globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Stavba tříkoláku
14.8.2014 v 17:29
Ahoj všem,
už nějakou dobu pracuju na stavbě "tříkoláku". Samozřejmě, že v průběhu stavby procházím různými problémy spojenými se stavbou. Kromě času, kterého není nejvíc (normálně u toho pracuju) a ne zrovna dostatku financí si stále lámu hlavu zda by o něj vůbec byl zájem u veřejnosti. Předpokladem výsledku je to dostat legálně na silnice, což jak všeobecně známo není u nás vůbec sranda, ale lze to udělat pomocí zahraničí.
Uvítám jakékoliv návrhy a tipy jak na prováděné práce tak v souvislosti s registrací do provozu, stejně tak jako bych uvítal možnost někoho dalšího se na tom společně podílet.
V případě, že se objeví zájem, tak uvedu další podrobnosti o stavbě, konstrukci atd.
Prosím, držte se uvedeného tématu ve svých reakcích, díky.












Anketa: Co si o tom myslíte?
Líbí se mi to, vypadá to zajímavě
74%
98
Nelíbí se mi to, je to blbost
20%
26
Měl bych zájem se podílet
2%
3
Chtěl bych s tím jezdit
5%
6

(reakce na) Stavba tříkoláku

6.9.2014 v 21:16 | Nahoru | #391
assassin> To vyloupávání mi bylo docela jasné, ale stále musíš vyrábět model na odlití toho silikonu, nebo, ne ? Když budeš vyrábět některé věci pro známé, Ty máš nějak dobře vybavenou dílnu?

(reakce na) Stavba tříkoláku

6.9.2014 v 21:37 | Nahoru | #392
hrnous> Viděl jsem na Youtube, jak se jede s Trabantem 800RS jediným v ČR a 4, na celém světě. 100k při 10 000 1/min docela zajímavé na to, že série měla 25k. Ten projev mě zaujal a svezení bych uritě neodmítl

(reakce na) Stavba tříkoláku

6.9.2014 v 22:16 | Nahoru | #393
assassin> reprap jsem viděl, ale je to malý, nebo si umíš představit, že by jsi na tom vytiskl třeba blatník?

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

7.9.2014 v 13:00 | Nahoru | #394
Reprap jde v podstate postavit libovolne velkej, ale zrovna blatnik treba nebude idealni dil na tisk... To fakt asi radeji vylaminovat kdyz uz to umis - pro tebe by asi lepsi byla cnc frezka - router - udelas 3d model v pc a pak do nakyho umelyho dreva apod rovnou vyfrezujes negativni formu - dal uz to znas lip nez ja :)

Dilnu mam z meho pohledu vybavenou na temer libovolne kovoobrabeni - teda ne ja, otec ma zamecnictvi - ale vsechno klasicky stroje, soustruhy, frezky - zadny cnc ...

(reakce na) Stavba tříkoláku

7.9.2014 v 15:36 | Nahoru | #395
assassin> Jestli máš u otce zázemí v podobě zámečnické dílny, tak mi nezbývá nic jiného, než abych Ti blahopřál S tou 3D tiskárnou jsem počítal na výrobu modelů, možná si jí časem pořídím, akorát u větších rozměrů bych se bál, jestli ještě bude dostatečně přesná. Teď na to ale nemám moc času, ten si pro sebe zabírá rodina a Tříkolák. 3D frézka také vypadala dobře, když jsem na to koukal na netu, akorát se obávám, že bych se jako u 3D tisku musel spolehnout na výhru ve sportce. Máš představu, kde se pohybují ceny u 3D tisku a cnc frézování?

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 00:25 | Nahoru | #396
bafse>Chápu že na tom pracuješ a snažíš se to postavit tak jak jsi si to namyslel, i to že vše nejde podle plánu je normální, vždy se najde něco co lze řešit jinak a praxe i zkušenosti je know-how neocenitelné. Zajímá mě co budeš považovat za úspěch, zda bude stačit jen to že postavíš prototyp který vypiluješ tak aby fungoval, nebo to že bude schválen k provozu, popř. že budeš prodávat(nějakou formou)další kusy? Myslím že to první je tebou realizovatelné, druhé hůř a hlavně podstatně dráž, poslední je dle mě takto nereálné. Pravda je že dnes není téměř problém cokoli navrhnou i vyrobit, vše je ale o penězích, někdo musí zainvestovat výrobu(např. na plastový výlisek v hodnotě pár korun jen forma stojí sta-tisíce),no a hlavně to pak musíš prodat a tím zaplatit vše.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 07:28 | Nahoru | #397
coffman> kdyz tu ctu nektere teorie autora, tak mam dojem, ze uspechem bude ca 1/3 toho prveho - mozna hezky NEPOJIZDNY model v garazi.
Ale treba se mylim: jestli autor neni jen fantasta a lidovy vypravec, asi ma fin.zazemi o kterem se nam nesno - shani ceny CNG frezy, big3D tiskarny apd. To jsou zalezitosti jednotek milionu korun! Mozna by za tu cenu mohl radsi najmout zkuseny projekcni tym a mel by sanci nejen na to prve, ale i druhe. Pokad je miliardarem, mel by sanci i na to treti. Ovsem jednoznacne bez navratu investice.

Naposledy editováno 08.09.2014 07:34:20

(reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 07:56 | Nahoru | #398
sered> peněz to spotřebuje hodně,ale rozhodne se nejedná o miliony korun. Ceny cnc a 3D tisku si ověřují, protože mi to připadá zajímavá technologie,byť jsem jí zatím nepoužil. Rád se dozvím něco nového. Myslím si,že na to by mohlo být použití fóra dobré. Zkušený tým nechci, obavám se mou práci posral a teď tím nemyslím seriózní oponenturu. Zároveň tímto nechci tvrdit, že u nás nejsou optavdoví odborníci.

(reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 08:06 | Nahoru | #399
coffman> V současnosti se snažím vyrobit prototyp. Samozřejmě bych byl rád kdyby mou práci ocenil i někdo jiný kromě mě. Už jsem to napsal tady před časem. Když se mi to povede a nevidím zatím důvod,proč by nemělo, tak potenciální zákazníci nemusí být z ČR a všude se schválením do provozu takovou vědu nedělají.

Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 21:26 | Nahoru | #400
Lee Noble v jednom rozhovoru tvrdil, že správně navržený podvozek, myšleno u auta, nemá mít stabilizátory. Stabilizátory, jsou prý jen berličky, které přidávají konstruktéři k podvozkům, aby zamaskovali, že špatně odvedli práci. Nejdřív se mi to prohlášení nezamlouvalo, ale za Leea mluví výsledky. Myslíte, že stabilizátory na autě jsou nutné? Víte, kdo je Lee Noble?

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 21:46 | Nahoru | #401
Bafse: co jsem ale v rychlosti koukal tak vsechny jeho novejsi auta je maji

(reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 22:25 | Nahoru | #402
assassin> Lee Noble co jsem četl, tak už není v Noble Cars a chystá nějaký projekt někde v jižní Africe, myslím, že se jmenuje Phoenix, ale ten název ber z rezervou. Fakt je, že by mě nějaké čerstvé informace o tomhle chlápkovi zajímali. A z jeho starších projektů jestli je má třeba Ultima GTR to fakt nevím. Jak jde hledání obživy?

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 22:29 | Nahoru | #403
Bafse: ultima prej vychazi z jeho konceptu ale jeho prace to primo neni - to sem teda nastudoval ted, znam jen ty noble auta a netusil sem ze ma prsty v kdejakem maloseriové sportaku...

Hledani obzivy nebylo zas tak tezky, ale spis je kolem toho vic starosti nez kdyz sem byl zamestnanec ... Kdybych to zvladl mel bych praci na 24hod denne :)

Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 22:34 | Nahoru | #404
Proč si myslíte, že vymřely kdysi slavné evropské značky? Mám na mysli např. BSA, Zundapp,Norton,Vincent HRD a další?

(reakce na) Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 22:44 | Nahoru | #405
assassin> No já vím jenom o Ultimě, Noble M10 a 12, pak 400, nějaké prototypy u Noble, ale ty se sériově nevyráběly u 600 si myslím, že už nebyl. O jeho současných aktivitách vím málo. A ještě si myslím, že se podílel na podvozku posledního Jensenu, ale tím si nejsem úplně jistý. V čem spočívá ten Tvůj současný byznys?

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

8.9.2014 v 23:27 | Nahoru | #406
Padlo tu pár slov o stabilizátorech, tak pokud tím byla myšlena klasická torzní tyč propojující obě ramena, tak ta omezuje hlavně naklánění v zatáčkách a byla primárně objevena kvůli v té době rozšířeným tříkolkám, které se v zatáčkách snadno převracely. Stabilizátor na přední nápravě tady hodně pomohl. Logicky by pro stejný efekt muselo být daleko tvrdší pružení a tlumení - sice to zlepší vlastnosti, ale zhorší komfort s i s tou tvrdostí pružin, tuhostí tlumičů a zdvihu pružení je to "vodtamcaď pocamcaď".

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 08:31 | Nahoru | #407
JMK: jo noble to tak ma, nejsou tam stabilizatory ale aextra tuhy pruziny... Stavi samy auta typu "formule do provozu" takze to dost vysvetluje...

Bafse: delam porad to same, jen jsem ted konstrukter na volne noze...

Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 09:21 | Nahoru | #408
Auto nemusí mít extra tuhé pružiny, aby se málo naklánělo. Hodně se toho dá ovlivnit geometrií závěsu, stejně jako se dá ovlivnit ponořování předku při brzdění. Samozřejmě naklánění ovlivňuje poloha těžiště. Myslím si, že si spousta lidí spojuje sportovní a tvrdý. A to je chyba.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 11:34 | Nahoru | #409
assassin> Konstruktér na volně noze. To musí být zajímavé. To sedíš doma u PC s snažíš se za pomoci asi 5 litrů kávy vyrobit z nedopalků a popelníku cigaretového ježka?

Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 14:20 | Nahoru | #410
Vždycky se mi líbily auta značky Marcos, hlavně ty ze začátku Marcosu vzniklé podle návrhů Franka Costina, který před tím pracoval u de Havilandu na legendárním Mosquitu. U Marcosu své zkušenosti využil a navrhl šasi prvních Marcosů z překližky. Zdá se mi to zajímavá technologie. Zvlášť,když si uvědomíte,že dřevo netrpí únavou materiálu. Bohužel neměl jsem odvahu navrhnout šasi Tříkoláka ze dřeva. A co si myslíte vy o využití dřeva na šasi?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 14:28 | Nahoru | #411

bafse píše: assassin> Konstruktér na volně noze. To musí být zajímavé. To sedíš doma u PC s snažíš se za pomoci asi 5 litrů kávy vyrobit z nedopalků a popelníku cigaretového ježka?



Taky se najdou takovy dny... Teda krom toho jezka, protoze nekourim... Ale momentalne sedim u pc u zakaznika - tajny data, nesmi se dostat ven...

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

Skvělá odpověď, děkuji! 9.9.2014 v 15:34 | Nahoru | #412
Hoši, ten výrok o stabilizátoroch vyznával už Colin Chapman. Osobne s týmto názorom nesúhlasím, ja som totiž auto, ktoré sa obišlo bez stabilizátorov mal a jazda v tom bola až na výnimky utrpením.

A tiež nesúhlasím s tým, že to bafse nedotiahne do pojazdného prototypu, ak bude mať teda výdrž mrdať sa s tým bezrámovým rámom . Svokor po večeroch zvaril obyčajným trafom a rutilkami svatovi rám na HD fat boy - origo sa ohol pri nehode. Motorka jazdí dodnes. Môj ujo zas navrhol a aj s karosériou vyrobil fešný traktor, tiež len so základným náradím, ktoré sa dalo zneužiť na družstve ...

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 20:59 | Nahoru | #413
assassin> To nechápu,tajné data a co ten hard disc na Tvém krku, co mu říkáš hlava? Rozhodně Tě nenabádám k nepravostem. Jenom si nedovedu představit, že si Tě najmu na konstruování dejme tomu rumpálu a Ty bys své zkušenosti nevyužil příště někde jinde?

Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 21:47 | Nahoru | #414
Zatím jsem vždycky poslechl radu tatínka a nedíval se když se svařuje. Odměnou mi bylo, že jsem byl ušetřen, mít oči červené jako angorský králík a pocitu, že mi oční bulvy někdo brousí šmirglpapírem. Jednoduchá rada, zatím vypadá,že se vyplatilo držet této rady a tak šířím jí dál. Přestože nemám lékařský diplom a i pedagogické vzdělání mi bylo zapovězeno.
Co tím chci říct? Mnoho z Vás mi píšete, že se mi nemůže Tříkolák povést, teď to nebudu asi citovat přesně: neudělal jsem detailní výpočty, nemám pořádné plány, nemám tým odborníků,nemám prachy a i kdyby se to povedlo, tak se to stejně nepovede.
Když se podívám na současnou automobilovou produkci ( u motorek to není tak do očí bijící), tak konstruktéři zcela evidentně ignorují některé rady od tatínků. Nejsem Ing.,nevystřelil jsem úspěšně raketu na Mars a nepomohl jsem získat ani jeden pohár konstruktérů v F1, přesto totálně věřím v jednoduché rady, které jsem vyčetl v řadě knih než jsem se pustil do stavby Tříkoláka. Myslím, že jsou nad složité počítačové simulace a marketingové kecy o bezpečnosti,ovladatelnosti atd. Ty základní rady jsou: šetřit s hmotností , držet těžiště co nejníže,většinu hmotnosti držet co nejblíže těžišti, rozložit hmotnost pokud možno stejnoměrně na všechna kola, a aerodynamika není náš nepřítel. Tyhle rady bych chtěl stavbou Tříkoláka vrátit do běžného života, tzn. dostupné za normální peníze. Lehké a mrštné vozy sice jsou k dispozici, např. Caterham, ale myslím si, že pořizovací cena je mimo reálné možnosti většiny z nás.
Zároveň bych chtěl poděkovat všem, kteří zatím věří ve zdárné dokončení Tříkoláka a vyjádřili mi podporu.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 21:53 | Nahoru | #415

bafse píše: assassin> To nechápu,tajné data a co ten hard disc na Tvém krku, co mu říkáš hlava? Rozhodně Tě nenabádám k nepravostem. Jenom si nedovedu představit, že si Tě najmu na konstruování dejme tomu rumpálu a Ty bys své zkušenosti nevyužil příště někde jinde?



No kdyz makas pro automobilku (ale je to i jinde) podepises smlouvu o utajeni, tam je vymezeno co a jak dlouho nesmis pouzit nebo z firmy vynest a je tam uvedena pokuta plus nahrada skody ktera tim firme vznikla - to ze nabydes nejake zkusenosti a nejak je uplatnis se na to napasovat asi neda - spis jde o to abych treba sem nenaflakal fotky designu prave vyvijeneho auta atd...

(reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 22:26 | Nahoru | #416
assassin> V zimě jsem byl u jednoho modeláře ( myslím teď modeláře co dělá průmyslové modely a ne toho co si doma staví letadýlka) , řešil jsem výrobu modelu pro slévárnu na odlévání těhlice pro Tříkoláka a jak mi ten pán ukazuje svou práci,tak na pracovním stole měl model prahu pro novou Fabii Baví Tě Tvá práce?

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 22:43 | Nahoru | #417
J.M.K.> Stabilizátor nemusí být jen zkrutný, ale jinak s Tebou asi souhlasím. Vysvětli mi ale, proč sportovní, nebo spíš závodní auta mají seřiditelnou tuhost stabilizátorů a při dešti se nastavují na měkčí, tzn. že tolik nestabilizují.

1 reakcí na tento příspěvek Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 23:18 | Nahoru | #418
... nějaká inspirace by se možná dala najít i u stavebnic a plánů UL letadel...

(reakce na) Stavba tříkoláku

9.9.2014 v 23:38 | Nahoru | #419
Bubak-z-Nemecka> Souhlasím s Tebou. Svět UL je pro mě velkou inspirací. Je zajímavé, že u co vím, tak třeba takový Kaipan vetšinu své produkce prodá v ČR formou stavebnic, hotové vozy si myslím jsou u nás takřka neprodejné. U ultralightů si myslím stavitelů ubylo a jsou tu většinou jen konzumenti. Chápu stavba letadla, i když ze stavebnice a se solidními plány nebude legrace. Na druhou stranu radost z dobře udělané práce také není k zahození. Jestli to někdy dotáhnu, tak rozhodně upřednostňuji prodávat Tříkoláka formou stavebnice.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Stavba tříkoláku

10.9.2014 v 00:08 | Nahoru | #420

Môj ujo zas navrhol a aj s karosériou vyrobil fešný traktor, tiež len so základným náradím, ktoré sa dalo zneužiť na družstve ...

jean192> Opravdu?A jak probíhal schvalovací proces a kolik jich vyrobil a prodal? Pokud nic z toho,tak je to tady pro bafse-ho celkem asi k ničemu.Takových fešných strojů jsou plné dědiny(teda alespoň tady na moravě)
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist