jelikož se zde diskutuje opravdu o všem a věřím tomu, že se zde najde mnoho manuálně zručných lidí, mám na Vás dotaz, spíše k diskuzi:
Již delší dobu v hlavě nosím nápad na domácí elektrický pohon velkých křídlových vrat. Vrata mají standardně dvě půlky (každá má 1,4m na šířku a cca 3,5m na výšku) - jsou ze dřeva a jsou tedy docela těžká. Jde mi o to, jestli někdo znáte nějaký systém, kterým by šli vrata otevírat i zavírat přes tlačítko a ještě normálně tak, že vezmu za "kliku" a vrata otevřu při průchodu.
Standartní elektrické pohony (pohon křídlových bran/vrat) nepřipadá v úvahu, protože vrata by nešli otevřít ručně.
Upravovat aktuální stav vrat (dodělávat menší dvířka na průchod) nechci, zkazilo by to celkový vzhled.
Nosím v hlavě tedy systém kladek a protizávaží na zavření vrat (3kladky, protizávaží) + elektropohon na jednu kladku (naviják) na vytažení závaží + pružina na otevření vrat (je jasné, že by bylo zapotřebí doladit správnou váhu závaží + sílu vratné pružiny, aby vrata pokaždé váha protizávaží dovřela a zároveň aby šli rukou otevřít (je jasné, že vrata se sami zavřou, jakmile se pustí)).
Jde mi o to, jestli jste někdo něco podobného nedělal / neviděl / nevyráběl / či dokonce nemáte doma?
Děkuji všem za přínosné názory. :)
PS: Když je ta zima :)
Edit:
Jdeš pěšky do vrat, zmáčkneš tlačítko, otevírá se jedna půlka vrat, projdeš, zmáčkneš asi 2x tlačítko z druhé strany vrat, křídlo se zavře.
Ještě ošetřit nějak, aby neotevíral vrata každý kdo jde kolem - klávesnice s kódem?
Naposledy editováno 11.12.2017 12:45:57
3 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
FJRPEPA> Mohl by si prosím Tě trochu rozvést?
VladaM> To by ale znamenalo "čekat" až se vrata otevřou elektricky, že? To většinou trvá dýl než otevření vrat rukou.
Jde právě o to, že jsou dny, kdy se těma vratama pouze prochází tam a zpět (klidně 10x do hodiny) a bylo by otravné pokaždé čekat než se vrata otevřou a pak zase zavřou.
WeezleR píše:
VladaM> To by ale znamenalo "čekat" až se vrata otevřou elektricky, že? To většinou trvá dýl než otevření vrat rukou.
Jde právě o to, že jsou dny, kdy se těma vratama pouze prochází tam a zpět (klidně 10x do hodiny) a bylo by otravné pokaždé čekat než se vrata otevřou a pak zase zavřou.
Jdeš pěšky do vrat, zmáčkneš tlačítko, otevírá se jedna půlka vrat, hned projdeš, zmáčkneš asi 2x tlačítko z druhé strany vrat, křídlo se zavře.
Ještě ošetřit nějak, aby neotevíral vrata každý kdo jde kolem - klávesnice s kódem?
1 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
Ale stejně bych radši něco, co když kliku jen zmáčknu, nic neudělá (mechanika) :)
1 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
Jenda90 píše: cauves, já osobně bych to tedy řešil obyčejnými pohony. výjimkou by ale bylo uchycení na vratech, které by bylo na nějaké pojezdové kolejnici. v zavřené poloze by byla na koncové poloze a elektropohon by je tedy hned začal otevírat. Při průchodu pěšky by se vlastně ten konečný bod pohonu posouval po kolejnici dál volně. snad je to k pochopení, kdyžtak nakreslim akorát ještě vymyslet to otevírání. jestli bude mechanicky zámek nebo se jen bere za kliku a nezamyka se. u elektropohonu se vždy otevírá nejdříve jedna cast a něco by tedy muselo odblokovat ten zámek.
Jendo, díky za názor. No asi to chápu, prostě by to nebylo natvrdo, ale aby to šlo otevřít i manuálně, jo?
Zámek jsme si říkali normální elektromagnet, zmáčkneš tlačítko na otevření (popř. zmáčkneš kliku) - elektromagnet odemkne vrata - zavřeš vrata a dalším tlačítkem zamčeš.
WeezleR píše: vilemx> Chápu dobře, že máš šoupací bránu? :)
FJRPEPA> Mohl by si prosím Tě trochu rozvést?
VladaM> To by ale znamenalo "čekat" až se vrata otevřou elektricky, že? To většinou trvá dýl než otevření vrat rukou.
Jde právě o to, že jsou dny, kdy se těma vratama pouze prochází tam a zpět (klidně 10x do hodiny) a bylo by otravné pokaždé čekat než se vrata otevřou a pak zase zavřou.
Tak rozvést jednoduše to lze, Elektromagnetická spojka dvoučinná mechanicky vřazená mezi pohon vrat a pohonnou páku vrat. Spojka bez napětí, ovládá vrata elektrický pohon.
Spojka pod napětím, otevíráš ručně. Sepnutí a rozepnutí spojky lze udělat mnoha způsoby
Nevýhoda je,že pokud nejde elektrika neotevřeš ručně, ale to by jsi stejnak neotevřel ani elektricky.
Naposledy editováno 11.12.2017 13:58:28
1 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Pohon křídlových vrat - homemade
assassin píše: ja bych pouzil seriove vyrabeny pohon pro kridlove brany a pokud by ti prislo, ze to potrebujes otevirat i manualne, tak bych jeden konec ulozil do kolejnice a vymyslel aretaci v te jedne poloze. at uz mechanicky, nebo elektricky.
aretaci bych udělal pomocí západky která by fixovala pohon, ta by se odjistila klikou, jak píšeš, elektricky nebo mechanicky
bandar57 píše: aretaci bych udělal pomocí západky která by fixovala pohon, ta by se odjistila klikou, jak píšeš, elektricky nebo mechanicky
jj tak jsem to myslel. kreslit uz to nebudu, moje konstrukcni hodina je draha (placani nesmyslu je zadara )
Naposledy editováno 11.12.2017 15:22:04
WeezleR píše: Chápu dobře, že máš šoupací bránu? :)
Jo, mám šoupací. Ale ono je vcelku jedno, jestli poslední ozubené kolo je kulaté kolo s ramenem (otevítravá brána) nebo hřeben (posuvná brána).
Tím mechanickým odpojením ozubenéjho kola to jde samo-domo udělat použitím startéru z auta - křídlo je stále volné, pouze při zapnutí motoru se připojí převod. Nebo se použije elektrospojka (třeba z kompresoru klimy). Nápadů je fůra, času nikoliv.
Naposledy editováno 11.12.2017 16:03:22
1 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
WeezleR píše: Safra, tož my to přes zimu máme jinak :) Máme trochu času a na tohle nám dochází nápady :) Dělá BRANO (nebo ekvivalent) i opačný systém - tedy ne zavírání ale otevírání dveří? :)
Tak ho dej na venkovní tranu dveří
ten šroub, co je na vratech by byl volně na kolejnici. stačilo by, aby jezdil mezi nějakyma dvěma plochacky. akorát tim, že je volný, tak by tam muselo být brano, které by vrata zavřela, protože ten pohon by je kvuli volnému uchycení nezavřel. jiná moznost by byla opravdu zapadka, ale nevýhoda je ta, že by se musela vždy odjistit, když půjdete ven a pak zase zajistit při cestě zpět. nevýhoda brana je ta, že by při větru asi nedokázalo vrata zavřít, nebo by muselo být hodně utažené a tudíž by vrata byly hrozně těžké. stejně tak by to bylo u nějakých těch táhel a kladek, jak jsi psal na začátku, nikdy to nepůjde vyladit dokonale.
toť k nápadu řešení, pokud ale můžu radit, tak já bych řešil jen pohon elektrický. vevnitř obyčejné schovane tlačítko na otevření a z venku buď kódovou klávesnici nebo RFID ctecku, možná i klíčový spínač. dneska jsou ty pohony dobré, snesou časté otevírání, jsou rychlé i silné. je to to nejjednodušší řešení.
https://navratdoreality.cz/mimoradne-stupidni-smrt-3594.html
1 reakcí na tento příspěvek Pohon křídlových vrat - homemade
tfe.cz/gsm-klice-gsm-rele/
Suchajda píše: Táta udělal otevírání křídlovych vrat na pneumatický pohon. Přijedu, zmáčknu čudlík na dálkovym ovladači, otevřou se a naopak. Jdou otevřit i ručně, ale jen zevnitř . Pokud bys chtěl víc info, tak dej vědět, zeptala bych se táty jak to udělal .
Jo, tohle jsem měl taky v hlavě, v podstatě jedno z nejjednoduších - otevřit pneumaticky nějakým válcem a zavírat pomocí Brana - otevírat by to šlo ručně zvenčí i zevnitř, JENŽE - velké mínus, které asi nechci riskovat je bezpečnost (při otevírání se dveře prostě otevírají, ať tam stojí auto, případně dítě na kole, kočárek atd.) :)
Ale díky! Klidně se táty zeptej, třeba to má jinak a mě to pomůže :)
Díky
W.