1.) Nouzové brždění
Začátečníci nemají vždy vypracovaný cit pro brždění a v krizi často zamáčknou prudce brzdu což vede ke smyku předního kola a následnému pádu (zejména když nedrží při brzdění dostatečně pevně řídítka v přímém směru). Brzdí se však progresivně s krátkým ale postupným nárůstem brzdé síly (vytvoří se brzdný klín, který dovolí prudké brzdění). Zkušení jezdcí se taky brzdění často vyhnou a dokáží provést uhybný manévr. Akcelerace silných strojů = vyšší rychlost a ta klade na umění brzdění vyšší nároky. Motorka má obvykle brzdy odpovídající výkonu (slabá/slabé, výkonná/výkonné). I se silným strojem se však dá jezdit pomalu, výhodou slabých strojů je to že nedisponuje takovou akceleraci což přirozeně jezdce "brzdí v rozletu" a nedovolí na krátkém úseku dosáhnout vysoké rychlosti kterou by museli rychle "řešit".
2.) Chyby v náklonu
Jízda v náklonu je kombinací zkušeností a vypracované důvěry v pneumatiky a motoyckl. Průjezd musí být plynulý a práce s plynem citlivá. Panika (np. kvůli výmolu ve vozovce, louži, kamenu, výjezdu zeširoka) a následné brždění je příčinou spousty pádů nebo výletů mimo silnici. Zde je rozhodující vyježděnost jezdce a jeho psychická odolnost (když pud velí "brzdiii", zkušenost dovolí motocykl udržet a zatáčku projet bez ubrání plynu). Slabý stroj nešikovnou práci s plynem v zatáčce netrestá tolik jako silný stroj. Hrozba highsideru (rozkmitání říditek na výjezdu pod plynem) je u slabších motorek menší.
3.) Předjíždění
Zde se již jedná hodně o představivost. Zrychlení silného stroje vám dovolí nerozumné manévry, které byste si se slabým strojem asi rozmysleli. Nejnebezpečnějším manévrem je předjíždění auta, nebo nedejbože kolony aut, kdy existuje nebezpečí, že plechovka vybočí doleva (předjíždění, odbočení vlevo, otáčení do protisměru). Zkušení nepředjíždějí v situaci, kdy existuje možnost, že vám auto může vybočit doleva (je tam np. silnice, pumpa). I tak to může být nebezpečné (zkušený Ondra Lelek doplatil na Avii, která v přehledném úseku na dvojité odtáčela do protisměru). Zde to už není o síle stroje ale o představivosti co se může stát.
4.) Krizovky v provozu
Zde to již není o stroji ale o zkušenosti jezdce. Np. jedete po hlavní a na vedlejší stojí auto a řidič kouká do protisměru. V této situaci je ostražitost na místě. Koukejte na kola auta, jejich otáčení zaregistrujete dříve než pohyb vozidla vpřed. V této situaci je jedno, sedláte-li litra nebo 125ku.
Jízda na přehledné silnici je relativně bezpečná i na silném stroji a tady problém nebývá.
Jak vidíte, tak síla stroje je pouze jedním z několika členů rovnice bezpečné jízdy. V rovnici je ještě "znalost tchniky jízdy", "orientace v provozu", "technický stav stroje" a především ZKUŠENOST a "zvládání stroje". Méně výkonný stroj Vás jakoby nutí jet pomaleji a mnohé chyby odpustí. Výkonný stroj má nevýhodu v tom, že nutí nevyježděné jezdce "držet krok" i když na to ještě nemají zkušenosti. Byl jsem na vyjžďce, kdy novopečený R1kář se snažil držet krok s litry a skončil v lese (mokrá silnice ve stinné levotočivé zatáčce).
Prosím o doplnění konkrétních situací, kdy je silný stroj nevýhodou a kdy je to jedno. Které stroje jsou dobré a proč...
t_freedom píše: Devilboy> hele ono ty na to jdeš relativně ještě s rozumem a nasloucháš.
Jen opět takovej bonmot ... dej si pozor na to, kdy někdo říká "že se dá jezdit hlavou" ...ano, hlavou dokážeš korigovat sebe, když na to máš. Jde to. Problém, je v tom, že hlava nikdy nevymyslí všechny dokonale nepravděpodobný situace co se denně na motocyklu v provozu stávaj. Dopředu nemáš "dar" od boha ocejchovat každej metr silnice před tebou, na kolik je ještě bezpečný jet danou rychlostí.
Příklad - jedem s kámošem a on mi po projíždce říká, že nejedu stabilně - že jednou jedu na rovným úseku 160km/h pak najednou jen 120km/h - 130km/h. Ten rozdíl jsou detaily, odbočky, stromořadí, keře za který nejde vidět atd. Neustále se snažím ohodnocovat všechno před sebou. Dnes už ano...dřív mi hromada detailů co mi dnes jedno nejsou, jedno byla.
Už jen to, že je auto na vedlejší mě donutí brzdit na 80-100km/h třeba ze 150km/h(proč? vždyť je na vedlejší a já mám přednost) ??? ...protože už vím svý
Děkuju!!
Budete se teď možná všichni smát (je mi to celkem jedno), ale to co si teď napsal chápu a rozumim tomu velmi dobře. 4 roky jsem jezdil na silničním kole(které jsem byl nucen po x "milejch" zkušenostech prodat), ty hlavní/vedlejší, přednosti, zpomalování při sjezdech atd. jsou tím důvodem proč jsem si zlomil pravou klíční kost, měl střední otřes mozku, vykloubené prsty na pravé ruce atd(není nad to, když vás při sjezdu v cca 70kmh v psárech sfoukne kamion)... protože ti dementi za volantem jsou proste ******* a předvídavost + mozek jsou jedinej nástroj jak se jakžtakž udržet při životě.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Devilboy píše: Che>
Teď ale narážíš úplně na něco jiného co jsem vůbec neříkal resp. nezmiňoval... nikde jsem nepsal že 130 koňová šestka je slabá. To vůbec ne!! Řadit si dovolím říct umím a prostě mi přijde příjemnější mít na otáčkoměru 3-4 v běžném provozu s pocitem že když přidám tak je odezda bezprostřední a né se ploužit s 600 s daleko vyššíma otáčkama. Pozn. bavíme se tu o SS. Logicky 600 u jiné třídy motorek je taky jinde...
Hele abys sis to zase nepokazil...řazení je docela věda. To není jako o tom jestli ti nevypadávaj kvalty ...že to tam jako domáčkneš.
Je to spíš o tom, že víš kdy a co abys uměl využít právě potenciál motoru.
A se šestkou ve městě se dá jezdit stopro líp než s litrem - to se vsadím.
To bys pak kvůli tomu, že se ti nechce moc řadit mohl koupit Triumph Rocket III. Taky relativně bezpečná motorka...zatáhneš a hned vystřelí dopředu
Nebo automat :) Jak říkám nepopírám nic, ale znovu to zopakuju, mě se ve městě na Firebladu jelo líp než na 600rr. Nechci to paušalizovat, až časem naberu zkušenosti a zkusím si toho víc než se rozhodnu co si koupit tak nejspíše změním názor, ale zatím se mi na Firebladu jelo parádně a po počátečním strachu a nedůvěře jsem se po x hodinách na tom cítil o x% lépe.
Jo a s tím řazením máš asi pravdu :D sice v tom tak jako popisuješ neplavu, ale řadit podle charakteristiky motoru a daného motocyklu chce dle mého názoru jedno == jezdit a jezdit.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Naposledy editováno 25.07.2011 12:26:13
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Che píše: Devilboy> jinak nic osobního proti Tobě přesněji řečeno, já se tu navážím do lidí, keří tvrděj, že je možný bez výraznýho zvýšení rizika začít na SS600 a vejš a rádoby fundovaně raděj jinejm lidem, kerý vůbec neznaj, aby to tak udělali a trvám na tom, že u těchdle jedinců o problém s psychikou jde, i gdyž teda podle mě sou většinou ztracený (f zimním pojednání podrobně vysvětlím, jak tato porucha vzniká a proč je málogdy léčitelná já samo cílím na ty, keří se rozhodujou a maj kapacitu věci vyhodnotit myslím že Werich řek, že nejúčinnější je blbce zesměšnit
tak lidi kteri si koupili na stary kolena motorku a rovnou sporta je dost a ze by se vsichni hned zmrzacili asi neni tak uplne pravda... navic uz vidim jak se nakej 40-50tnik uci jezdit na naky 125.. aby si nahodou na necem silnejsim nerozbil hubu.
rady na netu jsou o nicem, tisic lidi, tisic nazoru .. ten kdo se pta si stejne vybere ten kterej je nejblizsi jeho vlastnimu... navic co je mi po tom na cem kdo zacne jezdit, ja kdybych mel v 18ti tu moznost tak sem si taky koupil litrovej sport... a moh by mi chytrej Che z motorkaru napsat treba 10ti strankovej rozbor moji pokrivene psychiky..
Naposledy editováno 25.07.2011 12:16:46
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Che píše: Devilboy> jinak nic osobního proti Tobě přesněji řečeno, já se tu navážím do lidí, keří tvrděj, že je možný bez výraznýho zvýšení rizika začít na SS600 a vejš a rádoby fundovaně raděj jinejm lidem, kerý vůbec neznaj, aby to tak udělali a trvám na tom, že u těchdle jedinců o problém s psychikou jde, i gdyž teda podle mě sou většinou ztracený (f zimním pojednání podrobně vysvětlím, jak tato porucha vzniká a proč je málogdy léčitelná já samo cílím na ty, keří se rozhodujou a maj kapacitu věci vyhodnotit myslím že Werich řek, že nejúčinnější je blbce zesměšnit
Tohle a příspěvek 149 souhlas bez debat!! Tímto sem nabyl dojmu, že jsem pochopil tvůj způsob a povahu příspěvků, za případný nedorozumění se omlouvám. Souhlas s tím, že ti co to cpou mladejm totálně nezkušenejm (jsem taky mladej i nezkušenej :D) a maj k tomu ten přístup: "Na to se vy***er jsou to kecy.... kup litra a bla bla bla bla"..... já říkám klidně ANO, ALE s rapidně zvýšeným rizikem, krušným začátkem, kdy se člověk třeba nikdy ani jezdit nenaučí, s velkou dávkou sebezapření a sebeovládání, nutnou dávkou opatrnosti, předvídavosti a tak dále tudíž kecy, že je to v pohodě a se má na ty kecy od těch "moudrecjh" vy**at tak rezolutně NE!!
Jezdím s větší pozorností, ale jezdím o dost rychleji, než dřív (to je fakt) - tedy jestli jsem se kdy vyjel a mám zkušenosti - z opačný strany to "doháním" zase snížením možnosti reakčního času vyšší rychlostí. (Myslím tím, že na přehledných úsecích a v otevřených dlouhých zatáčkách nezřídka jedu k 160 i 180km/h) Mám sice o dost lehčí mašinu s menším rozvorem, co je xkrát ovladatelnější s jedněma z nejlepších brzd v serii, ale ty rychlosti jsou už za hranicí života a možnosti korekce čehokoli v lidskejch silách. ANO to je fakt.(nechápu jak může někdo honit SSko po silnicích při rychlostech o 100km vyš, to mi fakt hlava nebere)
Takže ač už asi nějaký zkušenosti mám, je to stále stejně o hubu - jen se vyvarovávám těch "zbytečných" průserů. A to mě dovádí na přirovnání s BASE JUMPEM - kde je životnost "intenzivního" jumpera cca 7let. Zkušenosti sice nasbírá, ale jednou prostě něco nevyjde.
Je řešením sednout na chopper, nebo něco s menší výkonem ?
Mě osobně chopper nenutí jet rychle - mohlo by to bejt řešení - ale v krizovce půjdu na hranici při daleko menší rychlosti díky váze, brzdám a rámu. To co jedu na Duckně bezpečně 120km/h, nebudu moc na tý hroudě oceli bez brzd a rámu ani 80km/h
Na 6-8kilu, s měnším výkonem,zase budu muset neustále ždímat maximum výkonu v točkách, neb mi je to tak povahou asi dáno...možná to přijde s věkem, nevím(a doufám, že se toho pokusím dožít)
...a jsem tam kde jsem byl. Tak nevím
Devilboy píše: Tohle a příspěvek 149 souhlas bez debat!! Tímto sem nabyl dojmu, že jsem pochopil tvůj způsob a povahu příspěvků, za případný nedorozumění se omlouvám. Souhlas s tím, že ti co to cpou mladejm totálně nezkušenejm (jsem taky mladej i nezkušenej :D) a maj k tomu ten přístup: "Na to se vy***er jsou to kecy.... kup litra a bla bla bla bla"..... já říkám klidně ANO, ALE s rapidně zvýšeným rizikem, krušným začátkem, kdy se člověk třeba nikdy ani jezdit nenaučí, s velkou dávkou sebezapření a sebeovládání, nutnou dávkou opatrnosti, předvídavosti a tak dále tudíž kecy, že je to v pohodě a se má na ty kecy od těch "moudrecjh" vy**at tak rezolutně NE!!
f poho - myslím, že už sme f lajně já mám do mirka dušína dost daleko začínal sem samo postupně od fichtla, tehdy to ani jinak nešlo - i gdyž jak mě tu gdosi obvinil, že to píšu ze závisti, že za mejch mladejch let silný motky nebyly, tak musím říct, že sem byl mezi těma pár lidma, co se svezli na pořádný motce už za hluboké totality (tehdy neopakovatelná cb550 ) je docela signifikantní, jak mi tu někteří opakovaně tvrdili, že prej říkám, že každej začátečník na silný se zrakví nebo že říkám, že se dá začít jen na 125 ačkoli sem to nigdy takle neřek to sou právě věci, kerý vypovídaj o psychice - o snaze manipulovat, o nevyrovnanosti, o snaze "zvítězit" f debatě za každou cenu
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Jestli už někdo vyplodil něco podobnýho tak soory
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Já bych tohle tady už asi nerozpitvával, hlavně z toho důvodu, že by to odstartovalo flamewar.... Navíc každej rozumně uvažující človek si pod pojmem začátečník představí to stejné. Já osobně bych to charakterizoval jako člověk co si čerstvě udělal papíry, na motorce nikdy nejezdil. Extrémnější varianta bude, že je na spodní zákonné hranici a nemá zkušenosti jak s autem tak s motocyklem resp. s provozem na pozemních komunikacích obecně. Shodneme se všici, že je to extrémně ohrožená skupina!
3 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Ten jeden jezdil celej život na tolika mašinách, že se mi ani nechtělo věřit, že si ustlal v 54letech. Dodnes neví jak ...jen si pamatuje že začal předjíždět...snad dvě auta před sebou (a já osobně nevěřím že on udělal chybu) našli ho v levý škarpě a ŘIDIČKA auta který jelo před ním vypověděla, že při předjíždění do ní najel a odrazil se do škarpy...
Mě to příjde trochu nepravděpodobný...spíš se mi stává, že mají řidiči druhého předjížděného auta často nutkání poslat to do levýho pruhu zrcátko nezrcátko, motorka nemotorka, blinkr neblinkr.
Ono pro začínajícího bude přes všechny rady jízda zábavná a skvělá, a motorka taky, protože to bude právě jeho motorka. A nebude mít srovnání s jinou. Ale když teď to srovnání mám, můžu říct, že do začátku bych si vzala radši motorku menší.
1155 píše: A když koupím silnou motorku, budu se na ní učit jezdit právě tak, jako bych se učil jezdit na slabší motorce.
Tohle já právě považuju za ten zásadní omyl jinak ty dvouválcový pětikila se vesele kupujou a za rok dva zase prodávaj a myslím, že ta ztráta hodnoty není nijak kritická mám spíš pocit, že dneska sou prostě motky v módě a vrhá se na to spousta lidí, keří o tom skoro nic nevěděj ani nemaj snahu něco vědět a páč tomu f důsledku toho nerozuměj, tak se daj wod různejch vykuků napálit a koupěj gdejakej šrot a pak sou nasraní, ale blbě řečeno, chyba je spíš u nich vůbec mi přijde, že mezi těmadle novejma rádobymotorkářema je čím dál víc lidí, keří se nechtěj nic učit a chtěj fšechno a hned a myslej si, že to tak jde, čímž se oklikou opět dostávám k začátkům na moto a psychologii zkušenosti se prostě ničím nahradit nedaj a já s tímhle názorem, kerej sem si už mnohokrát ověřil už umřu, jelikož sem starej chlap, kerýho už čeká jenom viagra a smrt
1 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Gdyž prvňáček nastoupí do školy, naučí se sečítat a odčítat, přes malou násobilku postoupí na velkou a pak se vydá směrem k vyšším metám. Teprve tehdy, až má některý věci zvládnutý a zažitý, může produktivně vstřebávat další Rovnici o dvou neznámých by bez obecnýho základu těžko zvlád a někde tady se už u některejch začne projevovat, že maj svou mez (tímto to nechcu nijak zlehčovat, páč každej má předpoklady na něco jinýho). Ti nadanější dou dál a časem si třeba začnou rozumět s funkcema komplexní proměnné Těžko by je ale zvládli bez přípravy a jestli ano, stálo by je to mnohem víc času
A teď do mě, příslušníci národa Komenského
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Neznalý si mnoho starostí většinou nedělá ...vrásky má obvykle ten, který dokáže promyslet všechny možný kombinace důsledků ...a to jde tehdy, když člověk má zkušenost, nebo byl poučen ...nechá-li se.
Souhlasím s tím vrahounem Che Guevarou...
2 reakcí na tento příspěvek Silná moto pro začátečníka - shrnutí
Začínal jsem a zatím pořád jezdím na 400ccm, 41kw. Docela dost pro začátek. Stupčky do zatáčky nejsou už problém, ale jezdit nijak dobře neumím, teda nevím jak to poznám, vy ano?
Do roka chci přejít na silnější, nejspíš litr, ač výkon nevyužiju, prostě chci mít pořádnou mašinu, která mě sveze a budu už umět jezdit? Nikoli. Zase od začátku. Tudiž, takové to postupné zvedání obsahů, je dobré pro lidi co se bojí, osahají si provoz, trochu stroj. Ale vymění a jsou tam kde byli.
A pokud jde o hodnoceni umeni jezdit, to je silne subjektivni zalezitost. Moje zkusenost je, ze po ziskani pocitu "uz to mam skvele v ruce" nasleduje velmi brzy neco, co me presvedci, ze to zas az tak moc skvele v ruce nemam
Devilboy píše: Já zkoušku z matiky na VŠ dělal 5x :D :D a končil u integrálů, matematika opravdu není můj cup of tea :D
jé ruštinu 8x won naštěstí termíny nepočítal a nakonec mi to dal akorát nevím, proč fšem říkal ménama a mě TY GUMO
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Silná moto pro začátečníka - shrnutí
1155 píše: dareckov> Je to přesně tak, jak říkáš. S každou další motorkou budeš jezdit od začátku, budeš si na ni postupně zvykat. Když ti v 21 letech dám litra, budeš se na něm muset naučit taky jako na pionýru. Pokud nejsi vyložený magor, tak si na něj budeš postupně zvykat a za čas se vyjezdíš taky. Přece nikdo nekupuje motorku s tím, že se na ni vyfláká!
todle je bomba s každou motkou člověk vlastně začíná úplně od začátku, takže je vlastně úplně jedno, jestli před tou ZX10 měl pět motek nebo néééé
Naposledy editováno 27.07.2011 09:52:21