a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
komprese vpředu 1,5 otáčky z maxima komprese vzadu 1 otáčka z maxima
osdskok vpředu 1 otáčka z maxima odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 4 čárky viditelné předpětí vzadu poloha 4 z 9
<strong>Nastavení na okruh Mallory Park</strong>
komprese vpředu 3/4 otáčky z maxima komprese vzadu úplně utažená
osdskok vpředu 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 3/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 2 čárky viditelné předpětí vzadu poloha 7 z 9
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
už jsem do předku nacpal dva psi ale ten ventílek je malej kůrva malej, těch 31 asi vzdám :thmubup:
STD předek: pružina 14mm,tlumení 8 kliků, komprese 8 kliků
STD zadek:tlumení 4 1/4 otáček, komprese 3 1/2 otáček
Front Fork Specifications for racing
Items Original
Rebounded damping setting (Upper) 8th
Compression damping setting (Lower) 8th
Fork oil KAYABA KHL 15-10
Fork oil level 101 mm
Oil lock Oil lock piece
Oil seal – – –
Spring length 248 mm
Spring constant 8.25 N/mm
Spacer length 100 mm
Sub spring stroke 30 mm
2) Front Fork Spring
P/No. A × B × C (mm) Number of Wiring Spring Constant
Original 4.5 × 27.3 × 248 15.15 K = 8.25 N/mm
44026-0022 4.4 × 24.0 × 248 14.14 K = 8.00 N/mm
44026-0023 (STD) 4.5 × 24.0 × 248 14.70 K = 8.50 N/mm
44026-0024 4.5 × 24.0 × 248 14.28 K = 8.75 N/mm
A: Coil Diameter
B: Spring Inside Diameter
C: Spring Free Length
2 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Nenasel by jsi neco ??? Prosiiim:)
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
typ GSX-R600 ('06)
rok výroby 7/06
předpětí vpředu 8.5 otáčky z maxima
odskok vpředu 1 otáčka z maxima
komprese vpředu 1.75 otáčky z maxima
předpětí vzadu 14mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 otáčka z maxima
komprese vzadu pomalé stlačení 1.75 otáčky z maxima; rychlé stlačení 3 ot. z maxima
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Pro typy z roku 2000 - 2003 tedy Y/K mám standard i racingové nastavení pro okruh Snetterton a pneumatiky D207RR, nafoukané na 30psi vepředu a 32 psi vzadu
<strong>Standardní nastavení</strong>
komprese vpředu 1 otáčka z maxima komprese vzadu 1 otáčka z maxima
osdskok vpředu 1 a 1/4 otáčky z maxima odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 4 čárky viditelné (8mm) předpětí vzadu 10mm viditelného závitu
<strong>Nastavení na okruh</strong>
komprese vpředu 3/4 otáčky z maxima komprese vzadu 1 a 1/4 otáčky z max.
osdskok vpředu 1 a 1/2 otáčky z maxima odskok vzadu 3/4 otáčky z maxima
předpětí pružiny 2 čárky viditelné (5mm) předpětí vzadu 15mm viditelného závitu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
předpětí vpředu 2 čárky viditelné
odskok vpředu 9 kliknutí z maxima
komprese vpředu 7 kliknutí z maxima
předpětí vzadu 22mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1,75 otáčky z maxima
komprese vzadu 5,5 otáčky z maxima
Přední vidlice popustit tak, aby nad horními brýlemi čouhaly jen 3mm.
předpětí vpředu 5 čárek viditelných
odskok vpředu 4 kliknutí z maxima
komprese vpředu 7 kliknutí z maxima
předpětí vzadu 14mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1,5 otáčky z maxima
komprese vzadu 3,5 otáčky z maxima
Vidlice by měly být v zákrytu s horními brýlemi...
předpětí vpředu 4 čárky viditelné
odskok vpředu 1 kliknutí z maxima
komprese vpředu 13 kliknutí z maxima
předpětí vzadu 14mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 8 kliknutí z maxima
komprese vzadu 13 kliknutí z maxima
vidlice popustit tak aby nad brýlemi koukalo 8mm
a pro porovnání K4:
předpětí vpředu 5 čárek viditelných
odskok vpředu 6 kliknutí z maxima
komprese vpředu 10 kliknutí z maxima
předpětí vzadu 22mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 12 kliknutí z maxima
komprese vzadu 7 kliknutí z maxima
vidlice čouhají 4mm nad brýle
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Jo jinak už sem domluvenej s Odolenou Vodou. tak sem zvědav.
Ještě technická: z maxima se rozumí když jsou ty štelovací šroubky úplně utažené doprava?
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
<strong>A ještě upozorňuju, že nastavení podvozku je velmi individuální záležitost a něco jako univerzální nastavení prostě neexistuje! Prostě si to každý musí nastavit pro sebe... To co sem dávám je na určitý okruh a určité gumy.</strong>
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
2 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Diky moc *yes* .
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Prosím, mám dotaz, pane učiteli (ale nechci prudit).
Jak docílím statického zatížení 35mm při nastaveném předpětí na 2 rysku viditelnou, když budu vážit dejme tomu 110kg? Nebo naopak při mé váze 60kg??? (Někomu jsi to tady poradil na jeho motku pro předek). Znamená to, že předpětí je stejné pro jakoukoliv váhu jezdce???
Asi ne! Takže musíš napsat buď nastavení předpětí, ale pro požadovanou váhu, nebo délku komprese pro statické zatížení. Nejde napsat obě hodnoty najednou, protože je nedokážeš dodržet právě z důvodu rozdílných vah jezdců.
Tomáš
předpětí vpředu 4 čárky viditelné
odskok vpředu 3/4 otáčky z maxima
komprese vpředu 1 a 3/4 otáčky z maxima
předpětí vzadu 9mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vzadu 1 a 1/2 otáčky z maxima
vidlice popustit tak aby nad brýlemi koukalo 5mm
Sám si myslím, že kvalitní podvozek je základem úspěchu, vždyť božský Valentino věnuje nastavení podvozku a ergonomie motorky velikou pozornost, přičemý ho výkon motoru tolik nelimituje a můj oblíbenec Max bez dobrého nastavení nezajede vůbec nic...
Nejsem odborník na podvozek, ale našel jsem si výborný zdroj informací a tak je posílám dál těm, kteří o to mají zájem...
Pro 06/02
předpětí vpředu 9 čárek viditelných
odskok vpředu 2,5 otáčky z maxima
komprese vpředu 2 otáčky z maxima
předpětí vzadu pátá poloha z devíti
odskok vzadu 2 otáčky z maxima
komprese vzadu 2 otáčky z maxima
Pro 08/02
předpětí vpředu 8 čárek viditelných
odskok vpředu 2,5 otáčky z maxima
komprese vpředu 1,5 otáčky z maxima
předpětí vzadu šestá poloha z nejměkčího
odskok vzadu 2 a 1/4 otáčky z maxima
komprese vzadu 2 otáčky z maxima