paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Zdravím, všechny motorkáře a příznivce ČSL strojů ,o)

Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)

Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).

A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :

1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?

2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?

-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.

3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..


Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.


2 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

25.6.2011 v 20:05 | Nahoru | #1
C.J+sofía

Moc Vám oboum děkuji za rady.
Včera jsme to právě dělali tou metodou, že sme podložili válec dřevem, nad válec na svorníky dali matky, podložili je abysme vyrovnali mez mezi válcem a vložkou a utahovali, jenže píst s válcem drželi, jak po 150 letém manželství...
Dnešek přinesl řešení, které bylo zcela primitivní, nalil jsem na píst trochu oleje,
zkusil ho rozmazat po co největší ploše válce.
Nechal ho chvíli působit, pak sem vzal za kliku, roztočil a píst se oddělil od válce.
Pak sem jednoduše vytáhl válec...

Teď kam je dám na výbrus.
Osobně jak píše Sofía, mám trochu strach z toho, že když vyměním válce, (mají první výbrus, teď by byl druhej) tak mi pošlou válce třeba ze čtvrtým výbrusem, nehledě na to, že nevím odkuď jsou, radši bych ze Strakonic.
Takhle dostanu nový třeba z Týnce a nevím kam se posune jejich kvalita, prostě svoje jsou svoje...
Ale zase je to rychlé řešení.. Takže o tom musím trošku zapolemizovat...
Vím, být hrr, je moje vlastnost, nojo, měl bych dát na Vás.. a nechat si poradit..
Právě chci dát motku do dobrého stavu, takže vyměnit všechny kapaliny, natřít rám, a tak dále, nehledě na to co se může objevit za neočekáváné problémy.. je to pravda...

K těm vidlím: Takže když sundám manžety tak když budu mít vidlicu nepochromovanou, tak manžety radši nechat ? A když vidlici pochromovanou, tak manžety můžu v klidu sundat ?
Nojo, ale když budu mít nepochromované vidlice a manžety stejně nebudu chtít tak je nechat pochromovat ? Nebo vyměnit za nové? ..

Díky.

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

25.6.2011 v 21:43 | Nahoru | #2

xBaryk píše: ..
K těm vidlím: Takže když sundám manžety tak když budu mít vidlicu nepochromovanou, tak manžety radši nechat ?...


Jo.

xBaryk píše: A když vidlici pochromovanou, tak manžety můžu v klidu sundat ?


Jo.

xBaryk píše:
Nojo, ale když budu mít nepochromované vidlice a manžety stejně nebudu chtít tak je nechat pochromovat ? Nebo vyměnit za nové? ..

Díky.



Vyměnit za nové, vyjde to levněji..

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

26.6.2011 v 14:04 | Nahoru | #3
xBaryk>

c.j. už sice na Tvé otázky odpověděl, ale jako správnej šťoura ho trochu doplním ...

...na nechromovyný trubky prostě patří ty dlouhý nohavice a pokud je sundáš, je to cesta do pekel...tedy tutu kombinaci musíš nechat tak, jak je...

...pokud bys chtěl manžety schodit, pak asi nezbývá, jak opatřit nové (jiné) nosné trubky už nachromované od výroby...má to dva důvody: jednak ten chrom co je na těch trubkách není ten chrom co znáš z vejfuků a řidítek, ale je to tzv. "tvrdochrom" tedy chrom uzpůsobený vnějšímu mechanickému namáhání...ten samý tvrdochrom máš na pístnicích zadních tlumičů nebo když koukneš na autojeřáb, traktor nebo kamkoli, kde je pístnice od lineárního hydraulického válce, tak ta je taky tvrdě pochromovaná...
...na svou obhajobu uvádím, že přesně nevím, jak se tvrdochrom dělá a člověk, kterého se na totok ptám je zrovna kdesi na Fidži ...ovšem chrom jako takový se stejně dělá s podkladovou vrstvou niklu (i vícenásobnou)...někdy se pod nikl ještě dává měď...

...a důvod číslo dvě je následující:
...ty kluzáky mají v sobě vyvrtanou "přesnou" díru rozměru tuším 36 s nějkaou tolerancí a k této toleranci je též natolerovaná ta nosná trubka tak, aby tam byla vůle, ale né příliš veliká i s přihlédnutím k tomu, což je u vidlic největší problém, rovinnosti a válcovitosti těch ploch, pač ta vidle dostává dost do těla v provozu a vyrobit válcové plochy natož v díře opravdu válcové s malou tolerancí kuželovitosti, válcovitosti atd. je opravdu velkej kumšt ...
...ale k merittu...prostě ať vemeš trubku surovou nebo chromovanou, tak musí mít vždy hodně přesnej ale hlavně stejnej průměr, aby mohla kterákoli trubka kooperovat s kterýmkoli kluzákem...tedy protože ta chromovaná vrstva má taky nějakou tloušťku a to né zrovna zanedbatelnou, tak polotovar pod chromování je o tuto tloušťku menší (resp. o dvě tloušťky)...tedy i pokud bys někoho zlomil, aby Ti ty trubky tvrdě nachromoval, tak se může a podle mě stane, že pak nepůjdou ani strčit do těch kluzáků...no a na to, že bys nechal ty původní obrousit na menší průměr pod chrom na to zapomeň...s původním a zároveň současným výrobcem těchto prvků kooperuju, tak jsem tu výrobu viděl a říkám na rovinu, že takto "vyspělou" metodu "centerless" jsem v životě neviděl ...

...tedy resume: pokud vidlu bez manžet, tak jedině s chrom trubkama a ty jednině koupit z původní výroby (původní jsem uvedl zcela záměrně, pač jawa ještě nedávno montovala přední vidle z číny...poznají se podle toho, že nemají právě tu horní stírací manžetu ale jen takové maxigufero a zároveň mají jinak udělané to uložení v horních brejlích...a já tyto trubky nedávno scháněl a dost těžko...)

...dále jedna poznámka k výbrusům:
...mít válce z prvního výbrusu je hodně dobrej základ pro další výbrusy...ovšem ty třindy jsou nevděčný v tom, že bejvá ten válec hodně ojetej v té střední části kolem kanálů a když se to začne brousit, téměř pravidlem je oprava (po cca 30000 km a více) o dva výbrsy...tedy z 1. na 3. ...ale to udává konkrétní brusírna...a to se nebavím o přidřenejch nebo od kroužku vyjetejch válcích...tedy na rovinu nepočítej s tim, že z prvního výbrusu dostaneš zákonitě druhej...

...další poznámka směřuje k pístním čepům...dříve se to skládalo výběrovou metosou k jehlám tak, aby se tam dosáhlo oprimální vůle (barevné značení čepů a jehel) ...když bude vůle velká, bude to zvonit, když bude malá, žvejkne se to...proto já osobně...a teď mě možná někteří začnou kamenovat...nechávám při výbrusu původní pístní čepy, abych se tim vyhnnul budoucím problémům...mam vyzkoušeno, že dříve zařve ojniční ložisko jak ložisko pístního čepu a když se dělá klika, dostaneš ojnici s jehlama a pístním čepem už spárovanou a je to bez starostí ...tedy v brusírně u motorek s čepem na jehlách říkám, že čepy nechci a mam to hnedle o nějakou kačku levnější ...

...tak a protože jsem příznivcem toho, že nejlepší ke všemu je obrázek, tak tady je obrázek toho stahováku čepů:

...totok dělaj jedni pánové z Prahy podle originál dokumentace z jawy potažmo ČZM Strakonice...můžeš si ho pořídit, akorát to nejni zrovna levná záležitost...možná už po mých několika "upomínkách" dělají i verzi s tima vložtičkama pro jehlová uložení, ale na podzim, jestli se nepletu, tak to ještě v nabídce nebylo...

E: ještě než začneš ten motor otáčet vzhůru, jak píše c.j. tak z něj nezapomeň vylejt olej, pač odvzdušnění má takovou nenápadnou dirkou ve spoji karterů v místě zadního horního uložení, tam co se protahuje ten dlouhej šteft...jinak se rovnou vykoupeš ...

Naposledy editováno 26.06.2011 14:06:51
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2


TOPlist