Motoškola pro začátečníky a pokročilé - díl 3. Jak řídit motorku
Jednou z myšlenek, co Pepa prosazuje, že se motorka neřídí rukama, ale nohama a přenášením váhy.
Až mě ta informace zaskočila. Od takového borce profláklého.
Přitom na záběrech je jasně poznat, že řízení rukama - kontra řízení (protisměrné řízení) dost používá.
Ale asi o tom neví.
A když předvádí řízení přenášením váhy, tak mu to skoro nijak nereaguje.
Naposledy editováno 11.04.2015 19:51:15
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
kubacech píše: Dejme tomu, že je co píšeš pravda, ale nerozumím jedné věci. Proč, když je to přenášení rychlejší a intuitivnější se při úhybném manévru, kdy potřebuji rychle uhnout musí dát impulz do řidítek, což je vlastně, to dle tebe pomalejší, kontra?
no co, kreuz si proste kontrařečí
2 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Vše už bylo řečeno...
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1) Hromady lidi to nechapou , ke smule nas vsech se to vetsina z nich nenauci ani po letech a jeste bohuzel dostavaji ridicaky a potkavame je pak na ceste
2) Z obrazku bez celeho videa se spatne usuzuje, ale jak uz nekdo zminil prvni vec je poloha tela, ktera nema byt stejne jako je motorka nebo vice nez motorka do zatacky, ale presne obracene (staci na Youtube vyhledat videa z policejnich kurzu v US nebo Japonsku jak to projizdi takove zatacky). Z dalsich moznosti je to, ze nechtel na travu a jen se lekl, protoze uz vedel ze to nestoci, brzdil predni misto zadni a prehnal to nebo ma treba vzadu v kufru vodu co se mu prelila doprava
3) Ukazka ceho? Kontra rizeni? Moc lidi na superbiku a podobnych v lese nereze zatacky 200, ale co my vime jak se jezdi v Luhacovicich v lese. Tady v urcitych usecich to vyuziti najde , ale jinak pri splhani v lomu nebo zdolovani prudkych kopcu v lese ma ten jezdec urcite dost jinych veci na praci nez se vyhybat stromu kontra rizenim a zatacky na rychlost se spise uci projizdet smykem, ktery je v terenu urcite rychlejsi pokud je kontrolovany a dobre nauceny nez to tam pokladat jako na silnici a doufat, ze v prubehu te zatacky bude povrch jako na te silnici bez vetvi, kaluzi, blata, vymolu, popadanych stromu, velkych kamenu a dalsich veci co tak clovek pri takove jizde muze potkat.
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
t_freedom píše: Mia.> v Mostě se min dvě zatáčky lítaj přes 200km/h
realnych? Nebo na tachaci? Ktere mas na mysli?
(teda jestli mas na mysli fakt zatacky a ne ty lehke obloucky, kterych si vsimnes az od urcite rychlosti)
1 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
By mě zajímalo v jakých rychlostech se musí pohybovat střelci po okrskách, když musejí bezpodmínečně dávat ,,falešné kontra".
A jak rychle pak potom jedou ti ostatní, když brzdí např. z 90-ti km/hod na ...xx ještě před zatáčkou ?
To tu nějak utichlo.
PS: Pro ty co se nechtějí prohrabávat diskuzí - ,,falešné kontra" je to co si Twistáci představují pod slovem ,,Countersteering", jinak řečeno marketing Keith stearing.
Teda ten Keith z komára udělal velblouda, má můj obdiv.
A když jsem u těch nohou a přenášení váhy, ať se držím tématu. Kdysi někdo řekl, dejte mi jeden pevný bod a pohnu světem.
Tak možná někomu to napoví, k čemu nohy na motorce slouží především.
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
krysoid píše: Nečetl jsem si všechny stránky,takže se omlouvám Co to potom je když ne přenášení váhy?čím posunež těžiště?vytvoříš protipůsobící sílu?přenesením váhy.Včem rozhodně souhlasím je že je rozdíl motorku do náklonu dostat a samotným náklonem.
Ano i ne. Pokud to vezmeš vzhledem k původní svislé pozici motorky, tak by se motorka v náklonu dala popsat tak, že jsi "přenesl váhu" do vnitřku zatáčky. Takto to nejspíš chápe mnoho lidí, proto to naklonění vnímají jako přenos váhy. Ve skutečnosti ty tím náklonem pouze vyrovnáváš odstředivou sílu, která na motorku v tu dobu působí.
Vzhedem k tomu, že dostat motorku do náklonu lze dvěma nám známými způsoby, rukama a tělem, podle výše uvedeného odstavce bychom oběma způsoby přenášeli váhu. Tím bychom ale nerozlišili názvosloví a byli bychom na zase začátku. Proto k řízení pomocí řidítek používáme slovo kontrařízení a k řízení tělem přenos váhy.
Oba způsoby mají své pro a proti a z toho plynoucí použití. Oba teoreticky fungují už od roztočení kol, prakticky do rychlosti cca 20km/h je přenos váhy nepoužitelný, protože to není citlivý a přesný způsob. To ale neznamená, že se nikdo není schopen v těchto rychlostech motorku řídit, leč smysl takového počínání mi uniká.
Dále do celého pohybu vstupuje moment setrvačnosti kol, laicky čím rychleji jedu, tím větší setrvačnost. Proto ve vysokých rychlostech logicky potřebuješ více síly ke změně směru. Proto samotný přenos váhy je ve vyšších rychlostech jako samostatný prvek téměř nepoužitelný, jakákoli rychlejší změna směru je nemožná, a pokud ano, je to změna nekontrolovalná. Problém není motorku dostat do náklonu, ale určit ten správný a pak v něm vydržet.
Naopak výhoda je ta, že přenos váhy umožňuje jemné korekce náklonu.
Vzhledem k tomu, že na řidítkách jsou i další ovládací prvky a ruce tam stejně všichni máme, tak jako první způsob je lepší natrénovat řízení rukama a až po dobrém zvládnutí pokračovat dále.
Snad ti tohle pomůže pochopit, proč se nás tady většina shoduje na tomto rozdělení názvů a způsobu řízení.
2 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1) Ok, zkusím se zamyslet. Řekněme, že chceš použít ,,falešné kontra" pro zatočení vpravo při rychlosti 90 km/hod.
Kolik asi metrů jede motocykl vlevo, za tu půlvteřinu ,,falešného kontra". Pokud dobře počítám tak cca 12m. Nebo chceš stále tvrdit, že motorka nejede vlevo?
A následně, když zatočíš vpravo, že motorka nejede vpravo?
Omlouvám se za výraz Keith kontra. Mělo to být Keith marketing kontra.
2) Těžiště příliš na vnitřní straně zatáčky. S tím souhlasím, Pepu neznám, tak asi nevysvětlí. Ale autor videa, už možná ví k čemu ty nohy slouží. Třeba, aby se na motorce udržel a zbytečně nepadal.
3) V terénu to bude hodně individuální, tam se pracuje tělem hodně.
Tímto děkuji za odpovědi.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Můžeš mi prosím vysvětlit, jak tento zvládá zatáčet, když nemůže zatlačit nohou na stupačku?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Countersteering prostě používáš, jen si to neuvědomuješ.
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1100Virago píše: Mia.: Půl vteřiny kontra znamená válet se po zemi. Ten impuls je kratičký, motorka začne téměř okamžitě padat na opačnou stranu a aby nespadla, musíš otočit řídítka do příslušného směru - ale to už jsi v náklonu. Prostě si to zkus, jeď rovně a jemně zatlač na pravé řídítko od sebe. Uvidíš, že okamžitě začneš zatáčet doprava, protože to podvědomě ihned přehodíš na rejd vpravo.
Countersteering prostě používáš, jen si to neuvědomuješ.
Půl vteřiny kontra v první fázi je ve velmi malé rychlosti, tam je to takové neohrabané, ale zase prd ujedeš
2 reakcí na tento příspěvek Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
kubacech píše: Maty_Kolin> teď se nám tu snaží vysvětlit, že kontra je něco, na čem si Keith udělal marketing a co je jen nafouklá zbytečnost
Někde jsem četl, že mu pár let zpátky prý Keith přiznal podporu. Teď tohle slyšet, co by asi dělal?
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Můžeš mi prosím vysvětlit, jak tento zvládá zatáčet, když nemůže zatlačit nohou na stupačku?
Ale já netvrdím, že se řídítky nedá zatáčet. Já jen říkám, že když v dopředném pohybu otočím řídítka vlevo jedu vlevo. A neřeším jestli na desetinu vteřiny nebo na minutu. Tento princip funguje ať jedu 20 nebo 200km/hod. prostě funguje.
Pokud má přední kolo dostatečnou přilnavost a není ve smyku, kdy by jelo případně rovně nebo např. jiným směrem dle situace.
A kdo ti proboha řekl, že se na stupačku musí za všech okolností tlačit? Už jsem v obraze zas tá ,,bible" jak tam komicky skáče maník po stupačce.
Ne skutečně, můžeš na levou nebo pravou stupačku přenášet váhu svého těla. Zcela jednoduše to funguje, jako když stojíš na zemi a nakloníš se vlevo, tak pravou nohu částečně odlehčíš. No a pokud se na motorce držíš nohama, tak v podstatě při každém obdobném náklonu do zatáčky, působíš i na motocykl.
A co se stane, když podobným způsobem rovně jedoucí motocykl nakloníš? Věř tomu či ne i když řídítka nedržíš, tak se natočí v daném směru.
A nemusíš mi vysvětlovat, že když krátce zatočíš vlevo a pak vpravo, že motorka rychleji změní směr. To já vím. Ale pravé kontra to není!
,,Falešné kontra" není třeba používat vždy a všude!
Je to jako když se tu někdo na fóru baví stylem, že zaměňuje motoškolu s autoškolou. Pak nevíš o čem je řeč.
Kde si budeš dělat řidičák v motoškole nebo v autoškole?
Ač se někteří budou divit, na 99% řidičák uděláš jedině v autoškole (teda aspoň to mají na dveřích napsáno).
1100Virago - princip je jasný, názvosloví užívané dle bible je značně zavádějící a nelogické. Pravé kontra je jedině při couvání, točím vpravo a jedu vlevo.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Ale nemá cenu se tu dohadovat, jestli je lepší otáčet řidítky, nebo se na mašině kroutit jako opice
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
(reakce na) Sršeň - neřídí se rukama, ale nohama a přenášením váhy?!...
Kreuz_GSR píše: kubacech> Ja si myslim ze tlaceni do riditek je rychlejsi, proto se pouziva pri uhybnym manevru. Ale v 99% takovou rychlou zmenu nepotrebujes. Uhybnej manevr je jinej od zataceni, protoze motorku pod sebe lames a telo mas rovne. To se nikdy jindy nedela... Kontra rizeni vedome pouzivam jeste nekdy pri zavirajici se zatacce a pri preklapecce... Jinak neni duvod kontra rizeni vedome pouzivat. Staci drzet plyn, prenyst vahu tela do zatacky a koukat se tma kam mas jet. ruce mas uvolneny a at si ty riditka delaji co chteji. Na co si zatezovat hlavu jestli zatlacit doleva nebo doprava...
Jezdi si takhle, a až tě pojede němec na GSu, tak se sem vrať a postěžuj si