V motorce mam baterku 12V, kapacita 10Ah. Dal jsem si tam panel pro 12V zasuvku na nabijeni telefonu.
Ted ta otazka:
Kapacita telefonu je 2500mAh a nabiji se pri cca 3,6V. O kolik spadne kapacita 12V baterky, kdyz budu telefon nabijet z 0 na 100% pri vypnutem motoru?
Dik za odpoved.
edit: sry za blbe zarazeni do diskuze, melo to byt v "Ostatnich ostatních"
Naposledy editováno 03.03.2016 13:27:24
1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
-HARYS- píše: 25% ???
to si myslim taky, ale doufam ze to tak nenipredstava, ze nabiju pres noc dva telefony a mam 50 % na baterce me desi. Do elektriky moc nevidim.
2 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
charlie.vtx1800 píše: 12 V * 10 Ah = 120 Wh baterka, 3,6 V * 2,5 Ah = 9 Wh mobil * 1,3 na ztráty při nabíjení (30%) = 12 Wh, takže 1 nabití cca -10% aku?
se prave bojim toho, ze na zasuvce je porad 12V a v prevodniku se ta prebytecna energie zmeni na teplo
1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
Jarrinn píše: to si myslim taky, ale doufam ze to tak neni
predstava, ze nabiju pres noc dva telefony a mam 50 % na baterce me desi. Do elektriky moc nevidim.
Musíš nabít 3. Sice ti zbude jen 25%, ale už máš někoho, kdo tě ráno roztlačí
1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
Další možnost je step-down měnič, kterej má při převodu podstatně nižší ztráty a tím pádem se to s kvalitním měničem přiblíží tomu, co psal charlie nahoře.
Každopádně vyber měnič, mrkni do datasheetu na efektivitu a s tou to počítej. a hlavně zjisti jestli mobil nenabíjíš vyšším napětím než je napětí baterky a vraž tam někam vypínač, odpojenej mobil neznamená nulovej odběr měniče/stabilizátoru.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
Jarrinn píše: se prave bojim toho, ze na zasuvce je porad 12V a v prevodniku se ta prebytecna energie zmeni na teplo
USB je tzv. spínaný zdroj, takže převádí 12 V na 5 V s minimálníma ztrátama. Není to prostě nějakej odporovej dělič, kde ti 2/3 energie vyletí tepelnejma ztrátama, jak sis asi myslel. To by při nabíjení mobilu topil jak žárovka - nějakých 20 W tepelný ztráty by ten bazmek roztavilo! Zkus si, že se ani nezahřeje. USB dává 5 V. Jak je to v mobilu, když je tam baterie 3,6 V netušim, tolik tomu nehovim, jestli je tam nějaká sofistikovanější regulace a kolik je tam ztráta. Obecně ztráta při nabíjení se uvažuje kolem 25% - já nadsadil na 30%. Kdybys počítal 5V *2,5 Ah * 1,25 ztráta = 16 Wh, což je pořád 7,5 nabití z 12 V/10Ah. Dvě nabití ti tak vezmou trošku přes 1/4 kapacity baterie v motorce - což může být u slabší starší baterie a hůř startující motorky na hraně bezproblémového startu, pro dobrou baterii a motorku co chytá na vrknutí a pro běžnou letní teplotu by to ale neměl bejt zásadní problém, pokud byla baterka v moto dobitá jízdou a nenecháš to vyšťavený pár dní.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
charlie.vtx1800 píše: USB je tzv. spínaný zdroj, takže převádí 12 V na 5 V s minimálníma ztrátama. Není to prostě nějakej odporovej dělič, kde ti 2/3 energie vyletí tepelnejma ztrátama, jak sis asi myslel. To by při nabíjení mobilu topil jak žárovka - nějakých 20 W tepelný ztráty by ten bazmek roztavilo! Zkus si, že se ani nezahřeje. USB dává 5 V. Jak je to v mobilu, když je tam baterie 3,6 V netušim, tolik tomu nehovim, jestli je tam nějaká sofistikovanější regulace a kolik je tam ztráta. Obecně ztráta při nabíjení se uvažuje kolem 25% - já nadsadil na 30%. Kdybys počítal 5V *2,5 Ah * 1,25 ztráta = 16 Wh, což je pořád 7,5 nabití z 12 V/10Ah. Dvě nabití ti tak vezmou trošku přes 1/4 kapacity baterie v motorce - což může být u slabší starší baterie a hůř startující motorky na hraně bezproblémového startu, pro dobrou baterii a motorku co chytá na vrknutí a pro běžnou letní teplotu by to ale neměl bejt zásadní problém, pokud byla baterka v moto dobitá jízdou a nenecháš to vyšťavený pár dní.
Tohle sem trošku nepobral, jak jsi to myslel? USB je konektor a ne zdroj a už vůbec do USBcka nemůžeš pustit 12V (fyzicky můžeš ale odpálíš tím výpočetní techniku)
tomino1270 píše: Tohle sem trošku nepobral, jak jsi to myslel? USB je konektor a ne zdroj a už vůbec do USBcka nemůžeš pustit 12V (fyzicky můžeš ale odpálíš tím výpočetní techniku)
Předpokládal sem nejběžnější dnešní řešení - 12 V zapalovačovou zásuvku a v ní USBčkovou nabíječku. To je snad tak zažitý, že nemůže dojít k mýlce, ne?
Edit: Vyhledávač to zná jako USB adaptér, aby to bylo přesný - ale předpokládám, že všichni ví vocogou - bazmek do zapalovačový zásuvky s většinou dvěma USB vývodama...
Naposledy editováno 03.03.2016 10:05:37
1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
tomino1270 píše: zkus si to někdy rozebrat ten konektor kterej dáváš do zapalovače, kromě pojistky tam najdes právě stabilizátor (ztrátovej v levnejch zásuvkách) nebo měnič (ten spínanej oefektivnější) a kontrolku. Takže sme zase u toho, jakou regulaci použít.
Spínanej zdroj - měnič. Sorry, uvažoval sem automaticky o tom nejlogičtějším řešení, obvzlášť když potřebuje ušetřit kapacitu aku. Měl sem to zdůraznit.
1 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
3 reakcí na tento příspěvek Nabijeni telefonu z motobaterky
Naposledy editováno 03.03.2016 10:57:59
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
ja1 píše: no tady ještě nikdo nepočítá že aku má pamět a pokud je dobrá tak snad i trošku proudu sama vyrobí elekrolízou.. tak by se snad mněla po nějaké době po nabití telefonu sama srovnat do formátu
no na principu elektrolýzy ta baterka snad funguje ne?
Dolph-cz píše: no na principu elektrolýzy ta baterka snad funguje ne?
takže tady nemůže být řeč o úbytku energie z aku nabíjením telefonu ....pokud je aku v pořádku správně tedy baterie
Naposledy editováno 03.03.2016 11:01:50
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
ja1 píše: no tady ještě nikdo nepočítá že aku má pamět a pokud je dobrá tak snad i trošku proudu sama vyrobí elekrolýzou.. tak by se snad mněla po nějaké době po nabití telefonu sama srovnat do formátu ..akumulátor ja přeci zdroj energie schopen elektřinu vyrobit
a nesnizuje se tim nejak hustota elektrolytu? coz asi nepujde donekonecna....ja tomu, ale fakt hovno rozumim.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
Jarrinn píše: a nesnizuje se tim nejak hustota elektrolytu? coz asi nepujde donekonecna....ja tomu, ale fakt hovno rozumim.
ale houby - odpařuje se jen voda a ta se přeci dolévá do baterky normálně,,pokud nemáš specialní gelovku nebo lithiovou tobě se nikdy nestalo u plechovky že jsi jeden den při startování vyštavil baterku a bez jakýhokoli zásahu a dobíjení to druhý den točilo a chytlo????
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
Jarrinn> odparuje se jen voda, cista a proto se do baterky doliva obcas destilka. Ale hustota (koncentrace) roztoku H2SO4 tím roste, neklesá, klesá množství elektrolytu.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nabijeni telefonu z motobaterky
Naposledy editováno 03.03.2016 14:12:13
Odkud se tam ty elektrony muzou vratit bez dobijeni? a neplet prosim dohromady proud, napeti a naboj, pak nevim o cem presne mluvis tak si mozna spatne interpretuju tvoji myslenku
Do baterie se neperou volty ale náboj, a to co tam při těch 14V naperu, to tam zůstane, jen to můžu odebírat s napětím 12V
Baterie se vzdy samovolne vybiji v dusledku zbytkovych proudu vzduchem, ztratama v prvcich v obvodu atd, jde o to jak moc se vybíjí. Ale pořád jsi mi nevysvětlil jak se může baterie SAMA nabít.