2 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
2 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
dubaduba>slysel jsem od pro me dost vazeneho pana (jezdil formule) rikal ze motor by mel mit nejnizsi spotrebu pri max. tocivem momentu i kdyz me se to zrovna u MOTOREK nezda ... ale jinak by me to taky zajmalo kde to zjistit
docela blbost, u mě je vrchol krouťáku při 10 tisících a tam bych jezdil zhruba za 10 litrů, možná to platí u nafty, ale u motorek nic
dubaduba>slysel jsem od pro me dost vazeneho pana (jezdil formule) rikal ze motor by mel mit nejnizsi spotrebu pri max. tocivem momentu i kdyz me se to zrovna u MOTOREK nezda ... ale jinak by me to taky zajmalo kde to zjistit
ty jo ja cim vic tocim tim vic zere a max kroutak nema asi v pasmu kolem 7-8tis ne???
Alesgute>No nevím jestli v obci na 6ku 3-3500ot není špatně.
Nevím, ale 3tis ot. se mi zdá docela málo. Já třeba ani otáčkoměr nemám, ale 50km/h jedu na 3, občas 60 už na 4 -ale to je jen tak takové šolíchání, div to jede (cca taky 3tis. ot., ale jiný motor.. )
1 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
Konstantní veličina rychlost, proměnná rychlostní stupeň
:::momentální kvalt:::
- poloha - plynová rukojeťi
- otáčky motoru
:::vyšší kvalt:::
- poloha - plynová rukojeťi
- otáčky motoru
:::nižší kvalt:::
- poloha - plynová rukojeťi
- otáčky motoru
Tam kde bude nejmenší úhel natočení plynové rukojeti a přitom otáčky bez cukání, tam je nejekonomičtější kvalt zrovna na danou rychlost.
Ale není nad průtokoměr
zdroj: vlastní úvaha, za snahu mě nemlátit
2 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
Zase tak jdnoduchý to není, c motr, to unikát.. Důležitý je si zjistit průběh točivžho momentu jednotlivejch motorů, jelikož někdy může bejt v křivce mezi určitejma otáčkama dost slušnej propad. V zásadd+ě platí, že dokud roste krouťák, využívá se benál docela efektivně. JAkmile začne krouťák klesat, je už takove režim vykoupenej nižší účinností. Hlavně nejde ani tak o otáčky, jako o polhu plynu. Když člověk jede plnej ceres, ale v oblasti největšího krouťáku, nízký spotřeby stejně nedosáhne. Jde o to jezdit tak, aby to motor pobral v pohodě a člověk při tom nemusel moc tahat za plyn. JAk už jsem psal, co motor, to unikát. U benzíňáků platí, že hranice detonačního spalování je kolem 1500 otáček u motoru v záběru. U nafťáků je mnohem níž. Stejně tak ae k detonačnímu palování dochází i při vysokejch otáčkách, a to podotýkám, že i v pásmu táček, kdy se motor ještě nepřetáčí.
U motorek je t daleko složitější, jelikož motorů je fakt moc a každej stavěnej úplně jinak. Záleží na tom, zda jde o dvouventil, nebo čtyřventil (čtyřventil má lpší plnění ve vyšších táčkách, dvouventl to zase líp krmí dole...), na objemu, na charakteru motoru (časování, u novejch nastavení vstřikovací jednotky atd.). V podstatě jde o to, že s dá jezdit v pohodě na hranici nejnižšíchptáček, motor to pobere, ale člověk po ně nesmí chtít nějaký moc velký vkony, tzn, že po rovině to pobre v pohodě, al do kopečka to už chce otáčky vyšší, naopak třeba z kopce, nebo při dojíždění (bez plynu)to v pohodě pobere i nižší otáčky. TAže těžko paušalizovat, který otáčky jsou pro motor nej. Chce to mít trochu holt trochu cit a vědet trochu něco o samotným motoru. Hlavní je zahřejvat mtor jízdou, ne na stjánku před garáží (prihřeje se všechno postupně a rovnoměrně, taky se využije docela rozumně benzín), se studeným motorem rozhodně nejezdit na hranici njnižších otáček, stejně tak ne v moc vysokejch. Uvedu příklad- mám kawasaki ER-5. Volnoběh 1000, max výkon při 9000, max krouťák při 8000. Jízda pod 3000 se motoru nelíbí. V zásadě u ER-5tky platí, že čím vyšší kvalt, tím vyšší otáčk to chce- jedničku i dvojku si to nechá líbit pod 3000, ale třeba při šestce to občas cuká i při 3200 otáčkách. Startovací rituál je následující- navlíknu na sebe hadry. dám sytič, natočím stroj, projedu celou garáž (mám garážový stání, parkuju až skoro na konci, tkže chvíli trvá, než to celý projedu), pak vyjedu, vypnu sytič (to už to v pohodě udrží volnoběh), ale i tak ještě alesoň kilák jezdím v pásmu 4-5000, jakmile ucejtím, že se začíná hřát chladič, jezdím s tím už normálně, klidně i kolem těch 3000 (normálně jezdím v pásmu 3000-4000, když to provoz dovoluje a nepotřebuju jet víc ja 90 . Netvrdím, že to, co jsem napsal je nějaký dogma, ale pročet jsem už dost literatury na to, abych mohl dcela klidně tvrdit, že motor nekurvím. Kdo tvrdí, že se musí motor točit, má pravdu, jelikož když se netočí, je nejspíš zadřenej Hlavní je motor vždycky dobře prohřát jízdu v rozumným pásmu otáček a nejezdit v moc nízkejch a ani moc zbytečnejch otáčkách, žiotnost motoru hodně zkracuje detonační spalovaní (jak zbytečně malý, tak i vysoký otáčky) + obecně se mtor opotřebuje při vysokejch otáčkách, jelikož dochází vlivem různejch setrvačnejch sil k většmu mechanickýmu namáhání jednotlivejch částí + ako bonus při takovým režimu klesá účinnost, takže to i víc žere. Sorry za román.
nejvyšší účinnost - nejmenší spotřeba na vyrobenýho koně (kilowatt) - je kousek pod maximálním krouťákem. to znamená, že nejnižší spotřeba je při nízkých otáčkách (páč je tam nejmenší výkon), pak až do oblasti pod maximálním krouťákem moc neroste (páč se zvyšuje účinnost) a po překročení maximálního krouťáku roste téměř exponencionálně (nižší účinnost na koně krát nárůst koní...a ve vyšších rychlostech je navíc exponencionálně odporný vzduch)
nicméně to platí u produkčních motorů do obyčejných aut a motorek bez sportovních ambic.
jinak nevím jak u motorek, ale u náklaďáků a dieselových osobáků vyšší euro normy neskutečně rozjebaly tzv. vajíčkový diagram (závislost otáček motoru, a zatížení, na spotřebě), takže říct přesně něco konkrétního ke konkrétnímu motoru můžou říct akorát lidi z konstrukce a zkušebny...případně lidi, co se dokážou dlouhodobě zaměřit na určité jízdní režimy
edit: a optimální otáčky z hlediska chodu motoru jsou (zase u nesportovních motorů) kolem maximálního krouťáku (u dieselů koncernu vw kousek nad ním)
Naposledy editováno 03.07.2009 01:03:42
mam teda jen 5 kvaltu. za 5 muzu jet stejne tak 60, jako 200. kdyz jedu pianko (svizneji do 110km/h) po okreskach tak ze motor nezemu pres 3 500ot mam spotrebu do 5 litru. kdyz se otacky motoru priblizi hranici 4500ot, tak se mi spotreba zvysi priblizne o litr na 100km a to mam maximalni kroutak nekde kolem 5 500 !
2 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
1 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
Naposledy editováno 03.07.2009 11:18:25
2 reakcí na tento příspěvek Optimální otačky motoru
a kdo chce resit spotrebu tak si kupte padesatku skutra tam se pres 3 litry nedostanete
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otačky motoru
Tesik3>někdy mě to bere i 10,5 protože jezdim střelbu a vubec to neresím, mekoupil jsem si motorku abych setril benzin toť muj nazor.
a kdo chce resit spotrebu tak si kupte padesatku skutra tam se pres 3 litry nedostanete
Ono se se spotřebou dostaneš nad tři litry těžko třeba i na YBR 250, kdo má cit v pravý ruce, jezdí v pohodě na skůtru do dvou litrů, ale zase mimo město bych na tom teda jezdit nechtěl
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otačky motoru
firecracker>já mám max krouťák v 7.000 většinou jezdím na 5.500-6000 otáček to jest 110-125 km/h a žere to tak těch 5,8-6l jakmile vyměním vzduchový a olejový filtr(+olej) tak bych řekl že spotřeba klesne alespoň o půl litru. Jinak mám takovou teorii, že "nejekonomičtější"(ve smyslu tak nějak normálně to jede a moc to nežere) je jet na nejvyšší převodový stupeň tou rychlostí která je na 11-12 hodině na tachometru
co když mám digitální tachometr?
rich.puzzle>firecracker>já mám max krouťák v 7.000 většinou jezdím na 5.500-6000 otáček to jest 110-125 km/h a žere to tak těch 5,8-6l jakmile vyměním vzduchový a olejový filtr(+olej) tak bych řekl že spotřeba klesne alespoň o půl litru. Jinak mám takovou teorii, že "nejekonomičtější"(ve smyslu tak nějak normálně to jede a moc to nežere) je jet na nejvyšší převodový stupeň tou rychlostí která je na 11-12 hodině na tachometru
co když mám digitální tachometr?
rich.puzzle>firecracker>já mám max krouťák v 7.000 většinou jezdím na 5.500-6000 otáček to jest 110-125 km/h a žere to tak těch 5,8-6l jakmile vyměním vzduchový a olejový filtr(+olej) tak bych řekl že spotřeba klesne alespoň o půl litru. Jinak mám takovou teorii, že "nejekonomičtější"(ve smyslu tak nějak normálně to jede a moc to nežere) je jet na nejvyšší převodový stupeň tou rychlostí která je na 11-12 hodině na tachometru
co když mám digitální tachometr?
TAK TO MÁŠ BLBÝ
Naposledy editováno 03.07.2009 14:55:40
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otačky motoru
rich.puzzle>firecracker>já mám max krouťák v 7.000 většinou jezdím na 5.500-6000 otáček to jest 110-125 km/h a žere to tak těch 5,8-6l jakmile vyměním vzduchový a olejový filtr(+olej) tak bych řekl že spotřeba klesne alespoň o půl litru. Jinak mám takovou teorii, že "nejekonomičtější"(ve smyslu tak nějak normálně to jede a moc to nežere) je jet na nejvyšší převodový stupeň tou rychlostí která je na 11-12 hodině na tachometru
co když mám digitální tachometr?
a máš tam hodiny?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Optimální otačky motoru
Hofner>Tesik3> Nikfo ti tady jízdu na spotřebu nenutí. Byl tu položen dotaz, tak ho zodpovídáme. Si vem, že stejnou spotřebu má jko udáváš ty má třílitrovej benzín a ten už dokáže jet taky slušně, takže má pak vůbec smysl sedlat motorku, když v autě člověk nezmokne a nehrozí, že to někde položí? Pokud někdo jezdí kolem komína, je mu asi fuk, jeslti jede za 6 nebo za deset. Ale ten, kdo má motorku na cestování a udělá už třeba "jen" 5000 za rok, tak to udělá docela zajímavou sumičku. Já si kupoval motku právě kvůli tomu, aby žrala mí%ň jak auto, člověk nemusel řešit ve městě kolony a v pohodě všude zaparkoval. Źrát mi motorka přes deset litrů, hodím jí ze skály a začnu jezdit autem.
Ja se umim dostat i pod 6 litru to neni problem, ale nemam to proste zapotrebi, pokud bych chtel jezdit na spotrebu tak si koupim rozhodne jeste nejakou treba 250 abych byl i na mezi mestskych cestach docela svizny. S tím s tebou souhlasim. Ale na druhou stranku nechapu ze si nekdo koupi hayabusu a pak s ni jezdi do prace a pak tady resi to ze mu to zere vic jak 6,5l, za ktere dneska jezdi kazde druhe auto. A ted me kamenujte.
Droppi>rich.puzzle>firecracker>já mám max krouťák v 7.000 většinou jezdím na 5.500-6000 otáček to jest 110-125 km/h a žere to tak těch 5,8-6l jakmile vyměním vzduchový a olejový filtr(+olej) tak bych řekl že spotřeba klesne alespoň o půl litru. Jinak mám takovou teorii, že "nejekonomičtější"(ve smyslu tak nějak normálně to jede a moc to nežere) je jet na nejvyšší převodový stupeň tou rychlostí která je na 11-12 hodině na tachometru
co když mám digitální tachometr?
a máš tam hodiny?
jen digitální, podle těch to taky nepude