dostal jsem se do sporu s ČPP kvůli povinnému ručení. Jde o osobní automobil, vím, že jsem trochu mimo téma webu, ale zároveň vím, že je tu pár právníků a dostatek lidí s právním povědomím.
Prodal jsem auto, normálně sepsal smlovu atd. vše standart... Samozřejmě jsem chtěl zrušit pojistku, tak jsem na netu našel příslušný zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kde jsem našel odstavec 168/1999 Sb. § 12 odst.1a :
1) Pojištění odpovědnosti podle tohoto zákona zaniká
a) dnem, kdy pojistník , jeho dědic, právní nástupce nebo vlastník vozidla, je-li osobou odlišnou od pojistníka, oznámil pojistiteli změnu vlastníka tuzemského vozidla ..."
Poslal jsem tedy e-mail pojišťovně, že jsem prodal vozidlo a dle tohoto zákona je o tom informuji a že tím považuji pojistku za uzavřenou. Teď po x měsících přišel z pojišťovny dopis, že mám zaplatit pojistku na další rok, že se pojišťovna řídí uzvřenou smlouvou, ve které stojí:
„Změn v pojistné smlouvě lze dosáhnout pouze písemnou dohodou účastníků, jinak jsou neplatné.“ Z tohoto důvodu zůstává smlouva nadále v platnosti, dokud nebudeme evidovat řádně podanou žádost o zrušení smlouvy.
Postupoval jsem přesně dle zákona, mají pravdu, že smlouva je nadále platná, nebo se mohu nějak smysluplně bránit ?
Všem, co dočetli děkuji za pozornost a těším se na případné rady,
Michal
Česky: Podle bodu 2 si měl v den prodeje nebo v následujících dnech poslat do pojišťovny podle bodu 1 dopis ( doporučený ) s následujícím textem: ,,Ukončuji tímto POV smlouvu číslo .......... ze dne .......... z důvodu změny vlastníka. Na důkaz svého tvrzení přikládám kopii kupní smlouvy. Prosím o potvrzení ukončení smlouvy a o vyčíslení případného pře- či nedoplatku na této smlouvě. Děkuji s pozdravem ....... . "
Pokud jsi toto ,,odflákl" jen elektronicky a v rozporu s VPPPOV, tak smlouva opravdu zůstává v platnosti . Nicméně jim zkus napsat (tentokráte doporučený dopis na oddělení reklamací),že vozidlo již z důvodu prodeje nevlastníš ( přiznej, že svou blbostí oznámení o změně jsi provedl v dobré víře dle zákona byť jen elektronicky) , připoj kopii kupní smlouvy a popros je prominutí a řádné ukončení smlouvy s prominutím případného ,,dlužného-nedlužného" pojistného.
Vím, o co Ti jde. Tím, že pojišťovna ve svých VPPPOV požaduje písemnou formu, se nestaví nad zákony ČR ani je neneguje, pouze si vymiňuje a upřesňuje formu oznámení, což není v rozporu se zákonem.
Naposledy editováno 09.07.2015 18:14:46
1 reakcí na tento příspěvek Pojišťovna vs zákon ČR - potřebuji právní radu / názor
jj máš samozřejmě pravdu, odflákl jsem to. Přečetl zákon, napsal e-mail a celé jsem to považoval za uzavřené. Když jsem auto prodával, tak do konce mnou již zaplaceného období zbývalo cca 2,5 měsíce. Čekal jsem vrácení zbytku peněz a teď po mě chtějí prachy na další rok za auto, které již nevlastním...
No napíšu jim a uvidím, jak se k tomu postaví, pokud budou trvat na zaplacení, pak mi asi nic jiného nezbyde...
díky za info.
Přece sis nemohl myslet, že bez toho aniž by ti dali vědět, že ji ukončili, k jakému dni a vypočetli kolik ti mají vracet, to proběhlo úspěšně.
E-mail je sice v dnešní době hojně využíván i pro komunikaci mezi smluvními stranami, ale z hlediska práva je to podobný, jako když to vychčiješ do sněhu. Zvlášť pokud nemáš žádnou reakci druhé strany.
Ale, jestli s tebou pojišťovna komunikovala i dřív emailem a zároveň ve VOP není ustanovení o tom, že komunikace musí probíhat jen písemně atd. (čili elektronická není vyloučena), i to oznámení mailem bych si obhajoval jako platný a trval na tom, že doplácet budu max k datu původního mailovýho oznámení.
Spíš si ale myslím, že si tě vychutnávaj, protože o tom emailu zjevně vědí a prostě ti nechali naběhnout další měsíce a ještě tě drze vyzývají, abys zaplatil na další období.