globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Bod varu chladící kapaliny
 
3.11.2009 v 07:53
Hojte lidi, měl bych jeden takovej pro mne zajímavej dotaz
Jsem takovej ten balík z vesnice co se do velkoměsta dostane jen zřídka. Ale když jsem tam byl posledně (což už tedy chvíli je ) tak bylo +28° a já stál na semaforech a vůbec celé to město bylo docela "zašprclé" (zajímalo by mne jak to dělájí třeba pražáci kde je tohle určitě na denní pořádku.)
ale abych přešel k věci, kdy se začne vařit chladící kapalina v motoru? tekráte jsem byl už na 108° a začínal jsem to vidět krizově ale zaplať tomu nahoře pak se to rozjelo. S chladí kapalinou je to jako s klasickou vodou ? (ta se vaří při cca 110°C asi?) Ventilátor mi sice běžel jako o život ale teplota šla stále nahoru. Při kolika by se to uvařilo? Co pak člověk by měl dělat? je lepší vypnout motor nebo by to měl zmáknout se uchladit? Má tady někdo zkušenost?
(doufám, že to tu ještě nebylo, pohledal jsem ale nic nenašel )


1 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 08:03 | Nahoru | #1
Hellou Brouku - nejde tak ani o bod varu chladící kapaliny jako o to, že většina moderních motorů má přetlakový chladící systém - tedy systém je uzavřený a funguje pod tlakem. Tlakem v systému se posouvá hranice bodu varu nad 100 stupňů celsia.
To že funguje onen systém si ověříš když necháš motor vychladnout, otočíš víčko chladiče a ono to sykne.
Jinak u některých novodobých motorů je díky snížení emisních limitů provozní teplota motoru i 110 stupňů celsia

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 08:12 | Nahoru | #2
Bond_age> No dobře, ale tak já byl na 108° předpokládám, že to se motoru už asi moc nelíbilo. Ale spíš by mne zajímalo kdy by já nevím to začalo lítat třeba z expanzky. nebo jestli existuje nějaká teplotní hranice nad kterou to už raději třeba vypnout. u 120tek to bylo jednoduché tam je to pole kdy ti to začne lítat krásně nakreslené.. ale tady na LCD vidím jen číselně teplotu

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 08:13 | Nahoru | #3
Já měl jednou ohlej krycí plech na sahaře a v koloně mě frajer zavřel tak, že jsem nemohl jet, při 105°C se sepnula jen jedna sahara a ta to fakt nestíhala, při teplotě 115°C jsem radši vycouval a moto chcípnul u krajnice, dal 2 cíga a ten plech narovnal, pak už teplota nešla přes 105°C, při převozu na vleku se kdysi moto opřelo lehce o kapotu a zmáčklo to tu saharu... jinak bod varu pod tlakem by měl být cca 120°C, co mi říkali v servisu...

2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 08:33 | Nahoru | #4
....zlatý vzducháče

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 08:41 | Nahoru | #5
např. bod varu u Motulu při tlaku 1,5 bar je 133°C

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 09:48 | Nahoru | #6
U moji motorky pisou v manualu vypnout motor pri 125°C. V lete po meste mivam standardne 105°C.

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 09:53 | Nahoru | #7
zdares mě začne hlásat moto při 120 pak rychle hledám nějakou cestu kde to schladit jízdou nebo to rači vypnu. ale jinak po městě na couračku mi ukazuje běžně okolo 105-110

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 09:59 | Nahoru | #8
Vařils někdy brambory v papiňáku?

Chladící systém je po zahřátí pod tlakem a díky tomu má chladící kapalina vyšší bod varu, pokud ti to neleze přes 120°C tak to neřeš..

(jinak voda při běžným atmosférickým tlaku vře při rovné stovce, a ne při 110°C..)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 10:19 | Nahoru | #9

Martic>....zlatý vzducháče



Hmm, ty bych zrovna v tomhle konkrétním problému (stání v kolonách za slušnýho vedra) nevyzdvihoval.

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 11:36 | Nahoru | #10
no hele moje 954 v létě kolem 30 st.C topí při stání nebo při jízdě v koloně o sto šest, ale nikdy jsem se nedostal i při delším stání nad 105 st., při 103 mi spíná větrák a vždy si s tím poradí a stáhne to třeba na 96 st. a od tý doby co nejezdím v kraťasech - ale v kůži se mi nekroutí ani chlupy na nohou, takže je mi to jedno, akorát když je teplota nad 100 st.C, nevypínám motor, ale vždy to nechám schladit na těch třeba 96, aby se nekurvilo třeba těsnění pod hlavou - no třeba mu to nevadí, ale dělám to tak.

2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 11:43 | Nahoru | #11
suzuki nekde kolem 108-110stupnu spina ventilator ... pak to stlaci na 100cca ... jestli ti po spusteni ventilatoru teplota dal leze.. je to divny, ventilator by to mel uchladit...

jinak manualy suzuki rikaji ze kritickych je 120stupnu, na tech 120ti se ti i rozsviti kontrolka jako ze je to prehraty a ze bys s tim mel neco delat...

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 11:59 | Nahoru | #12
assassin> už sem viděl otočenej ventilátor opačně takže to moc nechladilo

.
.
.
.
.
tak tak ventilátor by to měl uchladit pokud ne máš něco špatně

2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 12:29 | Nahoru | #13
Aby voda vařila místo při 100°C až při nějakých 120°C tak takový tlak si ani nedokážete představit a ten v tý soustavě není ani omylem, bod varu čisté vody se díky přetlakové soustavě posune tak o 1-3°C
To že má voda bod varu třeba až kolem 120°C není tlakem ale tím, že tam není jenom voda ale i nemrznoucí směs.

Například v "papiňáku" vře voda zhruba při 110°C a je tam rozhodně větší tlak jak v chladicí soustavě a to o hodně.

Jo to že se to nevyvaří ani při 120°C není pro motor žádná slast - vodník na tuhle teplotu není stavěný - takže se dá klidně zadřít!

Naposledy editováno 03.11.2009 12:39:07

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 12:37 | Nahoru | #14
jestli je tam sahara a dobrá zátka chladiče musí se to uchladit bezproblému

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 12:43 | Nahoru | #15
assassin> No mě spíná ventilátor na 103° vždy bez problému. A "a běžně" to vždy uchladil a nebo jsem se už vždy rozjel. (směr má dobrej o tom nepochybuji ) Ale jak říkám "jednou" tomu bylo takhle. V zácpě prostě .... nedalo se jet -semafor za semaforem a furt červená. (pochybuji ,že by na to snad mělo vliv, že jsem měl batůžek) venku 28° palermo jako sfině. Na cca pátem semaforu než tam padla zelená tak to lezlo lezlo až na 108-109° se tam ukázalo a to se přiznám, že se mi už zdálo o čertech.

Když nad tím tak přemýšlím ,jestli když to vypnu tak se zastaví čerpadlo a ventilátor ikdyž poběží bez motoru bude to vlastně chladit jen to co je v "sahaře" tak to se pak kapalina co je v bloku motoru, hlavě atd. prohřeje ještě víc. Asi to bude znít pitomě ale vypínat motor v ten momet je snad na pendrek Ale co jiného s tím dělat ten moment .

Ale jestli by to bylo kritické až př 115° tak to budu příště do 110° v klidu díky za názory

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 12:49 | Nahoru | #16
Dingo> jestli se nepletu tak pro bod varu 120 stupňů je potřeba tlak zhruba 173 kpa, což je míň než kolik se foukaj gumy, takovej tlak si představit dokážu. Ale je pravda že můj manulá uvádí tlak v systému 108 - 137 kpa.

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 12:59 | Nahoru | #17

Martic>....zlatý vzducháče


jj toho rovnou upečeš

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 14:55 | Nahoru | #18
Takový dotaz trošku mimo, ale myslím, že je zbytečné zakládat nové vlákno.

Má SV650s nějaký ukazatel teploty? Jelikož ještě nemám řidičák, tak jsem na ní ještě pořádně nejel. Vím jen, že má kontrolku v budíku,ale zajimalo by mě jestli má i v tom digi počítadle km i teploměr nebo pouze ta kontrolka.

Díky moc !

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 15:18 | Nahoru | #19

Dingo>Aby voda vařila místo při 100°C až při nějakých 120°C tak takový tlak si ani nedokážete představit a ten v tý soustavě není ani omylem, bod varu čisté vody se díky přetlakové soustavě posune tak o 1-3°C
To že má voda bod varu třeba až kolem 120°C není tlakem ale tím, že tam není jenom voda ale i nemrznoucí směs.

Například v "papiňáku" vře voda zhruba při 110°C a je tam rozhodně větší tlak jak v chladicí soustavě a to o hodně.

Jo to že se to nevyvaří ani při 120°C není pro motor žádná slast - vodník na tuhle teplotu není stavěný - takže se dá klidně zadřít!



hele ten tlak pri kterym vari voda na 120ti stupnich jsou 2 atm... (tzn jedna atmosfera "pretlaku")
takze nevim kam na tyhle bludy chodis... kdyz uz chces argumentovat fyzikou.. chce to neco vedet...

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 15:21 | Nahoru | #20

_BoB_>assassin> No mě spíná ventilátor na 103° vždy bez problému. A "a běžně" to vždy uchladil a nebo jsem se už vždy rozjel. (směr má dobrej o tom nepochybuji ) Ale jak říkám "jednou" tomu bylo takhle. V zácpě prostě .... nedalo se jet -semafor za semaforem a furt červená. (pochybuji ,že by na to snad mělo vliv, že jsem měl batůžek) venku 28° palermo jako sfině. Na cca pátem semaforu než tam padla zelená tak to lezlo lezlo až na 108-109° se tam ukázalo a to se přiznám, že se mi už zdálo o čertech.

Když nad tím tak přemýšlím ,jestli když to vypnu tak se zastaví čerpadlo a ventilátor ikdyž poběží bez motoru bude to vlastně chladit jen to co je v "sahaře" tak to se pak kapalina co je v bloku motoru, hlavě atd. prohřeje ještě víc. Asi to bude znít pitomě ale vypínat motor v ten momet je snad na pendrek Ale co jiného s tím dělat ten moment .

Ale jestli by to bylo kritické až př 115° tak to budu příště do 110° v klidu díky za názory



jo zastavit motor mi prijde taky jako blbost... spis bych zastavil popojizdeni v kolone a nechal to "ufoukat" vetrak s motorem na volnobeh... tam by to mel uchladit.

Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 16:27 | Nahoru | #21
Závislost teploty varu na tlaku najdeme v každých matematicko-fyzikálních tabulkách.

Tak treba v tech mych... krivka vypada jako druha odmocnina. Hodnota pri 100kPa prekvapivych 100°C, pri 200kPa 120°C (pro zajimavost jeste kriticky bod - cca 374°C a 22Mpa; trojny bod cca 0°C a cca 610Pa). Pokud je provozni tlak v chladicim systemu dejme tomu 100-140 kPa (pretlak 0-40), dava to teploty varu cca 100-110... toliko pro vodu.

Chladici smes ma dalsi prispevek ke kladnym hodnotam diky vyssi teplote varu ethylenglykolu jsouci 197.3 °C. Prispevek pro nami pouzivane pomery redeni tipuji na 10-30°C. Nad 120°C bych povazoval situaci za nebezpecnou, nad 130° za kritickou. Nekolikrat zminena hranice 120°C mi pripadne jako rozumnej "indikator klidu" (pri pouziti nemrznouci smesi).

A dodavam, ze jsem resil funkcnosti chladiva, nikoliv provozni teplotu motoru.

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 17:29 | Nahoru | #22
GSX a Raptík> Však vím, né . Vodní chlazení je samozřejmě dokonalejší , ale bez dobrýho ventilátoru je i vodník v koloně pěkně v namydlenej .

Naposledy editováno 03.11.2009 17:32:18

2 reakcí na tento příspěvek Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 23:09 | Nahoru | #23
jen otázka do diskuze:

Jak poznám se vzducháčem že už se něco kurví díky přehřátí motoru, když stojím například v koloně? Jedná se mi o to, jestli se nezmění nějak chod motoru, tím nemyslim rovnou zadření, ale třebas podle zvuku, rozhozenej volnoběh, nevim, jen mě to tak napadlo, jestli s tím někdo nemá zkušenost. I když to přidření už asi bude spolehlivej indikátor co...

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

3.11.2009 v 23:39 | Nahoru | #24

GSX>jen otázka do diskuze:

Jak poznám se vzducháčem že už se něco kurví díky přehřátí motoru, když stojím například v koloně? Jedná se mi o to, jestli se nezmění nějak chod motoru, tím nemyslim rovnou zadření, ale třebas podle zvuku, rozhozenej volnoběh, nevim, jen mě to tak napadlo, jestli s tím někdo nemá zkušenost. I když to přidření už asi bude spolehlivej indikátor co...



Teplomerem prece

(reakce na) Bod varu chladící kapaliny

4.11.2009 v 10:34 | Nahoru | #25
GSX> začne to smrdět .
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist