Jsem takovej ten balík z vesnice co se do velkoměsta dostane jen zřídka. Ale když jsem tam byl posledně (což už tedy chvíli je ) tak bylo +28° a já stál na semaforech a vůbec celé to město bylo docela "zašprclé" (zajímalo by mne jak to dělájí třeba pražáci kde je tohle určitě na denní pořádku.)
ale abych přešel k věci, kdy se začne vařit chladící kapalina v motoru? tekráte jsem byl už na 108° a začínal jsem to vidět krizově ale zaplať tomu nahoře pak se to rozjelo. S chladí kapalinou je to jako s klasickou vodou ? (ta se vaří při cca 110°C asi?) Ventilátor mi sice běžel jako o život ale teplota šla stále nahoru. Při kolika by se to uvařilo? Co pak člověk by měl dělat? je lepší vypnout motor nebo by to měl zmáknout se uchladit? Má tady někdo zkušenost?
(doufám, že to tu ještě nebylo, pohledal jsem ale nic nenašel )
1 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny
To že funguje onen systém si ověříš když necháš motor vychladnout, otočíš víčko chladiče a ono to sykne.
Jinak u některých novodobých motorů je díky snížení emisních limitů provozní teplota motoru i 110 stupňů celsia
2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny
Chladící systém je po zahřátí pod tlakem a díky tomu má chladící kapalina vyšší bod varu, pokud ti to neleze přes 120°C tak to neřeš..
(jinak voda při běžným atmosférickým tlaku vře při rovné stovce, a ne při 110°C..)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bod varu chladící kapaliny
Martic>....zlatý vzducháče
Hmm, ty bych zrovna v tomhle konkrétním problému (stání v kolonách za slušnýho vedra) nevyzdvihoval.
2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny
jinak manualy suzuki rikaji ze kritickych je 120stupnu, na tech 120ti se ti i rozsviti kontrolka jako ze je to prehraty a ze bys s tim mel neco delat...
2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny
To že má voda bod varu třeba až kolem 120°C není tlakem ale tím, že tam není jenom voda ale i nemrznoucí směs.
Například v "papiňáku" vře voda zhruba při 110°C a je tam rozhodně větší tlak jak v chladicí soustavě a to o hodně.
Jo to že se to nevyvaří ani při 120°C není pro motor žádná slast - vodník na tuhle teplotu není stavěný - takže se dá klidně zadřít!
Naposledy editováno 03.11.2009 12:39:07
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bod varu chladící kapaliny
Když nad tím tak přemýšlím ,jestli když to vypnu tak se zastaví čerpadlo a ventilátor ikdyž poběží bez motoru bude to vlastně chladit jen to co je v "sahaře" tak to se pak kapalina co je v bloku motoru, hlavě atd. prohřeje ještě víc. Asi to bude znít pitomě ale vypínat motor v ten momet je snad na pendrek Ale co jiného s tím dělat ten moment .
Ale jestli by to bylo kritické až př 115° tak to budu příště do 110° v klidu díky za názory
Má SV650s nějaký ukazatel teploty? Jelikož ještě nemám řidičák, tak jsem na ní ještě pořádně nejel. Vím jen, že má kontrolku v budíku,ale zajimalo by mě jestli má i v tom digi počítadle km i teploměr nebo pouze ta kontrolka.
Díky moc !
Dingo>Aby voda vařila místo při 100°C až při nějakých 120°C tak takový tlak si ani nedokážete představit a ten v tý soustavě není ani omylem, bod varu čisté vody se díky přetlakové soustavě posune tak o 1-3°C
To že má voda bod varu třeba až kolem 120°C není tlakem ale tím, že tam není jenom voda ale i nemrznoucí směs.
Například v "papiňáku" vře voda zhruba při 110°C a je tam rozhodně větší tlak jak v chladicí soustavě a to o hodně.
Jo to že se to nevyvaří ani při 120°C není pro motor žádná slast - vodník na tuhle teplotu není stavěný - takže se dá klidně zadřít!
hele ten tlak pri kterym vari voda na 120ti stupnich jsou 2 atm... (tzn jedna atmosfera "pretlaku")
takze nevim kam na tyhle bludy chodis... kdyz uz chces argumentovat fyzikou.. chce to neco vedet...
_BoB_>assassin> No mě spíná ventilátor na 103° vždy bez problému. A "a běžně" to vždy uchladil a nebo jsem se už vždy rozjel. (směr má dobrej o tom nepochybuji ) Ale jak říkám "jednou" tomu bylo takhle. V zácpě prostě .... nedalo se jet -semafor za semaforem a furt červená. (pochybuji ,že by na to snad mělo vliv, že jsem měl batůžek) venku 28° palermo jako sfině. Na cca pátem semaforu než tam padla zelená tak to lezlo lezlo až na 108-109° se tam ukázalo a to se přiznám, že se mi už zdálo o čertech.
Když nad tím tak přemýšlím ,jestli když to vypnu tak se zastaví čerpadlo a ventilátor ikdyž poběží bez motoru bude to vlastně chladit jen to co je v "sahaře" tak to se pak kapalina co je v bloku motoru, hlavě atd. prohřeje ještě víc. Asi to bude znít pitomě ale vypínat motor v ten momet je snad na pendrek Ale co jiného s tím dělat ten moment .
Ale jestli by to bylo kritické až př 115° tak to budu příště do 110° v klidu díky za názory
jo zastavit motor mi prijde taky jako blbost... spis bych zastavil popojizdeni v kolone a nechal to "ufoukat" vetrak s motorem na volnobeh... tam by to mel uchladit.
Tak treba v tech mych... krivka vypada jako druha odmocnina. Hodnota pri 100kPa prekvapivych 100°C, pri 200kPa 120°C (pro zajimavost jeste kriticky bod - cca 374°C a 22Mpa; trojny bod cca 0°C a cca 610Pa). Pokud je provozni tlak v chladicim systemu dejme tomu 100-140 kPa (pretlak 0-40), dava to teploty varu cca 100-110... toliko pro vodu.
Chladici smes ma dalsi prispevek ke kladnym hodnotam diky vyssi teplote varu ethylenglykolu jsouci 197.3 °C. Prispevek pro nami pouzivane pomery redeni tipuji na 10-30°C. Nad 120°C bych povazoval situaci za nebezpecnou, nad 130° za kritickou. Nekolikrat zminena hranice 120°C mi pripadne jako rozumnej "indikator klidu" (pri pouziti nemrznouci smesi).
A dodavam, ze jsem resil funkcnosti chladiva, nikoliv provozni teplotu motoru.
2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny
Jak poznám se vzducháčem že už se něco kurví díky přehřátí motoru, když stojím například v koloně? Jedná se mi o to, jestli se nezmění nějak chod motoru, tím nemyslim rovnou zadření, ale třebas podle zvuku, rozhozenej volnoběh, nevim, jen mě to tak napadlo, jestli s tím někdo nemá zkušenost. I když to přidření už asi bude spolehlivej indikátor co...
GSX>jen otázka do diskuze:
Jak poznám se vzducháčem že už se něco kurví díky přehřátí motoru, když stojím například v koloně? Jedná se mi o to, jestli se nezmění nějak chod motoru, tím nemyslim rovnou zadření, ale třebas podle zvuku, rozhozenej volnoběh, nevim, jen mě to tak napadlo, jestli s tím někdo nemá zkušenost. I když to přidření už asi bude spolehlivej indikátor co...
Teplomerem prece