Cesta kolem ČR 2023

1. den: 492km Kolín - Hať

Kolín - Hradec Králové –Trutnov – Žacléř – Lubawka – Mieroszów – Broumov - Zámek Ratno - Bazilika Wambierzyce - Duszniki Zdrój – Neratov - Bartošovice v Orlických horách – Mladkov – Králíky - Staré Město - Ladek Zdrój – Travná – Javorník – Paczków - jezero Otmuchowskie - Nysa, Glucholazy – Krnov – Sudice -Hať.

Po dálnici D11 směrem Hradec Králové a Jaroměř jsme se přiblížili a dál pokračovali přes Trutnov a Žacléř k hranicím a snažili se jich držet co nejblíž, jak nám silnice a směr cesty dovolil. Pak už to bylo chvíli doma, chvíli u polských sousedů až do cíle. První zastavení jsme natáhli až po skoro dvou hodinách, což jsem taky patřičně okomentovala a vyprosila si zastávky tak, aby mi záda vydržela do konce tripu.  Domki tkaczy, tak ty jsem cvakla jen při přibrždění, úžasný výhled Chelmsko Šlaskie pod Strážným vrchem na polské straně jsme si vychutnali už společně.

U Zámku Ratno toho času v rekonstrukci nebylo moc co obdivovat, tak jsme se moc nezdržovali a popojeli a nahlédli do barokní Baziliky Wambierzyce.  Další krásný výhled byl u Zieleniece, Neratov jsme jen profrčeli bez zastavení, ale kdo zastavíte, určitě se mrkněte do místního kostela s prosklenou střechou a skleněným oltářem. To je opravdu nádhera. Následoval krátký oddech u jezera Otmuchowskieho a pak prohlídka města Nysa s úchvatnou bazilikou svatého Jakuba a svaté Anežky, největší sakrální stavbou Nysy.

Dalším bodem měly být Zlaté Hory, ale ty jsme nějak netrefili, motali se u Prudniku v lesích na polních cestách, (kde jsem si dovolila nemístnou otázku, jestli nemáme náhodou v navigaci cyklotrasy), které nás pak vyplivly na asfaltku, po který jsme nakonec dojeli až do Krnova a pokračovali přes  Sudice do cíle naší cesty, kterým byla Hať.

Hostinec U svatého Mikuláše Hať - tohle ubytko můžeme jen doporučit, výborná kuchyně, ochotná paní majitelka, nové zařízení pokojů s vlastní koupelnou a WC, klimatizací a WIFI. V porovnání služby/cena, pro nás jednoznačně bezkonkurenční. Jen pro nás trochu z ruky.