Chtěl bych poradit, jestli někdo máte zkušenost či znáte práva :)
Mam KTM 790 adv R, kde mi při pokusu o zařazení jedničky, ať už ve stoje (křižovatka, rozjezd z garáže atd) či za jízdy (podřazení před semaforem, brodem a tak) ta jednička prostě často zařadit nejde, poslední týdny je to hodně špatné. Prostě to zůstane na neutrálu a nepodřadí, musím s motorkou asi tak o metr couvnout nebo jinak zahýbat, znovu zmáčknout spojku atd, aby rychlost zaklapla a nebo ji několikrát zkusit kopnout, na několikátý pokus se to podaří, někdy je rychlejší se rozjet na dvojku. Tohle chování z žádný jiný motorky neznám.
Druhá věc, a to je pro mě ještě horší, je ta, že se jednička tváří jako zařazená, ale po ujetí 1-2 metrů vyskočí, takže při prekérních rozjezdech do kopce, do zatáčky a nebo někde v terénu se rozjedu a najednou mi jednička vyskočí do neutrálu a je docela zábava pak balancovat a nerozbít si hubu a neslítnout někde ze srázu. V takové situaci se jednička tváří jako zařazená, znatelně zaklapne, s motorkou to "kopne" jak to asi každý zná a na ukazateli rychlosti je jednička, rozjedu se a vypadne to. Tuhle situaci se mi povedlo na centrálnim stojanu natočit, video se mi snad povede nahrát.
Moto je ještě pár dní v záruce, do servisu jsem to loni dal, tam prohlídli jen tu hvězdici toho převodového válečku, že tam všecko zapadá, rychlost drží, za jízdy se jim to nepovedlo navodit, podle nich bylo všecko v pořádku a tak udělali jen pravidelný servis a k tomuhle problému mi řekli, že to nenavodili, tedy jsem vlastně já debil, co neumí řadit a že pokud budu opravdu chtít celý motor rozdělat až na převodovku a oni fyzicky na nic nepřídou, tak si zaplatím 30-40 tisíc za rozbor motoru a budu na tom samym.
No a konečně k otázce, jak funguje reklamace motocyklu? Když dám reklamovat nějakou takovou závadu, není snad na záručním servisu, aby na náklady výrobce rozdělal a zkontroloval, co je potřeba, ikdyby tu závadu nenašel a na náklady značky to dal do pořádku? Je vůbec možné, aby hrozili tím, že pokud tam na závadu nepřídou, tak si tu práci na reklamované závadě zaplatím sám? Já znám podobnou situaci jen z telefonů a tam, pokud kdokoliv pošle telefon nebo jakoukoliv jinou elektroniku, tak za žádnou práci v rámci reklamace nic neplatí, prostě se to reklamuje, servis řekne ano, opraveno nebo ne, na závadu jsme nepřišli a je to, ale platím maximálně poštovné.
Jak je to u automoto oblasti prosím? Znáte někdo tyhle podmínky záruční opravy? Samozřejmě pohrůžka 40 tisícema za práci mě celkem od reklamování zboží odrazuje :)
Popřípadě druhá otázka, nesetkal se někdo s podobnou závadou, že bych aspoň věděl, po čem jít?
Mockrát děkuji hlavně za radu ohledně servisu.
Je mi jasný, jaké typy odpovědí se zde objeví a rovnou vám řeknu, že je mi to jedno, ať je to poruchový jak chce, stejně se na tom nejlíp jezdí (když to jezdí) :D
1 reakcí na tento příspěvek občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
Vojtek77 píše: A nemáš jen řadicku nastavenou moc dolů? Nenaráží tam už na něco? Nevím jak to má KTM,ale stalo se mi něco podobnýho,že se mi povolilo táhlo a řadicka spadla trochu níž a dělalo to přesně to,co popisuješ.
Mockrát díky, to je přesně poslední možnost, co jsem vždycky zapomněl vyzkoušet, ikdyž jsem na ni myslel jako na první, protože k mé vejšce jsem si tu řadičku snižoval hned, jak jsem moto koupil. Byl jsem se tam teď podivat a opravdu narážela do stupačky při té jedničce, kdy jde níž než na zbytek rychlostí. Zítra vyzkouším, jestli se lepší nastavení projeví.
Mockrát ti děkuju za nakopnutí, snad to bude takhle jednoduchý..
K tomu mazání spojku, 950 mám a znám to, ale nevím, jestli je to i u 790. Servisně jsem se tam ještě k ničemu nedostal.
Naposledy editováno 28.02.2022 01:30:51
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
Vojtek77 píše: Brkoman> Není zač. Dej pak vědět,jak to dopadlo.
Tak čoveče, díky za pošťouchnutí, rád ze sebe udělám absolutního dementa takhle před davem, takže ano, opravdu se mi začala řadička opírat o stupačku a dnešní krátká jízda mi potvrdila, že tam jde jednička jak za mlada. A to jsem si na to při štelování loni dával fakt extra majzla, aby tam byla vůle, tak nevim, jestli je možný, že se to nějak vykloktalo, povolilo či co a už se to začalo opírat, protože se to prostě stupňovalo. No, každopádně vyřešeno. Díky moc.
K problému tedy není potřeba nic dalšího, ale kdyby náhodou mě ještě někdy napadlo koupit auto-moto v záruce, jak je to s tím servisem? Má na své náklady rozebrat co je potřeba a přijít na závadu? Dejme tomu, že jsem si ji nezpůsobil sám :D
Naposledy editováno 28.02.2022 23:17:41
1 reakcí na tento příspěvek občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
Reklamace u ktere se závada neprojevila byla zadara.
Pokud se závada neprojeví a zákazník vyžaduje rozebrání - servisu tak tim vzniknou nemalé náklady, asi ma právo ty penize požadovat, pokud je uvnitr vse ok ne?
Si predstav, ze vlastnis prodejnu/servis, chodi ti tam zákaznici, na garanci si nechávají rozebirat motory, ty od rana do vecera montujes, cpes do toho dily (koukni se treba na cenu sady tesneni) a vsechno tohle delas zadarmo…
Naposledy editováno 01.03.2022 13:29:07
Samozrejme zaruka je smluvni ujednani, zalezi co mas ve smluvnich podminkach, vcetne trvani, nakladu, zpusobu reklamace atd.
Pokud zjisti, ze vadu nema, nebyla reklamace duvodna. Ale zatim jsem nikdy nezazil servis, kde bych nahlasil vadu a servisaci ji nejeli vyzkouset, zjistit nebo si ji nechat predvezt nez zacnou motorku (auto atd) rozebirat (vytvaret naklady). Navic prvni vec co se dneska dela je, ze to hodi na diagnosticky pocitac a nechaji si vyjet vady. Pokud nic nezjisti, nauctuji diagnostiku coz neni moc a poslou te dom. Takze pokud je vada zrejma (nebrzdi, neradi, nesviti) nebo ji vykopne diagnostika, de facto nemuzes reklamovat neduvodne.
Pokud neni reklamace duvodna, muze ti nekdo neco nauctovat, ale z me zkusenosti jdou zaruky za vyrobcem od okamziku, kdy jim vadu ukazes a posoudi se, ze jse o vadu ( tzn. zes to nezpusobil sam). Servis si vyrobi zarucni zakazku a uctuje naklady vyrobci (dovozci).
Takze jak rikas, nejlepsi je vadu predvest, ukazat na videu, na miste prezentovat atd. aby ti rovnou rekli co to je. Technici vetsinou vi, na co ty motorky trpi, co ta tvoje popisovana vada znamena, co ji zpusobuje, cim ji odstranit. Necekane a nezname vady se skoro nevyskytuji.
To co popisujes jednak neni vada (sam jsi zpusobil nefunkcnost spatnym nastavenim) ale hlavne si myslim, ze by ti prvni servisak rekl, ze mas blbe radicku, aniz by tim stravil vic jak 60 sekund, takze zadny naklady. A pokud bys reklamoval, oni to nenasli hned, jak pisu vyse, a oni udelali zakazku, rekli by, ze reklamace je neduvodna, bylo spatne nastaveni a pravdepodobne bys zaplatil hodinu prace a jeden normoukon servisu (dneska na kazdy ukon je predepsany normocas prace, aby se zakaznikum neuctovaly silenosti). To znamena ne 40000,ale tak dvojku.
Nechci se poustet do detailu
assassin píše: Ja jsem kdysi delal v servisu telefonu a neoprávněna reklamace se zakaznikovi uctovala.
Reklamace u ktere se závada neprojevila byla zadara.
Pokud se závada neprojeví a zákazník vyžaduje rozebrání - servisu tak tim vzniknou nemalé náklady, asi ma právo ty penize požadovat, pokud je uvnitr vse ok ne?
Si predstav, ze vlastnis prodejnu/servis, chodi ti tam zákaznici, na garanci si nechávají rozebirat motory, ty od rana do vecera montujes, cpes do toho dily (koukni se treba na cenu sady tesneni) a vsechno tohle delas zadarmo…
Já si myslím, že neoprávněná reklamace je typicky taková situace, kdy zákazník nedodrží záruční podmínky (zachází s výrobkem, tak že ho poškodí, protože nedodržel návod k použití, třeba utopí telefon, usuší ho a jde reklamovat, po rozebrání se na to samozřejmě přijde).
Pokud by se tato konkrétní závada (nejde dobře zařadit jednička) při reklamaci neprojevila (servis by motorku vyzkoušel a vše by bylo OK), tak pochybuji, že by jakýkoli servis přistoupil k demontáži motoru a převodovky, protože si to zákazník přeje a má dojem, že to špatně řadí.
Servis udělal jen to, že než aby mu na férovku řekli, že neumí řadit a ať jede do háje, tak mu naznačili, kolik by taková zbytečná práce stála, pochybuji, že by se do toho skutečně pustili, aniž by měli tu částku zaplacenou předem, hotově.
1 reakcí na tento příspěvek občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
Spíš mě opravdu zajímá ta možnost, kdyby tam bylo opravdu něco ruplýho nebo cojávimco, co by vykazovalo takové známky, tak, jak to znám právě ze servisu telefonu já, dorazí reklamace na nějakou závadu, já ji vyzkouším, pokud se neprojeví, telefon bezplatně pošlu zpět, další reklamace na stejný už jsou neoprávněné, pokud se to opravdu neprojeví. Ale pokud jen nejsem schopný na závadu hned přijít a kvůli špatnému tlačítku rozeberu celý telefon, je to jen a jen muj problém a platí to právě autorizák. A ano, představím si, že ten servis je můj a lidi mi tam takhle posílají telefony s vymyšlenýma závadama, aby mohli ten telefon vrátit a takové telefony zkouknu a vrátím a je to na mé náklady, přesně jak řikáš - oprávněný/neoprávněn, ale i když byl telefon mechanicky poškozen nebo zoxidován a tím zrušená záruka, tak to bylo stále bezplatně zamítnuto a veškerý čas a práce byly v rámci servisu. Až teprve, kdyby to chtěl zákazník opravit i přes tuhle škodu, tak si to platí sám.
Každopádně jak CloudJumper naznačil, záleží na těch podmínkách a na to se ptám, já ji mam z druhé ruky a ty podmínky sotva vím, kde mám hledat, natož tam najít tuhle konkrétní situaci, proto jsem se ptal, jestli někdo nemá tu zkušenost nebo znalost, na co až mám právo a s čím už mě opravdu může servis vyhodit ve světě automoto. Zdá se mi totiž, že je to jiný svět, než ten elektronický a nechce se mi věřit, že by se na reklamaci trávil nějaký čas, aby se pak řeklo, že tam závada není a naúčtujeme to zákazníkovi, tomu se mi nechce prostě věřit, že to tak je, to je vše.
No děkuju za názory, asi není potřeba se v tom nějak víc vrtat, stejně mi ta záruka za pár dnů skončí :(
občas nejde zařadit 1 stupeň a nebo vypadává
Co se týče vady, jak naznačuješ - je to jednoduché. Pokud není vada zjistitelná, neprojevuje se, nedá se reprodukovat vadné chování atd. vada neexistuje. Když to pošlu do dalšího levelu - pokud má zboží vadu tak máš právní nárok na odstranění vady (a nebudu se pouštět do vad zjevných, skrytých, existujících při předání atd.). Pokud bys žaloval u soudu nějaký druh nároku z vady výrobku (odstoupení od smlouvy, slevu, odstranění vady), musel by jsi u soudu prokázat, že tvůj nárok je založen na právním základu, tj. že existuje vada, tedy že tvůj výrobek má vadu. Takže bys stejně musel vadu prokazovat, prokazovat, že existuje a že je to něco, co by výrobek neměl dělat a zakládá to tvoje právo k uplatněnému nároku, třeba slevě.
Takže to že vadu tvrdíš je sice pěkný, ale pokud není zjistitelná, neprojevuje se, není vidět, těžko ti může někdo věřit nebo s tím něco dělat, nebo ti přiznat právo. Český národ je plný expertů na všechno a všichni ví, jak by mělo všechno fungovat i když netuší ani prd, takže tím spíš je namístě opatrnost. Je proto typické, že se v servise popíše vada, definují se podmínky, kdy se objevuje a servis se tyto podmínky snaží replikovat, aby se vada projevila. Pokud se neprojeví, tak prostě a doslova není co řešit, protože všechno funguje. Jsou servisy, které nabídnou zákazníkovi např. částečnou demontáž něčeho, co si myslí, že by za tím mohlo být a v případě, že se něco najde, udělají z toho záruční opravu. Když ne, je to práce objednaná zákazníkem a placená zákazníkem.
Nárok na "bezplatné rozebrání a zkontrolování motocyklu" nikdo nemá a nikdo ve smluvních podmínkách takovou věc nenabízí, protože by to byla sebevražda.
Jak píšeš ty - pokud tam vada je, servis uzná, že se děje něco, co by se dít nemělo (a je to v době kryté zárukou) a začne se v tom štrachat, je to už jen na nich (peněžně i odpovědnostně), ty bys z toho neměl nic platit. Ale zase jsou běžná omezení - např. u KTM je záruka po 2 letech s nějakou spoluúčastí na materiál dle kilometrů atd. Bez toho, abys ukázal vadu se s tebou prostě nikdo bavit nebude. Pokud vadu máš a servis ji odmítá odstranit, porušuje smluvní podmínky záruky a přesouváš se spíš do právního řešení věci přes soud (i když napřed asi zkusíš jinýho prodejce, protože záruku lze uplatnit v celé síti).
Z pohledu servisu: Jakmile motorku (auto, mobil, boty...) převezmeš k opravě odpovídáš za to, že to vrátíš ve stavu bez vad, takže proč bys na sebe bral rizika, když není důvod tu motorku vůbec rozebírat? A kdo si lajzne rozebrat cizí motorku, prozkoumat díly při hledán možná fiktivní vady a pak ji zase sestavit, neudělat při tom žádnou chybu, nestrhnout jedinej závit, nezapomenout zasunout jedinej konektor, chytit všechny kapaliny a vrátit je a to všechno zadarmo? Hodina práce mechanika stojí na výplatě třeba 2.000 Kč, k tomu teplo, elektrika, nájem, byrokracie. tj. práce dalšího zaměstnance, nevydělané peníze strávené prací mechanika na něčem zadarmo namísto prací na něčem za peníze...).
Už se opakuju
Aspoň se můžou další generace poučit z cizích chyb :)
Ještě jednou díky
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Pneu do terénu a ofík [1, 2] KTM 790 Adventure R | Jogurtos | 56 | 23.10.2024 v 18:00 S_H |
Výber cestovného endura [1, 2, 3] Yamaha Tenere 700, BMW F 850 GS, KTM 790 Adventure R... | Metric | 65 | 19.7.2024 v 11:48 Metric |
KTM adventure 790 nebo 890 ,s nebo r KTM 790 Adventure R | S3164181 | 28 | 3.7.2024 v 08:49 VlaHa |
KTM 790 Adventure R KTM 790 Adventure R | Kratas14 | 20 | 29.3.2024 v 10:12 Metric |
Doporučení servisu ktm 790 adventur... KTM 790 Adventure R | ondrej-ek | 2 | 28.2.2024 v 08:53 Dr.fík |