globalmoto_duben_nolan





Téma: Opravy silnic - Trysková metoda
 
26.8.2014 v 11:43
Ahoj kolegové a bojovníci proti útlaku motorkářů silničáři,
Celou dobu to ve mě vře, když vidím naše silničáře opravovat silnice tzv. "Tryskovou metodou". Nikdy jsem nechápal, zda název "trysková" znamená, že se to kamení na silnici tryská nebo, že je to tryskem hotový...
Včera se ty hovna ve mě již ale opravdu při pohledu na práci silničářů začaly vařit. Borec, co to tam na tu silnici mastil mě poslal někam, že von dělá, co mu řeknou, a že nějaký štěrk ze silnice nemá v žádném případě za úkol odklidit. Ba naopak, on ho tam má prostě nasypat...

Tak jsem se jenom zeptal pro jakou hajtek firmu dělá a jel jsem za zvuku letácích kamínků do háje. Ještě večer jsem napsal vedoucímu toho ansáblu, který se nás soustavně snaží zabít.

Bude zajímavé sledovat, kam tyto debaty povedou. Možná mám spíše prozradí více o českém myšlení, než o správném postupu, jak silnici opravit.

Přikládám komunikaci mezi mnou a vedoucím silničářem. Dále budu aktualizovat odpovědi:

Vážený pane P...,

Rád bych se vás jako uživatel silnice zeptal na správnost dodržování technologie oprav vozovky tzv. "tryskou metodou". Již nějaký čas pozoruji oblíbenost tohoto zjevně jednoduchého způsobu opravy povrchů kontrastující s neoblíbeností uživatelů silnic.
Nejsem schopen odhalit, zda je tato metoda vhodná pro daný úsek vozovky, ale co mi připadá absolutně nepochopitelné, je proč po opravě musí zůstat na povrchu tolik volné drtě? Po pár minutách je tento materiál již pouze odpadem, který je velice nebezpečný jak pro cyklisty, motorkáře, auta a konec konců i pro chodce, na které toto kamení létá od projíždějících vozidel.
Je opravdu nemožné po technologické přestávce tento materiál uklidit tak, jak se tomu děje například v Německu, kde tuto metodu používají také? Vždyť by nešlo o nijak složitou činnost?
Kam myslíte, že metráky materiálu zmizí?

Děkuji za odpověď. Už jsem dnes nevydržel a musel jsem se na to zeptat, poněvadž to nechápu již dlouho...


Odpověď:

Dobrý den,

Pro Vaši informaci k dodržování technologie uvedu konkrétní odstavce technologického postupu :

MINISTERSTVO DOPRAVY
Odbor pozemních komunikací a územního plánu
technologií podobné jednovrstvému nátěru dle ČSN 73 6129 do hloubky max. 15 mm, které musí být přizpůsobena volba frakce kameniva a volba dávkování asfaltové emulze.
- hloubkové vysprávky, tj. vysprávky lokálních výtluků a poškození do hloubky max. 50 mm, jejíž charakter odpovídá dvouvrstvému nátěru či nátěru vícevrstvému s postupným odstupňováním frakcí kameniva. Tato úprava se nesmí provádět jednou frakcí kameniva a vždy musí být prováděna v jednotlivých pracovních krocích po vyštěpení asfaltové emulze nanesené vrstvy.
Tryskovou metodou se provádí postřik asfaltovou emulzí a pokládka kameniva pod tlakem, kterým však není zcela nahrazeno hutnění vhodnou hutnící technikou. Tuto skutečnost je nutno brát při provádění prací v úvahu s předpokladem, že konečné zhutnění může být zajištěno provozem. Je proto nutno volit odpovídající nadvýšení nanášené vrstvy a omezit rychlost provozu nejméně po dobu konsolidace směsi. Vrstvy přesahující tloušťku 15 mm nelze provádět kontinuálně.
Způsob vysprávky poruch na konkrétním úseku stanoví zodpovědná osoba (cestmistr) a provede obsluha zařízení (operátor) v návaznosti na ustanovení čl. 3.1.
5.2 Povrchová úprava
Do povrchových úprav lze ve smyslu těchto TP zařadit vysprávky poruch asfaltových povrchů vozovek do hloubky 15 mm nemajících charakter výtluku. Je možno je provádět tryskovou metodou bez hutnění za předpokladu omezení rychlosti silničního provozu nejméně po dobu konsolidace směsi.
Pro provádění této úpravy se doporučuje použít v souladu s čl. 4.1 hrubé kamenivo úzké frakce zrnitosti 2/4, 4/8, případně 8/11 a vhodné pojivo v souladu s čl. 4.2.
Pro provádění povrchové úpravy lze použít technologii jednovrstvého nátěru s následujícím pracovním postupem:
-
mechanické vyčištění poškozeného místa, odstranění uvolněných částí okrajů a podkladu, apod.;
-
dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem;
-
postřik pojivem s dávkováním dle tabulky 3 s přihlédnutím k použité frakci kameniva a typu podkladu;
-
posyp kamenivem frakce 2/4, 4/8, 8/11 v množství podle rozmezí uvedeného orientačně v tabulce 3;
-
po dohutnění provozem (cca 2-3 dny) odstranění přebytečného technologického úletu kameniva zametením.
Celá technologie je na http://www.pjpk.cz/TP%2096.pdf
Pokud to v Německu zametají rovnou tak buď nedodržují technologický postup této metody nebo používají metodu jinou.
Aplikace na silnici Bělská-01324 byla provedena 25.8.2014.Odstranění přebytečného kameniva zametením bude provedeno v pátek 29.8.2014.
S přáním hezkého dne,

Má odpověď:

Vážený pane P...,
Děkuji za rychlé vyjádření i zaslání technologického postupu. Z něho jsou zřejmé principy práce, ale myslím, že by měly být vždy rozumně aplikovány dle dané situace pro každý případ zvlášť. Když pominu nedodržení operace „dočištění povrchu poškozeného místa tlakovým vzduchem“ v případě Bělské ulice, měly být dle mého soukromého názoru brány na zřetel následující aspekty:

1. U oprav středové části jízdního pruhu nelze očekávat zhutnění přidaného materiálu provozem tak, jak se píše v technologickém postupu. Zde se měla zřejmě zvolit výchozí metoda postupu „hutnění vhodnou hutnící technikou“ a přebytek drtě by tak mohl být odstraněn ihned.
2. Je rozumné posoudit, zda je vhodné nechat zmíněnou drť v úseku, kde se vyskytují často kolony kvůli nájezdu na hlavní ulici. Zejména z hlediska bezpečnosti. Z obrázků je zřejmé, že drť ovlivňuje brždění vozidel i v protisměrném pruhu, kde se úpravy vozovky neprováděly (vlnky materiálu).
3. Poslední absurditou je zanechání drtě přímo v místě, kde auta zastaví proto, aby daly přednost v jízdě vozidlům, která běžně projíždějí po hlavní silnici větší rychlostí než 50km/h. Zabrzdění i rozjezdy všech vozidel rozhodně neprovedou „zhutnění přidaného materiálu provozem“, ale naopak jeho abrazivní ničení!

Každopádně jsem zvědavý na výsledek celé operace po 29.8., který nebyl rozhodně zadarmo.
Dále připomínám, že při nedávné poslední opravě Bělské ulice NEBYLA přebytečná drť uklizena vůbec! Bude zajímavé vyjádření společnosti ČVAK k plnění kanálových tratí touto drtí.
V Německu používají tuto metodu přesně dle vámi přiloženého postupu s naprosto odlišnými výsledky.

Prosím neberte to jako invektivu, ale jako motocyklista mám z výsledků vaší práce již delší dobu veliké obavy o své zdraví…

S pozdravem,

Přikládám fotky výsledné situace:






















Naposledy editováno 26.08.2014 11:44:46
Anketa: Co je doopravy Trysková metoda?
Oprava silnic tryskem
3%
1
Oprava silnic natryskáním sajrajtu
70%
23
Úprava silnice pro lepší jízdu tryskem
27%
9
Předchozí
1 2
Následující

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 18:46 | Nahoru | #31
Kynklačka> s Hitlerovou propagandou opatrně. ...jo?
...to je dost ožehavý téma

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 19:17 | Nahoru | #32
Kynklačka> Já teda žádnej příznivec radikálních stran nejsem a troufám si tvrdit, že se považuju za klidného člověka. Co mě ale vytočí do běla spolehlivě je právě silničář s tou mašinou na to pitomý tryskání.
Taky proto jsem to ted už nevydržel a zkusím psát všude jak důchodce, dokud to půjde.
Doufám, že se dostanu až na toho megakreténa, kterej faktury za takovouhle práci podepisuje a dává proplatit.

1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 19:21 | Nahoru | #33
Před 50ti lety, jezdil kolem Berouna chlápek s koněm. Na voze štěrk za ním kotel s asfaltem. Zasypal díru štěrkem, urovnal prknem na násadě, zalil asfaltem s konve, posypal jemnou drtí, bylo hotovo a jelo se k další díře. Technologie je pořád stejná. Jenom on dával koni nažrat s pytle, když opravoval ty díry

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 19:59 | Nahoru | #34

spajazacatecnik píše: Kynklačka> Já teda žádnej příznivec radikálních stran nejsem a troufám si tvrdit, že se považuju za klidného člověka. Co mě ale vytočí do běla spolehlivě je právě silničář s tou mašinou na to pitomý tryskání.
Taky proto jsem to ted už nevydržel a zkusím psát všude jak důchodce, dokud to půjde.
Doufám, že se dostanu až na toho megakreténa, kterej faktury za takovouhle práci podepisuje a dává proplatit.

napříště si mu do té díry stoupni a odmítni uhnout. Můžeš mu říct že tě tam poslal Buddha

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 20:59 | Nahoru | #35

Stromowner píše: seikos> D 47 je trochu obsáhlejší téma a nejde shrnout do novinového titulku.
Snaha Eurovie o nápravu věci byla ,ale jeden nejmenovaný tehdejší ministr na to šel po svém.
Začalo to diskreditací největších firem ,pokračovalo dosazením svých lidí na všechny správy ŘSD v republice. Cílem bylo ovládnout každoroční balík státních peněz (30-50 mld Kč) ve prospěch firem brouka pytlíka. Pár takových firem vzniklo....

dovolím si citovat " Příčinou deformací vozovky je s největší pravděpodobností materiál použitý do násypu zemního tělesa. V horní části násypu v místě výskytu deformací vozovky byl uložen studený odval obsahující ocelářskou strusku, slévárenské písky a hutní keramiku (zbytky vyzdívek). Jedná se o velmi heterogenní materiál, jehož složení se zrno od zrna mění. Objemové změny jsou způsobeny chemickými a mineralogickými fázovými změnami především za účasti volného CaO a MgO, které tvoří podstatnou část hutní keramiky (vyzdívek). (Totéž ostatně prezentovalo ŘSD novinářům na tiskové konferenci dne 22. 11. 2011.) Taková objemová nestálost, jakou materiál projevil několik let po jeho navezení do násypu dálnice, nebyla v době výstavby známa ani zhotoviteli, ani investorovi, dodavateli či státní zkušebně, která jeho využití pro stavební účely certifikovala. "



to je sice hezký, ale jestli na to někdo dal kulatý razítko, tak by měl nýst následky... to máš jak když archytekt postaví barák co pak spadne... odpovědnej je za to on... neznalost přece neomlouvá.
Jinak díky za vyvrácení té mé úvahy, přišlo mi to logický, to že je tu všechno obráceně mě v ten okamžik nenapadlo

Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 21:35 | Nahoru | #36
Je docela směšný že tu hrbolatou cestu do Bělý vůbec záplatujou. Dokud neudělají nový povrch bude to tam kostitřas. Kdo to dělal, Dokom Final? Zřejmě město dostalo slevu, tak nezbylo na úklid. :D

1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 22:00 | Nahoru | #37
Nechytejte se hned Hitlera, to jsem napsal jen pro přirovnání. On vytvořil stranu, za kterou stála většina národa. Tady? Ve sněmovně 7 stran žádná nemá většinu, to je prostě zákonitost, že nemohou prosazovat rychle svoje zákony či nějak měnit ústavu (když se ještě ke všemu nemohou dohodnout ani mezi sebou). To je krásně vidět - nedávno jim chtěli zkrátit čas na ty jejich kecy, samozřejmě to neprošlo, takže tam stále celé dny řeší blbosti, kde jaký ňouma tam může mluvit hodinu a za 4 roky nové volby a vítěz se snaží předělat to, co ti předešlí budovali. Takto je to tu od revoluce už 25 let. To je prostě začarovaný kruh...
To kdyby byla jedna většinová strana (řekněme 150/200 poslanců) a prostě řekla tak a od teď to bude takhle, příští rok opravíme D1, pokud firma co to provádí bude mít zpoždění a nedodělá v termínu, poženeme ji k soudu, pokud odvede nekvalitní práci, poženeme ji k soudu +speciálně na to vytvořit okamžitě zákon popř. vyhlášku atd. Ne že se tady dělá dálnice 10 let, přičemž na druhém konci už mohou začít novou rekonstrukci, odpovědnost žádná, viník nikdo, x stovek miliard promrdáno a jedeme dál. No a tak je to úplně se vším!

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 22:04 | Nahoru | #38

Kynklačka píše: Nechytejte se hned Hitlera, to jsem napsal jen pro přirovnání. On vytvořil stranu, za kterou stála většina národa. Tady? Ve sněmovně 7 stran žádná nemá většinu, to je prostě zákonitost, že nemohou prosazovat rychle svoje zákony či nějak měnit ústavu (když se ještě ke všemu nemohou dohodnout ani mezi sebou). To je krásně vidět - nedávno jim chtěli zkrátit čas na ty jejich kecy, samozřejmě to neprošlo, takže tam stále celé dny řeší blbosti, kde jaký ňouma tam může mluvit hodinu a za 4 roky nové volby a vítěz se snaží předělat to, co ti předešlí budovali. Takto je to tu od revoluce už 25 let. To je prostě začarovaný kruh...
To kdyby byla jedna většinová strana (řekněme 150/200 poslanců) a prostě řekla tak a od teď to bude takhle, příští rok opravíme D1, pokud firma co to provádí bude mít zpoždění a nedodělá v termínu, poženeme ji k soudu, pokud odvede nekvalitní práci, poženeme ji k soudu +speciálně na to vytvořit okamžitě zákon popř. vyhlášku atd. Ne že se tady dělá dálnice 10 let, přičemž na druhém konci už mohou začít novou rekonstrukci, odpovědnost žádná, viník nikdo, x stovek miliard promrdáno a jedeme dál. No a tak je to úplně se vším!

myslím že už to tu bylo,tuším komunismus se to jmenovalo.

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 22:34 | Nahoru | #39

Harry007 píše: to je sice hezký, ale jestli na to někdo dal kulatý razítko, tak by měl nýst následky... to máš jak když archytekt postaví barák co pak spadne... odpovědnej je za to on... neznalost přece neomlouvá.
Jinak díky za vyvrácení té mé úvahy, přišlo mi to logický, to že je tu všechno obráceně mě v ten okamžik nenapadlo



Holt se někdo potřeboval zbavit odpadu a někdo za to dostal královsky zaplaceno

Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 22:37 | Nahoru | #40
Tyhle hovada společně s prasatama zemědelcama,po nás motorkářích skutečně jdou a jen čekám kdy si kvůli nim vymlátim držku.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 22:44 | Nahoru | #41

jádromi píše: Před 50ti lety, jezdil kolem Berouna chlápek s koněm. Na voze štěrk za ním kotel s asfaltem. Zasypal díru štěrkem, urovnal prknem na násadě, zalil asfaltem s konve, posypal jemnou drtí, bylo hotovo a jelo se k další díře. Technologie je pořád stejná. Jenom on dával koni nažrat s pytle, když opravoval ty díry


...součastnost v německu, ke značce přivázaný kamna na kolečkách s kotlem na asfalt a držákem kýble na štěrk (lopatu, koště a sekyru si nosej domů), ale když po těch záplatách jedeš, necejtíš je

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

26.8.2014 v 23:36 | Nahoru | #42
Současnost v Rakousku - záplavy štěrku na sešupu u Mariazell v délce několika kilometrů



Omluvou jim budiž, že tam byla omezená rychlost na 30 km/h a tou třicítkou se to dalo projet naprosto bezpečně (reálně teda i rychleji )

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

27.8.2014 v 00:14 | Nahoru | #43
osiris> Klucí to je přesně vono. Jen dělat svou práci pořádně a mít z toho radost. A to bohatě stačí. Nemusí hned vymyslet vakcínu na Ebolu, stačí pěkně vopravit silnici a všichni to vocení. Ty kluky spocený.

Naposledy editováno 27.08.2014 00:15:40

Opravy silnic - Trysková metoda

27.8.2014 v 09:49 | Nahoru | #44
Tak tady naleznete poslední odpověď hlavního silničáře:

Dobrý den,
Děkuji za Váš názor. Několik dovysvětlení : ,,tlakový vzduch“ je součástí každé aplikační soustavy této kategorie
Při této šíři vozovky lze předpokládat zhutnění provozem (nedaleko jsou garáže kamionů Medoza )
Úsek je řádně označen , lze naopak předpokládat větší opatrnost řidičů jak při jízdě, tak při rozjezdech a brždění (řádné dodržování DZ a pravidel silničního provozu)
Kanálové vpusti spadají do naší kompetence, čistíme dle možností průběžně .
Věřím , že je vysvětlení dostatečné i přes Váš rozdílný pohled a přeji mnoho kilometrů bez nehod.
Přeji hezký zbytek dne ,

Vše je tedy v pořádku.

1 reakcí na tento příspěvek Opravy silnic - Trysková metoda

27.8.2014 v 10:00 | Nahoru | #45
jsem taky dost skeptický k tomuhle státu a k tomuhle zpusobu opravy. Nicméně bych objektivně řekl, že se to vcelku zlepšuje. Min. tam je cedule 30 a cedule Štěrk. Nevím, zda mám štěstí, ale kde jsem poslední dobou viděl štěrk kvuli opravě silnice, bylo to aspon označený. Poslední takovou silnicí byla minulá neděle - Košice na jihu čech. Ještě vloni mi přišlo, že je štěrk častěji neoznačovaný než označovaný, letos je tak nějak v opačném poměru. Nebo mám štěstí Nic to ale nemění na to,, že to nikdo nezametá ani když tam ta cedule je a jen čekají, než to auta odhážou do příkopu...

(reakce na) Opravy silnic - Trysková metoda

27.8.2014 v 20:56 | Nahoru | #46

PetrA3 píše: jsem taky dost skeptický k tomuhle státu a k tomuhle zpusobu opravy. Nicméně bych objektivně řekl, že se to vcelku zlepšuje. Min. tam je cedule 30 a cedule Štěrk. Nevím, zda mám štěstí, ale kde jsem poslední dobou viděl štěrk kvuli opravě silnice, bylo to aspon označený. Poslední takovou silnicí byla minulá neděle - Košice na jihu čech. Ještě vloni mi přišlo, že je štěrk častěji neoznačovaný než označovaný, letos je tak nějak v opačném poměru. Nebo mám štěstí Nic to ale nemění na to,, že to nikdo nezametá ani když tam ta cedule je a jen čekají, než to auta odhážou do příkopu...



Tak to já mám prozměnu asi smůlu. V červenci takhle například zalátali obrovskej kus Palackého (jeden z hlavních tahů Brnem) a značku tam ráčili hodit až po cca třech dnech. Když jsem to poprvé potkal, málem jsem se doklouzal pod šalinu

Opravy silnic - Trysková metoda

28.8.2014 v 07:34 | Nahoru | #47
Před týdnem jsem na takto opravovaném úseku lehnul v 80km/hod. Vím o tom úseku, ale nějak jsem se zamyslel, zapomněl na to a už jsem ležel.
Nicméně i přes to si myslím, že takovéto opravy jsou naprosto v pořádku, pokud jsou řádně označeny a po uplynutí nutné doby kamínky zametou. Zatím to tak všude bylo a já jsem lehnul, protože jsem debil a nesvaluji svou blbost na silničáře. Zakladatel vlákna bude zřejmě z těch, co si budou stěžovat na kamínky, když to neopraví , tak na díry a i kdyby natáhli nový koberec, bude si stěžovat na vyfrézované drážky než položí asfalt. Je třeba zamést nejen cestu, ale i před vlastním prahem.

Opravy silnic - Trysková metoda

28.8.2014 v 08:27 | Nahoru | #48
hh vcera nam to namrdali v obytny zone pred baraky s tim ze to budou delat este na cely ulici a zajezdi se to.
provoz v obytny tak 1 auto/pulhodiny..
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist