Dost často tady narážím na téma jaký olej, výměna oleje a tak. Takže jelikož sem prošel dost rozsáhlým školení a následně úspěšně složil zkoušky strojníka (což je povinnost při obsluze těžké techniky jako jsou nakladače, rypadla, bagry a tak) mám tu ještě poznámky a různé materiály ohledně motorových olejů. Takže sem se rozhod napsat tento článek a doufám že bude pro vás přínosný a hlavně vám dá jasnou odpověď: CO ZA OLEJ TAM MÁM DÁT??
V první řadě úplně zapomeňte na nějaký rozdělení Syntetika, polosyntetika, minerál. Toto označení je pouze marketingové a vůbec nic o oleji nevypovídá a dokonce jsou typy olejů kde výrobce napíše že je to plná syntetika a on je to ve skutečnosti minerální olej, protože oleje jsou dnes na takové úrovni že se rozdíly prakticky stírají a hlavně nejde o klamání zákazníka jelikož toto označení není nijak normováno a oficiálně uznáno.
Co by vás jakožto motoristy mělo zajímat jsou hlavní dvě normy určující parametry oleje, které jsou normované a pro všechny výrobce závazné.Jsou to normy SAE a
API.
SAE – určuje viskozitu (hustota oleje za určité teploty)
API – určuje výkon oleje (myšleno v jak zatěžovaném motoru bude olej pracovat)
Uvedu příklad do praxe: SAE 15W/40
15 – určuje střední teplotní normu (viskozita pod bodem mrazu)
Tady udávám teploty: 0W = -35 ˚C
5W = -30 ˚C
10W = -25 ˚C
15W = -20 ˚C
20W = -15 ˚C
25W = -10 ˚C
W = winter (olej může být provozován v zimě)
40 – určuje letní teplotu
20-30 = severní země
30-40 = střed
40-50 = jižní
50-60 = poledník
Takže abych to rádně vysvětlil. Když si to motoru nalijete 15W/40, znamená to že olej si udrží svoje předepsané vlastnosti a požadavky na mazání od –20 do +40 ˚C. To ale neznamená že cokoliv mimo tento rozsah činí olej nepoužitelným, znamená to že jestliže je olej do –20 ˚C pod touto teplotou začne pomalu houstnout a je použitelný prakticky až do -30-35, kdy už je tak hustý že při studeném startu zavčasu nedoteče do míst mimo vanu a mohlo by dojít k většímu opotřebení součástek, samozřejmě po zahřátí motoru bude mít olej ty správné vlastnosti a je možné ho při těchto teplotách provozovat, jde skutečně jen studený start.
Další normou je norma API:
Tato norma má označení: S x nebo C x, kde S určuje že je olej pro benzínový motor a C pro dieselový motor. X určuje třídu zátěže.
Rozdělení: od úplně nejjednodušší po ty nejvíce zatěžované(vysoce kompresní s turbem a tak) se dělí takto SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SI, SJ (benzin)
CA, CB, CC, CD, CE, CF, CG, CH (nafta)
No a to je vše co byste jakožto motoristi měli vědět o olejích. Vždy se řiďte doporučením výrobce, on jediný ví co tam máte dát, ale podle zkušeností co sem se koukal do různejch manuálů má rozpětí určený tak že prakticky nemůžete udělat chybu. Snad jen jeden problém je u motorek a to ten že se nemá používat olej do auta ale jenom určený na motorku, jelikož do auto olejů výrobci používaj jisté aditivum které by mohlo způsobit prokluzování spojky (aspoň tak sem to pochopil). Takže rada na závěr: Do motorky patří olej určený do motorky a dále se řiďte dle normy SAE a nemůžete nic zkazit.
2 reakcí na tento příspěvek Jak je to s oleji
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak je to s oleji
babuka píše: Edit
Stále si někdo nedá říct a nedá
Mrkni sem.
proč, mě se líbí jak to sepsal ...navíc když dám ten tvůj odkaz, tak mě z té hromady červených nadpisů akorát bolej oči a nechce se mi tam ani nic hledat
1 reakcí na tento příspěvek Jak je to s oleji
50-60 = Poledník Asi si chtěl napsat rovník.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak je to s oleji
Cooker píše: proč, mě se líbí jak to sepsal ...navíc když dám ten tvůj odkaz, tak mě z té hromady červených nadpisů akorát bolej oči a nechce se mi tam ani nic hledat
Mě se to ale nelíbí. Jako termín "určuje střední teplotní normu (viskozita pod bodem mrazu)" a další no to je jako co. Já jinak vycházím i z označení syntetika atd. Celá řada věcí je potom z toho jasná. Odkaz jsem tam dal jemu, aby nejdřív studoval a pak, aby pro někoho dělal vejcuc
Naposledy editováno 08.02.2011 21:37:26
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jak je to s oleji
babuka píše: Mě se to ale nelíbí. Jako termín "určuje střední teplotní normu (viskozita pod bodem mrazu)" a další no to je jako co. Já jinak vycházím i z označení syntetika atd. Celá řada věcí je potom z toho jasná. Odkaz jsem tam dal jemu, aby nejdřív studoval a pak, aby pro někoho dělal vejcuc
Tak to sepiš podle Tvých představ a hoď to třeba sem nebo taky založ téma ... Taky se na to rád mrknu a budeš mít pro sebe aspoň klid v duši, že to máš správně
Cooker píše:
Pro kolegu výše jsem dal odkaz, aby studoval. Tak si udělaj čas a také studuj, když to potřebuješ. Měl jsem možnost být nějakou dobu na místě, kde pracuje člověk co ty články psal a opravdu nic lepšího neseženeš. Celkem tam do toho dělají. Předpokládám, že prolítnout pár článků je tak na 10 minut. Já jsem jinak na tomhle fóru už napsal řadu věcí o olejích. Iniciativa je jistě záslužná. Pokud ale někdo nezná ani základní terminologii, tak co s tím ? Já bych si třeba nedovolil dávat rady o půlení motoru, když jsem to nikdy nedělal a už vůbec bych si nedovolil někomu v tomto směru psát nějaký vejcuc, na to bych musel rozebrat xx motorů na xx motorkách. Tak to jen jeden příklad a třeba příště už bude ten vejcuc lepší.
No a že jsou oleje na tomhel fóru tak trochu ožehavé téma no právě proto to píšu.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
vůle v kloubku řazení Yamaha FZS 600 Fazer | alinn | 15 | 2.5.2024 v 20:39 alinn |
Jaký používáte plexi štít na Yamaze... Yamaha FZS 600 Fazer | salzi | 0 | 23.3.2024 v 14:15 salzi |
házení nových kotoučů [1, 2, 3] Yamaha FZS 600 Fazer | alinn | 62 | 17.2.2024 v 21:50 MilanR1 |
Ověřený servis Praha Yamaha FZS 600 Fazer | Langobardi | 5 | 11.2.2024 v 20:39 Rooks |
žárovka Osram Yamaha FZS 600 Fazer | alinn | 16 | 16.12.2023 v 13:40 Krovak |