1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAWA a olej, který kdo používá a zkušenosti...
fidlimydli píše: Fakt jsi pobavil. Měl by jsi sdělit olejářským firmám, že se zbytečně párají s nějakýma specifikacema a vývojem, když to motor hned vyfluše ven.
Negeneralizuj, bavíme se o oleji pro jednu specifickou konstrukci motoru.
Za války, kdy tento motor zkonstruovali, byly na výběr dva druhy olejů - zimní a letní, oba samozřejmě minerální. O tom, že by byl speciální olej pro dvoutakty, někdo řešil mísitelnost, nebo dokonce spalitelnost nemohla bejt ani řeč. A ten motor je na to postavenej. I kdybys tam nalil tu nejhorší sračku, v pohodě pojede, akorát jí musí bejt dost - bronzový futro v ojnici prostě potřebuje "kapku" oleje, to je bez debaty. Dnes v podstatě nemá cenu řešit co tam naliješ, protože cokoliv 2T co do toho koupíš, galakticky převyšuje parametry olejů, na který je to postavený. A dle mýho soukromýho názoru je lepší se držet spíš blíž tomu, na co to bylo stavěný, takže držet se na dolní hranici schopností dnešních olejů a pohledem dnešního člověka "tam lejt sračky".
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) JAWA a olej, který kdo používá a zkušenosti...
crowack píše: Negeneralizuj, bavíme se o oleji pro jednu specifickou konstrukci motoru.
Za války, kdy tento motor zkonstruovali, byly na výběr dva druhy olejů - zimní a letní, oba samozřejmě minerální. O tom, že by byl speciální olej pro dvoutakty, někdo řešil mísitelnost, nebo dokonce spalitelnost nemohla bejt ani řeč. A ten motor je na to postavenej. I kdybys tam nalil tu nejhorší sračku, v pohodě pojede, akorát jí musí bejt dost - bronzový futro v ojnici prostě potřebuje "kapku" oleje, to je bez debaty. Dnes v podstatě nemá cenu řešit co tam naliješ, protože cokoliv 2T co do toho koupíš, galakticky převyšuje parametry olejů, na který je to postavený. A dle mýho soukromýho názoru je lepší se držet spíš blíž tomu, na co to bylo stavěný, takže držet se na dolní hranici schopností dnešních olejů a pohledem dnešního člověka "tam lejt sračky".
Samozřejmě, že dramaticky snižovat poměr oleje pro bronzové pouzdro je blbost. Samozřejmě, že ten motor pojede v podstatě na jakýkoliv olej. Otázkou je jak dlouho a jak pojede.
Je laboratorně prokázáno, že kvalitnější moderní oleje snižují tření = nižší spotřeba = nižší zahřívání motoru = nižší výkonové ztráty třením = nižší opotřebení = vyšší životnost motoru. Jako bonus pak mnohem lepší spalování oleje a netvoření karbonu.
Všechno má své hranice. Na jednu stranu prát tam plnou syntetiku, která neudrží olejový film je blbost, na druhou stranu 1:25 s M6A nebude lepší, než 1:35 rozumné polosyntetiky. Že ten motor jede úplně jinak snad pozná i každý laik. Pokud je to vyhoněný starý motor, tak už moc nesejde co tam naliješ, ale pokud je motor po generálce jako v tomto případě, nevidím důvod nedopřát mu lepší mazání, když jej mám k dispozici. Kdyby jej měli k dispozici po válce, tak jej taky použijí. Za mne tedy minimálně kvalitní minerál, nebo max. průměrná polosyntetika.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Servis Jawy okolí Žďáru nad Sázavou... Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/638, Jawa 350/639 | ddhu | 18 | 21.5.2023 v 11:27 papiboy |
Brzdy Jawa 350 639. - 638?? [1, 2] Jawa 350/639 | Kete | 32 | 17.5.2023 v 12:16 Johny_R |
karburátor Jikov - co tam patří A n... Jawa 350/639, Jawa 350/354 Kývačka, Jawa 350/633, Ja... | Dolin | 5 | 25.12.2022 v 18:34 Zdenalbenal |
Jawa 350/639 - nastavenie hladiny p... Jawa 350/639 | Geofrey | 0 | 28.8.2022 v 22:28 Geofrey |
Aretacni kolik Jawa 350/639 nejde v... Jawa 250/559, Jawa 350/634, Jawa 350/632, Jawa 350/6... | naked11 | 16 | 23.8.2022 v 12:07 Mimísek |