globalmoto_duben_nolan





Téma: Nabijeni telefonu z motobaterky
3.3.2016 v 08:19
Dotaz na elektrikare.
V motorce mam baterku 12V, kapacita 10Ah. Dal jsem si tam panel pro 12V zasuvku na nabijeni telefonu.
Ted ta otazka:
Kapacita telefonu je 2500mAh a nabiji se pri cca 3,6V. O kolik spadne kapacita 12V baterky, kdyz budu telefon nabijet z 0 na 100% pri vypnutem motoru?
Dik za odpoved.
edit: sry za blbe zarazeni do diskuze, melo to byt v "Ostatnich ostatních"


Naposledy editováno 03.03.2016 13:27:24
Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

3.3.2016 v 23:19 | Nahoru | #31
ja1> no to mě poser vyrobí si proud protože má paměť jo? já taky paměť ještě mám a proto si pamatuju že baterie (a každý zdroj) má vnitřní odpor, tento vnitřní odpor se chová jako spotřebič a zaprvé baterii sám vybíjí a za druhé opotřebením narůstá takže na něm vzniká větší a větší úbytek napetí a baterie pak není schopna už dodat takový proud a nastartovat. navíc v dalším příspěvku si právě tyto dvě veličiny "napětí" a "proud" pleteš a v poslední řadě nabitá baterie nemá 12.4V ale 12.7 až 12.9 V. v případě že má 12.4 už není OK nebo je potřeba dobít.

co se nabíjení mobilu týče tak se přikláním k výpočtu uvedenému nahoře:

12 V * 10 Ah = 120 Wh baterka, 3,6 V * 2,5 Ah = 9 Wh mobil * 1,3 na ztráty při nabíjení (30%) = 12 Wh, takže 1 nabití cca -10% aku?

až na to že ztráty bych neviděl tak zle a počítal bych tak 5 až 10%. dále bych počítal s tím že baterii nechceš vybít úplně abys nastartoval a aby nenastala sulfitace desek. počítej tedy s tím že mobil můžeš 6x až 7x nabít za předpokladu že je baterie v moto v dobré kondici....

4 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 08:31 | Nahoru | #32
baterie je z principu složení sama schopna chemickým procesem se zregenerovat ,,nabíjením jen zkrátíš čas obnovy do původního stavu. asi jsem chodil do jiný školy nebo jste zrovna chyběli. již ve starém egyptě znali baterie kde místo elektrolytu používali kvašené víno baterky do ovladače taky nabíjíš?? myslím obyčejné kyselinové

Naposledy editováno 04.03.2016 08:39:51

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 10:34 | Nahoru | #33
ja1> Ty asi myslíš obyčejný alkalický baterie viď. Ty nejsou nabíjecí, protože chemický procesy uvnitř nich jsou nevratné. Takže odpověď na tvou otázku je "ne, nenabíjím, já je rovnou měním za nové" A možná tě to překvapí, ale kyselina v nich opravdu není, jako "elektrolyt" se běžně používá oxid manganičitý ve formě prášku ;) Mají výhodu v tom, že mají malý vnitřní odpor takže se minimálně samovybíjí a v ovladači ti vydrží klidně dva roky ale rozhodně se nenabíjí samy :D Pak by totiž takovej ovladač byl perpetuum mobile díky zázračnejm bateriím. A souhlasím s tebou v jedný věci, opravdu jsme chodili na jinou školu, nás učili (a pořád ještě učí) tu teorii o proudu elektronů z místa s nižším potenciálem do místa s vyšším a že pro nabití baterie je právě nutný do ní nacpat ty elektrony který pedají svou energii pro chemický reakce uvnitř baterie.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 10:44 | Nahoru | #34

ja1 píše: baterie je z principu složení sama schopna chemickým procesem se zregenerovat ,,nabíjením jen zkrátíš čas obnovy do původního stavu.


Mám to chápat tak, že když nechám vybitou baterii ležet dost dlouho, že se zase sama nabije? To asi nemyslíš vážně, že ne?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 11:59 | Nahoru | #35
ja1> Proboha prestan tu mast lidi a precti si neco o rozdilu mezi primarnim a sekundarnim clankem.
Kyselinova "nabijeci" baterie v moto je sekundarni clanek a opravdu se sama pres noc magicky nenabije. Primarni clanky (tuzkovky v ovladaci) funguji na jinem principu a nejdou nabijet.
Je to presne tak jak pise tomino.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 18:08 | Nahoru | #36
Pete83> dobře ..tak mi vysvětli proč se mi po pár hodinách baterie oživí a zázračně točí,..asi je učitel fyziky debil a já mu naletěl..před 40 lety jsme toto nazývali baterií ..možná když se to dnes nazývá akumulátor tak tam k chemické reakci nedochází.. pravda dřív ty baterky vydrželi životnost auta a jednotlivé články šli vymněnit. což asi tady nikdo nepamatuje...a je potřeba dělat z lidí hlupáky,pač jde přeci jen o peníze ale je pravda že baterky tehdy byly těžší a dávaly mín ampér..

Naposledy editováno 04.03.2016 18:15:48

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 18:11 | Nahoru | #37

1100Virago píše: Mám to chápat tak, že když nechám vybitou baterii ležet dost dlouho, že se zase sama nabije? To asi nemyslíš vážně, že ne?



pokud neklesne napětí v článku pod 1,7 v tak za pár hodin se oživí a nastartuješ

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 19:12 | Nahoru | #38
ja1: Hele, ty máš očividně problém s pochopením rozdílu mezi nabitím a regenerací. Regenerace u baterií opravdu probíhá, ale to je trochu jiná věc než nabití. Jde o to, že když baterii nárazově zatížíš, například při startování, napětí na ní poklesne a časem se trochu opět zvedne. Ale bez dobíjení se nevrátí na původní úroveň, jinak by to bylo opravdu perpetuum mobile. Jen se sníží ten napěťový propad.

Zkus si v autě přepojit elektroinstalaci tak, aby alternátor nedobíjel baterii a živil jen elektroinstalaci vozidla a baterie aby se používala jen na startování. Po pár startech (odhaduju maximálně na desítky) už nenastartuješ i kdybys čekal na regeneraci celé dny.

Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 20:41 | Nahoru | #39
ja1 - hele jestli je fyzikář ještě na živu ta dejte společně auto na rok do garáže a baterka se vám za tu dobu tak sama dobije tou "elektolýzou" že s ní pak rozsvítíte celou vaší vesnici ale bacha ať se u toho nepoleptáte kyselinou z kyselinovejch tužkovejch baterii dělám si z toho srandu, promiň , mě zas nejdou jiný věci akorát se nesnažim dělat chytrýho a když už mě někdo upozorní na chybu tak si to slepě neobhajuju dál ale nechám si poradit.

Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 22:15 | Nahoru | #40
Nevím jestli jsem měl štěstí a nebo smůlu, ale poslední 2 nabíječky, co se mi rozpadli v autě, tak měli v sobě stabík 7805. Je to nejlevnější a nejjednodušší řešení, takže toho kluk čínskej využil.

Už 4roky mám a používám v autě narychlo umotanou nabíječku, když mi tenkrát cca 400km daleko od domova, klekla kupovaná do zapalovače na navigaci. V autě jsem prohrabal přihrádky a našel stabík 7805 v pouzdru TO220. To bylo radosti. Kvalitním kouceným spojen jsem napojil drátky, zamotal izolačkou a vyrazil k domovu.

Jinak celkové ztráty ,při nabíjení do plně nabité baterie a při použití nízkoztrátové nabíječky se budou určitě blížit 30%. Dalo by se to i docela přesně spočítat, ale na to už dnes nemám mozkovou kapacitu.

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 22:16 | Nahoru | #41
vy jste to špatně pochopili...já nikde neuvádím že se baterie dobije sama do 100% kapacity... o ztrátách taky něco vím,stejně jako o hustotě elektrolytu,,, taky vím o složení a o chemické reakci.. jen mi vysvětlete proč přednabitá baterka má proud až po 1 hodině po nalití elektrolytem a proč nikdo při výrobě do ní proud nepouští... kde se tam ten proud sám od sebe vezme a to ještě na vojně v zimě jsme před startem museli chvíli svítit,aby se baterka nabudila..a světe div se fungovalo to jste asi jiná generace,,my počítače neměli a vše se učili sami praxí nebo od starších

Naposledy editováno 04.03.2016 22:31:21

Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 22:45 | Nahoru | #42
On tam nikdo proud nepustí, ale ty elektrody olověný, který se tam dávaj jsou dotovaný, není to čistý olovo, resp. mají na sobě narostlou vrstvu. Ale jelikož jsou elektrody pouze v kontaktu se vzduchem, naboj na nich zůstává, protože nemá kam uniknout. Tím, že to zaliješ tak kolem elektrod vytvoříš prostředí který začne chemicky rozpouštět vrstvu na olověnejch deskách a elektrolyt se začne nabíjet. Jelikož, jak sem psal dříve se koncentrace v elektrolytu vyrovnává jen pomocí difuze částic, tak pro to, aby se koncentrace iontů vyrovnala v celém objemu baterie, potřebuješ více času .

Máš pravdu, že já nepamatuju doby kdy se měnily desky v akumulátorech, ale viděl jsem jak vypadají desky který jsou už nějakej ten pátek jetý a hlavně časosběrný záběry na detail těch desek pod mikroskopem při nabíjení a vybíjení. Při nabíjení na tý desce roste monolytická vrstva usazenin, která se při vybíjení opět rozpouští. Nikdy se nerozpustí všude úplně, zůstavají tam zbytky kterejch se nezbavíš (vlivem difuze castic z desek do narostly vrstvy vznikaji intermetalicky slouceniny nerozpustny elektrolyzou). Tím vzniká pokles kapacity počtem cyklů (LI a NI akumulátory). S tímhle olověný akumulátory takovej problém nemají, tam je důležitější dekradace olověných desek , kdy se uvolňuje olovo do elektrolytu (zase difuze castic v prechodu deska a narostlá vrstva). Takže starý desky z akumulátorů jsou takový šedý porovitý a v extrémním případu se ti můžou za jízdy vysypat (to už se mi stalo). V podstatě výměnou desek a kyseliny získáváš novej akumulátor.

Proč ti po odstátí točí, sem popsal již výš, je to v podstatě to stejný jako když máš funglovku kterou zaleješ, taky musíš nechat odstát aby se připravila.

Ještě takovej detail, jen pro ujasnění, akumulátor="nabíjecí baterie" a baterie=klasická, na jedno použití. Ale sám to často pletu dohromady, i když se snažím to rozlišovat.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 22:49 | Nahoru | #43

ja1 píše: baterie je z principu složení sama schopna chemickým procesem se zregenerovat ,,nabíjením jen zkrátíš čas obnovy do původního stavu. asi jsem chodil do jiný školy nebo jste zrovna chyběli. již ve starém egyptě znali baterie kde místo elektrolytu používali kvašené víno baterky do ovladače taky nabíjíš?? myslím obyčejné kyselinové



Prosím tě, do které školy jsi chodil? Jen abychom tam náhodou neposlali naše dítě ...

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 23:08 | Nahoru | #44

ja1 píše: ...a to ještě na vojně v zimě jsme před startem museli chvíli svítit,aby se baterka nabudila..a světe div se fungovalo to jste asi jiná generace,,my počítače neměli a vše se učili sami praxí nebo od starších


Ale tohle se dělá v mrazu! Protože zmrzlý akumulátor má snížený výkon, takže tím svícením ho protékající proud zahřeje a výkon paradoxně stoupne víc, než když se startuje hned se zmrzlým akumulátorem. To není žádný zázrak, jen prostá fyzika. V létě je to zbytečnost která ničemu nepomůže.

Naposledy editováno 04.03.2016 23:09:08

Nabijeni telefonu z motobaterky

4.3.2016 v 23:10 | Nahoru | #45
Se to tady rozjelo Diky charliemu a tominovi za vysvetleni jak to je. Telefon nechci behem jizdy nabijet z duvodu bezpecnosti (kdyz to poslu do stromu, tak chci mit telefon radsi u sebe). Power banka dobijena behem jizdy je asi nejlepsi reseni, ale nechce se mi s tim tahat a starat se o ni. Proste to ta baterka musi zmaknout . Zkusim udelat test. Zapisu hodnotu napeti 12V baterky pred a po a z ubytku by to asi melo jit nejak urcit. Borci diky

Naposledy editováno 04.03.2016 23:11:40

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

5.3.2016 v 10:44 | Nahoru | #46
na ubytek napětí se vykašli, spíš vem multimetr a změř si proud vytékající z baterky a tekoucí do mobilu a srovnej je. Očekával bych proudy v řádu stovek mA při zátěži a desetiny az jednotky mA v klidu, to by ti moh změřit i obyčejnej měřák za pár korun.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

5.3.2016 v 20:30 | Nahoru | #47
tomino1270> to by fungovalo, kdyby si telefon bral pri nabijeni konstantni proud. Koriguje si to podle stavu nabiti, teoloty a kdovi ceho jeste. Lita to id 100 do 1000 mA

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

5.3.2016 v 22:39 | Nahoru | #48
Jarrinn> vidíš, to sem třeba nevěděl že to tolik lítá, sem myslel že to klasicky klesá jako při každým nabíjení. Zase jsem o něco chytřejší. Jinak přes tu jednu Amperu to nepujde, to je totiz limit pro USB2.0. Tak menic nadimenzuj minimalne na 1,3A at nebeha na hrane a zkus promerit. Jinak ted by bylo nejlepsi otravovat kamarada a mit dva meraky, jeden na vstupu menice a jeden na vystupu.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

5.3.2016 v 23:26 | Nahoru | #49
tomino1270> takhle nejak vypadaji proudy v telefonu pri nabijeni za jizdy (nabijeni je ten zelenej pruh vlevo)




Ale vse podstatny uz bylo receno. Kazdej kdo rozumi elektrice by mel byt upalen na hranici za spolceni s dablem
Edit: me tak napada blba otazka. Ten nabineci proud telefonu bude korespondovat s proudem kterej pyde z baterky? Jestli jo, tak asi nebude fungovat charliho vyklad.
Edit2: sedim v hospode a jsem pod vlivem sry za gr.chyby

Naposledy editováno 05.03.2016 23:50:41

1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky

6.3.2016 v 00:28 | Nahoru | #50
No hlavně to měření mobilem..... proud nabíjecí-proud spotřebovávaný a to ti změří takže ve výsledku ti může kolísat jen spotřeba mobilu při měření a nabíjecí proud nebude tak divokej. Ten nabíjecí proud a proud z baterky bude jinej, v závislosti na tom, jak kvalitní regulaci použiješ. Když nekvalitní stabilizátor, proud bude stejnej a brzo ti to vyšťaví baterku, když kvalitní měnič, bude proud z baterie menší než nabíjecí proud. Když sem řešil napájení palubní elektorniky v letadýlku, koupil sem levnej stabilizátor a když ven teklo 850mA, tak dovnitř šlo taky 850mA a energie se měnila čistě v teplo.

(reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky

6.3.2016 v 01:39 | Nahoru | #51
tomino1270> no behem ty doby nabijeni se ta zasuvka neroztavila, tak snad by to melo byt ok. Kdyz se ten stabilizator posere tak jen prestane fungovat a nebo shori?

Nabijeni telefonu z motobaterky

6.3.2016 v 02:09 | Nahoru | #52
Tak na tohle ti nikdo jednoznacnou odpoved neda :D Nejcastejc ty soucastky proste prestanou fungovat. v horším případě se ti rozprskne a najdes tam jen prach a vývody, a v nejhorším případě přestane regulovat, pustí ti do mobilu 12V a minimálně odpálí ochranný obvody v mobilu, nejhur se ti nafoukne baterka, roztrhne se a shori ti pak cela motorka . Ale to je asi tak velka sance jako ze cestou z prace zakopnes o berusku, prastis se do hlavy a utopis se v kaluzi.

edit: si tak rikam ze mi nedoslo ze tam mas regulaci od vyrobce ze si ji nenavrhujes sam. Takže to co sem psal platí pouze pro ten malej regulátor, ne pro celou zásuvku. Sorry za matení.

Naposledy editováno 06.03.2016 02:18:41

Nabijeni telefonu z motobaterky

6.3.2016 v 10:24 | Nahoru | #53
Ahoj. Absolutně nerozumím tomu, co tady píšou kluci výše, ale mobil nabíjím z motobaterky už nějakej pátek a nikdy sem neměl problém nastartovat, ani sem si nikdy nevšiml nějakýho zhoršení "točení". Tolik z praxe...

Nabijeni telefonu z motobaterky

7.3.2016 v 08:21 | Nahoru | #54
je to zpusobeno nereovnonernym rozlozenim iontu v elektrolytu, jak tu bylo receno.. pri velkem odberu se vycerpa elektrolyt v houbovitem povrchu deskek a nez se promicha, naredi, tak to chvily trva.
Ztraty v dobijeni se urcuji bezne na 30%, jak bylo spravne napsano.
Nejedna se v zadnem pripade o ztraty v nabijecce, v prevodniku napeti stepdown apod... ty maji dalsich treba 5, 10%...

Nabijeni telefonu z motobaterky

8.3.2016 v 23:06 | Nahoru | #55
A ka vam rikam ze estli tu baterku ma dobrou tak to 6x bez problemu nabije
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist