globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Motorkářské dovednosti
 
30.7.2008 v 20:37
auto.idnes.cz/motoskola-tohle-vas-v-autoskole-nenauci-fd1-/motorky.asp

Jsem naprosto přesvědčen, že všechny tyhle prostocviky by měly být běžnou součástí zkoušky na moto řidičák. Kdo to nezvládne má prostě smůlu. Myslím by ze silnic ubylo hodně hustoborců na nejen těch.
Třeba bych také musel jezdit jen na kole.

A co si myslíte vy?
Měly by být tyto základní dovednosti v ovládání moto nedílnou součástí zkoušek?


Naposledy editováno 30.07.2008 21:35:11
Anketa:
ANO měli, je důležité umět tyhle základy
98%
140
NE, dosavadní praxe zkoušek je vyhovující
2%
3

Motorkářské dovednosti

31.7.2008 v 00:18 | Nahoru | #31
Sám bych si to rád zkusil...

Motorkářské dovednosti

31.7.2008 v 00:27 | Nahoru | #32
KaffaMhed> Asi budu muset vsadit na sílu osobnosti aby mě moc nedusil. Slíbím mu na holý pupek, že si pak zalezu někam na parkoviště a budu se učit zatáčet lol lol lol .

Motorkářské dovednosti

31.7.2008 v 00:51 | Nahoru | #33
Tyjo na 2 kolech jezdím 4 roky, cca 35.000 km a ještě jsem neležel (teda mimo fichtla zlomenýho o strom ve 14 letech).
Buď je to tím že mi je 34, mám 2 děti a 300.000 v autě, nebo mám kurevskou kliku...
Každopádně se čím dál víc bojím kdy to přijde...

Motorkářské dovednosti

31.7.2008 v 09:45 | Nahoru | #34
4aues,jsem si pročetla ten článek z Mostu.Fakt škoda,že něco takového neexistuje na Moravě,jinak bych ráda zajela i tam,ale na čem,přece si tam nerozflákám čezetku.... lol
Nějak namyslím....ale určitě bych to chtěla prubnout.

Motorkářské dovednosti

1.8.2008 v 10:07 | Nahoru | #35

Trutnovacek>Nedílnou součástí zkoušek pokud myslíte ten závěrečný test, potažmo zkušební jízdu s komisařem by být nemusely.

Ale: minimálně by mu měly být vysvětleny, popřípadě ukázány během jízd při výcviku.

Problém 1: kolik instruktorů v autoškolách v této době tyto dovednosti samo ovládá?

nebo: Adeptovi na řidičák v autoškole by měla být nabídnutá možnost tento výcvik absolvovat, popřípadě podána info, kde by se dal udělat.

Problém č.2: vhodné prostory. autoškoly disponující vhodným prostorem, by se asi daly spočítat na prstech jedné ruky.

A problém č.3. Která autoškola by k tomu poskytla své výcvikové motorky? A že se padá, to je vidno i v článku...

Sám za sebe uvažuju, že bych se tam aspoň zajel podívat....



Ad 3 - a v tom já nevidím žádný problém, alespoň co se týká rozšíření na otevřený "áčko". To si přeci rozčiřuješ po nějaký praxi, tu praxi si získal na nějaký motorce, tak na ní si odbydeš onu jízdu zručnosti. Byl by to dobrej filtr...

Motorkářské dovednosti

1.8.2008 v 15:28 | Nahoru | #36
Ricard>

Omyl. Takhle to zatím nefunguje, ale naši moudří zástupci, kteří moudrost získali z hlasu vhozených do uren při volbách nad tím již špekulují, bo si můžeš papíry na A bez omezení udělat za jeden den, aniž by jsi kdy omezené ačko kdy měl.
Možná to je už jinak. PApíry už mám, tak zrovna tohle neřeším

Naposledy editováno 01.08.2008 15:30:44

Motorkářské dovednosti

2.8.2008 v 17:02 | Nahoru | #37
KaffaMhed> No to je presne. Prvni jizda v autoskole, sup na petikilo a sup do provozu. Co z toho, ze znam predpisy a vim jak jezdit, kdyz jsem se doslova mordovala s motorkou? Odjezdila jsem 3 hodiny z toho vzdy jeste 20 minut s nekym prokecal a jelo se zpatky a ve finale jako bonus 100 kilovy snad 60 lety komisar, ktery se vyklani na vsechny strany a neustale se otaci a bere mi balanc a pitome se usmiva se slovy- kdyz chcete jezdit, musite to udrzet za kazdou cenu. O udrzeni se se stokilovym rizkem za zady to urcite neni. Autoskola ze me urcite ridice neudelala. Vlasntne si myslim, ze to bylo i trochu zbytecne, protoze reseni krizovych situaci, jezdeni kolem kuzelu a dalsi veci- to jsem tam vubec nepoznala. Takze az praxe.

Motorkářské dovednosti

3.8.2008 v 00:37 | Nahoru | #38
Trutnovacek> No já bych tohle zas tak jednoznaznačně na naše zákonádárce neházel. Tam se vycházelo z doporučující směrnice, tuším že EU (vím že je to i k nalezení na netu, ale jsem teď línej to hledat) ve které se říká, že neomezené "áčko" má řidič dostat po dvouleté praxi na onom omezeném, přičemž ona praxe je odpustitelná, pokud je dotyčný starší jednadvaceti let. K onomu druhému se přiklonili právě naši zákonodárci, přičemž pokud vím, tak takováto úprava platí i jiných státech. Vychází se i z toho, že faktické prokázání skutečné praxe může být poněkud problematické, protože vlastnění ŘP, ještě nemusí znamenat skutečnou praxi v řízení.
Nicméně právě onen nápad, spojit získání neomezeného "áčka" s prokázáním skutečných dovedností s ovládáním motocyklu někde na okruhu a v nasimulovaných rizikových situací se mně jeví, jako rozhodně užitečnější, než opatrná jízda "při zdi" se zkušebním komisařem.
Kdyby to dotyčný musel absolvovat i na své motorce, tedy s rizikem "neumím, rozsekám si svoji", tak by si asi i lépe rozmejšleli, jestli si to "otevřený áčko" mají jít udělat, jestli na něj opravdu mají. Víc by snad začali přemejšlet o svých skutečných schopnostech.

Motorkářské dovednosti

3.8.2008 v 08:58 | Nahoru | #39
Někdo mě říkal, že v Německu jede žák i instruktor každej na svý motorce a sou v k kontaktu vysílačkou - znáte to někdo???

Motorkářské dovednosti

3.8.2008 v 17:03 | Nahoru | #40

Che>Někdo mě říkal, že v Německu jede žák i instruktor každej na svý motorce a sou v k kontaktu vysílačkou - znáte to někdo???



ve švédsku je to přesně takhle. Každej svou, žák má motorku obaleno padákam že kdyby ji svalil ze schodů taxe nic nestane a už lítaj, a docela svižně.

Ono je to vůbec na hlavu. Švédská učebnice autoškoly je tlustá cca 2,5 cm, z toho předpisy jsou ani ne 1/5, a zbytek jsou postřehy na téma co dělat když..., jedeš do temnýho lesa, s čím počítat když jedeš přes sídliště apodobně.

Perlička je, že tam vůbec nemusíš do a-školy chodit, když tě to doma někdo naučí tak můžeš jen ke zkouškám...

Motorkářské dovednosti

3.8.2008 v 21:04 | Nahoru | #41

Che>Někdo mě říkal, že v Německu jede žák i instruktor každej na svý motorce a sou v k kontaktu vysílačkou - znáte to někdo???


Nevím přesně legislativu v Německu (nebo jinde) ale viděl jsem následující:

Jela motorka a za ní auto z autoškoly. To, že to nebyla nahodilá dvojice dokazuje to, že tu samou dvojici jsem na několika křižovatkách viděl a pokaždé auto jelo tam, kam motorka.
Mno a nakonec jsem motorku a auto viděl stát před adresou, kde sídlila autoškola...

Motorkářské dovednosti

3.8.2008 v 22:04 | Nahoru | #42
Dobrej článek a dobrý rady. Sám bych to rád zkusil.Je mi jen líto těch peněz (2 400)Dost drahé,ale zase na druhou stranu ti to muže zachránit život.
Jenom si nedovedu představit to vyskočení z motorky :o To by bylo asi složitý,vědšina lidí asi dostane takovou křeč a pevně se zatne a mačká brzdu. nevím...

Motorkářské dovednosti

4.8.2008 v 13:25 | Nahoru | #43
Tak s tímhle 100% souhlasím....

Motorkářské dovednosti

4.8.2008 v 23:44 | Nahoru | #44
Che>

No nevim jak v Risi, ale ja takhle jezdil a vyhovovalo mi to (dva zaci a instruktor, kazdy na sve moto).
Nedokazu si predstavit, ze bych se mel ucit s prilepenym cizim tatikem na zadech.

Motorkářské dovednosti

5.8.2008 v 07:48 | Nahoru | #45

Che>Někdo mě říkal, že v Německu jede žák i instruktor každej na svý motorce a sou v k kontaktu vysílačkou - znáte to někdo???


Já to viděl tuším v Paříži a jezdili tam na tom snad 14 letí kluci. Prostě děcka. Za nimi starej borec ,oba vesty a vysílačkama se domlouvali.

Motorkářské dovednosti

6.8.2008 v 22:48 | Nahoru | #46

Ricard>Trutnovacek> No já bych tohle zas tak jednoznaznačně na naše zákonádárce neházel. Tam se vycházelo z doporučující směrnice, tuším že EU (vím že je to i k nalezení na netu, ale jsem teď línej to hledat) ve které se říká, že neomezené "áčko" má řidič dostat po dvouleté praxi na onom omezeném, přičemž ona praxe je odpustitelná, pokud je dotyčný starší jednadvaceti let. K onomu druhému se přiklonili právě naši zákonodárci, přičemž pokud vím, tak takováto úprava platí i jiných státech. Vychází se i z toho, že faktické prokázání skutečné praxe může být poněkud problematické, protože vlastnění ŘP, ještě nemusí znamenat skutečnou praxi v řízení.
Nicméně právě onen nápad, spojit získání neomezeného "áčka" s prokázáním skutečných dovedností s ovládáním motocyklu někde na okruhu a v nasimulovaných rizikových situací se mně jeví, jako rozhodně užitečnější, než opatrná jízda "při zdi" se zkušebním komisařem.
Kdyby to dotyčný musel absolvovat i na své motorce, tedy s rizikem "neumím, rozsekám si svoji", tak by si asi i lépe rozmejšleli, jestli si to "otevřený áčko" mají jít udělat, jestli na něj opravdu mají. Víc by snad začali přemejšlet o svých skutečných schopnostech.



Ono to zas tak jednoduché není. Pokud si zájemce udělá v 16-ti A1 (min. 13 h a´45 minut jízdy), pak v 18-ti si udělá rozšíření na A/25 kW (min. 7 h a´45 minut jízdy) nebo v 21-ti RA/An (stejně jízd, ale na silnější mašině a musí dělat celou zkoušku).

Když tedy má A omezene, tak si v 21-ti dělá jen RAo/An, což spočívá pouze v doplňkové zkoušce z jízdy na moto An (nad 25 kW). Pokud ale zájemce nemá žádný řidičák na moto, pak si může v 21-ti udělat rovnou An, ale musí odjezdit min. 13 h a´45 minut jízdy na silné motorce a dělá celou zkoušku. Takže ne jen tu zkoušku jako při rozšíření z Ao.

Jinak jsem již jednou tady na fóru popisoval připravované změny podle 3. Směrnice EU o řidičských průkazech - zájemce se to jistě najde, nevím nyní, v jakém tématu to bylo.

Co se týká úrovně přípravy v AŠ včetně cvičných motorek, vše záleží na té které AŠ. Bohužel musím konstatovat, že se to odvíjí od ceny za kurz - pokud chci nabídnout moderní cvičné motorky, musím je nejprve koupit a to něco stojí. Kupní cenu spolu s dalšími náklady na provoz (servis, pojištění, ND ap.) si musím promítnout do ceny za výcvik. A zde je problém - většina zájemců preferuje jen nízkou cenu, rychlé provedení výcviku, pokud možno málo návštěv AŠ a zkoušku co nejdříve. Ale tak se nedá výcvik udělat kvalitně. Sám provozuji AŠ, dělám i motorky (mám Daelim VT 125, Hondy CBF 500/25 kW a CBF 600 - An). Snažím se žáky něco naučit, ale bohužel dnes vidím, že konkurence toho dělá více, neboť nabízí nižší ceny za výcvik na moto JAWA 350 ap. O úrovni takových kurzů nebudu mluvit.

Pokud bych chtěl nabídnout nějaký nadstandardní výcvik, samozřejmě by ceny byla také nadstandardní, ale o takový výcvik by byl malý zájem. Vím to z vlastní zkušenosti, neboť jsem již něco podobného zkusil, ale s minimální odezvou.

Hlavní snaha o získání potřebných dovedností by měla být ze strany zájemců o ŘP na moto (a nejen na moto), ale tak tomu bohužel není. U nás chce každý jen získat řidičák, ne se naučit řídit morové vozidlo dané skupiny.

Motorkářské dovednosti

6.8.2008 v 22:59 | Nahoru | #47

prackarr>Che>Někdo mě říkal, že v Německu jede žák i instruktor každej na svý motorce a sou v k kontaktu vysílačkou - znáte to někdo???
Já to viděl tuším v Paříži a jezdili tam na tom snad 14 letí kluci. Prostě děcka. Za nimi starej borec ,oba vesty a vysílačkama se domlouvali.



Takto funguje výcvik všude v EU mimo ČR a Slovenska. Je to důsledek určité tradice ve výcviku. Při přípravě z. 247/2000 Sb. (tzv. Autoškolský zákon) byly určité snahy o zavedení tohoto způsobu přípravy i u nás, ale neprošlo to schvalovacím procesem v Parlamentu. Problém je především v související legislativě - odpovědnost za konání žáka, který řídí sám moto, ale ještě není řidič, by měl instruktor. A zde by asi nikdo tuto odpovědnost nechtěl na sebe vzít. Navíc cena za výcvik by se jistě zvýšila (jízda vozidla s instruktorem + asi i drahé pojištění ap.). Jak jsem psal výše, základe by měl být zájem žadatele se něco naučit, ne jen získat řidičák. A u nás to většinou funguje právě opačně - každý chce jen ten řidičák, jezdit se naučí sám. Někdo to ale nestihne - viz ty pomníčky u silnic.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 07:09 | Nahoru | #48
HonzaČ>
Myslim, ze nejdriv se musi udelat teoreticke zkousky a pak jsou teprve jizdy.
A s tou cenou by to nemuselo byt o moc horsi, bo jeden instruktor by mohl jezdit s vice zaky najednou.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 09:04 | Nahoru | #49
Tak já absolvoval opravdový rychlokurz motoškoly - na 350ce jednou na parkovišti jsem kroužil osmičky a kolem kuželek (vlastně kolem kamenů) a vůbec mi to nešlo. Když jsem si to chtěl ještě vyzkoušet, tak to instruktor ignoroval a dvakrát jsme se projeli na třipade po ulicích.
Pak mě poslal na ER5 k druhému instruktorovi, s kterým jsem udělal jednu (slovy: jednu) jízdu po městě den před závěrečnýma zkouškama (jízdama). Takže jsem si akorát párkrát vyzkoušel rozjetí a zastavení, nic moc...
"Pozitivní" na to je to, že jsem jim zaplatil jenom zálohu, takže mě to moc nestálo a cena byla přiměřená za pomoc při získání řidičáku. Domlouval jsem se sice s instruktorem, že budu chtít ještě nějaké ty hodiny výcviku, ale nejsem si jist, že mě naučí něco praktického. Tak se zatím ploužím sám na své motce...

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 11:08 | Nahoru | #50
Když pročítám vaše zkušenosti, tak nevím, jestli vůbec mám podávat přihlášku do autoškoly...

autem jezdím 15 let bez zaviněné nehody, občas se štěstím ...

motorku jsem nikdy neřídil, ale podle toho co tady píšete, se stejně nic nenaučím ...

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 11:24 | Nahoru | #51
JohnyCipera> Běž do toho - jaký je vlastně smysl živta člověka, kerej nejezdí na mtorce???? lol lol lol halt se předem smiř s tím, že v AŠ je to formalita

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 18:14 | Nahoru | #52
Proč je to až v Mostě??

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 19:59 | Nahoru | #53
to sou podle mě naprostý základy v ovládání. měl by to vědět každý kdo to myslí trochu vážněji.

dodatek: dost mě štve, že neexistuje legální způsob jak si na nějaké ploše pořádně vyzkoušet co ten stroj dovede, aby člověk věděl jak se má zachovat. štve mě to hlavně u auta... nemůžu si prostě nikde vyzkoušet (zadarmo), s vlastním autem, co to umí, co to udělá když udělám tohle a tohle... atd.

Naposledy editováno 07.08.2008 20:02:54

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 20:57 | Nahoru | #54

cestacilem>HonzaČ>
Myslim, ze nejdriv se musi udelat teoreticke zkousky a pak jsou teprve jizdy.
A s tou cenou by to nemuselo byt o moc horsi, bo jeden instruktor by mohl jezdit s vice zaky najednou.



Zkoušky se dělají v jeden den, nejprve se napíše test, pak technika a nakonec jízda.

Co se týká možnosti jízdy s více žáky, asi by to nebylo možné. Jde to jistě na cvičišti, kde každý získává základní dovedosti v ovládání moto, ale v provozu by to asi nešlo - učitel na druhé moto či v autě má dvoukanálovou vysílačku, jeden kanál je pro ovládání zapalování motorky žáka a druhý pro komunikaci se žákem. Nedovedu si dost dobře představit, jak by se to ovládalo např. z druhé motorky. Z auta by to mohlo jít, ale spíše by v autě jeli dva učitelé a každý by měl svého žáka. Jinak odhaduji navýšení cca o 1500 - 3000 Kč (podle náročnosti pojištění odpovědnosti, to neumím odhadnout, neboť nejsem pojišťovák a navíc není známa potřebná legislativa).

Jinak podle info z MD se o zavedení této možnosti vůbec neuvažuje.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 20:59 | Nahoru | #55
Trutnovacek> Kurzy na motorky probíhají i na polygonu ve Vysokém Mýtě.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 21:07 | Nahoru | #56

uku_lele>to sou podle mě naprostý základy v ovládání. měl by to vědět každý kdo to myslí trochu vážněji.

dodatek: dost mě štve, že neexistuje legální způsob jak si na nějaké ploše pořádně vyzkoušet co ten stroj dovede, aby člověk věděl jak se má zachovat. štve mě to hlavně u auta... nemůžu si prostě nikde vyzkoušet (zadarmo), s vlastním autem, co to umí, co to udělá když udělám tohle a tohle... atd.



Ono je problém právě zajistit potřebnou plochu - kluzné folie nejsou zase tak moc levné. BESIP občas pořádá v zimě školy smyku na přírodním podkladu, ale problém je dostatek sněhu. Proto existují cvičné plochy (v ČR Most, Vysoké Mýto, Sosnová, v přípravě jsou i další), ovšem jejich výstavba a provoz není levný, takže kurzy stojí to, co stojí. Navíc kurzy jsou pod vedením zkušených instruktorů a ty se musí také zaplatit. Určitě je lepší vyzkoušet si vše pod vedením odborníků než sám. Měl jsem možnost si vyzkoušet ježdění na polygonu v Mostě a vřele to všem doporučuji i přes tu cenu.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 21:15 | Nahoru | #57

Che>JohnyCipera> Běž do toho - jaký je vlastně smysl živta člověka, kerej nejezdí na mtorce???? lol lol lol halt se předem smiř s tím, že v AŠ je to formalita



Především by se nikdo neměl smiřovat s formálním výcvikem. Zákon o autoškolách stanovuje učební osnovu přípravy, stanovuje, co má žák u zkoušek umět a předvést. Problém je právě v tom, že se příprava v AŠ nedělá pořádně. Jak postránce teoretické (existují potřebné učební texty a podklady), tak i při výcviku. Je prvda, že většinu cviků, které se dělají v Mostě na polygonu, lze udělat kdekoliv na cvičné ploše (tu musí mít každá AŠ). Stejně tak si může každý instruktor sehnat potřebné podklady k výuce a výcviku. Ale vše je jen o penězích.

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 21:40 | Nahoru | #58

HonzaČ>cestacilem>HonzaČ>
Myslim, ze nejdriv se musi udelat teoreticke zkousky a pak jsou teprve jizdy.
A s tou cenou by to nemuselo byt o moc horsi, bo jeden instruktor by mohl jezdit s vice zaky najednou.

Zkoušky se dělají v jeden den, nejprve se napíše test, pak technika a nakonec jízda.

Co se týká možnosti jízdy s více žáky, asi by to nebylo možné.



Ja psal o poradi zkousek v zahranici. A konkretene v Anglii nejdriv udelas zkousku z teorie (znacky, krizovatky,...) a pak teprve jdes do autoskoly zacit s jizdami.
A vubec nechapu proc by nemelo byt mozne vice zaku na instruktora, kdyz to v zahranici zvladaji naprosto bez problemu

Motorkářské dovednosti

7.8.2008 v 22:59 | Nahoru | #59

cestacilem>HonzaČ>cestacilem>HonzaČ>
Myslim, ze nejdriv se musi udelat teoreticke zkousky a pak jsou teprve jizdy.
A s tou cenou by to nemuselo byt o moc horsi, bo jeden instruktor by mohl jezdit s vice zaky najednou.

Zkoušky se dělají v jeden den, nejprve se napíše test, pak technika a nakonec jízda.

Co se týká možnosti jízdy s více žáky, asi by to nebylo možné.

Ja psal o poradi zkousek v zahranici. A konkretene v Anglii nejdriv udelas zkousku z teorie (znacky, krizovatky,...) a pak teprve jdes do autoskoly zacit s jizdami.
A vubec nechapu proc by nemelo byt mozne vice zaku na instruktora, kdyz to v zahranici zvladaji naprosto bez problemu



Omlouvám se, špatně jsem to pochopil. V ČR byly snahy o prosazení dvoufázové zkoušky, nejdřív teoetická část (test) a pak praktická část - jízdy. Bohužel tento návrh narazil na odmítavé stanovisko MD. Stejně tak tomu bylo i s návrhem zavedení možnosti provádět výcvik na moto s použitím dvou vozidel. Opět odmítavé stanovisko MD, důvod ale nesdělili. Svou rolo zde hraje asi určitá setrvačnost a neochota zavádění nových věcí.

Motorkářské dovednosti

8.8.2008 v 17:15 | Nahoru | #60

HonzaČ>Trutnovacek> Kurzy na motorky probíhají i na polygonu ve Vysokém Mýtě.



Díky za tip. Sice jsem to v textu té školy četl, ale nějak jsem to vypustil
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist