paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Tak a je to tady! Konečně!
9.3.2010 v 16:54
Nic bych za to nedal, že tohle bude jedno z nejčtěnějších témat! Konečně přišel jeden člověk s kvalitním názorem!!!

Litrová motorka pro začátečníka? Proč ne?!

V časopise Motohouse (vydání březen 2010) na stránce 51 jeden z redaktorů vypráví, že to není žádný problém, proč taky? A já s ním plně souhlasím!!! Doporučuje například Hondu CB 1000R.

Takže opravdu NEzáleží na zkušenostech ale na ROZUMU!!!
Konečně!!!! Jak dlouho to trvalo, než s touhle myšlenkou někdo přišel a nebál se jí zveřejnit!

Tak a teď do mě!

1 reakcí na tento příspěvek Tak a je to tady! Konečně!

10.3.2010 v 14:10 | Nahoru | #1
ASI SI ŘEKNETE KTERÝ CYP? ALE TO MUSÍM, protože někdo je chytřejší a pak jsou ještě cytřejsí no a ještě chytřejší.......

Motorkáři
Část první – úvod

Každým rokem se lze na silnicích setkat s narůstajícím počtem nováčků za řidítky. Nesdílím názor, že už je jich příliš mnoho a naopak si myslím, že motorek není nikdy není dost. Nelze však zastírat, že motocykl nepatří zrovna k bezpečným dopravním prostředkům. Vzhledem ke své malé šířce může sice využívat šíři jízdního pruhu lépe než automobil a jeho dynamické vlastnosti jsou většinou výrazně lepší, tím však výhody končí a v řadě dalších oblastí je jeho řidič silně znevýhodněn. Účinně odvrátit havárii může pouze za předpokladu, že udrží Stroj na kolech. Zatímco při nehodách automobilů zůstávají tyto většinou na kolech, řidiči motocyklu se toto většinou podaří jen při drobných kolizích. Dobré zvládnutí motocyklu je daleko těžší, než zvládnutí automobilu a chyby můžou mít mnohem častěji fatální následky, protože motocyklista není obklopen plechy a airbagy. Jsou sice borci, kteří dokážou hlavou prorazit sklo, proniknout při kolizi dovnitř automobilu a dosáhnout fyzického kontaktu s plechovkářem, statisticky jich však není mnoho. Z těchto důvodů je třeba začátkům na moto věnovat velkou pozornost, protože tato fáze je velmi riziková. Je pravda, že ani zkušený motocyklista nemá jistotu přežití, avšak řeči o tom, že začít lze bezpečně i na silném Stroji a že záleží pouze na štěstí a rozumu jsou naprosto mimo mísu a na následujících stranách si vysvětlíme, proč tomu tak je.
Dalším aspektem, znevýhodňujícím českého začátečníka, je situace na českých silnicích, která je věrným obrazem poměrů panujících ve státě. Prolhaní natřásající se panáci, kteří ovládli českou politickou scénu, spotřebovávají většinu energie na spory mezi sebou, soudnictví nefunguje, korupce dosáhla obrovských rozměrů a zlodějna byla povýšena na systém. Nechci zde tyto věci příliš rozebírat, protože je to na jinou debatu a omezím se na důsledky, které má tato situace pro začínajícího motocyklistu. Ačkoliv je zde pracovní síla násobně levnější, než ve vyspělých státech, stavíme z výše uvedených důvodů nové silnice podstatně dráž. Hustota a parametry silniční sítě proto silně zaostávají za parametry moderních motocyklů. Dopravní koncepce v podstatě neexistuje, na příslušných místech sedí lidé, u kterých je rozhodující stranická příslušnost a odborné znalosti nemají potřebnou úroveň. Fundovaní a korektní dopravní experti, jejichž nejznámějším představitelem je Stanislav Huml, byli odejiti a nastoupli jiní, kteří většinou dokážou pouze vykřikovat, jací jsou motocyklisté hrozní a jak je třeba s nimi zatočit.
Úroveň absolventů autoškol je velmi nízká. Špatná ekonomická úroveň neumožňuje zavést systém, běžný ve vyspělých státech. Tam frekventant i instruktor mají samostatné motocykly a jsou spojeni vysílačkou. Toto má za důsledek mnohem vyšší úroveň výcviku.
Adepti ve vyspělých zemích si své návyky neosvojují na silnicích s častým výskytem řidičů, kteří se vzhledem ke zkorumpovanosti systému nebojí jakéhokoliv postihu, kterému jsou schopni vzhledem ke svým kontaktům účinně zabránit. Další kapitolou je to, že lze stěží po řidičích automobilů a motocyklů chtít, aby se chovali ohleduplně a dodržovali zákony a předpisy, když je zde zcela běžné nerespektování těcht věcí u zákonodárců a politických špiček.

Část druhá – kontstrukce motocyklu a fyzika jízdy

Při pohledu na silný a slabý motocykl vidí i laik značné rozdíly. Stejně jako má silný sportovní vůz široké pneumatiky a slabý městský vůz pneumatiky úzké, je i výkonný motocykl vybaven širokými pneumatikami, aby dokázal do silnice přenést vysoký výkon a účinně brzdit z vysokých rychlostí. Konstruktér vlastně celý stroj vytváří na základě výkonu motoru a v návaznosti dimenzuje podvozek a brzdovou soustavu. Je třeba si uvědomit, že brzdový systém motocyklu, jehož maximální rychlost je přes 300 km/h je dimenzován tak, aby tuto motorku účinně ubrzdil. Vzhledem k tomu je však hůře dávkovatelný a vyžaduje zkušenou ruku. Stejně tak šíře použitých pneumatik je přizpůsobena tomu, na co je tento stroj primárně určen. Je to rychlá jízda na dobrém povrchu s předpokladem, že je dostatek času na naklonění. Protože u nezkušeného začátečníka je mnohem pravděpodobnější, že se dostane do krizové situace, představují pro něj široké pneumatiky značný handicap. Na naklonění a zatočení motocyklu se širokými pneumatikami je podle nemilosrdných fyzikálních zákonů třeba podstatně víc času. Tento motocykl totiž musí být na stejné zatočení více nakloněn, což spotřebuje více času, kterého se při krizovém vyhýbacím manévru zpravidla nedostává. Z výše uvedeného vyplývá, jak zrádným řešením je škrcení motoru, které nemění charakteristiku podvozku ani brzd.

Část třetí – brzdění

Pouze dvě malé plošky velikosti dětské dlaně spojují motocykl s vozovkou. Na rozdíl od auta je třeba motocykl udržet na kolech, což se ne vždy podaří. Nechci zde podrobně rozebírat problematiku brždění, která je obecně známá a chtěl bych připomenout jenom jednu důležitou věc. Od spatření překážky běží reakční doba řidiče. Noha hledá brzdu, ruka se snaží nahmatat brzdovou páčku. To celé trvá podle kvality řidiče až celou sekundu. Následuje další doba, odborně nazývána technická prodleva brzd, která trvá zhruba 0,2 sekundy. Octne – li se zkušený řidič v situaci, ve které je značná pravděpodobnostportřeby rychlého zastavení, je vhodné již mít nohu na brzdě a ruku na páčce. Typickým příkladem této situace je jízda přes horizont a jiné nepřehledné situace. Není od věci i lehce zatlačit a zlehka namáčknout destičky na kotouče, čímž je technická prodleva eliminována. Pak stačí zatlačit silněji a brzdění následuje okamžitě.

Část čtvrtá - pasivní bezpečnost

Snažit se ušetřit na helmě,rukavicích, oblečení a botách není vhodné. Ať je řidič motocyklu viníkem kolize nebo není, odnese to vždycky on. I když v začátcích se často peněz nedostává, aspoň lehké letní motorkářské oblečení, vybavené účinnými protektory by mělo být minimem.

Část pátá – Stroj na začátek

Je jasné, že neexistuje universální rada ohledně volby motocyklu na začátek. Záleží na tom, zda si adept už dříve odjezdil něco na padesátce, stopětadvacítce nebo jestli se jedná o člověka naprosto bez praxe. Jsou i lidé, kteří znovu začínají po delší přestávce a i vrozené předpoklady jsou u různých lidí různé. Mělo by však určitě jít o motocykl dobře ovladatelný, lehký, s příznivou charakteristikou kroutícího momentu motoru a dobře dávkovatelnými brzdami. Nemám moc rád vázání vhodnosti na objem, protože lze mít šestistovku o výkonu 60ti nebo taky 130ti koní, přičemž ta silnější má charakteristiku průběhu výkonu, která vyžaduje zkušenosti. Je však třeba si uvědomit, že začtáečnické období je pro nováčka jednoznačně nejnebezpečnější etapou a začátek na příliš silném motocyklu riziko hodně zvyšuje. Úvaha typu líbí se mi silný supersport, proto na něm rovnou začnu je kromě rizikovosti i zcestná, protože rychleji k cíli vede postupné zvládání. Dalším aspektem je to, že riziko pádu je u zažátečníků vyšší a pád kapotované motorky je většinou o dost dražší. Výjimku z tohoto pravidla tvoří kytaristé, kteří potřebují úlomky kapot na trsátka. U některých lidí hraje roli i to, že na motorce bez kaptáže si víc uvědomují rychlost, kterou jedou. I lidem s čoproidnímy sklony doporučuji si začátkem na oblíbených naháčích 500 až 650 ccm projít, protože na Stroj s hodně šikmou přední vidlicí je vhodné mít už nějaké zkušenosti.
Často prezentované názory, že mít zkušenosti není třeba a že je možno bez problému začít na čemkoli asi nebudu z výše uvedených důvodů ani komentovat. Dávám na tomto místě odskok na vlákno, na kterém jsem se snažil tyto věci průběžně vyvracet.

Motorkáři

a dále na nepříliš veselé vlákno, které tuto rozsáhlou polemiku vyvolalo

Část šestá – závěr

Motocyklisté a autaři budou muset i nadále užívat silnice současně. Vždy, když jedu autem a v místech s plnou čarou mě dojede rychlejší motocykl, namáčknu se doprava a umožním mu předjetí. Jsem rád, zachová – li se autař stejně, když na motorce jedu já. Jednou snad přijde doba, kdy se tak budou chovat všichni. Auto to nezdrží a motorce to pomůže.
Motorkaření je krásnej tanec, ale je to tanec nad propastí a proto všem doporučuju nechávat si nějakou rezervu a nejezdit v provozu úplně na doraz. Mladí by si měli uvědomit, že je dost škoda roztřískat si mladý tělo, který má značnej potenciál a ti starší zase to, že ve vyšším věku už kosti křehnou a špatně srůstají. Síla Stroje by prostě měla vždy odpovídat úrovni řidiče - stačí zlomek vteřiny, který může znamenat těžké následky a čas vrátit nelze.

AUTOR CHE CHE

Naposledy editováno 10.03.2010 14:12:24

(reakce na) Tak a je to tady! Konečně!

10.3.2010 v 14:58 | Nahoru | #2
Che>
dočet celý a perfektní..jen mě 929fire zmát....tak sry

Naposledy editováno 10.03.2010 18:06:49
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Páčky Probrake Honda CB 1000R WildOne 16 3.4.2024 v 23:11 Lbj23
Houpání volnoběhu Honda CB 1000R mik119 7 1.4.2024 v 04:43 PANKY-CB600F
Honda customs Honda XRV 750 Africa Twin, Honda CB 1000R, Honda CB ... TomasNBK 0 8.3.2024 v 22:47 TomasNBK
přešití sedla na nové motorce Honda CB 1000R JARYN82 17 27.12.2023 v 13:44 Niki76
Jakou motorku si mám vybrat Hondu C... Honda CB 1000R VFR 13 18.12.2023 v 22:12 storeman


TOPlist