globalmoto_duben_nolan





Téma: Casey Stoner: ,,Díky zadní brzdě jsem zkrotil Duca
 
5.1.2013 v 14:36
Casey Stoner: ,,Díky zadní brzdě jsem zkrotil Ducati“

Po dvou neúspěšných letech u Ducati, Valentino Rossi přiznal, že dodnes nerozumí tomu, jak Casey Stoner dokázal, Ducati Desmosedici zkrotit a s tímto motocyklem po získání titulu mistra světa z roku 2007, ještě dosáhnout mnoho dalších vítězství.

Ostatně tuto otázku si pokládalo i mnoho dalších jezdců na Ducati, kteří měli zároveň přístup ke staženým datům Australana.

Ale vždy zůstaly na mrtvém bodě a to díky Caseyho využívání zadní brzdy. Stoner si vyvinul nepopsatelný cit, využívat při výjezdu ze zatáček zadní brzdu, a tím dokázat eliminovat slabou stránku Ducati a to její vrozenou nedotáčivost. Tento nešvar měl za následek, že motocykl měl tendenci, hůře zatáčet a nutno podotknout, že právě tato vlastnost přiváděla Rossiho k zoufalství.

Sám Stoner se vyjádřil na téma "využívání zadní brzdy".
"Zadní brzdu využíváme v různých situacích" říká Casey.
Většinou jde o to, vyvážit brzdný účinek motoru nebo také k uklidnění motocyklu. Při vjezdu do zatáčky, potřebuje každý jezdec, využít maximálně možnou brzdnou sílu. Tuto brzdnou sílu, lze zároveň podpořit použitím zadní brzdy. Ale musíme mít na paměti, že pokud používáme intenzivněji zadní brzdy, tak potřebujeme mít stále dostatečně zatížené zadní kolo, jinak dojde k zablokování zadního kola. Člověk musí získat správný cit, aby při projíždění zatáčkou, dovedl správně zadní brzdu použít.
Právě uprostřed zatáčky, kdy potřebujeme dosáhnout maximálné ochoty motocyklu zatočit, může nám být zadní brzda nápomocná. Doplňuje Stoner. Při průjezdu ostré zatáčky nemůžeme v náklonu naplno využít přední brzdu, jelikož motocykl má tendenci se narovnat a tím zároveň hrozí podklouznutí předního kola. Takže pokud chceme projet zatáčku co nejrychleji a zároveň co možná nejplynuleji, musíme použít co nejefektivněji zadní brzdu. Tak dokážeme i motocykl rychleji položit do zatáčky a zároveň, neriskujeme podklouznutí předního kola.
Když při výjezdu ze zatáčky přidáváme plyn, nemáme díky plynové rukojeti dobrou kontrolu nad zadním kolem. Ta závisí především od nastavení kontroly trakce a zároveň na gripu zadní pneumatiky. Způsob, ve kterém používám zadní brzdu, je v podstatě další forma nahrazující ovládání elektronické trakce, pokud to někdo tak chce vyjádřit. Vysvětluje dvojnásobný mistr světa. Když použiju ostřeji zadní brzdu a pak ji pomaleji pouštím, mám větší kontrolu nad zadním kolem, než když kontroluji zadní kolo pouze plynovou rukojetí. Když toto ovládání se dovede k dokonalosti, dosáhne se velice efektivního a rychlého průjezdu zatáčkou. Ale je pravda, že je tu riziko, že ne vždy se to podaří. Jelikož toto ovládání je opravdu velice náročné na koncentraci, ale pokud okolnosti jsou ideální, tak to opravdu funguje. Tolik dvojnásobný mistr světa, vítěz 45 velkých cen a 89 pódiových umístění ve 176 závodech GP, k zadní brzdě. (Omlouvám se za neprofesionální překlad .
Předchozí
1 2
Následující

Casey Stoner: ,,Díky zadní brzdě jsem zkrotil Duca

31.1.2015 v 08:30 | Nahoru | #31
jj, taky sem už párkrát šel po zadní brzdě, když jsem byl na začátku zatáčky rychlej, přední se už po pár zkušenostech radši nedotýkám...
Předchozí
1 2
Následující
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist