V zahraničí se to běžně dělá,ale tady o nikom nevím a nemůžu najít.
Dík
1 reakcí na tento příspěvek rovnání brzd.kotouče na motocyklu
až zase pojedu za tím borcem co mě to dělal, tak se ho zkusím zeptat jak to přesně dělal a jestli se můžu podívat na ty přípravky, ale pochybuju že mi je ukáže...
já osobně bych si nechal spíš ohýbat než rovnat na magnetce... tam se naruší struktura, a bude rozdílná tlouštka kotouče po obvodu...
mě prej házel levý kotouč 0,3mm a v jednom místě už měl probržděnou plošku o 0,1, takže už to nebude nikdy bez sebemenší vibrace... pravý byl prej dobrý... nýty i po tom rovnání mají pořád stejné vůle...
Naposledy editováno 26.10.2014 09:48:09
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
ale tohle mi prijde jako takovy klise. Proc rovnat? Protoze me by to kolo s kotoucema stalo o 35 tis. vic, protoze se to v paxi dela a funguje to bez problemu. Jak si predstavujes to selhani opravovaneho kotouce za jizdy? Ten kotouc by se spis zacal casem kroutit, nebo by to zadalo casem drhnout nebo tak.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
oioi01 píše: já jsem taky takový malý strojař... ale počítat složité věci fakt neumím...
až zase pojedu za tím borcem co mě to dělal, tak se ho zkusím zeptat jak to přesně dělal a jestli se můžu podívat na ty přípravky, ale pochybuju že mi je ukáže...
já osobně bych si nechal spíš ohýbat než rovnat na magnetce... tam se naruší struktura, a bude rozdílná tlouštka kotouče po obvodu...
mě prej házel levý kotouč 0,3mm a v jednom místě už měl probržděnou plošku o 0,1, takže už to nebude nikdy bez sebemenší vibrace... pravý byl prej dobrý... nýty i po tom rovnání mají pořád stejné vůle...
Můžeš mě vysvětlit jak může na magnetce vzniknout rozdílná tlouštka kotouče
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
PEPAFJR píše: Můžeš mě vysvětlit jak může na magnetce vzniknout rozdílná tlouštka kotouče
tak jestli kotouč háže třeba 0,2mm v jendom místě, tak se musí 0,2mm obrousit ne?
nebo se obrousí z obou stran, aby byl všude stejně tlustý? to se pak teda odebere hodně matrošu... potom se zase líp zvlní při velkém zahřátí...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
PEPAFJR píše: oioi01> Tak pochopitelně se musí brousit každá strana.
no abych řekl pravdu tak sem to nikdy neviděl dělat...
samo by mě zajímalo co je teda lepší... jestli brousit nebo rovnat v přípravku...
broušením se ztenčí celý kotouč, z toho plyne že se zase pak lehce zvlní..
navíc co povrch kotouče?? nebude mít lepší (menší) drsnost povrchu než před tím? tím pádem menší brzdný účinek??
Naposledy editováno 26.10.2014 12:49:03
Tombik píše: Hmm, takže já tomu nerozumím. Ok, tak já budu trošku konkrétnější (výpočty). Jsem 80ti kilovej chlap v plné síle a mám v ruce 1kg kladivo. Jsem opatrnej, a nepoužívám plnou sílu. Statnej chlap vyvine sílu okolo 600 N rukama, já používám sílu cca. 200 N. Newtonův zákon říká že F = m * a => a = F/m. a = 200/1 = 200 m*s^(-2). Já jen do kotouče ťukám, tudíž dráha s bude okolo 15cm = 0,15m. Na této dráze vyvinu rychlost 15 m/s (trojčlenku zde vysvětlovat nebudu). Tato rychlost se anuluje při bouchnutí do kotouče z empirických vzorečků a hookeova zákona (Sigma = E * Epsilon) za cca. setinu sekundy při použití středně legované oceli odolné na otěr (tř. 14 např, ideální na kotouče). Tudíž opět z Newtonova zákona F = m * a, kde a = v / s, => F = m * v / s, tj. F = 1 * 15 / 0,01 1500N.
Logicky je jasný, že tak malá síla na zpětnou deformaci nestačí, ale protože na tebe chci být hodnej a ukázat ti jak moc mám pravdu (protože jsi kotouč naorvmnal, musel jsi používat větší sílu, odvození pevnosti kotouče bude níž), budu dál počítat s touto silou. Teď si zkontrolujeme nýtky na axiální otlačení. Předpokládejme, že v soustavě kladivo - kotouč - nýtek - ložisko je vše dokonale tuhé kromě nýtků. Materiál nýtků 11 373 (vcelku normální materiál), tudíž Sigmapt = 370 MPA, Mez kluzu = 370 * 0,6 (pokud seš takovej kádr, jak říkáš, všimni si, že v empirických vzorečcích volím pro tebe tu lepší hodnotu ;)). Mez kluzu = 222 MPa. Mám kotouč uložený na 6ti nýtcích, vzhledem k tomu, že se impulz síly kladiva neroznese rovnoměrně na všech 6, budu počítat se dvěma (Opět + pro tebe, pokud ti něco říká kruhový nosník o 6ti podporách, tak víš, že jedna vždycky vyjde nejvíc z těch dvou, já to beru, že vyjdou obě stejně a sečtu je). Mám kotouč, který má nýtky na roztečné kružnici d = 250mm, a buším do bodu na roztečné kružnici d = 350mm (okraj kotouče). Tlouštka kotouče je 6mm. Máme totiž nový nesjetý kotouč. Z momentové věty vyplývá (soustava tří nýtů, kdy dva jsou vedle sebe a jeden naproti a ten spodní naproti slouží jako otočný bod). Suma všech momentů = 0. Tudíž: Fkladiva * (droztečné + ((D celkové - d roztečné)/2)) - F reakční od nýtku * d roztečná = 0. My, kdož umíme upravovat rovnice o jedné neznáme dostaneme F reakční od nýtku = Fkl * (droz + ((Dcelk - droz)/2))/droz. Máme nýtky dva, takže výsledek ještě podělíme dvěma. Fr = 1500 * (250 + ((350-250)/2)/250 = 1800 N. Na jeden nýtek tudíž 900 N. Nýtek má malý průměr 14mm, velký průměr hlavy 16mm (uložení na hornetovi 600). Tj. S mezikruží = pí * (Dv^2 - Dm^2)/4 = 3,141 * (16^2 - 14^2)/4 = 47,123mm^2. Pdovolený na otlačení je 1/3 sigmy dovolené, tudíž dovolený tlak ve skluzu bude třetina napětí ve skluzu, tj. 370*0,6/3 = 74MPa. Sigma = F/S, tj Sigma = 900/47,123 = 19,09. Tudíž nýtky na otlačení vyšly!. Budeme tedy pokračovat dále. V naší soustavě je teď jediná netuhá součást ložisko. Opět budu vycházet z horneta, kde je ložisko 0 průměru 20mm, rozměrové skupiny 03, kuličkové, tj LOŽISKO 6304 dle ČSN, které ma radiální dynamickou únosnost na 1 milion otáček 12200N. Vzhledem k tomu, že kolo je uloženo na ložiskách dvou, a naložená motorka neváží s oběma jezdci více než 500kg, na zadní kolo jde teoreticky půlka (nehodlám polemizovat), ložiska jsou dvě, tak je to 1250N radiálního zatížení, tudíž ložisko by mělo vydržet 9,76 milionů otáček. To je při průměru kola 60cm (z hlavy) 18 397km. Při plně naložené motorce. Jenže pozor- Když do toho mrdáš kladivem, vyvíjíš na ložisko axiální zatížení. Z empirického vzorečku lze s jistotou tvrdit, že axiální zatížení kuličkové jednořadého ložiska bez kosoúhlého styku je cca. 1/10 radiálního zatížení. Takže pokud jsi udeřil na kotouč silou 1500N, a kotouč se neprohl a nýtek taky vydržel, logicky to celý odneslo ložisko. Pokud je axiální únosnost 1220N, pak jsi solidně v prdeli, protože jsi o 300 N překročil dovolené zatížení ložiska. By´t krátkodobě, ale překročil. Takže výpočty jsme zjistili, že jsi kretén, kterýmu se práší od držky jen co promluví a neví co říká. To, že se kotouč neohne je všem doufám jasný, na požádání odvodím, ale myslím, že toto stačí. Všechny zde použité údaje jsou z MFCH tabulek pro střední školy, nakladatelství prometheus 1998, a ze Strojnických tabulek Jiří LEINVEBER a Pavel VÁVRA.
Doufám, že ti tento drobný výklad stačí k tomu, aby jsi pochopil, že sis poslal ložiska do věčných lovišť.
P.S.: Tak to vypadá, když strojařovi řekneš, že tomu nerozumí
To je ale vůůůůůl.
Není to jen tak jebnout kladivem......
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
MichalR66 píše: dewwil> covece beru ze jsi na motorky machr,
ale tohle mi prijde jako takovy klise. Proc rovnat? Protoze me by to kolo s kotoucema stalo o 35 tis. vic, protoze se to v paxi dela a funguje to bez problemu. Jak si predstavujes to selhani opravovaneho kotouce za jizdy? Ten kotouc by se spis zacal casem kroutit, nebo by to zadalo casem drhnout nebo tak.
Nevím co máš za motku, takže těžko říct, co se s tím dá dělat. Nikdo tady nenapsal že nejdou rovnat kotouče, bavíme se zda to má cenu z hlediska bezpečnosti a umění. Jde to i poklepem a pokud to dělá ten co umí, nemusíme se o ložiska bát. Přípravky lze vyrobit, možná i koupit. Pokud se to má rovnat profesionálně, je třeba napřed měřit, a vědět kdy se to může a kdy už je odchylka tak velká že je nebezpečí vzniku trhlin - to by mělo být v servisním manuálu k motorce. Ale pořád je zde velké riziko navrácení do původního zvlnění při ostřejší jízdě. Že to funguje bez problémů říkají ti co to dělají, ale říkají to i ti co jezdí? Bral bych to na dojetí, nebo pokud je to technologie opravy schválená výrobcem.
Holt když mám na opici, musím mít i na banány.
BohusStejskal - je, hoďme na něj síť navíc ani strojařině moc nerozumí, jestli na toto individuum jdou dotace tak to je smutné
Naposledy editováno 27.10.2014 14:30:34
Tombik píše: Hmm, takže já tomu nerozumím. Ok, tak já budu trošku konkrétnější (výpočty). Jsem 80ti kilovej chlap v plné síle a mám v ruce 1kg kladivo. Jsem opatrnej, a nepoužívám plnou sílu. Statnej chlap vyvine sílu okolo 600 N rukama, já používám sílu cca. 200 N. Newtonův zákon říká že F = m * a => a = F/m. a = 200/1 = 200 m*s^(-2). Já jen do kotouče ťukám, tudíž dráha s bude okolo 15cm = 0,15m. Na této dráze vyvinu rychlost 15 m/s (trojčlenku zde vysvětlovat nebudu). Tato rychlost se anuluje při bouchnutí do kotouče z empirických vzorečků a hookeova zákona (Sigma = E * Epsilon) za cca. setinu sekundy při použití středně legované oceli odolné na otěr (tř. 14 např, ideální na kotouče). Tudíž opět z Newtonova zákona F = m * a, kde a = v / s, => F = m * v / s, tj. F = 1 * 15 / 0,01 1500N.
Logicky je jasný, že tak malá síla na zpětnou deformaci nestačí, ale protože na tebe chci být hodnej a ukázat ti jak moc mám pravdu (protože jsi kotouč naorvmnal, musel jsi používat větší sílu, odvození pevnosti kotouče bude níž), budu dál počítat s touto silou. Teď si zkontrolujeme nýtky na axiální otlačení. Předpokládejme, že v soustavě kladivo - kotouč - nýtek - ložisko je vše dokonale tuhé kromě nýtků. Materiál nýtků 11 373 (vcelku normální materiál), tudíž Sigmapt = 370 MPA, Mez kluzu = 370 * 0,6 (pokud seš takovej kádr, jak říkáš, všimni si, že v empirických vzorečcích volím pro tebe tu lepší hodnotu ;)). Mez kluzu = 222 MPa. Mám kotouč uložený na 6ti nýtcích, vzhledem k tomu, že se impulz síly kladiva neroznese rovnoměrně na všech 6, budu počítat se dvěma (Opět + pro tebe, pokud ti něco říká kruhový nosník o 6ti podporách, tak víš, že jedna vždycky vyjde nejvíc z těch dvou, já to beru, že vyjdou obě stejně a sečtu je). Mám kotouč, který má nýtky na roztečné kružnici d = 250mm, a buším do bodu na roztečné kružnici d = 350mm (okraj kotouče). Tlouštka kotouče je 6mm. Máme totiž nový nesjetý kotouč. Z momentové věty vyplývá (soustava tří nýtů, kdy dva jsou vedle sebe a jeden naproti a ten spodní naproti slouží jako otočný bod). Suma všech momentů = 0. Tudíž: Fkladiva * (droztečné + ((D celkové - d roztečné)/2)) - F reakční od nýtku * d roztečná = 0. My, kdož umíme upravovat rovnice o jedné neznáme dostaneme F reakční od nýtku = Fkl * (droz + ((Dcelk - droz)/2))/droz. Máme nýtky dva, takže výsledek ještě podělíme dvěma. Fr = 1500 * (250 + ((350-250)/2)/250 = 1800 N. Na jeden nýtek tudíž 900 N. Nýtek má malý průměr 14mm, velký průměr hlavy 16mm (uložení na hornetovi 600). Tj. S mezikruží = pí * (Dv^2 - Dm^2)/4 = 3,141 * (16^2 - 14^2)/4 = 47,123mm^2. Pdovolený na otlačení je 1/3 sigmy dovolené, tudíž dovolený tlak ve skluzu bude třetina napětí ve skluzu, tj. 370*0,6/3 = 74MPa. Sigma = F/S, tj Sigma = 900/47,123 = 19,09. Tudíž nýtky na otlačení vyšly!. Budeme tedy pokračovat dále. V naší soustavě je teď jediná netuhá součást ložisko. Opět budu vycházet z horneta, kde je ložisko 0 průměru 20mm, rozměrové skupiny 03, kuličkové, tj LOŽISKO 6304 dle ČSN, které ma radiální dynamickou únosnost na 1 milion otáček 12200N. Vzhledem k tomu, že kolo je uloženo na ložiskách dvou, a naložená motorka neváží s oběma jezdci více než 500kg, na zadní kolo jde teoreticky půlka (nehodlám polemizovat), ložiska jsou dvě, tak je to 1250N radiálního zatížení, tudíž ložisko by mělo vydržet 9,76 milionů otáček. To je při průměru kola 60cm (z hlavy) 18 397km. Při plně naložené motorce. Jenže pozor- Když do toho mrdáš kladivem, vyvíjíš na ložisko axiální zatížení. Z empirického vzorečku lze s jistotou tvrdit, že axiální zatížení kuličkové jednořadého ložiska bez kosoúhlého styku je cca. 1/10 radiálního zatížení. Takže pokud jsi udeřil na kotouč silou 1500N, a kotouč se neprohl a nýtek taky vydržel, logicky to celý odneslo ložisko. Pokud je axiální únosnost 1220N, pak jsi solidně v prdeli, protože jsi o 300 N překročil dovolené zatížení ložiska. By´t krátkodobě, ale překročil. Takže výpočty jsme zjistili, že jsi kretén, kterýmu se práší od držky jen co promluví a neví co říká. To, že se kotouč neohne je všem doufám jasný, na požádání odvodím, ale myslím, že toto stačí. Všechny zde použité údaje jsou z MFCH tabulek pro střední školy, nakladatelství prometheus 1998, a ze Strojnických tabulek Jiří LEINVEBER a Pavel VÁVRA.
Doufám, že ti tento drobný výklad stačí k tomu, aby jsi pochopil, že sis poslal ložiska do věčných lovišť.
P.S.: Tak to vypadá, když strojařovi řekneš, že tomu nerozumí
Ty vole to je materiál tohleto :)
1 reakcí na tento příspěvek rovnání brzd.kotouče na motocyklu
Když půjdeš měnit žárovku,taky si spočítáš,jakou silou to budeš šroubovat ?:D
K tématu.
Příjde mi levnější varianta měnit případně ložiska za 1000kč než kotouče za 5-12 000(i když nechápu,proč ten kotouč nesudáš a mlátíš do toho kladivem) ,ale já osobně bych raději koupil nové.
Mám se rád a při 240+km/h bych měl solidně sevřenou prdel.
Neříkám,že opravená věc nemůže fungovat,ale na brzdách a pneu se prostě nedá šetřit a hrát na MOŽNÁ....
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
karlos-transalp píše: ALESANDREA> Ve středu písnu řediteli SOU Jedovnice,aby vyznamenal Tombika
Pecka a ještě kdybys mu dal odkaz tuto diskuzi ať ji přečte ve školním rozhlase.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) rovnání brzd.kotouče na motocyklu
3 reakcí na tento příspěvek rovnání brzd.kotouče na motocyklu
petrvtr> co je tam špatně?
Naposledy editováno 27.10.2014 20:13:22
1 reakcí na tento příspěvek rovnání brzd.kotouče na motocyklu
Tombik píše: Kdy jsem řekl, že ložiskové kroužky nejsou kalené? Jinak i kalená ocel se ti může zdeformovat před prasknutím. Dle urážek na mojí osobu tak usuzuju, ale možná si to fakt jen namlouvám ;). Mimochodem, koho tam jako známýho máš? čistě ze zvědavosti. Jinak abys nebyl na omylu, tak p. Gajda už ředitelem není, Kratochvíl tam už taky není, madam Srpková je v důchodu, Nezval taky, malej Šebela taky. Docela se to tam vystřídalo. Tys tam chodil na školu? V jakým roce?
petrvtr> co je tam špatně?
Už ta základní úvaha jak k tomu přistupuješ. Je to naprosto naivní. Obávám se na průmyslovce nezískáš dostatečný znalosti k řešení takový úlohy. Tím spíš pak zkoušet s takovým výtvorem někoho setřít.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
HD jako první motorka? [1, 2, 3] Harley Davidson FLSTN Softail Deluxe | honzabiker | 84 | 8.10.2011 v 12:38 vie |