paolo_novy Přidat reklamu

Téma: Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené
Zdravím, všechny motorkáře a příznivce ČSL strojů ,o)

Abych začal... Hodlám koupit motorku z druhé ruky.
Na co motorku chci? na ježdění do školy, cestování atp.
Nejsem závodní jezdec - tedy žádnej supersporťák ale spíš na cestování ,)

Volím Jawku 350/640 z hlediska stroje na naučení , jak základů jízdy, jelikož sem přece jen začátečník, tak i servisu, umět seřídit motor, rozebrat - složit, prostě nechci být žádná novopečená "rychlokvaška".
Ale i z druhého hlediska - je to přece jen moje první velké moto a hlavně je to naše značka ČSL - s kořenami v naší 1.republice, kterou já uznávám, ne tu naši post-demokracii (OT sorry).

A tudíž jsem hrdý na slávu Jawy, i když dnes trošku "ztrácící lesk"...netřeba dál rozebírat. Předem, říkám, že odpovědi na foru jsou ale velmi roztříštěné, proto bych chtěl založit vlákno kde to bude pěkně vše a polopatě.
Takže zpět k mému dotazu - Jak sem tedy řekl, jsem rozhodnut pro koupě Jawy 350/640, apropo se vás musím dotázat na :

1) Na co si dát pozor, při koupi tohoto ojetého stroje primárně(vím, dalo by se to najít ale ať to je pohromadě, něco sem o tom četl) a to stroj nastartovat za studena, následně za tepla, projet ho na všechny řadící stupně, jestli nejsou kolena výfuků "opálená", jestli neteče nějaká kapalina.., zkontrolovat brzdy,(změřit tak i skutečný počet najetých km, podle tloušťky předního kotouče), dále podívat se na rozetu, budíky jestli se neprotáčejí, ""správně"" točí(správně se točit asi nikdy nebudou - je to jawa...ale..), elektrika jestli funguje správně, vůle krku, kol, stojanu, no a to je tak základů.. samozřejmě dá se toho najít víc.Však ptám se, může někdo doplnit, nějakou zásadní věc - problematickou co se jawky týče, výše neuvedenou? co bych měl ještě zkontrolovat ? při koupi ?

2) Se musím zeptat na administrativní stránku, při koupi motorky.
Prolézal jsem zdejší forum, a napsal jsem si takový seznam co vše a v jakém pořadí musím udělat, z útržků roztroušených po různých vláknech.
Jelikož s tím nemám žádné zkušenosti, jsem odkázán na vás.
Tak tedy - je tento můj pořadník korektní ?

-> Sepíšu kupní smlouvu
-> podepíše ji kupující i prodejce
-> prodávající odevzdá klíčky a kopii zelené karty
-> já odjedu domů ( nevím jak, když na kupní smlouvu jet nemůžu, a malej tp si nechá prodávající...)
-> prodávající si nechá velký a malý TP a originální
zelenou kartu - jde na dopravní inspektorát, kde ve velkém TP změní (přehlásí) majitele
na adresu z kupní smlouvy. Malej TP prorazí (znehodnotí s dod.: platností 14 dní cca)
-> poté zajde na pojištovnu - kde s velkým TP zruší povinné ručení na prodávajícího osobu.
-> Následně pošle doporučenou poštou Velký a malý TP.
->
-> Kupující poté co obdrží velký a malý TP jde do pojišťovny, kde s techničákem
zaplatí pojistku.
-> Poté zajedu na evidenční kontrolu - kde zkontrolují č. rámu s TP
( můžu si zde nechat vystavit i novou STK!! kterou potřebuji na přihlášení stroje)
-> Jdu na dopravní inspektorát, kde jim odevzdám papíry a oni mi vystaví SPZ
na mou osobu a stroj.
-> Následně znovu zajedu na pojišťovnu kde mi vydají pojistku s novým číslem.
-> Závěrem přijedu na Dopravní inspektorát kde spolu s evidenčkou a pojistkou
přehlásím motorku na sebe.

3)Musím upozornit, že ještě nemám řidičák na A s omezením, závěrečky mě čekaj za dva týdny 16.5.2011.
Ale zázemí; garáž, odvoz, člověka který by se mnou projel evidenčku, atp.. mám.
Přemýšlím proto, jestli vzhledem ke komplikovanosti přehlášení motorky není lepší si to objezdit sám až budu mít ŘP. Jenže, upřímně, sem natěšenej a čekat se nechce, vím však, že jezdit nebudu, ale mohl bych začít na údržbě stroje, proměření a přípravu na sezonu..i když už asi dodatečně..:D, abych pak nejel a neupadlo mi zadní kolo jako u toho BWM 1150gs co tu je ve foru..


Všem děkuji za odpovědi - nechť slouží i jiným, děkuji předem také za jejich serióznost.


1 reakcí na tento příspěvek Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 10:11 | Nahoru | #1
Sofía>
Jojo to sem si trochu nas*** , ta vůle a obdiv je ale to jediný znalosti nejsou moc dobrý..
Ale snažím se a vytrvám. Díky.

Aha já myslel, že to sundávám jako jeden blok, dobrá díky.
Pro těsnění půjdu, budu shánět, samozřejmě tam dám vše nové.
Zajímavá byl demontáž výfuků, střední uchycující šroub byl úplně bez závitu, skoro hladký.. no a to stejný na pravým válci na pravým šroubu u přívěry, tu matku sem šrouboval asi půl hodiny, pak sem radši vyšrouboval celej svorník.

K těm čepům, pokud se nepletu tak by tam měli být jehlové ložiska bez klece, takže sem měl obavy aby mě nenapadli do klikovky.. ale ten magnet je dobrej nápad, budu opatrnej..
Ještě dotaz : Když montuju píst na ojnici, tak ho mám nahřát na 120 stupňů a pak ho tam vsunout ? Nebo to jde i za studena ? Jak to děláš ty ?

Kladivo radši zamknu do skříně, to bych si nerad lajzl.
Vzhledem k tomu, že, tuším tedy, že bude ohlá pravá klika, protože pravý píst, je úplně ale úplně v prdeli. Přes dva kroužky je namazanej hliník z pístu, horní kroužek jakš takš.. to sem ještě neviděl válec, díval sem se jen přes přírubu.

Jinak levej válec s pístem je v pohodě, na povrchu pístu není ani zmínka po zadření, na válci taky ne, jen nad pístem je trochu černej flek, jako kdyby se chtěl chytnout, ale jinak je v klidu.

(reakce na) Koupě Jawy 350/640 a vše s tím spojené

23.6.2011 v 17:18 | Nahoru | #2
xBaryk>

Jen krátce a nesouvisle ...

...ohnutou ojnici poznáš dle pístu tak, že je píst "ojetej" na jedné straně v rovině osy pístního čepu nahoře a na protější straně dole...tedy například vpravo nahoře a vlevo dole...to ojetí má hodně charakteristickej tvar, stejně jako např opotřebaní šoupat karbecu, ale takto pohledem do skleněný koule zvaný monitor to fakt neodhadnu...

...pokud bude ojnice opravu pryč, nezbývá než rozpůlit motor a nechat udělat kliku...ono pokud si "rozdrbal" jeden píst a navíc si možná jel bez mazání, tak kdovíjak budou vypadat střední ložiska na klice a navíc v nich jistě najdeš zbytek pístu a ktroužků co chybí nahoře...pravidelně vždy jedno z té dvojice odejde a druhé drží jak "židovská víra" ...ovšem to je problém nevhodně zvolené konstrukce ...viz. něco kolem elastických deformací kliky a něčemu, čemu se řiká "naklopitelnost ložiska" ...ale to sem nepatří ...

...v případě generálky kliky doporučuju bezprecedentní výměnu ojnic nikoli často nabízenou "repasi" původních...přepouzdření ještě jde, ale setkal jsem se i s různým povlakováním nebo přebrušováním na větší průměr a montáž větších jehel, ale nic z toho nevydrží tolik, co nové ojky...navíc pokud zvolíš kvalitní, tak ty mají oka už udělaná bez pouzder jen nacementovaná a zakalená, tím je ta ojnice jaksi lehčí na lokálních střediscích hmotnosti a ten motor se pak chová o poznání kultivovaněji v nejvyšších otáčkách (viz. kapitola z dynamiky strojů "vyvažování nevyvážitelného")...já používám ojnice VM motor, které mají horní složení s plastovou klecí a tím se montují jedna báseň

...já píst dávám za studena pomocí stahováku...viz dříve...ono dneska narozdíl od dob péráků se o dost víc věří ségrovkám a ty přesahy na pístním čepu se dělají fakt malý...dokonce některé pístní čepy ježděných motorů lze vytlačit větší silou ruky (pravou příčinou zmenšení přesahu není kvalita ségrovek ale mnohem kvalitnější slitina pístu i její metalurgické zpracování)...tedy píst lze namontovat pomocí ohřevu, pak bych ovšem čep dal na chvilenku do mrazáku...ovšem upozorňuju, že si na ten správný konec pístu musíš dát ségrovku a musíš pracovat hodně rychle, pač ten píst ti hodně rychle ohřeje ten čep, kterej je strašně málo hnotnej, takže mu stačí málo tepla k ohřevu (viz. kalorická rovnice ...verze pro vedení tepla) a může se stát, že ten čep nedotlačíš až na konec a "zmrzne" ti nedotlačen do pracovní polohy...zkušenější co skládají spodky motorů velmi dobře znají, když dávají ložisko do karteru za tepla a netrefí na první souosost, tak ho většinou musí ohřát znovu a provést druhý pokus...to samé při "zavírání" motoru když se třeba neterfíš na zuby v převodovce, tak to "zamrzne" na klikovém čepu a pokus se musí opakovat...naštěstí mam na to za ty léta a mnohé nepodařené pokusy už jistý grif ...

...tak a pokud ohřívat píst, tak jedině rovnoměrně, abys ho nezkroutil...tedy buď ho "povařit" v nějaké kapalině stejně jako párek, nebo v horkovzdušné cirkulační troubě...bohatě stačí obyčejná trouba na pečení doma v kuchyni, pokud Tě od ní zrovna nevyhání přítulka nebo jiný uživatel jako vždy mě ...

...pozn.: štefty vejfuků na válci jsou hodně nevděčná věc...pokud u něj zlikviduješ závit, tak po opatrném opilování žebra se dá dát z druhé strany ještě matice, nebo to udělat jako já, naříznout závit M 9, pač ten má i stejný stoupání, tak se to dělá dobře na platformě původního a vysoustružit např. z nerezu šteft s jedním koncem M 9 a druhým M 8 v příslušné toleranci ...přechod zajistí modifikovaná drážka za závit...
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206
Jawa 350/640 cuká v nízkých otáčkác... Jawa 350/640 frds1206 18 8.7.2023 v 01:00 frds1206
Rozoberám nepolený motor [1, 2] Jawa 350/640 misooo4623 37 13.4.2023 v 22:52 Julip2


TOPlist