Není tajemstvím, že nad 40km/h je náklon motorky pro zatáčení rozhodující. Ale jak vyvolat na ten náklon?
Pokud chcete motorku naklopit může impuls vyjít z naklonění motorky přesunutím těžiště dovnitř - zatáčení je v tom případě vždy docela mírné. Na anglických webech tomu říkají "bodysteering" (takže "zatáčení tělem" existuje).
Dalším impulsem je již zmíněný countersteering - což by se dalo nazvat "proti-řízení". Jedná se o to, že při rychlostech nad 40km/h se k principu "jedu tam, kde zatáčím říditky" přidávájí další vlivy jako je tvar pneu (dotyková plocha se posouvá ze středu na boční část) a stále větší roli hraje moment setrvačnosti předního kola.
Jedná se o to, že pokud zatlačíte pravé říditko dopředu (na parkovišti při jízdě krokem byste normálně jeli vlevo), začne se motorka naklápět (a to úměrně použité síle) ... ale také vpravo(!) a ve finále nakonec zatáčíte VPRAVO (tedy: na tu stranu kde tlačíte říditko dopředu).
Nevěřil jsem tomu, ale je to tak, můžete si to zkusit při libovolné vyjížďce - pokud pojedete na široké cestě rovně, řekněme 40-50 a na okamžik zatlačíte na pravé (levé) říditko (samo že ho "odtlačujete" dopředu ve směru jízdy a netlačíte jej dolu!) pak zjistíte že motorka se naklápí a rychle zatáčí na stejnou stranu. Při silném tlaku je manévr o to prudší (při jízdě městem tak np. snadno objedete kanál - uděláte myšku).
V MotoGP tlačí jezdci na říditka třeba i silou až 20Kg! V začítcích motocyklových závodů byly trubkové řídítka závodních strojů tímto tlakem dokonce často ohnuté!
Hodně lidí bude tvrdit, že to je blbost a přitom to sami (podvědomě a automaticky) dělají P.S. Čím je rychlost motky vyšší, tím je odpor řídítek větší a musí se na ně tlačit silněji (můžete se, místo tlaku, naučit táhnout protilehlé říditko - můžete se tedy držet jen jednou rukou a stále dělat "countersteering").
Pokud jezdíte kudlu můžete začít používat tento princip aktivně a vědomě (np. pro rychlé zahájení zatáčky) - tedy pokud o tom nevíte.
Naposledy editováno 08.08.2008 14:39:41
navic to ze clovek v naklonu tlaci opacnej rejd se stary znamy, to vyplyva z geometrie moto a z kinematiky toho pohybu....
ale v "racing" slangu je countersteer vyraz pro neco uplne jineho, je to technika prujezdu zatacky "na hrane" ktera ale dovoluje jet zatacku i v pripade ze pri beznem zpusobu by doslo ke ztraceni predniho kola....
Slávek-TDM>COMATIK> ja si naopak myslim, ze pritahovat riditka a prenyst vahu dovnitr zatacky urychli zataceni, ale je pak vice namahana predni pneumatika a muze pri stejny rychlosti podklouznout - treba na mokru.
Jak je v nadpisu..prudký manévr...je jasný že když jedeš do táhlé točky pěkně si vysedneš a plynule projedeš zatáčku.
Navíc když se tlačí na nádrž kolenem, tak se člověk má tendenci vzepřít a neležet celou vahou na řidítkách => lepší vnímání odezvy předního kola.
Vyčetl jsem to z "Sport Riding Techniques" a v praxi to skutečně funguje. Tu knížku doporučuji ... dokonce jí mám někde elektronicky.
jinak určitě to většina podvědomě používá, zkuste pustit řidítka a zatočit jen náklonem těla, někde k tomu jsou i videa na nějakých německých stránkách..
PS: Jak jsem ti psal vzkaz ohledně té příruby, tak z toho sešlo...
Jinak v Brně to je nutný třeba pro sérii levá pravá za schwantzovkou pro rychlé překlopení. Ale jinak se takhle vlastně stejně jezdí všechny
Naposledy editováno 08.08.2008 15:13:46
Bud jsem si toho proste nevsiml, nebo to nedelaji z duvodu brzdeni do zatacky, kdy vlastne az hluboko do zatacky brzdi a postupne to sklapi telem.
Co jedine jde videt, jak pise dedaj, pri preklapeni v esicku (treba za svoncofkou), kde masinu nechaji hodne vyjet ven aby spadli rychle do opacneho naklonu pro nasledujici opacnou zatacku.
Moje (lopatacka) teorie je, ze super to muze fungovat pri konstantni rychlosti (rychla leva prava), ale pri soucasnem tvrdem brzdeni do zatacky ne.
Hej, zavodnici, jak to je?
Čím těžší (či rychlejší) motorka, tím je ten "lenkerimpuls" přínosnější.
Na kole se prece jezdi uplne stejne Jestli tu jsou motorkari co to nepouzivaji tak at se propadnu(i kdyz o tom mozna nevi a delaji to instinktivne)