2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování
Trošku to uvedu na pravou míru, tak že TCI (Transistor Coil Ignition) je zapalování pracující tak že tranzistor se na okamžik připojí k cívce a následně odpojí, je ve většině aut a motorek.. CDI (Capacitive Discharge Ignitor) samotné CDI je ve své podstatě tyristorové magneto, jakmile proběhne magnet cívkou tak se na pomocném vynutí naindukuje napětí, kterým se nabije kondenzátor, po dosažení mezní hodnoty napětí se pomocí diaku sepne tyristor a kondenzátor se vybije do primárního vynutí cívky, na sekundáru zápalné napětí svíčky, naleznete ho u zemědělských strojů a některých motorkem. Další verzí je DC-CDI, je to klasické CDI, ale k nabití kondenzátoru využívá DC-DC měnice 12/300V, zase některé motorky a auta. Výhodou CDI má teplejší a strmější jiskru (její délka záleží na energii v kondenzátoru), kondenzátor zapalování se volí tak aby výsledná frekvence L-C článku byla blízko rezonanční frekvence cívky. ECI (Electronic Control Ignition popř. Unit) není co dodat, jednotka která plně automaticky řídí předstih v závislosti na otáčkách, k jiskření používá buď tranzistorové či kapacitní zapalování. Samozřejmě dnes je to komplet řídící jednotka obsluhující zbytek motoru..
Volil bych kapacitní (tyristorové) zapalování, směle funguje s klasickýma cívkama a výsledná energie jiskry teoreticky vychází větší než s tranzistorem. Problém vidíš v měniči, možností je udělat zmíněný DC-DC měnič, musel bys sis ale namotat tráfko s feritovým jádrem na potřebné napětí. Motal jsem podobné a sekundár měl 700 závitů 0.1mm drátu, ideální je tenší drát, protože je nutné každou vrstvu závitu od sebe odizolovat a na malé tráfko se to pak nemusí vejít. Alternativou by bylo použití nízkofrekvenčního měniče a libovolného trafa 12/230V, namotání trafa by ses vyhnul. Slyšel jsem i o vyvedení střídaviny přímo z vývodů alternátoru, ale není mi zde jasný princip, protože při startu kdy se alternátor točí příliš pomalu nebude energie pro zapalování. Pokud ti jde o regulaci předstihu tak si postav ECI, s mikroprocesory PIC či Atmel se toho dá spousta zrealizovat a můžeš si nastavit předstih pro celé pásmo otáček. Stavěl jsem pokusné ECI k vape MZ-04 a mikroprocesorem Atmel ATMega-8, jednalo se o pouhý mezikus mezi snímač a cívku, další úprava následovala ve snulování předstihu na přesnou horní úvrať. Znatelně se zlepšil volnoběh a řekl bych že i zátah od spoda, víc jsem toho nevyzkoušel, pač jsem to zatím nenabastlil na prozovozuschopnější konstrukci. Ještě přidám jeden výborný odkaz http://www.jawa-50....zenim-predstihu.html jedná se o TCI, kompletní návrh.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
SonicX píše: ...kondenzátor zapalování se volí tak aby výsledná frekvence L-C článku byla blízko rezonanční frekvence cívky....
textik hezkej, ale tohle nechapu (co ma byt "rezonancni frekvence civky"?)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 | Marec222 | 6 | 19.4.2024 v 22:07 Drak1 |
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 35 | 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo |
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 | Jirka-Tajsn | 3 | 23.2.2024 v 09:17 Eddie83 |
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 | radys02 | 37 | 24.9.2023 v 18:22 krizak66 |
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 | frds1206 | 32 | 23.8.2023 v 15:22 frds1206 |