globalmoto_kveten




globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Vliv teploty vzduchu na výkon motoru
 
22.12.2009 v 18:44
Ahoj,
Nedisponuje někdo z Vás grafem výkonu motoru v závislosti na teplotě nasávaného vzduchu?
Nebo popř, ideální teplota nasávaného vzduchu pro ideální výkon motoru?

PS: připadá mi,že pokud je vzduch chladnější pod cca 15 °C tak to šlape tak nějak lépe , a nebo je to subjektivní pocit?

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:38 | Nahoru | #31
ale zkusím pohledat

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:38 | Nahoru | #32

Rawiri.Kawasaki>Jinak co ještě k tý vlhkosti vím, tak některé stíhačky z 2.svět. (myslím Hurricane?nevím) ale určitě SAAB 900 měli řízené vstřikovaní vody(samozřejmě trošku) do sání hned po filtrech...snažili se tím ochladit vzduch a u té stíhačky se jim to povedlo myslím o 15-22% zvýšit výkon....jenže to žralo jak palivo, tak i vodu



to jsem měl kdysy u fiata uno turbo. Nádržka a motůrek z střikovačů a už to lítalo

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:41 | Nahoru | #33
ale na Hajině by sis s mezichladičem, všemi leštěnými kanály a s přímým filtrem ku*evsky dopomohl... to by létálo jak prase....

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:42 | Nahoru | #34

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 20:43 | Nahoru | #35
šmudlo, to je věda, ty nejsi vědec, tak se do ní neser Nebo se ti zdá,že tvoje nejrychlejší sériovka světa jede málo?

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 21:01 | Nahoru | #36
jinak tohle Y2k se jim taky povedlo

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 21:10 | Nahoru | #37

babuka>Teď nevím jistě, ale každá moderní řídící jednotka (vstřikování) by měla mít korekci na teplotu a tlak vstupního vzduchu pro spalování. Při nižší teplotě venkovního vzduchu jde na přípravu směsi hmotnostně více vzduchu než třeba v létě. Pokud by řídící jednotka neměla korekci na teplotu a tlak, tak by v zimě byla směs chudší. Ŕídící jednotka se ale snaží o to, aby bez ohledu na nadmořskou výšku okolní teplotu a tlak, tak aby byl hmotnostní poměr palivo vzduch pořád stejný, resp. pořád stejný přebytek spalovacího vzduchu.

Ve válci je ale udržovaná konstatní spalovací teplota (mylím v moment zážehu) a logicky pokud je 0 tak na ohřev na spalvací teplotu potřebuji více paliva než když je teplota řekněme 30 °C. Navíc mi ale do výpočtu vstupuje Stefan-Boltzmannů zákon a ten říká, že ztráta tepla sáláním do okolí je úměrná T^4 !!! + navíc vliv ofukování větrem, tj. + palivo potřebné na vyrovnání ztrát tepla do okolí.

Takže mi vychází, že výkon bude v zimě nižší - prostě paliva to víc nesežere Graf nemám - okolik, tak to jde ale spočítat. Po ruc to teď nemám.

naproti tomu je ale jiná poučka z termodynamiky - účinnost tepelného motoru je tím vyšší, čím je větší rozdíl teplot na začátku a na konci spalovcího cyklu a myslím, že se toho využívá i v praxi(předchlazování paliva u závodních strojů); navíc když tam dostanešč víc vzduchu a řj tam pošle víc paliva, tak to musí hodit i víc energie zas jeden zápal

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 21:24 | Nahoru | #38

--VinCenzo-->naproti tomu je ale jiná poučka z termodynamiky - účinnost tepelného motoru je tím vyšší, čím je větší rozdíl teplot na začátku a na konci spalovcího cyklu a myslím, že se toho využívá i v praxi(předchlazování paliva u závodních strojů); navíc když tam dostanešč víc vzduchu a řj tam pošle víc paliva, tak to musí hodit i víc energie zas jeden zápal



Ano to je pravda - a tak třeba funguje Stirlingův motor, tedy motor s vnějším spalováním, něco jako parní stroj.

Tady byla řeč o vlivu vnějšíteploty na výkon motoru. Já tedy předpokládám běžný atmosférický motor (ne nějaký ideální tepelný stroj) a v tomto případě tvrdím, že při té teplotě co je napsaná na začátku tedy 15 °C může být výkon opravdu o kousek vyšší než v porovnání s teplotou 30 °C. Pokud by to byl motor s karburátorem, tak to bude souviset s bohatostí směsi a s chlazením a pokud to bude stříkačka, tak tam to bude souviset s chlazením, prostě při 15 °C to chladí motor lépe než při 30. Byla tady řeč o vlhkostivzduchu a zase - je zde pozitivní vliv na odolnost proti klepání ale i chladicí schopnost vlastně přímé vnitřní chlazení díky vlhkosti (voda má velké výparné teplo, i když se teda jedná o páru). Mimochodem některé systémy vstřikování vstřikují palivo celkem dlouho před tím než je píst v horní úvrati (chladicí efekt) a potom podruhé těsně před zážehem.

Tak a teď extrém opačný tj. porovnání +15 a - 40 ... ohřeje se ten motor vůbec ?? a o tom jsem psal, když tam dodám sotva paliva na to aby se motor ohřál a víc ho tam dále nemohu z technických důvodů u běžného motoru dodat, tak mi asi v tomto extrémní případě klesne výkon, protože klesla účinnost. Pochopitelně jedna věc jsou teoretické tepelné stroje a jiná věc normální motor a o tom byla řeč. Jinak podobné hrání s teplotami vyvolá hodně úprav a potom opravdu může být výkon vyšší.
-------------------------------------------
Co se týče toho mezichladiče, tak ten snad slouží jen ke zvýšení účinnosti samotné komprese + odolnost proti samozápalu paliva ve válci z důvodu vysoké komprese a tedy vysoké teploty a přeplňování snad zase jen k tomu, aby se zvýšil tlak na sání. Jako nemám čas to hledat, tak mě opravte.

Naposledy editováno 22.12.2009 21:34:50

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 21:27 | Nahoru | #39
k tomu prvnímu....k samotné kompresi pro přeplnění více vzduchem a samozřejmě poté i řj. přidá více paliva...

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 21:35 | Nahoru | #40
studeny vzduch jee bohatší na kyslík a má menší objem,takže se ho dostane do válce více a při zapálení se roztáhne a motor má větší výkon. u přeplňovaných motorů jsou mezichladiče aby se snížila teplota vzduchu protože jak proudí přes rozžhavené turbo se nahřívá a to není dobré dále se to kombinuje u různých typů aji z chladičem paliva.. ale to sme u aut

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 22:10 | Nahoru | #41
babuka> nemůžu to tak hluboce posoudit pač nejsem odborník na motory a fyzikála mě na vš teprve čeká, takže čerpám ze základů co znám ze střední

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 22:19 | Nahoru | #42

--VinCenzo-->babuka> nemůžu to tak hluboce posoudit pač nejsem odborník na motory a fyzikála mě na vš teprve čeká, takže čerpám ze základů co znám ze střední



No já jsem chemik tak tady jen tak trochu filozofuju, takže také nemusím mít pravdu -abych ještě nevracel diplom . Teď teda spíš navrhuju nebo upravuju různá zařízení - trochu jsem třeba počítal Rankinův a Braytonův cyklu, ale to jsou spíš zařízení pro teplárny a elektrárny. Motory nepočítám.

jinak fyzikála žádná legrace

Naposledy editováno 22.12.2009 22:20:40

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 22:37 | Nahoru | #43
Chlapci. Tohle je velmi komplikovane tema. Nemyslim teoreticky na urovni zakladni termomechaniky, tam je celkem jasne proc a jak, ale u realneho stroje vstupuje do hry mnohem vice faktoru. I dnes se porad s teplotou spalovani i skladbou smesi experimentuje...a vysledky jsou nekdy opravdu prekvapive

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 22:58 | Nahoru | #44
[URL= to teda sice graf výkonu v závislosti na teplotě, ale mnohé lze s toho vyčíst.

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 23:10 | Nahoru | #45
Hlavně aby tam bylo vlhko a je jedno jestli je teplo nebo zíma.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

22.12.2009 v 23:13 | Nahoru | #46
babuka> no neke ; keroupak školu jsi vytrpěl? Já mám za sebou teprve 1/3 všcht

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 00:05 | Nahoru | #47
A ted jako uplnej lajk..povi mi nekdo jak ten mezichladic funguje?Jakej princip?
edit:tak uz jsem neco vykoumal..ale jestli to chapu dobre tak to neni pro atmosfericky motory :\

Naposledy editováno 23.12.2009 00:12:42

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 11:56 | Nahoru | #48
mischa638> nevim co si myslel těma grafama, ale třeba podle toho prvního je při teplotě 40 stupňů obsah kyslíku ve vzduchu 95%, při t=20 100% a při t=-5 už asi 105%, to asi těžko ne

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:02 | Nahoru | #49

--VinCenzo-->babuka> no neke ; keroupak školu jsi vytrpěl? Já mám za sebou teprve 1/3 všcht



Já mám za sebou 5 let VŠCHT na FTOP na ropě a 3 roky na FCHI na ekonomice sem tam jezdím na SVOČKy a na státnice

Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:15 | Nahoru | #50
kdo si chce počíst něco z teorie motorů, tady je dost informací www.palba.cz/portal.php

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:27 | Nahoru | #51
11Newmi> tohle mám ještě ze školy. Jestli máš na mysli to že kyslíku je v atmosféře(vzduchu) cca 21%, 78% dusíku a zbytek je oxid uhličitý, argon a další plyny. Tak ten graf je vztažený k těm 21%. Tzn. že při např. těch 20°C, je ve to 100% z těch 21%, při 40°C je to 95% z 21%. Vím že je to tak blbě udělané, ale měl sem to po ruce ze školy, tak sem to sem hodil. Jinak z toho grafu je patrné, že největší podíl na množství kyslíku ve vzduchu má nadmořská výška, takže se dá v podstatě říct, že má největší vliv i výkon. Potom výkon ovlivňuje zmiňovaná teplota a nejvíň vlhkost vzduchu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:35 | Nahoru | #52
mischa638> tak teď už si to vysvětlil lépe

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:49 | Nahoru | #53
prostě zásadní vliv má tlak na sání - roste objemová účinnost a s tou teplotou to má jen vliv +/- nějaké rozpětí na které je motor navržen nic víc nic méně a potom jde i o stříkačku nebo karburátor, prostě stříkačka si v jistém rozpětí umí nastavit konstatní hmotnostní poměr mezi palivem a kyslíkem ze vzduchu a potom tam rozdíl ve výkonu nebude

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 12:53 | Nahoru | #54
11Newmi> Díky Jinak stačí se nad tím zamyslet a vzít běžné přiklady z praxe. Proč ve vyšších nadmoř.výškách motorky přestávají jet, protože je tam řídký vzduch(málo kyslíku). Co se týče teploty, za studeného počasí, to motorka jede opravdu o něco málo lépe, ale nejde to do nekonečna. Poznám to hlavně u 2T, kde když už je cca míň jak 5°C tak už je směs příliš chudá, a výkon od tohoto bodu začně zase spíš ubývat, proto když chci jezdit v takovémto počasí, dávám větší trysku a pak je to bez broblémů. Vstřikovací systémy mají tu výhodu, že na základě údajů z jednotlivých snímačů jednotku upraví dobu vtřiku, aby byl zachován správný poměr paliva a vzduchu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 14:12 | Nahoru | #55
mischa638> Ono 2T se kolikrát nechce ani v zimě ani ve vlhku a také dá problém nakopnout, ale 4T v takovém počasí je vždycky živější a motorka líp jede. Ale to zvhlčování schválně se fakt používalo

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 14:24 | Nahoru | #56
dj_hroch> Já uvádím jako příklad, třeba svou třipade. V létě ikdyž týden nejezdím, tak bez problémů nastartuju. Ale třeba při takových 5-10°C už to de startovat hůř, ale jak se zahřeje a vyjedu sní, tak fakt jede o malinko líp. Naptroti tolu když už je fakt zima a došel bych do dílny a chtěl jí nastartovat tak se asi dřív poseru, jako chytne, ale tak po 10-15minutách šlapání. Tak sem třeba jednou když byla zima, před nastartováním nahřál karbec horkovzduškou a chytalo to o poznání líp. Prostě teplopa má vliv na složení směsi, típ pádem i na výkon, ikdyž ne nijak zásadní, řekl bych v rámci desetin procenta.
Jinak jak říká babuka zásadní vliv má tlak v sání, proto se taky začal používat ramair systém přece, že

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 15:56 | Nahoru | #57
babuka> Doufám, že budu jednou taky tak daleko ; jsem teprv druhák na FCHT na materiálech - fyzikálu jsem měl mít ae mám teď rozseklej druhák na dva roky
když jsem narazil na odborníka - borec tady tvrdil, že u baterky je nejmenší samovybíjení při 6ti stupních, ale mě se to nezdálo a zdroj mi neuvedl - nemělo by to být tak, že čím menší teplota, tím pomaleji to samovolně reaguje??

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 20:02 | Nahoru | #58

--VinCenzo-->babuka>



Díky a hodně štěstí. VŠCHT není legrace, teda jak kdy A k tvému dotazu nevím. Tohle není zase můj obor - každopádně bez odkazu to je bez odkazu a to není dobře. Asi by to šlo změřit.

1 reakcí na tento příspěvek Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

23.12.2009 v 23:32 | Nahoru | #59
Na stránkách tkmoto je graf jawy 350/640 a porovnává výkon s horkým a normálním airboxem...sou to hned druhý dva grafy...

(reakce na) Vliv teploty vzduchu na výkon motoru

24.12.2009 v 00:06 | Nahoru | #60
Davv> pěkné grafy i popisky k nim
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist