globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawablázni
Důležité pro chod vlákna je dodržování pravidel. Obšírněji se o tom rozepsal Kafi TADY . a dole u popisu vlákna.

AKCE JAWABLÁZNŮ
PLÁNOVANÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Podzimní bude v prvním týdnu v řijnu tedy 4-6.10.2024.

Místo zase Golf.
Rezervace ubytování 734 257 523 kdo chce, zamluví si sam solo.

Plánek kempu a jak to vypadalo pro ty co tam ještě nebyli u mě na rajčeti.
https://www.rajce.idnes.cz/verdom/album/podzimni-jizda-za-jawablazny

PROBĚHLÉ AKCE JAWABLÁZNŮ
Jarní proběhla. Termín druhý týden v dubnu tedy 12-14.4.2024
Byla super, sešlo za zdravé jádro, fotodokumentace u mě na rajčeti

Podzimní jízda byla 6.-8.10.2023 a po tom, co vypadl Kamýk i Skautovna v Autokempu GOLF .
Fotky VERDOM Kehaj Vlasťák
Celkem pohoda flek.

Jarní jawajízda 2023
12.5-14.5 v Kamýku nad Vltavou. Velký dík Kafimu a jeho milé paní za poskytnutí azylu a vlastně zorganizování bezva akce.
Fotky Verdom. Jen z pátka/soboty , v sobotu přesun na jinou akci.

Podzimní JAWAJÍZDA 2022 byla na osvědčené skautovně.
Opět obrovský dík Bimbamovi za zamluvení, Béďovi za výborné klobásky a dřevo a zbytku za to, že dorazil.
Nějaká fotodokumentace tady na rajčeti.

Jarní JAWAJÍZDA 2022 byla na doporučení Kehaje v okolí Mšena.
Posunula se o cca měsíc a stejnak to nijak neovlivnilo účast,
ale alespoň už byly otevřený campy a probíhaly nějaké akce, které v březnu nehrozí.
Fotodokumentace od Verdoma zde .

Podzimní JAWAJÍZDA 2021 byla po dvouleté pauze zaviněné koronou 16.10.2021.
Bylo to jako vždy super. Vyznamenání Béďovi za dřevo a báječné klobásky, Bimbamovi za skautovnu jakožto bezva flek a všem co se zúčastnili za bezva víkend.

Nějaká fotodokumentace zde:
https://verdom.rajce...imni_Jawajizda_2021/
https://kehaj.rajce....17530746/#nove-album

Podzimní Jawa jízda 2019 je za námi,
povedla se a jak jsme si jí užili je patrno z obrázků níže.
https://verdom.rajce...wablazni_jizda_2019/

Zajímavé moto weby:
https://www.jawanacestach.cz/
https://www.jednoustopouceskem.cz/lokality/
http://www.jawamania...poradna/default.aspx
http://www.veterankalendar.cz/]Veterán kalendář

*************************************************************************************************************************************
Můžeme poradit Jawabláznům i na FB:
https://www.facebook.com/groups/jawablazni

Než vyrazíte mrkněte na POČASÍ a nebo na POČASÍ
Český hydrometeorologický ústav

VETERÁNSKÉ AKCE A BURZY

NÁVRHY NA JAWA VÝJEZDY:

Technické muzeum Telč
Rodný dům F.Janečka Klášter nad Dědinou
Moto muzeum Netvořice
Vojenské muzeum Lešany

Stránky Jawabláznů, kde můžete najít různe tipy, rady, návody a fotky z cest: Web
Kdo se bude chtít aktivně účastnit na zvelebování webu, je potřeba se registrovat: ZDE

---------------------------------------------------------------------------------------------

Skupina Jawablázni



Fichtl výjezd za Svatomartinskou husičkou do Kácova 9.11.2013
Sraz v Kácově jak kdo dojede cca kolem poledne.Husu a fichtla sebou
Účastníci:Martaffon,Martin,Čmoud,Elevátor najeto cca 200 km

Podzimní vyjížďka 19.10.2013
Sraz již kdo chce a může 18.10. Bimbam opět zařídil sqělý nocleh v židovské škole u synagogy v Plaňanech.Jinak tradiční sraz ráno v 8:30 u Vrbčanské pumpy .Následuje přesun do Týnce k "fabrice " Jawa sraz v 10:30.Po té odjezd směr Kácov pivovar na oběd kolem 12:30,vyjížďka po okolí a zpět do Žiďárny.Je to návrh,další nápady jsou vítány.
Čmoud
Martaffon
Sema

Tachlovice 2013
Kehaj
Vlasťák
Čmoud

Rabakov 4.5.2013
Sema
Fichtlrider

Jarní Jawajízda 23.3.2013
Sema
Čmoud
Ast
Škodovák
Betkař
Martin

Svatováclavská Jawajízda 2012
Kafi
Čmoud

Jawablázni na Třeboňsku 2012
Čmoud

Druhá Jawajízda 2012
Škodovák
Čmoud
Kafi

První Jawajízda 2011

Fotky z Jawajízdy
Jawa jízda Endy
Jawajízda Sema

Odborná literatura
Literatura-jawarmaniak
elektro schémata
VZORNÍK BAREV RAL

VÝSLEDKY ANKET

Jak to máte přes zimu s moto?
Zazimuji a s moto nejezdím. 62% 13ks hlasovalo
Jezdím pořád. 38% 8ks hlasovalo

Pokládka moto (duben 2022)
Položil jsem motorku mockrát. 86% 12ks hlasovalo
Položil jsem motorku zatím jen jednou. 14% 2ks hlasovalo
Doposud jsem jezdil jen kolama dolů. 0% 0ks hlasovalo

Nejčastější poruchy motocyklů Jawa a ČZ
Zapalování 8% 3
Dobíjení 45% 17
Elektro rozvod 3% 1
Osvětlení a houkačka 0% 0
Převodovka 5% 2
Spojka a primár 0% 0
Klikové ústrojí 8% 3
Válec hlava píst a kroužky 5% 2
Rám praskání 0% 0
Kola - dráty ráfek 0% 0
Brzdy 0% 0
Tlumiče zadní 0% 0
Tlumiče přední 5% 2
Nádrž - prosak 3% 1
Startovací mechanizmus 0% 0
Pohon zadního kola sekundár 0% 0
Tachometr 0% 0
Táhla lanka bovdeny 8% 3
Karburace 5% 2
Přívod paliva 5% 2

4. Anketa: Co přidávám do žrádla svým dvoutaktním miláčkům. Nic neříkající ankety se zúčastnilo 61 lidí.
MOGUL M2T 20% 12
MOGUL TS 10% 6
MOGUL TSF 23% 14
LAVIO MOTO SYNT 2T 20% 12
CASTROL 2T 10% 6
M6A a M6AD 3% 2
SAE30 - 40 motorový 0% 0
MOTUL MOTOMIX 2T 2% 1
CINOL M2T 2% 1
VALAR TORSA 2T-SF 3% 2
SUNOCO 2T MX POWER 0% 0
SUNOCO 2T MX COMPETITION 0% 0
MOTOREX RACING GP 2T 0% 0
MOTOREX TWO STROKE 2T 0% 0
REPSOL COMPETITION 2% 1
OMV BIXXOL MOTOR BIKE 2T-S 2% 1
SHELL ADVANCE VSX 3% 2
DENICOL SUPER 2T 2% 1
TRAVOL 2T 0% 0

Anketa 10/2021-04/2022
Mám co mám a tak to zůstane 16
Spíše se budu zbavovat nasysleného. 2
Budu dál sbírat a nakupovat jak to půjde. 4

Anketa o pojišťovnách a kde máme pov. ručení
Generali Česká Pojišťovna 9%
Uniqa 6%
Kooperativa 14%
ČPP 34%
Allianz 17%
ČSOB pojišťovna 6%
Jinde než je uvedeno 14%

Anketa: Od koho pneumatiku na motorku mám ověřenou a mohu doporučit.(léto 2023)
Mitas 6%, Bridgestone 12%, Metzeler 21%, Michelin 9%, Heidenau 27%, Pirelli 12%, Dunlop 12%, Jiný výrobce 0%

OBČERSTVOVACÍ STANICE prověřené a doporučené.
Čestice u Borohrádku křižovatka silnic 11 a 36
Kondrac na 125 jižně od Vlašimi restaurace
Roztoky na Berounce - restaurace U Jezzu
U Držkatý Katky Nové Městečko.Ze Sušice po 169 na jih a odbočit přes most na 145
Hýskov v poslední době,když se řekne Hýskov,tak se mi nevybaví malebná vesnička kousek za Berounem směrem proti proudu Berounky,ale pořádná flákota přes kterou mám co dělat abych se ohnul opět k řídítkům
Bystřice u Benešova Hostinec U Hlaváčků.
Louny hotel a restaurace Černý kůň.Více info u Tondy Zlouna
Kácov pivovar křižovatka řeky Sázavy a silnice 125

Pokud se Váš příspěvek netýká tématu (české motocykly) odešlete ho prosím jako OffTopic aby se v tom potom lépe hledalo.
Kdo bude psát vulgárně, esejisticky utíkat od mototématu, útočit na jiné, tak je možná reakce ze strany adminů.
Více viz kafiho popis:
Zdravím všechny ve spolek.
Dnes jsem si dal práci a pohovořil s většinou těch, kteří sem chodí téměř celou dobu, co vlákno existuje.
Ptal jsem se na konkrétní důvody, které je vedly a vedou k neaktivitě ve vláknu.
Většina z nich sem pravidelně chodí, "čte", ale nemá chuť/důvod/motiv již přispívat.
Důvody se z velké části potkávaly v následujících bodech:

- Přílišné vulgární vyjadřování, nadávky vůči autorům příspěvků
- Nerespektování názoru druhých a s tím související nekonstruktivní diskuze
- Plevelení vlákna rozsáhlými diskuzemi o autech a nenávistnými příspěvky vůči jinému názoru
- Jistá "obava" z toho, že příspěvek povede k označení za idiota, kreténa apod...

Takřka s každým, s kým jsem dnes hovořil, jsem se shodl na následujícím:

- Není potřeba diskutovat o značce Jawa, téma je vyčerpané.
- Je více než žádoucí navrátit vlákno k obecnému tématu o motorkách a věcech jim blízkých,
jako je například cestování, zážitky, technika/rady, vybavení, značky všeho druhu, zkušenosti, tématické knihy apod.
- Dostat se zpět k tomu, že se zde bavili lidé, kteří se nějakým způsobem znali, párkrát do roka se setkali
a diskuze byla konstruktivní, respektovala názory i osobnosti ostatních, vládla zde přátelská atmosféra.

Současně jsem si dnes volal i s Pechem a celou situaci probral.
Předem upozorňuji, že však neni jediný s kym by stálo za to probrat stejné věci.
Nicméně na Pecha mám kontakt. Každý si sáhněme do svědomí.
Sdělil jsem mu svůj pohled na věc a požádal ho o respektování věcné diskuze ve slušné formě.
Důvodem mnoha vulgarismů, zejména vůči značce Jawa, je postoj samotné fabriky resp. managementu vůči zákazníkům.
To Pecha vytáčí, a nevidí jinou možnost, jak to říci, než použít sprostá slova.
Rád by tím dal najevo, jak se Jawa chová, a odradil tak potenciální budoucí kupce.
Bavili jsme se o tom, že zde ve vlákně jsme to většinově pochopili, a není potřeba se k tomu vracet.
V případě, že nesouhlasí s některým názorem, tak nechť to řekne slušně, nebo to raději přejde.
Také jsme se shodli na tom, že není cílem vlákna držet se striktně u tématu Jawa/ČZ,
ale mělo by obecně sledovat témata, jak jsem psal výše.

Závěrem tedy je, že počínaje dneškem budou vulgarismy, jak je známe z tohoto vlákna, mazány, autor upozorněn a při opakování dostane ban.
Stejný osud potká "opakující se" příspěvky z oblasti autodiskuzí .
Tím nechci říci, že je zákaz diskutovat o autech apod.
Nicméně není žádoucí vést 2+stránkové diskuze na toto téma - založte si separátní vlákno nebo si napište SZ.
Samozřejmě není problém položit dotaz, nechat si poradit, sdělit pocit. Ale zbytečně to rozvádět nemá cenu...

Věřím, že k sáhnutí po tomto řešení nebudu nucen, jelikož jsme dospělí lidé.

Jsme si vědomi rizika, že vlákno může takto umřít.
Současně mám víru ve vás, přátele, kteří sem chodí mnoho let, a o toto jste opakovaně žádali.
Apeluji na vás, pokud jste to mysleli vážně, tak se vraťte do diskuze, a společně najdeme cestu zpět.
V opačném případě vlákno umře, a já ho zamknu.


Díky za pochopení, respektování a spolupráci.
Jawablázen Kafi


Naposledy editováno 15.04.2024 08:13:50

Blokovaní uživatelé: tornadojoe
Anketa: Anketa na zimu. Jak to máte přes zimu s moto?
Zazimuju a s moto nejezdim
63%
15
Jezdim pořád.
38%
9

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni

11.12.2017 v 17:45 | Nahoru | #65581
nemako> Já mám ňáký starý hnusný lyžařský a když je 10 tak nezebou. Asi 3x už jsm je vyměnil za nový a vždy se k nim vrátil. Nedávno jsem jel do Odravy byly 2 a to už záblo.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni

11.12.2017 v 18:12 | Nahoru | #65582
kehaj> já jezdím na motorce pro radost. v zimě mi to žádnou radost nedělá

(reakce na) Jawablázni

11.12.2017 v 20:52 | Nahoru | #65583
nemako> Taky to nepřeháním ale když je sucho tak mi 20-30 kiláčků udělá radost i v zimě. Aspoň se mi nekazí v nádrži benzín.

2 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

11.12.2017 v 21:32 | Nahoru | #65584
petrL3: má... některé krytiny to tak mají i předepsané třeba plastové trapézové lamináty apod.(ale strkaj se tam vložky)... dív se na trapézovej hliník taky dávalo nahoru, onduline a podobné cajky se taky přibíjí do vrchní... logiku to má v tom, že nahoře je jen ta voda co tam naprší, kdežto dole je voda, která tam steče z vlny a ještě ta, co tam steče z vyšších šárů, takže ve spodní části střechy je tam docela slušnej proud, kterej samozřejmě tej gumě dá zabrat....

Milan: já zase strojař jsem a dělám ve fabrice, kde lítám celej den sem a tam a akorát teď v zimě tam máme relativně normální teplotu kolem 25 st. (a to je ta bouda z plechovej sendvičů montovaná a samý sklo a ve střeše polykarbonátový světlíky, tzn. izolace takřka nula...) jakmile je slušně nad nulou, je tam 30 jak vyšitejch a v létě když je veku 25, máme venitř 35, když je venku 30, máme tam 40... takže vedro jak hovado.....a krátký si na sbe vzít nemůžeš..... Na motorce jezdím od sněhu do sněhu, což je v našich končinách většinou asi tak od března do konce listopadu... letos jsem jezdil do práce ještě celej minulej tejden, ráno už to bejvala chvílema trochu plochá dráha, tak uvidíme dál, teď se válím doma, protože jsem chytil nějakej moribundus co děti přitáhly ze školky a jsem osypanej jak kdybych měl příjici...

Nemako: 10+ to je banánová teplota, jezdím tak do -5, to už trochu zebou, pokud jedu dál než 30km.... když máš kvalitní hadry, tak není problém do těch -5 jezdím v bunde se zimavložkou, v kalhotech s klimmebránou, ale bez vložky a kotníkovejch bufech.... k narozeninám jsem si letos nadělil pinlock, takže nemusím mít pootevřenej blembák a je přesto dobře vidět ven, takže super, akorát ta sranda s tí špéci plexi stojí dohromady dvojku - mnoa le co, komfort je komfort.

PetrL3+ BImbam: Já jsem si garážodílnu udělal ze stodoly, která přímo navazuje na barák, takže když tam jdu, nevylezu ven, jdu celou dobu v teple a suchu vnitřkem, mám tam izolovanej strop, izolovaný vrata, velkej radiátor a umyvadlo. topím tam denně stejně jako v baráku a je tam i v zimě kolem 20 st. a chodím tam v tričku... stejně to mám zařízené s kotelnou, kolnou apod.. všude suchá noha krom kolny a půdy se všude topí.

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

11.12.2017 v 22:35 | Nahoru | #65585
Pech.- jo, když je stodola a navazuje na barák, tak je to paráda. Náš barák stavěli bejvalí majitelé v 70. letech a bez stodoly - už ji nepotřebovali, neměli pole. Udělali na dvoře prádelku a kůlnu,později to byla prej garáž a chlívek s prádelkou , pak tam měli soustruhy, brusky, horizontku, velkou sloupovou vrtačku no a někdy v devadesátých letech přistavěli dílnu 7x5 metrů kam ty stroje všechny nastěhovali . Pak postupně do dvaceti let pomřeli a dědicové všechno vyměnili za peníze a kvit, tak tu nezbyl ani ponk, ani kovadlina ani výheň kterou tu taky měli ani žádnej vercajk . Což o to, výheň a kovadlinu a kovářský nářadí jsem si sem stejně vzal svoje ze staré kovárny co jsem měl dřív, to by mě nepálilo že tu od kovařiny nic nezůstalo, jen kleští a kladiv mám snad ke dvěma metrákům, ale klasickej soustruh by se kolikrát moc hodil. Trochu jsem se s tím v učení naučil dělat i když už je to kupa let co jsem se učil na Poldině, myslím že bych si na jednoduchou soustružničinu zase vzpomněl a troufl.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni

11.12.2017 v 22:45 | Nahoru | #65586
Bimbam> Řemeslo je jen jedno. Brácha se v 80. roce vyučil soustružníkem a frézařem. Ted¨už to nedělá. Nerozumím tomu, ale prý místo soustruhu , frézy a vrtačky mají stroj, co dělá tohle všechno dohromady. Obsluhovat ho prý může cvičená opice, ne vyučený člověk, toho je škoda. Ten by měl dělat kvalitní poctivé řemeslo, vše ručně, pořádně.
Jak píšu, ke strojařině mám daleko jak k cestě na Mars, ale když vidím, že někdo chce a umí, jako Ty, má můj obdiv. ¨
Já, vyučen v potravinářství, to ale vidím taky. I v našem oboru už to není, jako dřív. Bohužel.

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 06:28 | Nahoru | #65587
milan1963> U nás jde chlap do důchodu i s mašinou. Místo něj nastupuje CNC stroj. U CNC může být buď opice, která do svěráku založí flák železa, spustí program a kouká a čeká, no a nebo programátor, který má na starosti ty mašiny třeba tři a stíhá nejen měnit obrobky, ale i stroje krmit programama, což je náš případ. Pokud je vše ve 3D, je cesta s CNC nejrychlejší, nejpřesnější a pokud se díl rozbije či opotřebí, jen se vytáhne z kompu program a udělá se kopie dílu. Vše se jede do tvrdýho, žádné kalení a blbnutí. Co se neofrézuje, to se pálí na vyjiskřovačkách či na drátořezu. Pokud chce fabrika dělat rychle a přesně, není jiná šance, konkurence je velká. Když si vezmu, jak dlouho se dělal vercajk dřív a za jak krátkou chvíli ho máme dneska, je to nepoměr. No a fachmany máme jen na opravy starých věcí, kde 3D data nejsou a je to jen nějaké šudlání, které se nevyplatí scanovat do 3D a nechává se dožít. Počítám, že i Jawa se vybavuje těmito stroji a až bude mít vše, co je na výrobu strojařských zakázek potřeba, s motorkam skončí úplně.

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 08:08 | Nahoru | #65588
pech.>
Takhle vypadá vedro jak hovado

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 09:21 | Nahoru | #65589

pech. píše: petrL3: má... některé krytiny to tak mají i předepsané třeba plastové trapézové lamináty apod.(ale strkaj se tam vložky)... dív se na trapézovej hliník taky dávalo nahoru, onduline a podobné cajky se taky přibíjí do vrchní... logiku to má v tom, že nahoře je jen ta voda co tam naprší, kdežto dole je voda, která tam steče z vlny a ještě ta, co tam steče z vyšších šárů, takže ve spodní části střechy je tam docela slušnej proud, kterej samozřejmě tej gumě dá zabrat....


Jo, to je u u hal a pod., ale tyhle trapézy o kterých se bavíme (garáže z plechů většinou z PL), jsou tak měkký, že by to nebylo bezpečný přitahovat to přímo k jeku v horní vlně. Buď by to netěsnilo, až by se vymačkl důlek do plechu a navíc by se tam držela voda nebo by se to rovnou stáhlo víc, ale zase ďůlek, ve kterém se drží voda. je to zbytečný riziko. Ale možná maabo popužil jiný materiál, než sem uvažoval já a to mi nedšlo, moje chyba.

pech. píše:
PetrL3+ BImbam: Já jsem si garážodílnu udělal ze stodoly, která přímo navazuje na barák, takže když tam jdu, nevylezu ven, jdu celou dobu v teple a suchu vnitřkem, mám tam izolovanej strop, izolovaný vrata, velkej radiátor a umyvadlo. topím tam denně stejně jako v baráku a je tam i v zimě kolem 20 st. a chodím tam v tričku... stejně to mám zařízené s kotelnou, kolnou apod.. všude suchá noha krom kolny a půdy se všude topí.



Tak to je samozřejmě ideální řešení. pokud by byl kluk jednou nadšenec a chtěl to tak mít, rád ho podpořím a vybagrujem to pěkně za barákem a ať to tak má, ale kvůli mě už to dělat nebudu.

Naposledy editováno 12.12.2017 09:23:30

Jawablázni

12.12.2017 v 09:36 | Nahoru | #65590
Franta - no, v létě to na páře máme podobný když někde stojíme nebo jedeme zrovna po větru. To se v boudě skoro nehne ani kouř od cigára , kotel hicuje a bouda je navíc ještě rozpálená slunkem. U výhně bejvá ještě tepleji ale tam je hodně velký sálavý teplo a ne na celýho člověka ( většinou od pupku vejš a největší prča je pak si posunout brejle, páč jsou obroučky pěkně rozhicovaný. No a obočí vlastně taky skoro nemám ).

Jawablázni

12.12.2017 v 09:41 | Nahoru | #65591
Petr - ony se pod ty měkký plechy pokud nebyly úplně rovný dávaly podložky - vložky který měly tvar jako ta "vlna" a už v nich byla z fabriky přímo díra na šroub. Právě proto aby se to nepromáčklo a dalo se to přitáhnout. Ale to nebyly tak dobrý pěnogumový těsnítka přímo pod šroub jako jsou dneska.

Naposledy editováno 12.12.2017 09:44:00

Jawablázni

12.12.2017 v 10:25 | Nahoru | #65592
Zkusím se tady zeptat na radu, protože jde o 2T záležitost. Týká se to toho mého traktůrku 2T 1V 320ccm.
Dělám si nový výfuk, chci ho mít hezčí než ten bastl, co někdo posvářel ošklivě. Jde mi o přepážky, už je mám připravené na hrubo, až do nicjh udělám díry, můžu je vevařit do trubky. Originál vypadají přepážky nějak takto:


Jednoduchá trubka 100mm, přepážky mají uřízloú úseč a jsou posunuty po 90 stupních. Já bych chtěl výfuk tišší. úseče bych nahradil vždy skupinou děr 14mm (pro 12,5cm2 to vychází na 8 děr/přepážku).

1) musím dodržet na každé přepážce celkový obsah děr, jako je vyústění válce (12,5cm2) ? Nebo mám třeba postupně snižovat po přepážkách? Na vyústění originálu je taky trubka zúžená (něco jako rybiny u kývaček), takže to určitě nemusí mít až do konce 12,5 cm2.
2) Mám zůstat u pootočení přepážek po 90 stupních nebo je lepší měnit to po 180, případně díry střídat jedna přepážka díry po obvodu, další přepážka díry seskupené uprostřed...

Zkrátka co si myslíte, že bude nejtišší na uši, motor má 5,5 koně, nejde o nějaké výkony, jen ho úplně nazabít výfukem.
Díky za názory.

pro představu jak to celé vypadá, kde je vyústění a pod (ten není můj, mě právě už jen chybí vevařit ty přepážky a uzavřít spodek a vršek):

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 12:12 | Nahoru | #65593
Milan: pokrok nezastavíš. K CNC mašině je třeba řemeslník taky, aby to naprogramoval, připravil, nastavil, seřídil, ověřil a rozjel...... to dělám já, řemeslo musíš umět i od kličkotoče, jinak bys nevěděl k čemu donutit programem CNC stroj, byť se leccos liší. Až když je tohle hotové, může přijít cvičená opice a nakládat tam odlitky... ale ani ta cvičená opice nemůže bejt úplně opice, protože když to tam naloží blbě, tak to zboří... částečně se to dá uhlídat airsensoringem nebo IR čidlama, ale není to všespásný, ani ta opice protě nemůže bej úplný debil...

Naháněný nástroje na soustruhu jsou bežná vec, stejně jako soustruhy, který opracují díl z obou stran. protože jinak bys nedosáhnul požadovaný přesnosti a u těch naháněček rychlosti... protože je rozdíl když máš mašinu, která udělá celý díl najednou, podstatně rychleji a přesněji, než když bys to na klasice musel dělat na třech mašinách a na 4 upnutí.... typickej příklad dmychadlovka, komplet na soustruhu, s přrubama, dírama, závitama - dvě minuty na soustruhu, na klasice bys jí dělal půl dne... a nebo ty samý trubíny udělám na čtyřosým frézovacím centru 4 najednou s časem 1,5 minuty na kus.... Nebo na pětiosým udělám na jedno upnutí obal na šnekovou převodovku s časem pod tři minuty.....

Kdyby tohohle nebylo, tak by nové malé auto nestálo200kkč stejně jako před 20 lety, kdy mělo proti tomu dnešnímu sice čtyřválcový motor většího objemu, ale shodný výkon a to dnešní ho těžce válcuje výbavou, bezpečností....

Sice nějaké peníze se musí rozpusti do nákladů na zakouení těch technologií, ale dělat dneska všechno na klasikách, tak ta fábie stojí milion... ony se už ty tvoje 120 montovaly na částečně robotizované lince....

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 12:18 | Nahoru | #65594
PetrL3: přepážky udělej tak jak mají být podle originálu, ináč to nebude chodit.... nicméně já si pamatuju když jsem měl tu čest s PFkou, tak výfuk by dělaný tak, že nahoře pro vstup a dole pro výstup byl odlitek, mezi tím roura s přepážkama a stažený aby tgo drželo... bylo to rozebírací kvůli čištění...

přepážkama nehejbej jinak než mají bejt, nechodilo by to dobře, dvoutakt je na to hajsavej a tichej strojek z toho neuděláš...

hele ho: http://dum.extra-in...uk-pf-62-349739.html a máš to hotový

Naposledy editováno 12.12.2017 12:19:35

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 12:33 | Nahoru | #65595
pech.> tohle jede i bez výfuku i s výfukama z traktorů, motorek... viděl sem jich pár. Není to 2T kroska. Lidi si to všelijak ztišujou. Originál je hrozně hlasitej.

A to ten bastl co tam byl měl vnitřek ještě úplně jinak řešenej a taky to chodí dobře.

Naposledy editováno 12.12.2017 12:50:56

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 12:34 | Nahoru | #65596
pech.> Pokrok nezastavíš, to máš pravdu, ale je to vždycky k dobru ? Dělám v malé masně. Každý salám, klobása má nějakou recepturu. Před 20 lety se do díla dávaly všechny přísady ručně, na váze se zvážilo koření, sůl, kůže...vše se nakupovalo jednotlivě u dodavatele , maso jsme měli vlastní s našich jatek , a výsledkem byl vcelku dobrý výrobek.
Ted' je to tak, že nějaký výrobce všechny suroviny předem smíchá, napytluje po 20 až 50 kilech a masnám prodává. Tak se to přidává do díla. V podstatě ani nevíš, co do něj dáváš. Navíc je v tom fůra konzervantů ( rozumněj éček ) , které jsme tam dřív sami nedávali, resp. dávali, ale věděli jsme kolik. A maso nakupujeme ve Španělsku, protože je levnější, než naše, když jatka jsme kvůli předpisům EU museli zavřít. Zdravý rozum zůstává stát...a to tohle píšu v kostce, je to složitější. Potom se mi nikdo nemůže divit, že už uzeniny dávno nejím a maso jen málo...to je ten pokrok ? Strojařina nikoho na zdraví neohrožuje, ale jídlo ??
V potravinářství se pohybuju od roku 1978, tak vím, o čem píšu.

Naposledy editováno 12.12.2017 12:40:49

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 12:54 | Nahoru | #65597
Tak nesrovnávej potravinářství se strojařinou.... to co se děje v potravinářství je jiná písnička, to by bylo na jinou, delší debatu. to že se kupuje maso z venku jsou intervenční lobby apod... sere mně to ale nejsem schopen to ovlivnit. Ty éčka - to je dané taky trhem, že lidi chtějí aby všechno vydrželo 5 let na slunci ať je to salám, jogurt nebo třeba sušenka....

V té strojařině je to o tom, že stejnou věc vyrobíš rychleji, přesněji a s menšími nároky na lidi, protože ti i v kusovce bude líp vycházet CNC pro přesnější výrobu a opakovatelnost, já jsem v kusovce začínal a dělal jsem i 1ks, kvůli přesnosti, která nešla na klasice dosáhnout, jednou operací a tady jo, nebo kvůli tvarovejm konturám, na který by se pro klasiku musely dělat přípravky (planetová kola, kulové plochy, bajonety, dělení) v malosériovce, ti stačí 1 řemeslník na 5 mašin a k tomu 4 opice, v seriovce ti stačí 1 řemeslník na 20 mašin, pokud bude mít k ruce nějakého kluka na běžné korekce tak i na 30 mašin... kdybys měl dělat na klasice, tak ti na každou mašinu připadnou 2-3, ke každý budeš potřebovat řemeslníka, takhle máš řemelsníky 1-2 pro halu, kde jsou desítky mašin a jedna opice naloži v pohodě 2-3, takže máš čtvrtinovou potřebu lidí a v 90% i minimální nároky na jejich kvalifikaci, která spočívá jen v pozornosti, pečlivosti a ochotě pracovat, nemusí být řemeslníci...

takže nákladově jsme na čtyřnásobku jen u lidí, i kdyby tiklasici udělali ty věci stejně rychle, což neudělají a už jsme v hausnumerech, co nikdo nezaplatí...

Na klasice dělat umím, ale jinde než v zakázkovej/kusovej výrobě nemá smysl a i tam lze výhodně využívat CNC, na slučování operací z důvodu dosahované přesnosti a tím času a ceny.

Ohledne dopadu na zdraví - strojařiona na zdraví ohrožuje... ty jis nikdy neslyšel o poškozených plicích z prachu pracovníků sléváren, nebo ekzémů z aerosolu procesních kapalin, spotřeba ropných produktů apod? Strojařina je zdravotně dost zátěž jak pro lidi, tak pro přírodu.

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 13:37 | Nahoru | #65598
Petr: nejlíp se mi osvědčilo udělat přepážky s vevařenejma trubičkama s přesahem na obě strany. Dávám je tak, aby se překrývaly a plyny se tak musely vracet (zkusím to asi radši namalovat :)) a hlavně používám v každý přepážce jinej průměr trubiček. Bastlil jsem tak už asi 5 výfuků a fungovalo to dobře, včetně traktůrku s motorem J250.

jenom vyvrtání dírek netlumí tak dobře.

Edit:

ta první přepážka je tam nakreslená spíš pro ilustraci - trubičky dávám otočený o 90° vůči následujícím a nenavazuju s nima na hlavní svod.
podle průřezu použitejch trubiček jich dávám tolik, aby se to +/- vyrovnalo vstupnímu svodu. Jejich různý průměry pomáhají tlumit různý frekvence a nutnost změn směru zas rozbíjí rázový vlny.

netvrdím, že je to nej, ale osvědčilo se to v praxi

Naposledy editováno 12.12.2017 13:45:53

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 13:37 | Nahoru | #65599
Petr - no, já bych to udělal nejspíš co nejvíc podobný originálu, pokud teda to vyfukovadlo co jsi rozebíral byl originál. Určitě není řešení dát tam jakoukoli prázdnou rouru ale taky ne druhej extrém udělat průchod spalin s co největšími odpory kvůli rambajzu, aby to z vejfuku jen ševelilo. Myslím si že ty vejfuky na půdní frézy kdysi někdy někdo ve fabrice propočítal a navrhl aby to bylo rozumný pro motor. Nejsu motorář, su jenom kovář, ale asi bych tam nanejvejš dal jednu přepážku navíc anebo to udělat ještě jinak - jako to maj motorky - přepážka s dírama, pak plná přepážka a děrovaná trubka, za plnou přepážkou taky děrovaná trubky a zase přepážka s dírama - aby se prodloužila o něco cesta spalin a tím asi i ztlumil hluk. Prostě jako tlumič do vejfuku. Asi by to pak mělo být rozebírací kvůli čištění od karbonu ??

Naposledy editováno 12.12.2017 13:42:39

Jawablázni

12.12.2017 v 13:48 | Nahoru | #65600
Pech - jo, těžkej strojírenskej průmysl je zdraví škodlivej, o tom žádná. Sám mám zlikvidovaný uši z práce na velkejch výkovkách v Ostravské huti (NHKG). Koneckonců i při té obyčejné ruční kovařině je kolikrát randálu jak když se na dráze hážou kolejnice.

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 13:53 | Nahoru | #65601

callowsick píše: Petr: nejlíp se mi osvědčilo udělat přepážky s vevařenejma trubičkama s přesahem na obě strany. Dávám je tak, aby se překrývaly a plyny se tak musely vracet (zkusím to asi radši namalovat :)) a hlavně používám v každý přepážce jinej průměr trubiček. Bastlil jsem tak už asi 5 výfuků a fungovalo to dobře, včetně traktůrku s motorem J250.

jenom vyvrtání dírek netlumí tak dobře.

Edit:

ta první přepážka je tam nakreslená spíš pro ilustraci - trubičky dávám otočený o 90° vůči následujícím a nenavazuju s nima na hlavní svod.
podle průřezu použitejch trubiček jich dávám tolik, aby se to +/- vyrovnalo vstupnímu svodu. Jejich různý průměry pomáhají tlumit různý frekvence a nutnost změn směru zas rozbíjí rázový vlny.

netvrdím, že je to nej, ale osvědčilo se to v praxi



Díky, tím směrem asi půjdu

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 14:04 | Nahoru | #65602
Bimbam> Kouzlo toho originál výfuku je, že se nikdy nemusel čistit. Resp. uvažujeme o 10-20 letech dopředu, kdy nebude nutno toto řešit. Proto si to lidi dělaj jednoduše celosvařený. Je to nevěky, resp. dokud to neprorezne. A v nejhorším se to hodí do lázně, kdyby se to za 20 let přicpalo.

Já tam právěže nechci dávat jakoukoliv rouru a ni to extrémně zneprůchodnit. proto se tui na to ptám, jestli tomu někdo víc rozumí.

Myslíš, že to spočítali ve fabrice? Ony PF mají vrozenou vadu například ve špatné poloze magneta na hřídeli, o nějaké snad 3 stupně, což taky bylo předmětem mnohých úprav, aby to startovalo v zimně, lidi si na to dávali baterky, přelisovávali si magneta, zkoušeli je posílit... Nespoléhal bych na nějaké složité konstruování. Proto je ten originál tak primitivní a hlučný.

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 18:21 | Nahoru | #65603
to magneto je u PF pěkne na kundu, tam nahonit správnej (pro tento motor to je dost velkej) předstih a aby se to velzelo aspoň zhruba do předstihu magnetického (aby to nejenom chytalo, ale aby to pak zase ve vysokých nezakopávalo) je mimo, takže se taky propilovávaly drážky aby to nemělo postih....
magnety jsou jen některé póly, některé jsou záměrně hluché, prošlehávaly se cívky... Jako pro nějakýho zahradníka s malým prstorem to má využití, ale jinak je to sráč non plus ultra

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 19:27 | Nahoru | #65604
pech.> Strojařina je krásné řemeslo ale v česku se už nevyplatí dělat. Po 30 letech ve strojírnách zdraví v prdeli do důchodu daleko.

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 20:47 | Nahoru | #65605

pech. píše: to magneto je u PF pěkne na kundu, tam nahonit správnej (pro tento motor to je dost velkej) předstih a aby se to velzelo aspoň zhruba do předstihu magnetického (aby to nejenom chytalo, ale aby to pak zase ve vysokých nezakopávalo) je mimo, takže se taky propilovávaly drážky aby to nemělo postih....
magnety jsou jen některé póly, některé jsou záměrně hluché, prošlehávaly se cívky... Jako pro nějakýho zahradníka s malým prstorem to má využití, ale jinak je to sráč non plus ultra



Tak já to beru jako jawy. Baví mě ta renovace, cesta je cíl. Je to retro jaxviňa. Jestli na to kdysi dědci nadávali je mi buřt. Dnes je to pro srandu.

Kdybys měl srovnat PF a octavii 1, co je horší?

Naposledy editováno 12.12.2017 20:49:19

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 20:48 | Nahoru | #65606
Ve strojařině se dají vydělávat slušné peníze, ale ne napozici opice.... o schod vejš už to jde, ale je to řemeslo křížené s vytrvalostním během

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 21:54 | Nahoru | #65607
pech.> JJ problém je v tom že stejné peníze se dají vydělat i jinde a jednodušeji. Od průmyslovky už jsem se nažral prachu od frézky -klasické i cnc horizontky brusky dost. Práce na 3-4 směny a kraválu od frézování vík rozvodů nebo 40ti prášících brusek dostatečně. Na pravidelné každ. roční kontrole jsem se dozvěděl že prach je vlastně fajn a nekarcinogení takže na příplatek za prostř. nemáme nárok. V poslední fabrice nás dalo výpovědˇ 36 během 2 měsíců a firma pořád proti lidem přitvrzuje. Tak jsem rád že mají tolik nových lidí že stávající zapracované vlastně nepotřebujou. Škoda mluvit hanba plut. Staré učiliště a školy jsou dávno zrušené nové nejsou.
Strojařinu tedˇ dělají zedníci ,číšníci vlastně vemou každého kdo jde zrovna kolem a umí dostatečně rychle házet lopatou. Kde jsou cechy jako v německu rakousku ?
Jak může být český strojař na řemeslo hrdý když z nás němci dělají hrubovnu setinky líznou doma a výrobek prodají jako made in Germany. Nejlíp odejít a už se neohlížet!

1 reakcí na tento příspěvek Jawablázni

12.12.2017 v 22:00 | Nahoru | #65608
mno my tro děláme v mikrónech ale s předlitými nápisy made in sweden/germany, když ty odlitky dělají přes dvůr ve stejnej fabrice

Lidi jsou problém, ti nejsou nikde....

Naposledy editováno 12.12.2017 22:01:40

(reakce na) Jawablázni

12.12.2017 v 22:05 | Nahoru | #65609
pech.> Záleží na mašině. Brousit nástrojovku v tol. 5setin na brusce která chodí plus mínus 2,5 setiny je taky dobrá magie. Zmetkovitost jsem měl v promile a to ještě díky materiálu Made in China.
Lidí je dost jinak by přidali na platech.

Naposledy editováno 12.12.2017 22:06:14

Jawablázni

12.12.2017 v 22:21 | Nahoru | #65610
použil jsem budějickej tr/333 tl. 0,75 a pro jistotu pod šrouby dával ještě odřezky tr. plechu aby byl v těch místech zdvojenej. bylo nutný ošetřit řezané hrany, aby z nich netekla rez. asi by to šlo podložit třeba odřezkama latí, nebi jinou podložkou.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 7 26.4.2024 v 09:54 cmiral
Jawa 250 559 plynová rukojeť ze sit... Jawa 250/559 panelka Mario1504 9 23.4.2024 v 21:06 rg250
jawa 250 maska Jawa 250/559 panelka alexch 2 9.4.2024 v 21:22 Dolin
měření rychlosti Jawa 250/353 Kývačka rg250 10 14.3.2024 v 14:17 Mňojo
Jawa 250 dostanu ji na veteránské z... Jawa 250/559 panelka Mario853 7 11.3.2024 v 07:11 FJRPEPA


TOPlist