Teď na jaře jsem nechával na motorce dělat tlaky, kontrolu ventilů, rozvodů, výměnu oleje ve vidlicích, kontrolu spojky. Všechno bylo v pořádku. Dojel jsem ze servisu cca 35km a vše v poho. Pak jsem najel dalších 170km a motorka najednou začala chcípat. Už jsem to tu jednou na fóru řešil a TPS čidlo to určitě není.
Popis problému:
Jel jsem na akci a v půlce cesty při dojíždění motorka začala chcípat, nedržela volnoběh, musel jsem přidávat ustavičně plyn, aby nezdechla. Nakonec jsem dojel na místo. Přespal a druhý den vyrazil domů a najednou všechno ok. Další den jsem se jel projet a opět bez problému (150km) a při zajetí do garáže motorka chcípla a už jsem ji nenastartoval. Ok, baterka se vybila. Takže nabít baterku a jde se zjišťovat proč.
Baterka je cca jetá sezónu.
Moje zjištění:
Baterka bez zátěže - 12,8V
Po zapnutí klíčku - jsem se dostal na 14V - říkám si paráda (volnoběh)
Po zahřátí mašiny (60-70C) - jsem vypl zapalování, odpojil regulátor a měřil fáze na prázdno ze statoru.
Všechny 3 fáze - 18V-20V na prázdno - to bych řekl v pořádku
Zapojím regulátor a měřím na vývodu regleru na baterku - 13,4-13,6V
Potom měřím na baterce a tam 13,15V. Příjde mi to divný, už jen z hlediska toho, že při studené mašině tam bylo víc jak 14V - ale nemám ověřený, že to tak je pokaždý.
No a jakmile zapnu světla, blinkry nebo sepne sahara, sem na 12,6V. Tak a teď babo raď, kde je problém ? :D
Kde hledat chybu ?
Pozor ale na to, jestli motorka třeba nepadla na levou stranu - kolega před léty na R6 2002 měl podobné chování (jemu ale nedobíjela furt, ne jen až po ohřátí) a nakonec v alternátoru volné létaly nějaké malé podkovovité podložky-závlačky (??? - nepovedlo se zjistit, odkud pocházely), podřely vnitřní obvod rotoru a osekaly pólové nástavce statoru. Vinutí bylo v cajku, proto dle měření odporu byl stator v cajku a i rozdíly v napětí bez zátěže nebyly patrné. Prozradila to až nesymetrie proudů. Nakonec z něj vylezlo, že mu kámoš motorku položil, když dal při rozjezdu moc plynu a podjel mu zadek. Náraz na levé víko stačil na vznik této paseky. Takže vyrobit si přípravek spojením tří žárovek 24V/21W do hvězdy, ten napojit místo regleru (aby se vyloučil případný liv chyby v regleru), nastartovat, držet jen nízké otáčky (aby žárovky neshořely) a klešťákem změřit proudy ve fázích a jak nebudou pintlich stejné, tak vypustit olej, sundat levý dekl a kouknout na stator.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Záhada s baterií Yamaha YZF-R6 | Hašlik | 11 | 16.5.2024 v 15:27 pavelgl1 |
Volnobeh Yamaha YZF-R6 | sete111 | 1 | 27.4.2024 v 09:38 kokoška. |
Označení ložisek v kyvné vidlici Yamaha YZF-R6 | Hašlik | 4 | 25.4.2024 v 10:03 Slow |
yamaha yzf r6 RJ09 Yamaha YZF-R6, Yamaha YZF-R6R | Yamahatorr | 2 | 15.3.2024 v 18:23 Yamahatorr |
Vymena lozisek v krku rizeni [1, 2] Yamaha YZF-R6 | harwey10 | 35 | 5.2.2024 v 13:58 Gahan37 |