paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Zdravím, všechny motorkáře a příznivce ČSL strojů ,o)

Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)

Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).

A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :

1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?

2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?

-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.

3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..


Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.


2 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 22:25 | Nahoru | #1
Sofía>

Krátce
Taky mám rád slohovky, ale Ty si poněkud odbornější
Jinak díky, pečlivě si to nastuduju.

Jasný díky, kouknu na to hnedle, jak bude válec venku.
No, motor bych půlil nerad, to by pro mě byla finanční rána pod pás
Zkontroluju to a uvidím, to bych byl docela nerad, kdyby ty ložiska byli v ***.
No, kdybych dělal generálku, tak tam asi určitě dám nový ojky, ale moc se mi to teď finančně nelíbí. Klika by mě vyřídila.
Ale díky za vysvětlení.
Aha, to abych koupil cvičný válce a písty a zkoušel
No, já slyšel,že se to tam montuje i za studena ale nevěřil sem tomu, protože děda říkal, že se to vždycky dělalo za tepla, to je ale tak xxxx zpět..
Speciální trouba na ohřev pístů
Fu, o těch svorkách na přírubu, no nevím, jedna svorka je úplně bez závitu, matka nešla ven, tak musel jít ven celej šroub, zítra je budu shánět nový, starý tam cpát nebudu to bych byl bastlič.

JyrkaFM>

Dík, tak já to tak v podvědomí chtěl(příležitost naučit se něco..) Kdybych koupil Japonca tak se hovno naučim. Od mala mě to k motorkám táhlo, jednou o prázdninách před léty asi 8, sem se snažil vyměnit šoupátko na závodní 90(domácí výroba), a to sem byl ochotnej dělat nonstop,a tím to začlo + jako malýho mě vozil taťka... jakože já normálně spím aspoň tak do dvou..
Jen je to škoda, 90 croska + 90 roadster tam v čechách na chatě leží ladem..
Snad si najdu čas o prázdninách a přivezu je. Když budou peníze..
Děda i taťka závodili.. měli pěknou minulost, už jen vztah k strojům.
Jenže mě do toho nikdy nikdo nezasvětil, vždy říkali za známky... a to mě mrzí do dneška, protože sem mohl být daleko zručnější.. a mít daleko víc vědomostí...
Já známky nikdy neměl.. Za to sem byl odměněn informačním embargem... Ale ten vztah tam pořád byl, doma sem s motorkou otravoval asi 5 let.. vždycky mě někdo poslal dopryč..
AŽ teď.. Motorka je žena, kvůli které nejím nepiju nespím , možná to bylo dobře, možná to byla zkouška vytrvání, a zkušenosti naberu až teď samoučením, když mi někdo ukáže co a jak, budu jedině rád..

Co se týče toho, že bych mu tu motorku vrátil..
No, já sem hodně důvěřivej člověk,a borec mi byl sympatickej, věděl sem, že kupuju stroj 20 let starej, hlavně jawu, a já se vždy snažím najít východisko pro obě dvě strany, mnohdy i na úkor svojí. Holt takovej sem, takže motorku sem mu vracet nechtěl, jinak s borcem komunikace parádní, vypadá na dobrýho človíčka. Tak se jednou z tisíce vyplatilo s poctivostí nejdál dojdeš..
Edit: samozřejmě kdyby šlo o motorku za 50 tisíc tak je to něco jiného..

EDIT ::: !!! Potřebuju udělat ten výbrus, a vzhledem k tomu, že jsem byl ve třech obchodech v Brně a v mual.cz mi řekli za 1800 do 3 týdnů.. to sem zavrhl.. v židenicích starej pán, mi řekl, že výbrus by byl mezi 10-14 (dnami ? ) a v Maloměřicích mi řekli, že by to bylo za 1450 a tak do 5 dnů, takže to je můj nejhorlivější kandidát..
ALe chtěl sem se zeptat jestli nevíte o nějaké brusírně v Brně a Brně-okolí..
Kde by to bylo rychlej.. ? Samozřejmě válce - písty, ségorvky, čepy.. Díky.
EII: Možná bych byl ochotnej koupit i použitý válce...

Naposledy editováno 25.06.2011 20:08:37

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

Skvělá odpověď, děkuji! 24.6.2011 v 09:44 | Nahoru | #2
xBaryk> v Brně ti neporadím.. Tam není něco specializovaného na jawy? To ti bude muset poradit místní.. U nás dělají výbrus rovnou výměnou za staré válce, za cca 1900Kč (JyrkaFM nedávno zjišťoval). Podobně to myslím dělá i TKMoto.cz Ale 900Kč za válec? To mi přijde dost..

Nová sada osazených válců stojí 2750Kč, to se ani nevyplatí srát se s výbrusem

válce L+P ( Jawa 350/638 ) osazené

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

Skvělá odpověď, děkuji! 25.6.2011 v 09:46 | Nahoru | #3
xBaryk>

Tak já si taky příjdu vylejt srdíčko ...

Se koukám toho ještě hodně naučíš ...ale pokud chce někdo jezdit as jawou, tak je to třeba ...

...tak zase trochu nesouvisle...

...ty šteftíky válce bývaj hodně zkorodovaný, pač v dřívější výrobě se to nezinkovalo a bývalo to ze surové oceli...normálně kup nový, ale musíš v jawě, pač toto je nenormalizovanej paskvil, když bude štěstí,. tak budou možná pozinkovaný a když ne, tak já to dělám tak, žě je buď nchám dodatečně zinkovat nebo je před motnáží válce natřu vazelínkou a pak nemaj šanci zkorodovat ...jedna poznámka ke šteftům...nevím jestli ještě teď, ale určitě do přelomu století se pouřívalo značení štěftů následující...ten šteftík má dna konce se závitama, který vypadaj na první pohled stejně, jenže stejný nejsou...první věcí jsou rozdílný délky závitů, resp. do toho hliníku se zavrtává 2*D do oceli 1*D atd a druhý rozdíl v těch závitech je ten, že každá strana má jinou toleranci...tam co je matice na hlavě se závitová dvojice toleruje s vůlí a tam co je to zavrtaný, tak tam přechodně...ono je to logický, když to tam má při povolování držet a né se vytáčet...
...ale k merittu věci...jeden ten konec šteftíku je zasoustružen na kolmou rovinu se zkosením a druhý konec je zakončen kulovým vrchlíkem a dle toho se pozná, která strana je která...jestli se nepletu, tak ta rovná se zavrtává a ta s vrchlíkem zůstává k matici...ale to bych musel skočit juknout do dílny na nástěnku ...

...mno o tom, jak moc je potřeba síly k demontáži pístního čepu se přesvědčíš sám ...ale je fakt, že u kejvaček, panelek, péráků apod. se to opravdu dělalo za tepla ...

...další poznámka: to těsnění pod hlavou je z nějakýho strašně měkkýho hliníku či co a ono se doslova rozteče na té dosedací ploše a tak dokonale, že se těžko rozeznává...tedy pokud na té dosedací ploše hlavy je cca uprostřed takový nákružek směrem ven, který přesně zapadá do drážky na horní dosedací ploše válce...pokud tam nic takovýho nejni, tak tam opravdu nejni...jen to chci zdůraznit, pač už jsem několikrát našel na motoru dvě těsnění pod hlavou právě protože to vymáčklé je tak nenápadné...

...dále...pokud nejde sundat válec, tak první co udělej je, že zkus přes strtpáku ten motor protočit...pokud bude píst jezdit ve válci a ten se neodlepí, tak je jen přilepenej válec na přírubě, pokud ale bude chytlej píst ve válci, tak se odlepí válec a bude jezdit s pístem...nejkjednodušší způsob nalezení vady...
...je mi tedy divný, že bys přijel domu a najednou z ničeho nic se ti vyloupne kroužek do kanálu, takže na toto fakt nevidim...
...dále běda aby tě napadlo, válec od bloku dostávat montpákou, páčidlem atd. jednak tim zku**** dosedací plochy a jednak to je důvod, proč na veteránskejch burzách porát potkávám válce s ulámanejma žebrama těsně pod hlavou nebo těsně nad blokem...

...já pokud sundavám nějaký přidřený nebo zarezlý válec, tak mam dvě metody...
...pokud je válec někde okolo horní úvrati, tedy kanály jsou zavřený, tak namontuju hlavu a jestli znáš takový ten mazací lis na mazničky co se používal u starejch škodovek atd. tak ten mam upraven tak, že místo koncovky na maznice mam koncovku se svíčkovym závitem...nejdřív tam naleju starou A 00 jen tak volně dírou pro svíčku, abych dostal ven maximum vzduchu, pak načroubuju přípravek a přetlačuju...většinou stačí do prvního škubnutí, pak už to chodívá ručně...
...varianta 2 je určená pro písty v dolní úvrati...tam vytáhnu válec co mi klika dovolí (píst v horní úvrati) a tím se mi rozestoupí příruby válce a bloku motoru...tam opatrně vložím jako rozpěrky špalíčky z tvrdého dřeva, abych dostal válec co nejdál od bloku...pak vemu za nakopávačku, tím se snaží válec i s pístem pokračovat do dolní úvrati, jenže válec se zasekne o špalíky a píst pokračuje dolu z válce...pokud to nestačí, tak popojedu kousek, opět podložím vyššíma podložkama, až dostanu píst snadno a bez zvyšování poškození ven...
...při této metodě se ani klice nemá co stát, pač ojnice je namáhaná na tah a takovou sílu abys ojnici vytáh nebo dolikvidoval ložiska zase nemáš...

...mno a pokud nepomáhá ani jedna tato metoda, což se mi jednou stalo, když jeden umělec udělal futro pístního čepu z mosazi nikoli bronzu, tak se to chytlo a s ojnicí oproti pístu nešlo hnout...tam už jednině vysoustružit z tvrdého dřeva špalek, který bude přesně dosedat na dno pístu kvůli rovnoměrnému rozložení tlaků, motor dobře vypodkládat a píst sprostě vymlátit ven...při nejhorším rozbít...

...další věc...můj názor na válce a výbrus je následující...
...pokud z toho ústí jsou to válce nové a z nové výroby, tak já bych do toho nešel...ona totiž ta kvalita od té doby co se motory dělaj přímo v Týnci a né jako dříve ve Strakonicích (viz. TP), tak je dosti pochybná...dokonce některý části motorů se snad dělaj i v číně nebo co, takže já upřednostňuju opravu starších válců s ještě dobrou kvalitou, jak to co se dělá dnes...
...navíc počítej se mnou...nový válce: 2800, výbrus: 1800 ...rozdíl krásnejch 1000 kaček, který můžeš iunvestovat jinam...pokud si to necháš poslat, tak to taky bude nějakou dobu trvat a stejně máš na tom ještě spoustu práce, takže nakonec zjistíš, že dostaneš ty válce z brusírny tak akorát včas...
...já byl v mládí taky takovej hrrrr...všechno jsem chtěl hned teď, ale to už mě život odnaučil a stejně objevíš dálších 1000+1 menších závad a časově to výjde tak akorát...to je můj názor a vem si z něj co chceš ...

...mno a fotky nahraješ, když tady pod tim okénkem do kterého píšeš, klikneš na modrej podtrženej nápis "Nahrej fotku" a zbytek tě už navede ...

...a poslední...já byhc na tom motoru nešetřil a pokud bude třeba, udělal i tu kliku a další věci...protože takovymhle flastrováním se na tu motorku nebudeš moct nikdy spolehnout a stejně to budeš dřív nebo pozdšjc muset udělat...takto alespoň víš, co máš uvnitř a můžeš jezdit v klídku a pohodě

Howgh, domluvil jsem
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2


TOPlist