globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Zatáčky

20.8.2007 v 19:49
Ahoj,
jezdím na motorce už od patnácti, čili 7 let. Začínal jsem na fichtlu, pak MZ, 350, ER5 a teď Honda CB500. Bohužel s 350 už jsem se válel, vjel do mě cyklista. Nicméně svetr mi zachránil kůži a nestalo se mi vůbec nic, cyklistovi naštěstí taky ne. Úředně jsem byl nevinnen a s tehdejšíma zkušenostma sem si to ani moc nevyčítal. S CB500 jsem se už taky vyválel, v děšti v zatáčce, ale to naprosto trapným způsobem. Čekali by jste, že jsem z ní vyletěl? Ne. Já jel totiž zřejmě tak pomalu, že celkem logickým způsobem jsem sebou plácnul na zem. Ihned jsem vstal, protože jsem se předevšim pěkně leknul proč ležím, protože jsem to do poslední sekundy nečekal.

Od tý doby jsem uznal, že prostě ani po letech ježdění neumim jezdit do zatáček. Za prvé mám pořád syndrom otáčet řidítkama než to klopit a i když jedu opravdu mírně stočené zatáčky, musim se nutit mašinu alespoň trochu naklopit. Nevim proč mám strach, na druhou stranu vim, že neznám techniku "klopení" motorky. Mám za to, že když si drbnu nohou o zem, což se mi jednou stalo (jen sem to líznul), strhne mě to na zem a já se znova válet nechci. Vim že je to určitě kravina když jiný tady píšou jak moc chtěj drhnout stupačkou. Mě by bohatě stačilo projet obyčejnou pěknou zatáčku technicky dobře a ne pořád zpomalovat do směšných rychlostí jak magor. Ani bych se nedivil, kdyby mě v zatáčce předjel cyklista. Třeba na dálnici, kde si po rovině dovolím jet i 160 - 180 (tím nemyslím že tak jedu pořád, prostě to zkusím) ale jak přijde ostřejší zatáčka (ostřejší je u mě pořád na dálnici :))) ) zpomalím klidně na 80-90 což neni moc dobrý protože se na mě okamžitě nalepěj auta a já mam co dělat při svejch nervech v zatáčce abych kolikrát ty hovada stíhal v zrcátkách.

Nechtěl by mi někdo popsat, jak správně do začátek (ve vztahu k Hondě CB), kdy, proč a jak se vysedá (a na jaký mašině), atd vážně mi moc pomůžete! Díky předem.
1 2

21.8.2007 v 15:09 | Nahoru | #31
podle knížky by si měl naopak zatlačit mírně na stranu řídítek kam se kloní zatáčka (tzn. zatáčíš doleva mírně zatlačíš levou rukou (respektive přitáhneš pravou) podle toho co ti líp vyhovuje. Ale fakt je to jen mírně - náznak!!! Většina lidí to dělá podvědomě na kole, aniž by o tom věděla, zkus si to třeba na něm, nebo při pomalé jízdě se tak vyhýbej kanálům - zatlačit a hned pustit, uděláš malou kličku.
V zatáčce by si měl sedět uvolněně, aby si vnímal co pod tebou motorka dělá, vnitřní koleno a rameno posuneš mírně - cca 3cm (prostě jen mírně) dopředu..
Tak to je asi vše, ne že bych to uměl, je to jen v knížce Dokonalá jízda na motocyklu, ale ta teorie funguje.

Jak jsem to teď přečetl, tak tu knížku zná asi víc lidí

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zatáčky

21.8.2007 v 15:27 | Nahoru | #32

OldMan píše: 2LEKO>

No - to se Ti opravdu povedlo! Chápu to dobře, že vlastně nikdo nemá začínat na motorce? On se totiž každý začátečník musí v zatáčkách bát, pokud ne, tak dlouho na motorce nebo vůbec jezdit nebude.

Nebylo to od Tebe fér - pochopil jsem, že šlo jen o vytažení vlatního trička - že? Právě tato sekce je primárně určena pro začátečníky a výměna informací v tomto kontextu je zcela na místě.

... OM :)

Kámo,píše,že už se bojí 7 let,to není začatečník.

21.8.2007 v 15:28 | Nahoru | #33
jj v te knížce je hodně dobré teorie ale praxe je praxe.. a jestli můžu ze skušenosti nikam nevysedavej a nijak se na motorce nepřesunuj.. ono to totiž ve chvíli kdy naložíš baťůžk moc nejde a pak je důležitý spoléhat jen na to co dokážeš udělat aniž by jsi se v sedadle pohnul.... držím palce...

21.8.2007 v 15:30 | Nahoru | #34

2LEKO píše: [quote=OldMan]2LEKO>

... OM :)

Kámo,píše,že už se bojí 7 let,to není začatečník. [/quote]
A možná si někdo dělá srandu,myslíš ,že spadnout v zatáčce vlivem pomalý jízdy je normál?

21.8.2007 v 16:34 | Nahoru | #35
2LEKO>>
No, mě se to náhodou stalo, ale je to už tak 15 let, když jsem začínal jezdit - na fichtlovi. Jsem jel po JZD asfaltce, ve který bylo hafo děr, a tak sem jel hodně pomalu, abych se stačil vyhejbat a najednou bum a už sem se válel. Dodneška se tomu směju když si na to vzpomenu. :D

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Zatáčky

21.8.2007 v 16:50 | Nahoru | #36

já se taky bojím a doufám, že se ještě dlouho bát budu, protože sem si motorku nekupoval kvůli adrenalinu

1 reakcí na tento příspěvek Zatáčky

21.8.2007 v 16:58 | Nahoru | #37
taky neumím jezdit... ale on se pokaždé někdo najde kdo tě bude chtít učit neboj... jen si dávej pozor ať nepřeceníš svoje síly...

21.8.2007 v 17:40 | Nahoru | #38
:)) Někteří z vás mě trochu nepochopili. Já se nebojím 7 let, předevšim nejezdim 7 let na pětikilu. Klopit zatáčky na Jawě 350 pro mě problém nebyl, psal jsem. Chápejte to tak, že předevšim cejtim nejistotu a ne že jedu v zatáčce 15km/h a rozbiju si kvůli tomu čumák. Měl jsem v plánu přejít na 900ccm ale už kvůli tomuhle tomu dám ještě dost času. Mě to nijak neomezuje, vadí mi jen to, že v tom nemám jasno. Jinak díky za rady, třeba to s tou křídou, zkusim to. *yes*

21.8.2007 v 18:29 | Nahoru | #39
PeťasZ750: no jo JZD asfaltka taky neni pro zacatecniky! :D

hlavne bud uvolnenej, mej pokrceny ruce v loktech, schvalne si s nema zkus lehce hejbnout, ne ze budes mit ruce ohly v loktech, ale stejne napevno. Motorka zatoci ikdyz ji nebudes skrtit riditka, takze se ani krecovite nedrz, jasne na nahaci je trosku problem, ze se musi drzet kvuli vetru, ale da se to zase kompenzovat tim ze se predklonis a riditka drzis jenom lehce fpodstate prstama. Kdyz se budes divat ven ze zatacky, proste tam kam ches jet a ne metr pred kolo, tak se musis dostat do vhodne polohy na motorce a motorka to proste projede. Jo a taky nezapominej na to jit v zatacce co nejdriv na plyn a projet ji ze zacatk pod stalym plynem v konstantnim naklonu, az si budes jistejsi, tak samozrejme budes naklon a polohu plynu menit. Ale i s konst. plynem to pekne vykrojis. Samoztrejme to chce slusnou silnici, pneu a tlak v pneu, no a taky nehnutej ram :)

21.8.2007 v 19:14 | Nahoru | #40
tak jsem si říkal co to tady melete o kontra..a cestou s práce se zamyslel co dělám s rukama.
Ty jo, kromě pomalejch zatáček na jednušku to snad ani jnak nejde ne? :lol:

21.8.2007 v 21:23 | Nahoru | #41
jj to kontra jsem dneska taky zkousel. To jsem fakt nevedel :lol: i kdyz treba to delam

21.8.2007 v 21:54 | Nahoru | #42
kdosi tu celkem zkušeně napsal, že "silnička na dubou naučí zatáčet i úplnýho trotla", při pohodovým tempu 80- 90 jsem se tam naučil i sám osobně klopit, později jsem se s kámošem dohodl, aby mne táhl a pokud sleduješ jeho stopu, jdeš stejně na brzdy, tak se dá pěkně vychytat bezpečnej styl.... občas pokud jsem línej hejbat zadkem tak pomůže i to mírné zatočení do protisměru, ale to už tu bylo mockráte

21.8.2007 v 22:07 | Nahoru | #43

uncompromised píše: 2LEKO> bojí se 7roků , ale jezdí, hodně kluků se nebálo už na první vyjížďce a nevrátili se z ní...

21.8.2007 v 22:09 | Nahoru | #44
2LEKO>Tak tak, strach je podle mě špatnej. Člověk je pak v křeči a jedná zbrkle. Podle mě je důležitý respekt a sebekontrola ;)

1 reakcí na tento příspěvek Zatáčky

21.8.2007 v 22:37 | Nahoru | #45
Já se řídit nebojim. Říkám znova, že jsem v zatáčkách nejistej a když se blíží ostřejší zatáčka, jsem trochu nervní, protože jsem slyšel o mnohejch způsobech a nevim co je pravda a co ne. Půjdu si to zkoušet někam kde je dobrá silnice, tady kousek od Kolína jich je dost a je to. :D

21.8.2007 v 22:39 | Nahoru | #46
Wikinger>Zajeď si na letíště, vyznač si dráhu a zkoušej. Z vlastní zkušenosti dopopručuju...

21.8.2007 v 23:50 | Nahoru | #47

2LEKO píše: [quote=uncompromised]2LEKO> bojí se 7roků , ale jezdí, hodně kluků se nebálo už na první vyjížďce a nevrátili se z ní...

Strach a přecenění svých schopností je rozdíl. I ze strachu můžou být nehody.A nechápu,co potom máš za radost z jízdy ,když se bojíš a proč tedy jezdíš.Zažiju taky mnoho situací,kdy je krize,ale myslím,že strach je špatný společník pro jízdu.A netvrdím,že jsem bezchybný a 100 %.A pří jízdě ,aspoň u mne ,adrenalin stoupá. [/quote]
samozřejmě nemyslím ten strach, že na motorku sedám z "donucení", ale mám se rád a vím jak to na některých úsecích vypadá, prostě z toho mám respekt. Někoho začíná jízda bavit od 200km/h nahoru a někoho to od té rychlosti bavit přestává. Pro všechny to motorkaření není jen té o rychlosti. Někde jsem slyšel: "dokud z toho máš strach, tak je to v pořádku, až ten strach mít nebudeš, tak motorku rychle prodej, jde ti o život" myslím že je tam něco pravdy, protože kdo ten strach nemá pro toho není problém přecenit své schopnosti

ty nehody ze strachu beru, ale to se myslím týká "řidiček z nutnosti" a podobných skupin než někoho kdo si koupí motorku protože ho to baví

2 reakcí na tento příspěvek Zatáčky

25.8.2007 v 18:44 | Nahoru | #48
Tak sem se právě vrátil z "tréningový jízdy". Byla to paráda, nakonec se to poddalo. Nejdřív jsem jel v koloně motorkářů nějakejch 30km na motosraz a sledoval jsem pozorně jejich zatáčky, pak jsem se odpojil. Najel jsem tak 200-300km a postupně sem v zatáčkách víc a víc nakláněl. Hodně taky udělala nová přední pneu kterou jsem až teď mohl pořádně vyzkoušet, drží jako přibitá je to hodně znát jak při brždění tak v zatáčkách. Taky jsem si všiml, že jsem měl děsně křečovitej úchop řidítek jakmile jsem nakláněl. Takže jsem se snažil uvolnit ruce a taky dát mírně kontra, ale jen decentně. A bylo to vážně znát, měl jsem štěstí na silnice takže prostoru pro zkoušení bylo dost. A to jsem pořád nešel na maximum - ale to nepotřebuju. Jsem spokojenej, do zatáček jezdim skoro o 30km/h rychleji (čili normálně). ;) Hlavně už se na zatáčky spíš těšim místo obav. Dneska jsem měl parádní pocit, že mě moje Honda na slovo poslouchá. Jediný co mi zvedlo žaludek bylo, když jsem asi ve 110 přejel dvě skřížená prkna na silnici který nebyly vidět, protože měly stejnou barvu jako silnice oslněná sluncem, naštstí to bylo asi jako přejet malej hrbol, ale asi sem si mohl pěkně nabít hubu. Další šok byly normálně rozsypaný cihly uprostřed silnice, ale ty jsem naštěstí včas zaregistroval. To už bych si asi hubu nabil. :) Díky za podporu, jsem si jistej, že mi pomohlo sem napsat. *yes*

25.8.2007 v 20:39 | Nahoru | #49
Wikinger>no vidis!! gratuluju!!! ja sem cerstvej mam najeto 750km a do zatacek si postupne troufam na vetsi naklony a vzdy kdyz dojedu tak se mrknu na pneu kolik je jeste mista, ale toho je jeste dost. a v tech zatackach mi taky pomohlo ze sem nejaky kilaky najel s kamosem co jezdil predemnou taky na cbr 125. Chce to pomaloucku polehoucku a s respektem!!! ;)

27.8.2007 v 07:42 | Nahoru | #50
Wikinger> :thmubup:

Jó guma, hlavně ta přední, dělá divy. Stačí přezout starou mrchu sjetou do střechy a motorka je jako nová.

29.11.2007 v 11:34 | Nahoru | #51
Mega-CZ>Zdravim, pises tady o nejake knize. Moc by me zajimalo jak se jmenuje. Mam odjezdenou prvni sezonu na NSR125, predtim jsem mel fichtla dlouho. Gumu mam sjetou skoro az na kraj ale porad si nejsem jisty jestli klopim spravne. Chci si to nejak overit a pobrat nejake dalsi zkusenosti. Diky za odpoved