6.9.2011 vyšel dlouho omýlaný a spekulovaný zákon 297/2011sb. který se týká nejen změn ve skupinách řidičských oprávnění a podmínek jejich udělování dle evropské směrnice 126/2006.
Pokusil jsem se polopaticky jednoduše popsat všechny staré i nové skupiny řo na motocykly a základní podmínky jejich udělování včetně FAQ.
Pokud budete přispívat do tohoto vlákna nějakými komentáři či dotazy tak si prosím přečtěte alespoň následující "tabulku".
M (A1 150) - opravňuje k řízení motocyklů do 50ccm bez omezení rychlosti a výkonu. Tato skupina byla vydávána do konce r.2000 a v současné době se značí jako sk. A1 s omezením do 50ccm, nebo jako A1 + harmonizační kód 150
- nevydává se
AM - opravňuje k řízení mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h
- minimální věk 15let
A1 - opravňuje k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 ccm a o výkonu nejvýše 11 kW
-minimální věk 16let
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
A bez omezení - opravňuje k řízení motocyklů s postranním vozíkem nebo bez něj
- minimální věk 21let do 19.1.2013 bez dalších omezení
- minimální věk 20 let od 19.1.2013 s podmínkou dvouleté praxe v řízení slabšího motoycyklu sk. A s omezením, nebo sk.A2 (dokládá se držením příslušné sk. řo)
- minimální věk 24let od 19.1.2013 bez dalších omezení
od 19.1.2013 Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg . Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW , s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3 .“
B - krom čtyřkolových vozidlel do 3,5t opravňuje k řízení:
- mopedů a malých motocyklů s maximální konstrukční rychlostí 45 km/h (AM)
- od 19.1.2013 opravňuje k řízení:
- motocyklů zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou
- opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A
- minimální věk 18let
FAQ:
POZOR ZMĚNA
Budu moct od r. 2013 řídit motorku do 35kw když mám oprávnění do 25kw ? - ANO dle vyjádření MD bude původní ŘO do 25kw opravňovat i k řízení motocyklů sk A2 toto vyjádření je na str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud již mám nebo si udělám řidičák do 25kw v.r. 2012 ? - ANO viz. str.9 příspěvek #245
Budu moct v 18ti řídit škrcenou ostrou šestku pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (bude možné řídit poze motocykl u kterého nebyl snížen výkon více než o polovinu původního výkonu)
Budu moct v 18ti řídit motorku s 25kw která byla seškrcena z více než 50kw pokud si udělám řidičák do 35kw v.r. 2013 ? - NE (motocykl byl upraven z motocyklu s více než dvounásobným výkonem) - stanovisko Ministerstva dopravy k tomuto problému naleznete v příspěvku #70 na str.3
Budu moct rozšířit na neomezenou už ve 20ti pokud mám nebo budu mít A do 25kw ? - ANO
Budu moct řídit skútr do 125ccm když mám jen sk B (A1 + 150) ? - ANO
další FAQ klidně dopíšu...
Naposledy editováno 15.01.2013 21:41:10
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
A s omezením - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 25 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,16 kW/kg
- tato skupina bude vydávána do 19.1.2013
- minimální věk 18let
od 19.1.2013 opravňuje i k řízení motocyklů zařazených do sk A2
A2 - opravňuje k řízení motocyklů o výkonu do 35 kW s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg nebo s postranním vozíkem a s poměrem výkon / hmotnost nepřesahujícím 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.
- tato skupina bude vydávána od 19.1.2013
- minimální věk 18let
Naposledy editováno 29.07.2016 15:50:18
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Měl bych na Vás otázku.
Mám řidičské oprávnění A2. Příští rok, to budou dva roky, co jsem si řidičské oprávnění udělal a tedy jsem splnil dvou letou praxi a mohu si udělat řidičské oprávnění na A. Moje otazka zní. Až budu absolvovat přezkoušení v autoškole, čekají mě taky ty nové jízdy které se letos zavedli?
Moc děkuji za odpověď.
2 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Díky za názory :)
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Mazec to není, normálně si nacvicis par disciplin jak na olympiádu a pak jim to tam ukazes za deset bodů
Výška sice nic moc, ale já mám jen o 8cm víc a taky jezdim.. Btw, mas kluka?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
dva_hrnce píše: LenkaR> nebuď zbytečně vyděšená dřív než je to nutné
Mazec to není, normálně si nacvicis par disciplin jak na olympiádu a pak jim to tam ukazes za deset bodů
Výška sice nic moc, ale já mám jen o 8cm víc a taky jezdim.. Btw, mas kluka?
no, přesvědčujete mě, že asi zkusím tu A2.
k tvojí otázce, ne, na zvedání motorky nikoho nemám
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Zrovna o par vlaken vedle se resi, ze nekdo ma u zkousek problemy s manipulaci motorky na miste (tlaceni atd.) ... a tohle si ne uplne kazdej uvedomi, ze pro metrakovyho chlapa je to tak nejak prast jako uhod, ale pro spoustu drobnejsich adeptu tohle muze byt pruser.
Samosebou, kdyz si udelas plny Acko, je to prakticktejsi a v podstate pro tebe i levnejsi z hlediska motorek (malorazky jsou cenove dost natazeny ve srovnani s peti/sestikilama), ale je dobry si to napred nekde osahat. Pokud to mas za sebou a mas pocit, ze to das, jdi rovnou do velky.
btw, u koho to planujes delat?
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
A2 motocykl do 35 kW 8 900 Kč
A motocykl bez omezení výkonu 9 800 Kč
Doplňková zkouška rozšíření A do 25 kW na A nad 25 kW 4 000 Kč
Fakt nechapu kdyz mas vek, proc si neudelat rovnou A a uz to nemusit nikdy resit, at uz budes jezdit na cemkoli. Ale zensky holt myslej asi nejak jinak, nebo ja nevim :/
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Btw, by jsme se k sobě hodili
A jestli je zvednout motorku jediný požadavek, tak jsem happy man
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Za svou karieru uz mam za sebou par stovek spis tisicovek kusu a troufam si rict ze podle internetovy diskuse fakt nelze urcit kdo to zvladne na A1 kdo na A2 a kdo na A... Vek vaha a vyska jezdce jsou irelevantni. Praxe na skutru a v provozu v aute nicmene muze byt nezanedbatelnou vyhodou. Jen letos jsem mel par na prvni pohled nadejnych adeptu na A co byli radi ze zvladli A1. A take par kousku u kterych jsem A povazoval za nerealne a nakonec to dali easy... Nekdo se uci fakt rychle a nekdo se sekne a neda se s tim moc dal hnout.
Nicmene pro vsechny zucasnene je myslim dobry to ze dnes uz neni ridicak na motorku "zadarmo" a ten zak by mel tu motorku opravdu zvladat aby zkousku udelal...
Na postupnem nabirani praxe a rozsirovanim skupin nevidim nic spatneho a vubec nejde o "kseft" s rozsirovanim... Stejne tak nikomu kdo na to ma nebranim si udelat rovnou A bez omezeni...
Naposledy editováno 10.09.2016 01:20:53
Maty_Kolin píše: No ja myslim ze je to nahodou docela dobra diskuse... Hrnek sroti na zkousky takze jeho rozptyleni tady v te teoreticke rovine chapu. Ozzy je pragmatik a jeho pohled na cenik je zcela pochopitelny. Lidi od fochu jako ja nebo dneprak k tomu vlastne nemame co rict protoze tyhle veci sice resime denodenne ale resime to v praxi na tom konkretnim place a na tech konkretnich motykach s tema konkretnima devcatama/chlapcema. Nejde rict ze ze zenzka 160/50 (to neni rozmer pneu) to nezvladne - stejne tak ze ze chlap 180/80 to zvladne... Je to tak individualni ze veskery internetovy diskuze o tom kdo by mel delat jakou skupinu maj vypovidajici hodnotu 0...
Za svou karieru uz mam za sebou par stovek spis tisicovek kusu a troufam si rict ze podle internetovy diskuse fakt nelze urcit kdo to zvladne na A1 kdo na A2 a kdo na A... Vek vaha a vyska jezdce jsou irelevantni. Praxe na skutru a v provozu v aute nicmene muze byt nezanedbatelnou vyhodou. Jen letos jsem mel par na prvni pohled nadejnych adeptu na A co byli radi ze zvladli A1. A take par kousku u kterych jsem A povazoval za nerealne a nakonec to dali easy... Nekdo se uci fakt rychle a nekdo se sekne a neda se s tim moc dal hnout.
Nicmene pro vsechny zucasnene je myslim dobry to ze dnes uz neni ridicak na motorku "zadarmo" a ten zak by mel tu motorku opravdu zvladat aby zkousku udelal...
Na postupnem nabirani praxe a rozsirovanim skupin nevidim nic spatneho a vubec nejde o "kseft" s rozsirovanim... Stejne tak nikomu kdo na to ma nebranim si udelat rovnou A bez omezeni...
Kdy se musí na pevno rozhodnout, na co si člověk bude dělat řidičák? Až když shání termín s komisařem na magistrátu?
Slalom je 24.?
1 reakcí na tento příspěvek edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Slalom 24.9. v Koline
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše: Dle zakona musi odjezdit 2. a 3. Etapu na motocyklu zarazenem do dane skupiny vozidel. Takze min 11h. 1. etapa se da jezdit na slabsim stroji.
Slalom 24.9. v Koline
A může jezdit žadatel první etapu i na silnějším stroji?
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Spus to obcas resim opacne. Napr. pride drobna zenska a chce velke A. Zacnem na slabsim stroji coz lze. Pak zkusime sednout na velkou ale kdyz se zjisti ze "na to nema" a silnou motorku by nezvladla nahlasi se zmena a pokracujem s vycvikem na A2 nebo na A1.
Naposledy editováno 11.09.2016 12:27:45
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Maty_Kolin píše: Mr.Dreamer> jak to myslis? Jako ze by si dal nekdo prihlasku trba na A2 a jezdil na motorce co je ve sk. A? To nejde bez predchozim nahlasenim zmeny vycviku na urad... Kdyby se stal maler tak je to jednoznacne poruseni zak. ze strany autoskoly...
Spus to obcas resim opacne. Napr. pride drobna zenska a chce velke A. Zacnem na slabsim stroji coz lze. Pak zkusime sednout na velkou ale kdyz se zjisti ze "na to nema" a silnou motorku by nezvladla nahlasi se zmena a pokracujem s vycvikem na A2 nebo na A1.
Jj, mě zajímalo, jestli zákon umožňuje třeba 18 letému pilotovi v autoškole vyzkoušet Ačkovou motorku. Byla to kdysi dávno paráda, když v autoškole měli pro Ačko starého (tedy celkem nového) SRADa a já se na něm mohl projet, ale tehdy se moc neřešilo, co se může a nesmí .
To s tou změnou z A2 na A1 nebo A na A2, pokud to někdo nezvládá, mi připadá jako super nápad.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) edit Nové skupiny řidičáků - konečně máme jasno
Mr.Dreamer píše: Jj, mě zajímalo, jestli zákon umožňuje třeba 18 letému pilotovi v autoškole vyzkoušet Ačkovou motorku.
Cece to je zajimava uvaha na kterou nemam jistou odpoved. Teoreticky muzes zahajit vycvik 18mesicu pred dovrsenim veku... Jenze vek pro A je 24... Je otazka jestli by se dal zahajit doplnkovy vycvik na A i kdyz jezdec nema dvouletou praxi na A2. Zkusim to nekdy zjistit... Pak by mohl na A sednout pod dohledem ucitele reoreticky v 18,5...
Maty_Kolin píše: Cece to je zajimava uvaha na kterou nemam jistou odpoved. Teoreticky muzes zahajit vycvik 18mesicu pred dovrsenim veku... Jenze vek pro A je 24... Je otazka jestli by se dal zahajit doplnkovy vycvik na A i kdyz jezdec nema dvouletou praxi na A2. Zkusim to nekdy zjistit... Pak by mohl na A sednout pod dohledem ucitele reoreticky v 18,5...
Ne, tím se vůbec netrap, to jsem jen zase jednou přemýšlel o nesmrtelnosti chrousta a pak uviděl klávesnici .