Oman trip 22-26.1.

Na místním fóru www.uaeride.com které jsem založil před rokem, jsem vyvěsil, že mezi 22.-26.1. jedu do Omanu a nabádal ostatní jestli se někdo nechce přidat. Ozvalo se několik stejně ujetejch lidí a z této hrstky zůstal jediný který se nakonec přidal.

Oman trip 22-26.1.

Kapitoly článku

Yousif jakožto první "lokál" = majitel občanství U.A.E. se kterým sem se poznal osobně na několik dní udělal dobrej dojem na našem prvním setkání kde sme probrali kam asi pojedem a jak se tam dostat.
Yousif bohužel neměl na svojí KTM640 kufry ani držáky takže tahání kanistrů nakonec zbylo na mě. V lokálním šopu sem nakoupil stahováky a kanistry každý o kapacitě 19 litrů a začal kreativně vymejšlet jak to připevnit na 990Adventure.
Příprava na cestu po Omanu probíhala klikáním, zmenšováním a zoomováním na Google Earth a hledáním nejlepší a zároveň stále ještě průjezdné cesty s tim že ohled byl taky brán na dojezd a kvantitu benzínu potřebného k přejetí některých dlouhých úseků.
K dispozici byla několik let stará mapa a Google Earth kde pumpy zaznamenané nejsou, taky jsme měli měsíc starý track od chlapů kteří cestu do Salalah absolvovali v prosinci, ale díky nedostatečnému plánování museli dojíždět někdy i přes 100km k nebližší pumpě na hlavní tah který protíná Oman od severu k jihu.
Nakonec sme naplánovali cestu skrz poušť okolo hranic se Saudskou Arábií přes střed Omanu do Salalah až k hranicím Jemenu a zpátky okolo pobřeží, pak přes hornatou část zpátky k U.A.E. hranicím.

Day 1

Ve čtvrtek 22.1. sem se po obědě vypařil z práce, převlíknul se do cestovního a naskočil na Adventure kterej už nedočkavě čekal připraven na cestu.
Sraz sme měli ve 12 hod. u pumpy v Al Lisaili na výpadovce z Dubaje na E66 směr Al Ain. Hranice s Omanem sme překročili asi za 2 hodiny, pak už jen asi 70km on-road pak odbočit doprava a off-road může začít. První den bylo cílem dojet co nejdál ostatně jako každý následující den :)
Na Google earth jsou některé fotky staré, takže nelze spoléhat nato že cesta bude už tarmak nebo ještě pořád štěrk nebo jestli náhodou nebude už zavalená dunama. První den sme to dotáhli až k "Oil Rig" kde se těží plyn a v okolí 200 km neni v podstatě nic. Zkoušeli jsme se vecpat a přespat v místním kempu pro pracovníky, ale šéfik nás odvolal na policejní stanici která je součástí tohodle "labour kempu" kde si máme požádat o povolení a přesúpat někde v okolí ve stanech.
Yousif naštěstí všechno vykomunikoval takže sme dostali i kuře s chlebem a povolení, že za silnicí napravo můžeme zakempovat a přespat. Večer byla celkem kosa takže sem navlíknul i mikinu, zakuklil se do spacáku a ještě zabalil to Harley Davidson deky ;)

Day 2

Budík mě probudil v 6:15 a postupně sme zabalili všechno, natěšený na dnešní etapu mezi dunama. Zajeli sme k "labour kempu" kde je pumpa otevřená ráno a odpoledne bez přesného určení otevíracích hodin, natankovali plnou včetně kanistrů a vyrazili na cestu.
Cesta celkem utíkala a postupně sme odbočovali směrem k hranicím se Saudskou Arábií. Navigace byla super přesná takže sme nezakufrovali ani jednou. Asi po hodině jízdy se před náma vyloupli obrovská duny "rostoucí" z nuly do výšky převýšení několika desítek metrů. Přojíždíme tuhle oblast asi 3 hodiny, občas zastavíme na foto, drink a dotankování.
Tahle část cesty je první highlight naší cesty. Při cestě k nejbližší pumpě která je od našeho posledního bodu tankování vzdálená přes 400Km, odbočujeme doprava podle plánované trasy, ale asi po 30Km cesta končí kompletně zavalená dunama které se táhnou podél až na konec obzoru. Stáčíme tedy opět doleva začíná ten pravý off-road. Povrch se mění každých zhruba 200 metrů.

Od štěrku, písku přes vympleté brázdy od vody táhnoucí se několik set metrů z leva do prava je velice těžké odhadnout jaký terén bude následovat. Yousif zrychluje, ale najednou strácí kontrolu nad předním kolem bořícím se v písku a už jen vidím obrovský oblak písku a jeho ruce mlátící řidítkama ze strany na stranu :) uff ... bylo to vo fous, ale celou situaci naštěstí ustává.

Zpomalujeme a stále pokračujeme podél pohoří dun které nechce zkončit. Dostáváme se až na cestu která byla jednou z našich předem připravených variant.
Dojíždíme k Shellce ve vesnici Hayma a tankujeme plnou plus něco málo do vyprázdněných kanistrů jako zálohu v případě nouze. Pokračujeme a snažíme se ignorovat následujících 400Km kde se v okolí nic moc nedějě.
Cílem dne byl zvolen Thumrait kam dorážíme za tmy. Po cestě musíme dost dávat pozor na velbloudy, kteří jak jsme se dozveděli touhle dobou rádi přespávají na silnici která je teplejší než studená zem.
Opět tankujeme u Shellu a hned za pumpou perkujeme stroje před místním guesthousem kde platíme 20 OMR za 3+kk s TV, záchodem a sprchou. Žádnej luxus ale na přespání to bohatě stačí.

S Yousifem koukáme na Simpsons a kecáme o životě v Dubaji z jeho pohledu jako "lokála" a mého pohledu jakožto přivandrovalce. Sprcha a spát, ráno zase brzo vstáváme.

Day 3

Plán na tento den je dojet k hranicím s Jemenem, udělat si foto na hranici a pokračovat do Salalah na oběd. Ze Salalah vyrazit do Thumrait, natankovat a "valit" zpátky s cílem dojet na pobřeží kde je podle Yousifa bílá písečná pláž.
Ráno absolvujeme prvních 50 km on-road a dostáváme se do údolí kde začíná off-road, opět štěrk táhnoucí se 90Km úžasným "Wadi Stum" údolím až na hlavní sinici mezi Jemenskou hranicí a městem Salalah.
Odbočujeme doprava k Jemenské hranici a narážíme na Army check point. Yousif s úsměvem pokecá s vojákama, předložíme pasy a techničáky a za pár minut pokračujeme dál.

Dostáváme se do údolí poblíž Dhalqut které je prostě nádherné. Dělám několik fotek a taky video a míříme k hranicím.
Na Jemenské hranici Yousif prohodí slovo s vocelníkama, diskuse je pokaždý stejná takže už i já začínám rozumět, odkud, kdy, kam, co motorka, závodní?, atak podobně.
Otáčíme moto a razíme stejnou cestou na přechozí army checkpoint a dál do Salalah. Yousif našel "Lebanonskou" restauraci kde před několika lety byl a dáváme oběd, jako obvykle kuře s rýží, jako starter Homos s chlebem v podobě placky.
Po obědě se naložíme na motorky a vyrážíme po silnici směrem Thumrait. Tankování v Thumrait u stejné pumpy je trochu směšná záležitost jelikož jsme tam byly vlastně před 6ti hodinama s o 400 kilometrů méně na tachometru.

Pokračujeme směr vysněná bílá písečná pláž přes Marmul a Shalim až do Ash Shuwaymiyah. Do cíle dojíždíme opět večer a hledáme místní "motel". Samozřejmě stojí hned za pumpou,budova do které by se statik neodvážil vstoupit, taky chlapíci od pumpy přezentující naší místnost na přespání by určitě perfektně zapadli do skupiny teroristů Al Kajda.
Výhodou i nevýhodou večerního příjezdu do míst které neznáte je že nevidíte okolí toho kde se nacházíte. Druhý den ráno sem byl opravdu rád že naše motorky jsou opravdu před barákem :)

Day4

Ráno opět naložíme veškeré krámy a vyrážíme. Sem si říkal že mě asi nezavřou když protáhneme mašiny po pláži na který stejně nikdo nebyl, přecijenom tahle část Omanu neni zrovna turistickou destinací :) pořizujem pár fotek a videjko a pádíme stejnou cestou zpátky do Shalim odkud po pár kilometrech urveme z nudné silnice směrem k moři. Kolem dokola nic, jen pustina, šutry občastně ničící můj přední ráfek.
Chtěli sme dojet jen na pobřeží ale narážíme na skalnaté údolí kam vede stopa od aut takže se spouštíme do údolí a směřujeme po stopách k moři. Dojíždíme až na okraj útesu kde děláme opět pár fotek.

Chtěli sme projet tohle údolí směrem podél moře ale jelikož tahle off-road vložka nebyla v plánu ani GPS musíme to otočit a po stejný cestě jet zpátky. Vracíme se na silnici a "valíme" směrem na severo východ podél pobřeží.
V polovině cesty se rozhodneme zajet na pláž a dát si objed ze zásob které sme vezli v podstatě zbytečně. Cestou na pláž bohužel potkáváme bahno a já pokládám mašinu. Odnesl to naštěstí jen zámek kufru takže vybaluju náhradní popruha a stahuju kufr napevno k nosiči.
Likviduju konzervu s masem a zajídíme to medvídkama :) co jinýho by člověk bral sebou na cesty že. Plánujeme dojet až k pumpě v Shital kde bychom opět mohli přetnout střed Omanu po off-road cestě. Po dojetí do Shitonu berem plnou a ještě zálohu do kanistrů, směřujeme po na mapě vyznačené cestě ale ejhle cesta končí v krásném údolí přehrazené plotem s nápisem "Danger Firing Ranges". Yousif ještě pro jistotu zkontroluje souřednice v Google Earth na svym Asus ale bohužel jeto tak.
Otáčíme a vracíme se na silnici. Je něco před šestou takže měníme plán a směřujeme k nejbližšímu hotelu vyznačeném na mapě asi 100Km na sever. Místo hotelu narážíme na velice luxusní guest house kde platíme 15 OMR za dvoulůžkáč. Ještě jdemen a klasiku kuře/rýže/pepsi, kouknem v TV na Akta X a jdeme spát.

Day5

áno klasicky nastříkám řetěz, kouknu na olej a dotankujem. Yousifova zadní guma nevypadá moc dobře, ale jako vždy to okomentuje slovy "Insha'Allah" snad to do Dubaje vydrží. (ref. http://en.wikipedia.org/wiki/Insha'Allah)
Čeká nás opět několik set kilometrů zpátky do Dubaje takže vybíráme nejkratší off-road směrem přes Natih do Ibri. Asi po sto kilometrech začíná po pravé straně pohoří které se v podstatě táhne až k hranici s U.A.E. Když se dostáváme blíž zahlédnu stopy od aut směřující na jeden z výběžků takže odbočuji doprava a směřuju na výběžek. Dělám foto a video a vracim se zpátky.
V Natihu natankujeme, nabereme nějakou tu čokoládovou energii a pokračujem do Ibri. Cesta je občas docela nesnesitelná tak raději volíme vlastní stopu. Yousif bohužel přhlídnul v jedné sekci jump na který najel dost rychle a já už jen vydim jeho batoh a zadek motorky letící nečekaně vysoko. Naštěstí opět celou situaci ustává a pokračujeme. Jeho zadní guma je v podstatě plochá takže se ho snažim umravnit na nějakých 100km/h abychom to do Dubaje dotáhli.

V Ibri si dáme opět kuře/rýže/pepsi a Yousif ještě chce projet jedno poslední údolí. Vyrážíme, ale jak se zdá z původního off-roadu je již kvalitní asfaltka naštěstí po pár kilometrech končící štěrkem a táhnoucí se přes údolí Al Fath.
Po průjezdu údolím se napojujem na hlavní a upalujem k hranicím s U.A.E. kde vyřizuju formality. Pak už jen zastavujem na dotankování, přehrání fotek a videa do Yousifovýho Asus kompu a odjíždíme každý posvém.

Další cesta bude opět Oman ale jeho severní část. Pakliže bude čas tak snad Irán, Yemen je teď nějak drsnější tak se tam nikomu moc nechce.

Cesta v číslech
day 1 462km
day 2 851km
day 3 711km
day 4 615km
day 5 676km
Celkem 3315 km, 54 hodin kdy GPS logovala cestu za 4 a půl dne.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.


TOPlist