Předpisy, orientace na cestě tedy nebyl problém, jen mě zarazilo jak málo jsem se učil o věcech typických pro moto. Vycviková motorka moc vepředu nebrzdila (vysvětlení: používej zadní, je to bezpečnejší = tohle je opak toho co se má dělat) nešel rychloměr apod. Lepší jstroj jsme dostali až na jízdy s komisařem. To by mi ale nevadilo - těžko na cvicišti, lehko na bojišti. Víc mi vadily ty nesmysly, které jsem se tehdy učil. Až s odstupem času jsem sám musel pochopit principy, které mi mj. předevčírem zachránily prdel. Je jasné, že při jízdě 50km/h po městě nic nemůžete zkazit bržděním jen zadní, ani tím, že v zatáčce výrazně uberete plyn (rada instruktora: v zatáčce se plyn nikdy nepřidává! - ubrat ale můžeš = což je někdy ta nejlepší cesta jak si ustlat).
Proč to vše píšu? Protože jsem od jednoho nováčka zjistil, že se podobné bludy učí (jinde) dodnes! To opravdu nikoho nenapadlo připravit nějakou metodiku + řekněme DVD a dát to jako povinný prvek výcviku motorkářů? Zejména rady týkající se nouzového brzdění, zatáček, orientace při pohybu v zatáčce (kdy jsem se hned po "výcviku" prvně tak upřeně díval na malý dřevěný špalek v oblouku, až jsem na něj najel - nic se nestalo, jen jsem se malem po...).
Pomohlo by to více statistikám nehodovosti, než podivné nápady na "honičky na neukázněných" a brečení - že se s "tím" musí něco dělat.
Chyba je (podlé mého názoru) často ve výcviku - kdybych jezdil hned na "full" a nesnažil se některé věci se dodatečně "doučit", už bych možná taky sledoval blikající monitory na ARO (traktor z polní mi vyjel kousek za zatáčkou).
Mám zato, že se stále učí tresuhodnou metodou "hození do hluboké vody"... Tady se můžete páni policisté v budoucnu ukázat (a ne pláčem nad rozlitým mlékem / promarněnými životy)!
P.S. Možná by nebylo od věci přibrat k metodice ty, kteří jízdě na moto opravdu rozumí a umí ji vysvětlit.
Naposledy editováno 06.08.2008 14:09:00
Po pravde, mam pocit, ze ta moje autoskola co se motorky tyce nebyla moc prikladna.
dlouho jsem jezdil načerno, pak jsem začal v autoškole učit osobáky a náklaďáky; taxem zašel za říďou, že bych potřeboval na mášu, a on jo, no a za týden jsem měl papíry hotový, aniž by ho zajímalo, jestli jsem na motce něgdy seděl...
ani to není asi moc příkladný
Když jsem si přečetl předchozí příspěvky tak se ani nedivím, že je tolik nehod. Mladí kluci se v autoškole učí na starých jawách v katastrofálním stavu, navíc jim tam nakukají blbosti a udělají si tam akorát špatné jízdní návyky. Potom si koupí nějakou novější 100k silnici a je zle! Copak to nikdo nekontroluje? Kdyby mě v autoškole někdo učil podobným způsobem tak se otočím a utíkám pryč!!!
Umim sice velke hovno, ale podle me krizovku nejde nacvicit. Muzes sice pilovat uhybne manevry kolem rozhazenych pneumatik na parkovisti, maximalni brzdeni, brousit koleno kdy se ti zachce, co ja vim co ... Pokud to zvladas, da se rict ze umis jezdit.
Uplne jina vec ale je, kdyz ti to nekte ujede, ledva se srovnas a zjistis, ze mas proti sobe nakladak. V tu chvili je "krizovka" a do te doby nez ji zajijes nevis, jestli zvladas i todle. Bohuzel casto se dozvi uz jen tvi znami, ze ne ...
Letos jsem si poprve vyzkousel okruh a necekal bych, jaky jsem srac v "krizovce". Trosku pozdejsi brzdeni, ruka krecovite na brzde a misto zataceni valim rovne az do sterku. Jo rikal jsem si "Debile pust tu brzdu a zatacej!!!". Neslo to, takze pri dvou jizdach dvakrat v sterku
Zaverem asi tak: Skutecnou krizovku nenacvicis, i kdyz umis tak nejspis budes delat (bohuzel) uplne vsechno spatne a pak je to uz jen o stesti. Proste si rikej, ze nic neumis, a krizovky si alespon sam sobe nevytvarej.
Naposledy editováno 07.08.2008 09:26:21
Davidrb>ja hlavne nechapu proc je na traktor 22 hodin jizd a na motorku 13!!!??traktor zvladaji ty nejvetsi retardi (traktoristi)vykvet inteligence ,ale na masinu jenom 13 hodin a to jeste jak tady vetsina lidi pise pekne na hovno Welcome in the Czech Republic
kamaráde,když sem dělal řidičák na nákladák,tak sem měl 8 jízd,asik hodinovky,no pochopitelně že sem závěrečky(jízdy) nedal na poprve,dal sem je až na podruhé,ale i tak...8 jízd na C,není to pičovina..? :o
Davidrb>ja hlavne nechapu proc je na traktor 22 hodin jizd a na motorku 13!!!??traktor zvladaji ty nejvetsi retardi (traktoristi)vykvet inteligence ,ale na masinu jenom 13 hodin a to jeste jak tady vetsina lidi pise pekne na hovno Welcome in the Czech Republic
máš řidičák na traktor,když říkáš že toto zvládajů největší retardi..? já mám řidičák A,B,C,T ,ale možu ti říct že stím traktorem stebou musím nesouhlasit,nj,traktor řídit je sice pohoda,ale cůvat s ním už taká pohoda není,se čtyřkolů vlečků,někdy si to zkus,ja sem dělal traktor jenom proto,že sem to měl zdarma,jinak nejsu žádný družstevník,nebo traktoriska ale jak říkám,cůvat umím jak s nákladákem,tak s autem,ale s traktorem fakt neumím a ten kdo umí,je pán řidič,ale jinak souhlasím,že na mašinu by mělo byt víc jízd,pro toho,kdo je začátečním
motorka by určitě na výuku chtěla trochu víc upozornění, co tahle kratochvíle obnáší..tak doufám, že po deseti letech je výuka kvalitnější, když koukám na výsledky ankety, asi ano..
Davidrb>Motomaniak gsxr...Ridicak na traktor mam a za tech 22 hodin sem zkousel couvat jednou..a je to tezky ale beztak vetsinu veci se naucis az v praxy ale tech 22 hodin je zbytecnejch ...mam ho pac mam vystudovanou zemedelku a tam byl gratis!
myslím si to taky tak,taky mám vyjítů zemědělku,v oboru ovšem neostávám a studuju dál,to ja sem musel cůvat každů hodinu a řeknu ti,že jsem sa to nenaučil,ale to je jedno,každopádně na motorku by měli dávat daleko víc hodin,než na traktor,protože s traktorem jezdíš 20 km/h a eště většinů po poli,kdežto na mašině možeš jet střelbu 200km/h,to je kurewský rozdíl,navíc si daleko zranitlnější než v traktoru a měla by sa změnit celá autoškola,hlavně pro motorky,protože většinu toho,co umím,sem sa naučil sám za dobu co jezdím,je to 9 let,ale eště sa toho mám hodně co učit