prosím Vás o radu, potřebuji na moto navigaci a přesně nevím jaká by byla nejvhodnější (co se týče provozních teplot, voděodolnosti atd.). Máte nějaké návrhy a zkušenosti ať dobré nebo špatné?
Díky za radu Mirek
Stínování - netuším, co je tím myšleno, tak daleko moje znalosti nesahají
Pomalé překreslování - vždycky a ve všem záleží na tom, s čím porovnáváš. Pro mně je to dostatečně rychlé, pro někoho kdo je zvyklý na špičkové přístroje za desítky tisíc se to může zdát pomalé.
geloš>TomasTT> Tome, včera ráno jsem tě zpovídal po telefonu ohledně Oregonu, snad si vzpomeneš. Prosím tě, mohl by jsi rozvést svou větu :" Nuvi 550 má oproti Zumo očesané offroadové funkce". Já čerpám informace o GPS jen z webu, podívat se na nějaký aparát naživo pro mě znamená cestovat 80 km do většího města. Takže např. pro Zumo jsem si stáhnul z webu garmin.cz návod k obsluze, šílená vetze s mizernými obrázky a ohledně offroadového použití tam nic nevidím, jen nějaký modus s obrázkem kompasu.
Nuvi 550 je pro mě novinka, prakticky do včerejška jsem ji neregistroval jako moto GPS.
Pak mám ještě dotaz k Oregon, Nuvi, Zumo : nahraju do nich "divoké" mapy např.Ukrajina od HonzyM (u Beby) pomocí Garmin Map Source ? Budou tyhle GPS komunikovat s OZI- body, trasy, stopy import/export ? Zkušenosti s napájením z baterií nebo 12V zásuvky ?
Díky za jakoukoliv odpověď.
Klasika> Nemohla by jsi sem hodit fotku upevnění Oregonu na KTM ? Díky Geloš+Tenere+setkání U Lva 8.7.08 snad si vpomeneš
Ahoj,
Nuvi 550 je vlastně jen trošku vylepšená autonavigace. Má možnost uložení (nebo sestavení) max 10 tras a 1000 waypointů. Ve srovnání s Oregonem, ten má taky 1000 bodů ale 50 tras (stejně tak Zumo). Ale navíc má možnost uložit stopu (záznam kudy jezdíš) stejně jako Nuvi 550 (i jako Zumo) s 10.000 lomovými body ale takhle jich jde uložit až 20 na rozdíl od těch dvou navigací, které mají prostě jen jednu a uložit jako stopa č. 2 atd nejde (jde jen přepočítat podle mapy na trasu). Práce s prošlými stopami (tracky) je u Oregonu úplně na jiné úrovni než na Nuvi nebo Zumo, je tam úplně všechno co by člověk mohl chtít kdežto u Nuvi a Zuma je cílová skupina jiná - buď lidi co jezdí po silnici a nebo jim stačí stopa uložená přes Mapsource jako offroadová trasa. Nuvi ani Oregon nejsou turistické navigace a nemají prostě dokonalou práci se stopami, které se přece jen používají víc u turistiky než u ježdění na motorce. Ale jak psala Lenka v předchozím příspěvku, při běžném ježdění člověk ty funkce ani vlastně nepotřebuje. Znám jen pár lidí, kteří s prošlými stopami umí pořádně dělat a intenzivně je využívají. Hodí se to při hledání nějaké trasy závodu (to se používá třeba při plánování rallye). Co potřebuju při nějakém offroadu je najít cestu odněkud někam a to ta navigace stejně z většiny topografických map nedokáže žádná (s vyjímkou rumunska kde je autorouting i na lesních cestách a slovenska, kde je autorouting po turistických značkách ale díky tomu není po normálních silnicích). Takže si vyhledám místo, kam se chci dostat a maximálně si nalinkuju pár bodů na trase, kudy chci jet abych se tam dostal. Můžu si to takhle připravit i doma v MapSource (nebo v čemkoliv jiném) a offroad trasu od bodu k bodu s azimuty zvládnou ty GPSky všechny. Ale když jsem připravoval ježdění třeba v Maroku, měli jsme spousty zajímavých tras a nebylo jasné, kudy přesně budeme chtít jezdit, kde se nám bude líbit apod. Na takovou cestu bylo potřeba třeba 20-30 předem připravených offroad tras a to je pak ten problém, pokud má navigace kapacitu jen 10. Jde to obejít, dá se to různě nahrát na kartu a importovat ale není to nikdy tak pohodlný jako když si to pojmenuju a nahraju nejlépe s různými barvami do navigace všechno. Pak vidím že trasa A je modrá, trasa B červená a že se tady kříží a můžeme vyjet po A ale pokračovat po B atd. Já ma tohle používám GPSMAP 278C a považuju jí pořád za jednu z nejlepších i když nemá tak citlivý GPS čip jako ty tři další. Takže když myslím "offroadové funkce" tak to znamená možnost navigace od bodu k bodu podle azimutu (to mají všechny zmíněné), možnost záznamu prošlé stopy a zobrazení na mapě (taky všechny), možnost uložení a pojmenování více záznamů a možnost využití těch záznamů tracků (to už umí jen Oregon a starší GPSMAP asi všechny a určitě turistické Legendy apod). Nuvi 550 má v tomhle směru pár dobrých možností oproti Zumu - protože má turistický (chodecký) režim což Zumo nemá ale prakticky jsou obě dvě nesrovnatelné s Oregonem, to je úplně jiná třída v tomhle ohledu.
Nicméně základní považuju kompas fungující v režimu navigace od bodu k bodu (to mají všechny) a podporu ukládání prošlé stopy (taky všechny). Pokud ale o nějaké navigaci řeknu že má outdoorové nebo offroadové funkce, tak jako základní rozdělení považuju podporu více než jedné stopy. Prostě možnost uložit si víc stop a pracovat s nimi během navigace bez nutnosti připojovat počítač. To nemá ani Zumo ani Nuvi. Nuvi je proti Zumu očesané tím počtem tras, což byla taková pomůcka jak tu chybějící funkci podpory uložených stop obejít alespoň při plánování předem. U Nuvi mě to zklamalo, ten počet tras je fakt malý ale věřím že 90% lidí to bude úplně stačit. Komu to nestačí, musí prostě koupit něco jiného. Jen pro představu - Garmin dělá specializované navigace (map plottery) pro námořní použití. Kromě toho se dělají univerzální navigace kde jsou ale specializované námořní funkce (distress signály, utržená kotva, kurzy a otočky apod) to je třeba 278C a Nuvi má taky lodní režim ale to znamená, že podporuje námořní mapy a je odolný proti vodě! Cílovou skupinou by mohl být třeba co já vím člověk co má gumový motorový člun nebo něco takového. Nebo námořní kajak. Totéž motorky - ten režim se v Nuvi 550 nejmenuje "motocykl" ale "ježdění na skůtru"! Snad to bude jasnější z tohodle, co je tím myšleno. Je to prostě navigace relativně v nízké cenové hladině tak, aby tam bylo od všeho něco. Není to speciál a proto se to nedá porovnávat ani se Zumem (speciál moto) ani s Oregonem (speciál outdoor) atd.
To stínování není věc mapy ale věc navigace. Přístroj prostě pozná výšková data pokud jsou v mapě a terén zobrazí s reliéfem bez ohledu na to, jestli to autor mapy chtěl nebo nechtěl. Takže amatérské mapy bez výškových údajů u mapových prvků se zobrazují jako plocha ale třeba česká topo už jako reliéf. Není to tak příšerně pomalé ale cítit to je. Proti Zumu, kde je posun i složité mapy prakticky bez zpoždění je to znát ale není to kritické. Nuvi 550 kupodivu překresluje tu mapy rychleji než Oregon.
2 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
Tohle je mapa se stínováním (reliéfní zobrazení):
Tohle jaky mapa se stínováním:
A ještě jedna kde je hezky vidět jak přístroj z vrstevnic dělá stíny:
A nádherná ukázka reliéfu:
Tohle je ploché normální zobrazení bez stínování:
Další příklad kde je vidět jak to vypadá bez stínování:
Ty dvě mapy zobrazené bez stínování by Nuvi i Oregon automaticky zobrazily "hezky" t.j. v barvách a se stínováním ale z toho pramení i vyšší nároky na grafiku a nižší odezvu na posun mapy prstem.
Snad to bude jasnější.
Jen na doplnění, tomuhle se říká 3D pohled (v téhle perspektivě se vypíná stínování i v Nuvi):
A aby to nebylo jednoduchý, tak v Oregonu je ještě další 3D pseudo reliéf, což je deformace 2D mapy do 3D pohledu z ptačí perspektivy ale je to ultra hnusný:
Tak a jen pro úplnost všech screenshotů, takhle vypadá letecká mapa v čistokrevné letecké garmin navigaci nové generace:
Ale většina pilotů se setká spíš s tímhle:
A poslední kategorie - jak vypadá mapa běžného typu (2D) v lodní navigaci:
Ovšem na závěr něco "nasíracího". Takhle vypadají "mapy" v nové generaci garmin navigací pro lodní použití s mapami G2 vision, kde jsou u třeba přístavů i satelitní snímky atd. Lodní navigace a asi i letecká jsou před pozemní řekl bych o dost napřed...
Tak snad je to jasnější....
1 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
To je celá alfa a omega.
Když neřešíš peníze, chceš samozřejmě to nejlepší a to pro motorkáře Oregon není.
Když řešíš peníze, Oregon stačí. Víš, že jsi oželel rychlost načítání a výbavu proto, aby Ti zbylo "na benál". Pak nemůžeš na Oregon nadávat, že je pomalejší než Zumo a nemá takové vymoženosti...
O ničem jiném než o penězích to není.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
Tarabys>TomasTT> hmmm... :\ jo, tohle tak nějak tuším, ale prostě mám pocit že by mi klidně Oregon stačil (tady hraje rozdíl cen, co si budeme nalhávat) a třeba Klasice stačí. Nemyslím že bych potřeboval více, ale je fakt že Zumo je Zumo... Jak jsem psal, rozhodnutí bude padat až těsně před samotnou koupí. Teď řeším motku a z Tvého pohledu jsem na tom trochu podobně jak píšeš o bundě a botách... Ale určo vyberu a ní potom navěsím "nějakou" navigaci...
Budeš-li chtít Marku, mohu Ti půjčit "Karla" na testování.
Možná Ti to pomůže v rozhodování
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
Meli>Klasika> Zumo za 15 tisic? Nejak to nesleduju ale to mi prijde hodne luxusni cena jo to kdyz ja kupoval svou Ancu 550...
550-ku koupíš na Pixmanii i s dopravou za 15.007,- Kč, 500-ku Deluxe koupíš u AZ Elektra za 11.548,-1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
A na druhou stranu, TAK daleko od pravdy jsem nebyla, jak píše Tarabys
Naposledy editováno 22.12.2008 17:19:55
1 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
Pochopitelně že pokud člověk nechce legální mapy a nechce žádnou podporu ani servis, je nejlevnější možná varianta dovoz z USA nebo pokud chceš alespoň loňskou evropskou mapu, tak z nějakého webshopu v evropě. Nicméně úplně stejně můžeš takhle koupit i toho lenčina Oregona, takže i ten tam vyjde o nejméně tisícovku levnější.
V principu vždycky budou nějaké levné modely (entry), nějaká střední třída a nějaké high-end speciality. Já bych spíš čekal rozšíření odolné řady Nuvi o model s BT (a vyšší cenou), protože jsem někde četl, že výrobně jsou nesrovnatelně levnější než Zumo a naopak nějaký opravdu high-end model se špičkovým displejem, lepší než Zumo550 za třeba cenu kolem 1000EUR a víc. Nuvi 550 se neprodává tak jak čekali, protože lidi chtějí alespoň jeden BT a přehrávač MP3, takže nějaký lepší model musí přijít a na druhou stranu, Zumo se prodává 2 roky a to je docela dost na to, že to není tak specializovaný typ jako jsou lodní navigace, kde je běžná obměna řad tak po 3 letech. Nicméně Zumo 550 je v cenové hladině vyšší než Oregon a Nuvi v nižší - bez ohledu na to, na jaký trh se díváš. Ceny map to celé posunou ale nejde srovnávat cenu navigace bez legálních map s cenou s mapami. To by Klasika mohla argumentovat cenou Oregonu 200 jen s licencí české mapy (nebo v cizině ještě levnější úplně bez map).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Navigace, jaká??
Naposledy editováno 22.12.2008 21:05:37
Ale nestezuju si - tu sluzbu co odvedlo... je to muj mazel a nemenil bych...
TomasTT> Samo ze jinak nez od PORADNEHO prodejce bych nekoupil - jinak mamka je ze sve "Agaty" nadsena a vsichni znami si to porad pujcujou...
1 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
1 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
2 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
Za sebe říkám: taky jsem váhala mezi 60CSx nebo Oregonem a vyhrál to Oregon kvůli většímu, barevnému a hlavně dotykovému displeji. Mačkat za jízdy čudlíky znamenalo půl cesty jen vyťukávat do GPS údaje. Dotykový displej je pro mně něco jako pro Křováka toaleťák. V podstatě ho nepotřebuju, ale v rozhodujícím okamžiku mi dost pomůže.
Ale když už bych 60CSx měla, asi bych neměnila nebo jen kvůli tomu displeji (pokud by mi za to stál).
jirka mz>Meli> dik, uz sem neco procetl, co sem tak zistil, tak 550ka ma větši paměť ta se ale dá rozšířit o SD karty, takže v tom bych problém nevyděl a nic dalšího krom toho že u 500 není sada do auta sem neoběvil.
Svého času, co se pamatuju se dělala, respektice prodávala sada Zumo 500 DeLuxe - bez a sada 500 Deluxe Auto se stojánkem do auta...
asi tak, snad jsem to nepomotal
1 reakcí na tento příspěvek Navigace, jaká??
ve zkratce:
Zumo 500 se už od léta nevyrábí a neprodává, všechno nějaké doprodeje, 100% se starými mapami (jdou upgradovat)
Standardní sada NEOBSAHUJE aktivní (ani pasivní) stojánek do auta a napájecí kabel.
Další rozdíl je v tom, že do 500 se prakticky dají nahrát jen dvě mapové sady a díky problémům s kombinací různých typů komprese map se nedá kombinovat každá mapa s každou, tak slot na SD zatlučeš mapou Evropy a tím pádem na další mapy máš místo jen ve vnitřní paměti. Pochopitelně můžeš měnit mapy na kartě ale není to praktické.
Zumo 550 se vyrábí a dál bude vyrábět kvůli smlouvám OEM (prodává se jako systémová navigace BMW a H-D) ale během příštího roku se čeká nějaká další navigace (možná i dvě), které tu řadu doplní. Modely 400, 450 a 500 (už ukončenéú)nahradí asi řada allroadů Nuvi 5xx - je k dispozici Nuvi 500 bez mapy evropy a 550 s mapou evropy a čeká se nový model s BT. Pak bude asi v řadě to Zumo 550 a předpokládáme že v nejbližší době dojde k doplnění resp. morální náhradě 278C něčím moderním s dotykovým displejem a lepší anténou a s námořními funkcemi atd.
Takže a) 500 jsou už nejméně půl roku out, b) místo tří paměťových sekcí má dvě a nejsou tam věci do auta, které bohatě pokryjí rozdíl ceny. Jinak model 550 prodáváme už s mapou CN2009, 500 pokud vím se prodávají u nás s 2008. Jo u toho modelu 500 myslím není anglická zásuvka na 220V a ještě nějaká drobnost co je v sadě 550. Nic zásadního. Já sám mám taky model 500, takže vím o těch problémech s pamětí a někdy to je fakt dost nepříjemný, i když to zpočátku přijde jako že to nevadí. Ale stačí když potřebuješ kombinovat pár větších topo map (Rumunsko + Slovensko + Ukrajina) s navigací po silnici v CN a znamená to zastavit, sundat navigaci z držáku, vyměnit karty, restart atd. kdežto u 550 je evropa ve vnitřní (+ třeba obě české mapy) a na kartu nahraješ gigabyty dalších map bezproblémů a máš všechno pořád k dispozici.
Jak jsem psal - pokud to porovnáš opravdu z pohledu legálních licencí a podpory, rozdíl je malý. POkud si mapy ukradneš a podporu nebudeš potřebovat a nevadí ti reklamace v cizině, ušetříš to co píšeš.
A kdo nechce utrácet, tak výborné do drsnějších podmínek jsou i GPS z řady eTrex (měl jsem Legenda a naprostá spokojenost), malé, ale udělají kus dobré práce a dají se koupit za babku.
to Zumo 500 asi rovnou pustím z hlavy, pokud mě něco zbude z motorky, tak bych ji kupoval asi nejspíš začátkem prázdnin, takže to už asi stejně ta 500 nebude, Uvidí se jaká bude situace na trhu v létě, a podle toho se zařídím.