Zobrazeno: 38 543x
Značka přileb HJC je nejen mezi tuzemskými motorkáři docela oblíbená, a to především díky své široké nabídce, která začíná okolo patnácti stovek za tu nejobyčejnější přilbu, a končí až za hranicí deseti tisíc za designově vyšperkovaný kousek vyrobený moderními technologiemi, s nímž se směle můžete vydat i na závodní okruh. Právě taková je přilba HJC R-PHA 10, kterou máme příležitost od začátku sezony testovat. Jaké si tedy nejdražší přilba od HJC nyní, s blížícím se koncem sezóny a po mnoha tisícovkách kilometrů, zaslouží hodnocení?
Kapitoly článku
Pokud by vám však nebylo po chuti jisté zúžení zorného pole, které s sebou použití pinlocku nese, k dispozici je nosní deflektor. Ten je zde, oproti jiným přilbám, poměrně vysoký a hluboký – vydechovaný teplejší vzduch tak naprosto spolehlivě odděluje od chladnějšího prostoru okolo plexi a docela dobře může funkci pinlocku suplovat. Pokud však nosíte do přilby brýle, musíte počítat s tím, že vám deflektor bude možná trochu překážet při jejich nasazování… Nejpohotovějším způsobem, jak mlžení hledí zabránit, je ovšem prosté nadzvednutí plexi. Pokud totiž z polohy úplného uzavření zámek plexi jednoduše „odcvaknete“, zvedne se hledí o několik milimetrů nahoru a okolo jeho těsnění se nahoře i dole otevře úzká větrací škvíra. Tato nezamčená poloha plexi je dostatečně stabilní i při vyšších rychlostech, zároveň však trochu chybí možnost aretace hledí třeba v polovině zdvihu – se zvyšující se rychlostí plexi náporem vzduchu samo zapadne do nejnižší neuzamčené polohy.Co však (hlavně při vyšších rychlostech) zdobí přilbu HJC R-PHA 10, to je skvělá aerodynamika. Zatímco zbytek vašeho těla bojuje při jízdě na naháčovi okolo 150 km/h s nepříjemnými nárazy vzduchu, přilba vám na hlavě stále sedí jak přibitá, vzadu ani okolo vašeho krku se nevytvářejí žádné citelnější turbulence a vaše krční páteř je tak ušetřena nadměrných tlaků. Tady je jednoznačně poznat dobře odvedená práce návrhářů přilby v aerodynamickém tunelu. Vedle naprosto vynikající aerodynamiky, kterou podporuje i nízká „sportovní“ hmotnost přilby (1200 gramů), si však nelze nevšimnout trochu větší hlučnosti. Na trhu rozhodně najdete tišší modely, na druhou stranu míra hluku v R-PHA 10 není nijak výrazně obtěžující a vzhledem ke sportovnějšímu ladění tohoto HJC nejde o kdovíjakou obtíž. A když už jsme u těch sportovních prvků, jedním z nich je i systém zapínání 2D kroužky, na nějž je možná zpočátku potřeba si trochu zvyknout, pak se ovšem stane zapínání naprostou rutinou a nelze mu co vytknout.Z praktického hlediska je třeba ještě zmínit, že k celkovému k celkovému pohodlí uvnitř přilby velkou měrou přispívá i příjemná výstelka z antibakteriálního a antizápachového materiálu Ginkomin. Výstelka je v lícních částech a vzadu kolem týla v silné velké vrstvě (místy až 4 cm), je však příjemně měkká a během prvních týdnů nošení tak přilba nijak zvlášť netlačila (jak tomu bývá obvyklé, pokud zvolíte správnou velikost), zároveň jsem ani po půl roce nezpozoroval žádné „vymačkání“ polstrování, přilba sedí stále stejně pevně a s jistotou. Lícní vycpávky jsou snadno vyjímatelné a šetrné vyprání na nich kromě nově nabyté čistoty nezanechá žádnou stopu, jen trochu hůře jde ven hlavní (temenní) vycpávka, ta je vpředu zasunutá pod těsnící gumu plexi lemující průzor.
Po téměř půl roce s hlavou v této přilbě můžu říci, že HJC R-PHA 10 nabízí přes své spíše sportovní ladění až nečekaně univerzální využití, díky čemuž se z něj stává opravdu skvělá přilba poskytující maximální možnou míru komfortu za jakýchkoliv okolností. Sportovně zaměření jezdci nejvíce ocení skvělé aerodynamické vlastnosti přilby vně i uvnitř, stejně jako uzamykatelné hledí, zapomenout nesmíme ani na výrazný agresivní design. Cestovatele v jedné stopě zase přilba osloví báječným komfortem, o nějž se nevídaně skvělým způsobem stará zejména libovolně regulovatelný větrací systém. Ač je tedy tohle HJCčko určeno spíše na hlavy jezdců sportovních mašin, lze jej s malými výhradami (mlžení plexi) pohodlně použít i na dalekých cestách. R-PHA 10 přitom nepřináší žádné kompromisy – kvalitní parametry nabízí jak pro sport, tak pro cestování, a to vše v jednom. Oproti cenově srovnatelné konkurenci navíc boduje skvělým větracím systémem ACS. Na výběr je navíc hned několik verzí - v jednobarevném provedení (matná černá, lesklá černá/bílá) se cena R-PHA pohybuje lehce pod deseti tisíci, několik stovek za touto hranicí zase najdete designové varianty Atlan, Club, Be One, Jerez a či Ben Spies Replica Moto GP, a nejdražší verzí je černozelená Ben Spies Replica Monster.
Informace o redaktorovi
Jan Krajíček (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 188 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)