globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Countersteering - prudký zatáčecí manévr
 
8.8.2008 v 14:22
Je zvlášntí jak hodně motorkářů neví o tom, že existuje něco jako countersteering (jak se to řekne česky?). Jedná se o to, že velká část motorkářů (rozhodně ti, co jezdí ostřeji) to provádí aniž o tom ví (jedná se o podvědomé reakce) - ale jde to používat i vědomě a zlepšít si svůj styl.

Není tajemstvím, že nad 40km/h je náklon motorky pro zatáčení rozhodující. Ale jak vyvolat na ten náklon?

Pokud chcete motorku naklopit může impuls vyjít z naklonění motorky přesunutím těžiště dovnitř - zatáčení je v tom případě vždy docela mírné. Na anglických webech tomu říkají "bodysteering" (takže "zatáčení tělem" existuje).

Dalším impulsem je již zmíněný countersteering - což by se dalo nazvat "proti-řízení". Jedná se o to, že při rychlostech nad 40km/h se k principu "jedu tam, kde zatáčím říditky" přidávájí další vlivy jako je tvar pneu (dotyková plocha se posouvá ze středu na boční část) a stále větší roli hraje moment setrvačnosti předního kola.

Jedná se o to, že pokud zatlačíte pravé říditko dopředu (na parkovišti při jízdě krokem byste normálně jeli vlevo), začne se motorka naklápět (a to úměrně použité síle) ... ale také vpravo(!) a ve finále nakonec zatáčíte VPRAVO (tedy: na tu stranu kde tlačíte říditko dopředu).

Nevěřil jsem tomu, ale je to tak, můžete si to zkusit při libovolné vyjížďce - pokud pojedete na široké cestě rovně, řekněme 40-50 a na okamžik zatlačíte na pravé (levé) říditko (samo že ho "odtlačujete" dopředu ve směru jízdy a netlačíte jej dolu!) pak zjistíte že motorka se naklápí a rychle zatáčí na stejnou stranu. Při silném tlaku je manévr o to prudší (při jízdě městem tak np. snadno objedete kanál - uděláte myšku).

V MotoGP tlačí jezdci na říditka třeba i silou až 20Kg! V začítcích motocyklových závodů byly trubkové řídítka závodních strojů tímto tlakem dokonce často ohnuté!

Hodně lidí bude tvrdit, že to je blbost a přitom to sami (podvědomě a automaticky) dělají P.S. Čím je rychlost motky vyšší, tím je odpor řídítek větší a musí se na ně tlačit silněji (můžete se, místo tlaku, naučit táhnout protilehlé říditko - můžete se tedy držet jen jednou rukou a stále dělat "countersteering").

Pokud jezdíte kudlu můžete začít používat tento princip aktivně a vědomě (np. pro rychlé zahájení zatáčky) - tedy pokud o tom nevíte.

Naposledy editováno 08.08.2008 14:39:41
Anketa: Používáte countersteering?
Ano, aktivně a vědomě
83%
59
Nejsem si jist (musím to zkusit)
17%
12
Ne, to vím určitě!
0%
0
Vo co go???
0%
0

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:24 | Nahoru | #1
stará známá věc...

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:25 | Nahoru | #2
hele nevim kdes to vykopiroval... ale je to bud blbe prelozene a nebo je to blabol....

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:27 | Nahoru | #3
To jsem zvědavej, jak jinak chcete zatáčet, když se třeba držíte jen jednou rukou Tohle je totálně základní poznatek.

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:29 | Nahoru | #4
az 20kg? to se teda bezne opiram i vetsi silou... a ze by 20kg ohnulo riditka? to je vysmech...

navic to ze clovek v naklonu tlaci opacnej rejd se stary znamy, to vyplyva z geometrie moto a z kinematiky toho pohybu....

ale v "racing" slangu je countersteer vyraz pro neco uplne jineho, je to technika prujezdu zatacky "na hrane" ktera ale dovoluje jet zatacku i v pripade ze pri beznem zpusobu by doslo ke ztraceni predniho kola....

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:33 | Nahoru | #5
nějak mi nedochází, jak je to možné....zdá se mi to jako blbost. kdo mně přesvědčí osobně že se pletu?:)

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:38 | Nahoru | #6
Mě přijdě že protitlak vytvářím až v zatáčce, když jsem v náklonu, aby se mi přední kolo "nezavřelo".

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:38 | Nahoru | #7

RUTAN>nějak mi nedochází, jak je to možné....zdá se mi to jako blbost. kdo mně přesvědčí osobně že se pletu?:)



možné to je, myslím žě to používáš a ani o tom nevíš

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:39 | Nahoru | #8
rutan: hele jsou na vysvetleni obrazky... kdyz nakreslis trejektorie, stycny body, sily atd.. tak to z toho vyplyva...

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:44 | Nahoru | #9
No jo, starej dobrej kontra, na cruiseru bych bez toho jezdil asi porad rovne

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:45 | Nahoru | #10
Lada.s> no je to možné...já používám asi víc manévrů, které příliš nechápu a ani o tom nevím:)

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:46 | Nahoru | #11
Zkousel jsem laborovat co je lepsi, jestli odtlacovat nebo naopak pritahovat. Vysledek je, ze nevim...

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:49 | Nahoru | #12
když odtahuješ řidítka je to rychlejší mánévr a tolik se nenadřeš...takhle si většinou zahřívám a čistím pneu

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:49 | Nahoru | #13

RUTAN>Lada.s> no je to možné...já používám asi víc manévrů, které příliš nechápu a ani o tom nevím:)



lol

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:53 | Nahoru | #14
COMATIK> ja si naopak myslim, ze pritahovat riditka a prenyst vahu dovnitr zatacky urychli zataceni, ale je pak vice namahana predni pneumatika a muze pri stejny rychlosti podklouznout - treba na mokru.

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:56 | Nahoru | #15

Slávek-TDM>COMATIK> ja si naopak myslim, ze pritahovat riditka a prenyst vahu dovnitr zatacky urychli zataceni, ale je pak vice namahana predni pneumatika a muze pri stejny rychlosti podklouznout - treba na mokru.


Jak je v nadpisu..prudký manévr...je jasný že když jedeš do táhlé točky pěkně si vysedneš a plynule projedeš zatáčku.

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 14:57 | Nahoru | #16
Ideální je použít kombinaci několika způsobů zatáčení. Tedy kontra do řidítek (přitahovat jedno a odtlačovat druhé), tlačit na nádrž vnějším kolenem a přenesením váhy na stupačkách. Když se to celé správně načasuje, tak motorka zatočí neuvěřitelně lehce a přesně.

Navíc když se tlačí na nádrž kolenem, tak se člověk má tendenci vzepřít a neležet celou vahou na řidítkách => lepší vnímání odezvy předního kola.

Vyčetl jsem to z "Sport Riding Techniques" a v praxi to skutečně funguje. Tu knížku doporučuji ... dokonce jí mám někde elektronicky.

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 15:04 | Nahoru | #17
je to i v knížce Dokonalá jízda na motocyklu. kupodivu o tom většina motorkářů neví, všichni na mě koukali jak na exota, když jsem jim to vysvětloval, když to pak vyzkoušeli, tak vyplácnutý druhej den vyprávěli, že TO funguje :)
jinak určitě to většina podvědomě používá, zkuste pustit řidítka a zatočit jen náklonem těla, někde k tomu jsou i videa na nějakých německých stránkách..

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 15:12 | Nahoru | #18
RUTAN> Jestli to chceš vyzkoušet, tak se projeď na motorce a hned potom přesedni na čtyřkolku, já se na ní díky tomu málem vyboural Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, že zatáčení je úplně opačně, fakt to funguje...

PS: Jak jsem ti psal vzkaz ohledně té příruby, tak z toho sešlo...

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 15:12 | Nahoru | #19
Dělám to běžně, ale ještě výrazneji když je moto těžší - např. s batůžkem. Moto spadne rychleji do náklonu.
Jinak v Brně to je nutný třeba pro sérii levá pravá za schwantzovkou pro rychlé překlopení. Ale jinak se takhle vlastně stejně jezdí všechny

Naposledy editováno 08.08.2008 15:13:46

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 17:22 | Nahoru | #20
No, obcas maji v MotoGP kameru smerem na ksicht a nekolikrat jsem to pozorne (ehm, si aspon myslim) pozoroval. Zvlastni je, ze jsem si nikdy nevsiml, ze by to delali v najezdu do zatacky.
Bud jsem si toho proste nevsiml, nebo to nedelaji z duvodu brzdeni do zatacky, kdy vlastne az hluboko do zatacky brzdi a postupne to sklapi telem.
Co jedine jde videt, jak pise dedaj, pri preklapeni v esicku (treba za svoncofkou), kde masinu nechaji hodne vyjet ven aby spadli rychle do opacneho naklonu pro nasledujici opacnou zatacku.
Moje (lopatacka) teorie je, ze super to muze fungovat pri konstantni rychlosti (rychla leva prava), ale pri soucasnem tvrdem brzdeni do zatacky ne.
Hej, zavodnici, jak to je?

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 17:53 | Nahoru | #21
Němcem zmíněné video je tady: www.evisor.tv/tv/motorrad-schule/lenkimpuls-und-motoradfahren-803.htm
Čím těžší (či rychlejší) motorka, tím je ten "lenkerimpuls" přínosnější.

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 17:54 | Nahoru | #22
Mi prijde ze jinak to snad ani poradne nejde, jak se vyhybate kanalum ktere vidite na posledni chvili? Urcite ne tezistem, teziste zustane na miste a jenom motorka se jakoby propadne do boku ale hned se zase vrati do puvodni osy...
Na kole se prece jezdi uplne stejne Jestli tu jsou motorkari co to nepouzivaji tak at se propadnu(i kdyz o tom mozna nevi a delaji to instinktivne)

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 18:18 | Nahoru | #23
Stará věc, která se tu už řešila mockrát ... A ano .. já to běžně používám ....

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

8.8.2008 v 18:21 | Nahoru | #24
U mě je naopak ten problém, že mi "nejde" v té zatáčce po použití tohohle fíglu přetočit řidítka do směru zatáčky ... poradí někdo?

Countersteering - prudký zatáčecí manévr

11.8.2008 v 17:40 | Nahoru | #25
Vy blázni, zkoušel jsem to o week a ono to fakt funguje!!!! Parada motka se vpodstate i sama naklopi....Nechapu jak je to možné,ale začínám to používat
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist