globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: odborná oprava koncového prevodu
už som videl všeličo, ale stále ma vie občas niečo prekvapiť.
ulomený hriadeľ koncového prevodu pri kuželíku
miesto shimu niekto nepresne vyrezal podložku z plechovky, tým sa prehrieval kuželík až sa zlomil.
Takto to dopadne keď niečo opraví miestny odborník ktorý "vie čo robí"






odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:13 | Nahoru | #1
















odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:13 | Nahoru | #2




odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:20 | Nahoru | #3
No, tak to je třeba ocenit...
To muselo vandrovat jako Švejk u Putimi...

A pak že je pátek špatnej den...

odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:21 | Nahoru | #4
Přehříval? Hele, kdo ví...a pak že kardan je lepší : )) ...asi jako jestli je lepší rozvod motoru řetězem nebo "gumou od trenek"...doufám že si tuto otázku pokládají všichni, co mají koncernové TSI motory : )))... za mě - zlatý řetěz jako sekundární převod... zlatý rozvodový řemen...

1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:24 | Nahoru | #5
Jen tak pro srandu spočítej zuby na hrušce, 2,9 by mělo bejt 32/11...

odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 13:36 | Nahoru | #6
ještě jsou hrušky 10 a 12 zubů, a když se použijou s talířem se kterým nemají bejt, tak ta geometrie těch zubů co jsou do zatáčky moc nehraje- a ty zuby na tom talíři si evidentně užily svý...

odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 15:14 | Nahoru | #7
Krásný únavový lom.
Otázka může být, co byly příčiny a co následek. Jestli třeba to dotlačení podložkou pod velkým ložiskem nebyl nějaký zoufalý pokus o záchranu v divočině, když už ta prasklina byla na pochodu a talířové kolo začalo házet.

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 15:23 | Nahoru | #8
Tomassino> je to koncák 31/11 zuby sedia. Diel vraj pochádza z R1150 R alebo 1100 R už si nepamätám, motorku som nikdy nevidel, som sa k tomu dostal len náhodou pred pár rokmi. Až teraz som to rozoberal.

2 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 18:27 | Nahoru | #9
Blbě jsem to přečet- jestli je tam 2,8 tak je to 31/11, ovšem podstané z mých 9bav je: nedal bych ruku do ohně za to, že pastorek 11z ze sady 31/11 je tvarově stejnej jako pastorek 11z ze sady 32/11...
Vypadají stejně, mají stejně zubů, ale nejsem si jistej jak je to s tou geometrií, teď si neuvědomuju jestli mají vyraženej poměr na čele ke kardanu, nějaký numera tam jsou, ale nechci kecat...

32 zubů na talíři je víc než 31 a pokud mají věnce stejnej průměr- zuby a mezery musí bejt užší o 1/32 šířky zubu aby se tam vešly.
A u 1100GS je 33/11, tam je to ještě o to jiný, a starý RS a některá z 850tek mají dokonce 34/11...

Pokud by hrušky byly stejný u všech verzí, proč se tedy nedají koupit jako jedna samotná věc, ale jen a pouze jako soukolí i s talířem...?

Aby vyšla tloušťka zubů a mezer při stejným průměru věnce, musel bys dost znatelně měnit pozici hrušky stykovou podložkou pod ní- abys jí odsadil do pozice kde má stejnou tloušťku zubu v jiným místě styku (samozřejmě následně pak dost znatelně podložku pod kuželíkem kvůli vůli v zubech), a to rozpětí obvykle požitých podložek není moc veliký...

Ony ty zuby jsou nejen do zatáčky ale i kuželovitě z kopce, takže na přesný predstavy můj mozek nemá, uznavám tedy heslo:

Nejsem si jistej jestli platí že 11 je vždycky 11...

Ale možná se pletu, nikdy mě to nenapadlo zkoumat a půl soukolí jsem nikdy neschovával- právě z tohohle důvodu, obzvlášť když druhá půlka nejde koupit...

A navíc se to samo nerozbíjí, jednou jsem jen za ty roky viděl vydrolený zuby- a myslím že to byla otázka menši než nutné bokové vůle (nízká podložka pod kuželikem).

Ale fotky jsou to boží, to si zaslouží na výstavu...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 21:41 | Nahoru | #10
Tomassino> ja myslim, ze na R850 jsem mel dokonce 37/11. Na jednicku se dalo jet doslova krokem...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 22:01 | Nahoru | #11
Slávek-TDM> 37/11 malo jedine R850 GS

1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 22:20 | Nahoru | #12
Pokud by se prehrieval kuželík tak by to na něm bylo vidět a navíc by to fest smrdělo po spáleném oleji

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

8.12.2023 v 23:43 | Nahoru | #13
Destroyer> O to hůř pokud jsou věci jak si myslim....
850ky jsem měl na dílně všeho všudy dvě- kdo by kupoval stejný motorky s chcíplým objemem...?
Já pro sebe sháněl 34/11 a dalo mi to práci, pro to vím že existuje, pokud byl i 37/11, dobrý vědět, pro vývoj sajdy...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 06:32 | Nahoru | #14
ŁŁ> máš pravdu ale ja fakt netuším ako k takej kurióznej závade mohlo dôjsť, je to len moja domnienka.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 07:00 | Nahoru | #15
Tomassino> no vidis a ja kupoval R850GS zamerne - prave kvuli pomalymu koncovymu prevodu. Krom dalnice, kde motor pri 130 GPS tocil skoro 6 tisic, jsem zadnej vykonovej nebo jinej hendikep nepocitoval. Vyhovovala mi vic nez moje ex1150GS, ktery jsem nejak na chut neprisel.

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 07:41 | Nahoru | #16
Slávek-TDM> zaujímavý postoj, dynamika je takmer rovnaká ako 1100 ale točíš nezmysly, na to sa dá upraviť 1150 a je to iný stroj.

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 09:13 | Nahoru | #17
Slávek-TDM> Zajimavej postoj .
Já osobně bych koupil k 1150 jinej koncák (2 šrouby výměna) což by zanechalo bonus na poměru váha/sila, neb heslem starý školy je- objem nenahradíš, ale pokud ti to vyhovělo- proč ne...

odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 14:06 | Nahoru | #18
Schvalne si zkuste sehnat koncovej prevod 37/11 Jedine s celou motorkou A to kolikrat majitel R850R vymeni koncak za bezne dostupnej z R1100 a ten svuj puvodni proda za cenu ctvrtiny motorky... Mozna jsem to mel udelat taky tak

1 reakcí na tento příspěvek odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 18:32 | Nahoru | #19
Vím, stačilo shánět 34/11...

teď mě čeká sehnat 32/10, ale buhužel z 80 pd, s delšim pastorkem...

Těch je taky jako šafránu a všechny jsou za prachy ...

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

9.12.2023 v 22:08 | Nahoru | #20
Tomassino> inak 33/11 je úplne bežný, 34/11 sa stále dá zohnať, 32/10 je obyčajne PL/DE, ale 37/11 je už trošku zbytočné, na pevný sidecár fajn, ale kto by to štvorventilu robil?
prepáč musel som myslím to ako srandu samozrejme

Naposledy editováno 09.12.2023 22:10:10

odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 02:49 | Nahoru | #21
No, tyhle všechny mě teď netrápí, 32/11 8 31/11 mi ještě leží na dílně..
32/10 paralever dvouventil- momentálně jsou k mání dva...
Jeden za 500Eur, druhej za 580...
Přihodíme materiál na renovaci a je to za +- 800Euro...
A jednoho co na ctyřventilu přehazoval různý koncáky při pokusech asitak co každý dva dny znám...
Meju mu hubu pred zrcadlem každý ráno už 52 let...

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 09:53 | Nahoru | #22

Destroyer píše: ŁŁ> máš pravdu ale ja fakt netuším ako k takej kurióznej závade mohlo dôjsť, je to len moja domnienka.

Zase tak kuriozni zavada to neni. Sam jsi psal, ze se v tom vrtal nejaky kutil - moje teorie je, ze to sestavil krive, nevymezil vule v prevodu, spatne to vyuhloval. Ta osa neni delana na namahani v ohybu (jeste k tomu cyklicke) a nedala to. Asi se to i hralo vic, ale rekl bych, ze vetsi problem byl ten ohybovy moment.

Naposledy editováno 10.12.2023 09:55:15

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 10:27 | Nahoru | #23

Tomassino píše:
Ale možná se pletu, nikdy mě to nenapadlo zkoumat a půl soukolí jsem nikdy neschovával- právě z tohohle důvodu, obzvlášť když druhá půlka nejde koupit...



Kuželové soukolí se vždy vyrábí v páru. Tedy, nejde to ekonomicky vyrobit vždy naprosto stejně. V továrně si je roztřídí podle naměřených parametrů a spárují věnce a hrušky pak aby k sobě pasovali. Proto je jikdy nekoupíš zvlášť.
I tak je musíš ještě vymezit ve skříni na správnou vůli, přesněji na barvu aby o sebe zuby zabírali středy - ne na kraji ani moc hluboko.
Třeba taková Honda (nebo Yamaha?) nevěří servisákům, že by to udělali správně a neprodá ti ani to soukolí. Jedině celou skříň s vymezeným převodem.

odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 11:30 | Nahoru | #24
No netuše jak dnes, nutno však vzíti v potaz i dobu vzniku...
Geometrie zubu je jedna věc, montážní specifikace tolerancí druhá.
Věnce jsou nalisovaný na nábě, pastorky jsou jeden kus v celku, všechny typy se montujou do jednoho modelu skříně- tedy jde o mezní rozměry- z toho mi vyjde nutně jiná geometrie zubů pro různý převodový poměry, proto jsou věnce i pastorky označený převodovým poměrem.

Fazit:
Není 11z při i 2,8 jako 11z při i 3,4- věci se musí vejít do "stejně" obrobenýho obalu- zuby budou odlišný při stejným počtu...

Samotný sestavení bodu styku, pak zubový vůle a i finální vymezení axiální nulový vůle náby aby seděla v kuželíku a přitom moc nekurvila hlavni ložisko přehnaným axiálnim tlakem už je věcí montáže- a o tom je nejspíš celej tenhle příběh, u kterýho vzhledem k pivní podložce můžeme fabrický nebo jinak zodpovědný sestavení zcela klidně vyloučit...

Pokud by se jako kdysi ještě dělily kusy jednoho typu do rozměrových řad- tipoval bych že budou nějakým způsobem odlišený- což nejsou- tedy alespoň vyražením nějakýho třídícího symbolu (jako kdysi válce- např 2,81_A, nebo 3,09_C), což nejsou, je tam jen ten poměr...

Pravdou je že jsem nikdy nemontoval nový části (kdo by to u ojetejch motorek starejch skoro 30 let platil, když zásoba stavebně kompatibilních části je vzhledem k unifikaci a počtu prodaných kusů jedny stavebnice dost široká ještě dnes), takže nemohu zodpovědně soudit jestli to není v tom případě označený barvou- ale ta většinou bývá zase vcelku dost odolná (vydrží roky i na přitlačákách spojky)- a nikdy jsem žádnou neobjevil ani na pastorku ani na věnci...

Můj odhad je- výsledná kontrola finálně upravených kusů, šrotování toho co se nevejde do jedný tolerance danýho typu, a zbytek už je na montáži, na kterou se v době počátků používáni tohohle typu ozubení kladl důraz.

Ale jak pravím- skutečnost neznám, ruku do ohně za politiku výrobce do plamenů strkat nebudu, a je mi upřímně rečeno vcelku volná..

Každopádně je to krásnej příklad toho když vůle (myslim tim tu lidskou, ne mechanickou) nebo chuť jsou silnější než rozum nebo vědomosti...

Carpe diem, a kolama dolů volové...

(reakce na) odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 11:51 | Nahoru | #25
Deadman> Pastorky a kola pasují vždycky, to nejde vyrobit nepřesně a pak něco zkoušet. Doměřuje se podložení kuželíkového ložiska, protože to ani servis neudělá, pokud nemá složité a drahé přípravky, a ta modrá podložka z úvodu.

odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 12:56 | Nahoru | #26
Tyhle soukolí se vyrábí spárované pomocí lapování nebo nespárované jen broušené, u lapovaných je jednodušší zajistit správnou montáž, stačí jen dodržet polohu pastorku od osy která je zašifrovaná z výroby v označení soukolí a pomocí talířového kola nastavit zubovou vůli, u broušených je třeba ještě seřizovat na otisk zubu.

odborná oprava koncového prevodu

10.12.2023 v 13:00 | Nahoru | #27
Věru- toť můj názor, jen s tim že nutno při sestavování napřed posunutim pastorku v jeho ose rotace blíž nebo dál k (od) věnci (e) umístit bod styku obou dílů zhruba do středu ozubení, jinak nevychází soustřednost poloměrů do zatáčky obrobených zubů obou dilů a pak se (viceméně!) valivý styk hodně změní vic směrem ke smykovému a otěr zubů směrem u kraje ozubení roste geometrickou řadou- asi jak je to patrný na tom věnci..

Podkladá se vstupní ložisko pastorku tak aby to vyšlo...
Tuširka napoví.

Posouvání talíře k (od) pastorku podložkou pod kuželikem se řeší boční vůle ozubení, která pohřichu s bodem styku zubů nemá pranic společnýho.

Utemuje se to nakonec podloženim vika- aby nába seděla pevně v kuželiku a nemohla vandrovat v ose, a tim vzhledem ke geometrii kuželiku nedošlo k nesouososti, protože by to "sjelo " k jedný straně radiálně podle působení momentálních sil zatížení- což pokud se neměnily jednotlivý (a kompatibilní) časti nejspíš nastalo, a důsledek je nesouosost poloměrů viz výše...
Ale nesmi se moc- pak to většinou časem vzdá klec velkýho ložiska...

To jen pro úplnost pro připadné nově vznikající montéry.

Koneckonců manuál hovoří dost jednoznačně a měl by být biblí mekánika- což v tomto připadě evidentně nebyl...

A nebo nemohl být- kdo ví jaká byla situace a důvody volby dost od oka nastřelenýho řešení...

Pokud by někdo měnil jen velký ložisko, asi by ale zdravý rozum velil tam vzhledem k výrobni toleranci rozměrů ložisek vrazit zpátky co tam už bylo, setiny milimetrů nehrajou roli- extra u předpětî cca desetinu který tam má bejt...

Ale cesty Páně a osudu jsou nevyzpytatelný a zivot je plný prekvapení...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Spojka BMW R 1150 R pidulik 1 19.4.2024 v 18:54 JwKS_Pavel
Oprava spojky BMW R 850 R Pavlk 6 31.12.2023 v 18:29 TomasNBK
R1150RT ABS - problem s čerpadlom BMW R 1150 GS, BMW R 1150 GS Adventure, BMW R 1150 R... oration 2 7.11.2023 v 11:25 ja1
Po startu jdou hodiny od 0 BMW R 1150 GS lubiks 11 6.11.2023 v 19:35 lubiks
R1150RT ABS - problem s čerpadlom BMW R 1150 GS, BMW R 1150 GS Adventure, BMW R 1150 R... oration 1 22.10.2023 v 21:42 Destroyer


TOPlist