globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jak dlouho se dá jezdit s
 
30.1.2009 v 13:34
Jezdila jsi těhotná? Vrátila jsi se po porodu za řidítka?Ovlivnilo dítě tvůj "motoživot"?

Naposledy editováno 01.02.2009 19:12:38

1 reakcí na tento příspěvek Jak dlouho se dá jezdit s

1.2.2009 v 19:53 | Nahoru | #1
a TĚHOTNÝ můžou jezdit autem, vlakem, autobusem??? a má mimino kolem sebe plodovou vodu?? a co airbag? a bezpečnostní pásy???
Statisticky je porod mnohem větší riziko pro mimino, než jízda na čopru .

(reakce na) Jak dlouho se dá jezdit s

1.2.2009 v 20:07 | Nahoru | #2
Pásy, těhotenství a pověry
Tak, jako i v řadě jiných motoristických témat, i zde panuje mnoho pověr a nejrůznějších "výkladů". Nejlépe asi bude, když se pokusíme zjistit, co na to odborníci.

Tak, jako i v řadě jiných motoristických témat, i zde panuje mnoho pověr a nejrůznějších "výkladů". Nejlépe asi bude, když se pokusíme zjistit, co na to odborníci.

S rozvojem motorizmu přibývá těhotných žen-řidiček, více cestují i těhotné spolujezdkyně. Bohužel přibývá také závažných zranění těhotných žen. Na dopravní nehody připadá 70 % všech těžkých úrazů během těhotenství. Při úrazu těhotné jsou tak ohroženy dva životy - nastávající matky i jejího dosud nenarozeného dítěte.

Nejzávažnější příčinou zranění těhotných je nepřipoutání se ve vozidle! Důsledky bývají tragické: nepřežije-li matka, nepřežije ani plod. Pokud těhotná havárii přežije, pak často za cenu závažných trvalých následků.

Nejčastější příčinou smrti nebo vážného poranění těhotné je úraz hlavy. Úrazy spojené s prudkým nárazem nebo tlakem na břišní stěnu, popř. další úrazy spojené s poraněním ze setrvačnosti (typické pro autohavárie) mohou způsobit závažné následky z vnitřního krvácení. Důsledkem může být smrt plodu v děloze, předčasný porod nebo potrat.

Z porodnického hlediska jsou v centru pozornosti u těhotných žen zejména poranění břicha a pánve. Těhotné nezajištěné bezpečnostními pásy jsou při čelním střetu ohroženy zlomeninou pánevního kruhu, jeho násilná deformace může vést k mozkolebečnímu poranění plodu, zejména v poslední třetině těhotenství. Riziko smrti plodu při havárii je u nepřipoutaných těhotných 2,8krát vyšší než u připoutaných.

Existují zjevné důkazy o tom, že v těhotenství chrání bezpečnostní pásy jak matku, tak i plod. Obecně jsou ženy ochotnější než muži využívat při jízdě ochranné prostředky ve vozidle, během gravidity však jejich používání klesá kvůli domněnce, že pásy samy o sobě zvyšují nebezpečí poranění nebo smrti plodu, těhotné ženy jsou také méně ochotné nosit vše, co je tísní, tedy např. i používat bezpečnostní pásy. Bezpečnostní pásy nemohou garantovat úplnou ochranu před zraněním, ale mohou toto riziko významně zredukovat.

Bezpečnostní pásy výrazně zvyšují bezpečnost cestujících při prakticky všech typech kolizí, jsou-li ovšem pásy umístěny správně. V tom případě nedochází k mimořádnému přenosu tlaku na dělohu, jak bylo prokázáno na figurínách při experimentálních haváriích ve výzkumných projektech předních světových výrobců automobilů např. projekty MAMA1 a MAMA2 firmy General MotorsUSA, projekt LINDA firmy VOLVOŠvédsko.

Především je nutno omezit relativní pohyb těhotné vzhledem k pásu a k sedadlu, tj. pásy musí být použity správně spodní pás pod dělohou, ramenní pás umístěn mezi prsy, nad vrcholem těhotné dělohy dále pak mít správnou funkci samonavíjecího zařízení a vlastní popruh nepoškozený. Ramenní pás by nikdy neměl sklouznout z ramene! Poutat by se měly jak těhotné řidičky, tak i těhotné spolucestující, a to na předním i na zadním sedadle. I malý náraz může znamenat velké nebezpečí pro budoucí maminku i dítě. Během dlouhých cest by pásy měly být periodicky poopraveny pro zvýšení komfortu a znovunalezení jejich vhodné pozice.

* Jak by se měla poutat těhotná žena *

Nastávající maminka musí použít tříbodový bezpečnostní pás a připoutat se, ať již řídí, nebo sedí jako spolujezdkyně vpředu či vzadu. Spodní popruh bezpečnostního pásu musí probíhat co nejhlouběji pod břichem. Šikmo nahoru vedoucí popruh musí směřovat stranou vedle břicha a procházet mezi prsy. Spodní část pásu se nikdy nesmí dostat do takové polohy, aby přecházela přes bříško budoucí maminky. V takovém případě by totiž mohlo při nárazu dojít k poškození plodu. Upnutí musí být pohodlné - ani příliš těsné, ani příliš volné. Pás nesmí sklouznout z ramene.

Je-li v autě airbag, mělo by být sedadlo posunuté co nejvíce dozadu a opěradlo by mělo být postaveno zpříma; mezi břichem a volantem musí být zachována co možná největší vzdálenost. Ženy ve vysokém stupni těhotenství by už raději neměly samy řídit, protože volant představuje pro nenarozené dítě největší riziko.

Přes uvedené riziko vzniku kontaktních sil jsou přednosti užívání bezpečnostních pásů při jízdě nesporné. Na pravou míru je tedy nutno uvádět některé tradované pověry, které neupoutané ženy uvádějí jako důvod svých obav:

*Pověra č. 1. "Připoutáním bych mohla zranit své dítě." *

Neexistuje důkaz pro tvrzení, že bezpečné pásy zvyšují možnost poranění plodu. Dokonce i přesto, že tlak pásu může na plod krátkodobě působit, je při správném použití pásu nebezpečí poškození plodu minimální - vedoucí příčinou smrti plodu při kolizi je především smrt nepřipoutané matky.

Pověra č. 2. "Budu při havárii v autě uvězněna."

Mnoho lidí se domnívá, že zapnuté bezpečnostní pásy je při havárii uvězní v deformované karosérii; je však prokázáno, že naprostá většina zraněných se sama dokáže uvolnit, ale naopak nepřipoutaná osoba je vystavena velkému nebezpečí nárazu na pevné části karosérie: čelní sklo (traumata hlavy), volant (zranění hrudníku), palubní deska (zlomeniny dolních končetin a pánve), nebo vymrštění z vozidla (mnohočetná kombinovaná poranění), vše s fatálními důsledky pro matku i plod. Mateřské úmrtí hrozí u nepřipoutaných a vymrštěných z vozidla ve 33 % (u připoutaných jen 5 %), riziko smrti plodu je 4krát vyšší, bude-li těhotná vymrštěna mimo vůz, nastane smrt plodu až ve 47 % (u připoutaných jen 11 %!)

*Pověra č. 3. "Nemusím se připoutávat, jedu-li pouze na krátkou vzdálenost." *

To je zcela falešná představa: většina kolizí se odehraje do vzdálenosti 40 km od domova (cesty do zaměstnání, odvoz dětí do školy, nákupy atd). Má-li být pás efektivní, musí být použit při jakékoliv jízdě autem.

Pověra č. 4. "Nemusím se připoutávat, když sedím vzadu, není to povinné."

To je omyl, který je třeba veřejnosti opakovaně vyvracet. Ženy, které byly svým lékařem poučeny o vhodnosti používání bezpečnostních pásů během těhotenství, je ve srovnání s nepoučenými pak také mnohem častěji skutečně používají, a navíc je používají správně. Bylo rovněž prokázáno, že instruování těhotných žen o používání pásů zvýší i jejich pozdější užívání pásů pro vlastní děti ze 42 % na 69 % .

Připoutaná žena má 3krát vyšší šanci, že při autonehodě přežije ona i její plod

Všem těhotným doporučujeme používat bezpečnostní pásy a řídit velmi opatrně!

Zdroje: zahraniční výzkumy; Kepák J. Trauma těhotné ženy. Moderní gynekologie a porodnictví 2001; 10: 79100; Turková Z. et al. "Seat belt" syndrom v těhotenství
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist