1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Co je s baterkou?? Poraďte !!!
Naposledy editováno 11.05.2015 12:57:13
all - Dizlaka som nikdy nemal, benzinaky zhavice nastastie nemaju :), 19rocny 1.5l benzinak s 1.4kW starterom toho baterke vela nevycucne, najma ked do 0stC startuje do troch otacok na lpg, pod -5 uz na lpg bez sance (bohuzial riadeny podtlak :/, neriadeny podtlak s karburatorom na mnou udrzovanej v pojazdnom stave skodovici 136 uspesny start -26 na lpg, dokonca nie v mojich rukach -28 (aspon podla teplomeru za oknom 10m od parkoviska, ktore bolo v tieni hory) a na prvy pokus). Takze pod -5 tiez bez problemov ale na benzin. Ale ak niekto jazdi rano kratku trasu, vecer kratku trasu a medzitym dlho zhavi a startuje, tak to moze s premrznutou baterkou zamavat. Ale rozvazac pizzy startuje studeny motor len raz a potom uz len teply a so zohriatou baterkou, aj ked 100x denne, takze kym ma alternator ok, tak nema problem.
A este su tu start stop systemy. S nimi startujete cestou do prace kludne 10x. Chce niekto snad povedat ze dvakrat cestou denne musia majitelia dizlov (nebodaj benzinov) so start stop verziou nabijat baterku, hoci niekde na benzinke :). Proste teply motor, zohriata baterka a start je prinavrateny do baterky skor nez uplynie minuta.
Ono to ze vyrobcovia olovenych aku udavaju nabijaci prud je udaj pre tych co ju chcu nabijat nabijackou a nie prevadzkou v automobile. V automobile nie je ziaden obmedzovac nabijacieho prudu okrem odporu kabla medzi alternatorom a baterkou plus odpor kostriaceho vedenia. Plus este vnutorny odpor baterky. Ten nepoznam, kazda ho ma iny, navyse sa meni podla momentalneho zatazenia a stavu baterky. Niekde som videl za 12V oloveny by mal mat menej ako 100mOhm ale musi to byt podstatne menej, inak by nedokazal dodat pri -18 dodat 600A pri 8.4V.
Hned po starte tecie do baterky par sekund (mozno ani jednu) prud niekolko desiatok amper. Tento prudko klesa s tym ako sa baterka nabija a ako na nej stupa napatie. Ber to tak, ze kabel medzi alternatorom a baterkou nech ma 100mOhm (aj to som asi prehnal, bude mat menej). Ked po starte je na baterke 10V (na zlomok sekundy) a alternator zvladne dat pri volnobeznych otackach (RJ si u mojej starej sunky zdvihne volnobezne otacky ak napatie klesne pod istu uroven) 500W, tak zacne tlacit do baterky 500/10 A (priblizne). To sa zacne bleskovo menit, pretoze napatie na baterke zacne rychlo stupat a zaroven zacne rast vnutorny odpor baterky (napriklad kvoli bublinkam na clankoch). Okrem toho to ze regulator je nastaveny na 14.4V napriklad, neznamena ze zvladne take napatie v sustave udrziavat. Jednak pri studenom motore poniektore regulatory (v regulatorom budenych altenarnatoroch) kludne zreguluju napatie na 14.8V. Napriklad moj srot a vraj aj fabie. Ak teda pri aktualnych otackach dokaze dodat dostatocny vykon P (vo Wattoch) a pri aktualnom odbere prudu I (v Amperoch) zvladne udrzat dostatocne napatie U (vo Voltoch. Vztah vacsina asi pozna P=U.I. Po zahriati alternatoru (regulatoru) ale klesnu pod 14V. Dalej prechodovymi odpormi a odberom nemusi zvladnut alternator udrzat idelane napatina svorkach akumulatoru. Ale to neznamena, ze sa baterka vyvija. Kym je na svorkach aku nad 13V tak je dobre. Prud vzdy tecie z miesta s nizsim napatovym potencialom na miesto s nizsim. Takze aj pri 13V sa oloveny aku nabija, len velmi pomaly. Ono to ze alternator napriklad dokaze dodat 500W ale pouzijete spotrebice s NOMINALNOU spotrebou 600W, neznamena, ze sa baterka bude vybijat. Znamena to, ze alternator nezvladne udrzat 14.4V napatie v sustave, spotrebice budu krmene pri nizsom napati a teda mensim prudom a ich skutocny prikon bude nizsi. Volakedy zname pohasinanie svetiel najma z cias skodoviek, ale deje sa to aj dnes ked klesnu trochu viac otacky motora a RJ si ich stihne zregulovat. A kym napatie v sustave neklesne pod napatie, ake by mala baterka keby ste motor vypli a hned na nej bez zataze zmerali napatie, tak sa baterka nabija a nevybija. Akurat ze pomaly.
O olovenych baterkach toho vela neviem. Z praxe este menej. Ale ked vidim ake povery sa siria a neexistuje sila, ktora by ich zastavila tak len krutim hlavou a obcas sa zabudnem a skusim proti poveram zabojovat podobnym prispevkom, ktory ale vobec nic nezmeni :). Takze si dam zase na cas pokoj :). Aj ked je prdel, ked som hladal nejaky konkretny vnutorny odpor nejakeho konkretneho oloveneho akumulatoru, tak som nasiel v nejakom marektingacskom pdf pre exide baterky vetu s "prudom 12V" :).
Jináč Báwo startuje jako víno. Letos už mám asi tak 800 km, skoro v jednom týdnu. A skútr, u kterýho mi kluci z TMS říkali, že baterka nebude nic moc, tak ten měl baterku namontovanou přes zimu furt a naskočil jako prd bez nějakýho udržování.
Jo, Aprília je taky můj miláček.
Naposledy editováno 26.03.2015 11:36:40
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Motea kufry na bandita Suzuki GSF 1200 Bandit, Suzuki GSF 650S Bandit, Suzu... | Banditak650 | 14 | 24.4.2024 v 15:53 Banditak650 |
Jakou baterku do bandita? [1, 2] Suzuki GSF 600S Bandit | kotvista | 32 | 14.3.2024 v 21:26 Pedl |
Spojka Suzuki GSF 600S Bandit | miksenzo | 7 | 10.3.2024 v 12:18 papiboy |
Hledám servis Suzuki GSF 600S Bandit | HkX129 | 4 | 7.2.2024 v 09:29 Hydropes |
Karburátor čím začít Suzuki GSF 600S Bandit | kutilferda | 22 | 4.2.2024 v 22:20 kutilferda |