Část první - CBT
Motorkaření v UK začíná povinným základním stupněm, který se jmenu CBT - compulsory basic training. Jedná se o jednodenní kurz, kdy je pouze nutné mít passport, dvě ruce, dvě nohy a schopnost číst na 20 metrů značku auta. Absolvování kurzu (nikoliv zkoušky) opravňuje absolventa k řízení motocyklu do 125ccm po dobu dvou let. Nutno podotknout, že absolvováním CBT nesmíte vzít žádný baťůžek za sebe a nesmíte vjet na dálnici – silnici pro motorová vozidla s vyšší rychlostí. Kurz je povinný před absolvováním jakéhokoliv vyššího stupně motoškoly, takže kdo chce jezdit, musí začít tady.
Kurz začíná brzy ráno a většinou se začíná teorií, co za oblečení je nutné a proč, jaké motorky máte oprávnění řídit a jaké jsou omezení provozu na komunikacích. Teoretická část kurzu také ve zkratce probere, co které značky znamenají, rychlostní limity a tak podobně. Zhruba po 2 hodinách teorie ti zapůjčí přilbu, rukavice, bundu a reflexní vestu no a jde se k mašinám. V mém případě Honda CBF 125, ale můžeš si vybrat i skútr 125, závisí na tvých preferencích. Podotýkám, že se jedná o sériovou motorku nebo skútr bez speciálních úprav řízení. Jako první instruktor seznamuje uchazeče, kterých bývá cca 5 na jednoho instruktora, s ovládacími a řídícími prvky, základní poznatky o údržbě a takové ty obecné řeči. Další již aktivní částí je manipulace s motorkou, kde si motorku hodíš párkrát na centrální stojan a kickstand, vyzkoušíš si posez, páky a klakson (skoro jak z Vrchní prchni). Nakonec trénuješ vedení motocyklu (divili by jste se, ale později se to hodí při vyšším stupni motoškoly) a přesuneš se s motorkou na dvorek školy pro další již trochu akčnější trénink.
Na dvorku nebo spíše dopravním hřišti instruktoři rozdělí uchazeče na menší skupinky tak cca 2-3 osoby na jednoho instruktora a začne vysvětlování techniky rozjezdu. Vtipné je, že instruktor jde po tvé levé straně při rozjezdu jistí spojku, abys to moc nepřepálil. Trochu mě pobavil, protože jsem už něco málo najezdil, tak se chlapec trochu proběhl (asi jsem mu měl říct, že jsem už jezdil, ale zas by neměl dobrý pocit, že mě to naučil :)
Po absolvování rozjezdů učí instruktor řazení, nouzové zastavení, otáčení na ulici, používání směrovek a tohle se opakuje do zblbnutí cca další 2 – 3 hodiny. Jakmile má pocit, že jsou uchazeči dostatečně jistí, jde se z hřiště zpátky, dá se něco k jídlu a přejde se k poslední závěrečné fázi – jízda po městě.
Do města si instruktor bere pouze 1-2 uchazeče, kteří vyfasují intercom (ale jen se sluchátkem) a poslední instrukce. Pořadí je určené a jedou uchazeči a nakonec je jistí instruktor – výborná věc na křižovatkách nebo semaforech, protože máš jistotu, že to tam nikdo nenasmaží. Při vyjetí z brány školy má instruktor jasnou představu kam se pojede a naviguje do industriální zóny nebo nějaké dopravně tišší části města. Tam se zase opakují stejné cviky jako otáčení, zastavování, blinkry, aby si to pořádně člověk zapamatoval. Celé to trvá zhruba 0,5 – 1 hodinu.
Když člověk neudělá fatální chybu tak následuje poslední část a to je opravdová jízda městem, kdy instruktor určuje kudy a kam se pojede. Tahle poslední část trvá 2 – 2,5 hodiny a jezdí se opravdu hodně přes světla a křižovatky. Osobně se mi tahle část líbila nejvíc, asi kvůli tomu, že jízda ve VB na druhé straně je vážně nezvyk.
Po uplynutí určeného času následuje návrat do školy, kde se dozvíš jak jsi si vedl a co je potřeba zlepšit. Jak jsem psal kurz není zakončen zkouškou, ale pouze certifikátem o absolvování ale pokud jsi si vedl opravdu špatně tak má instruktor právo ti certifikát nevydat a požádat tě o opakované absolvování.
Jaké z toho mám dojmy?
Celá tahle legrace opravdu trvá jeden celý den, takže je to celkem fyzicky náročné. Cenově je tento zážitek ohodnocen na 100 – 115 GBP, což na anglické poměry není úplně drahé. Co považuji za naprosto famózní je, že od začátku se staráš o sebe a motocykl ty sám, takže se opravdu od začátku naučíš veškeré zvládnutí stroje sám za sebe ale za to pod odborným dozorem. A poslední plus je, že ten samý den po absolvování můžeš sednout za řidítka a jezdit, takže žádné průtahy s doklady.
Naposledy editováno 07.05.2014 19:43:01
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
Čau, Tom
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
Jinak ale toto je každopádně dobrý a efektivní způsob - motorka se zdvojeným řízením mně osobně právě přijde jako dost nešťastné řešení - pro bažanta, co nikdy a motorce neseděl, je logicky snazší zvládnout motorku sólo, než ve dvou. A kor, když třeba holka vážící 40kg i s hadrama, sotva udrží YBR125 a pak si za ní sedne metrákový instruktor... tam by tuplem byla lepší jízda sólo, na dvou motorkách a s vysílačkou.
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test
2 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test
Keelkik píše: Hezky napsané Myslím ale, že je to dost odvážný koncept... Když si vzpomenu na sebe v 16ti s 0 najeto, tak jsem byl minimálně první jízdu celkem rád, že za mnou dřepí učitel. Pro rozšiřující zkoušky už bych s tím určitě souhlasil :) Mají na těch motorkách padací rámy?
jo jenomže co předcházelo tomu, než si u nás v autoškole poprvé sedl na motorku? pár hodin teorie, při kterejch se probíraly značky, s instruktorem jste v lepším případě obešli motorku a ukázal ti co kterej čudl dělá, a jelo se... podle toho co psal putos měli uchazeči v uk spoustu prostoru si všechno vyzkoušet a nacvičit, než se jelo do provozu.. to se nedá srovnat
jinak zajímavej a super "článek"
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test
Naposledy editováno 07.05.2014 19:56:09
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
Instruktor na jiné mašině nemá možnost zasáhnout do řízení v případě že žák udělá pičovinu (a kdo z nás ji v autoškole někdy neudělal?). Natrénovat někde ovládání motorky je určitě fajn ale ve chvíly kdy do toho má žák řešit ještě provoz okolo tak to co se naučil na cvičišti zase "zapomene", po dvou hodinách to podle mě nemůže mít zažitý.
A žákovi dá jízda s instruktorem taky víc, jízda se spolujezdcem je těžší a i když věřím tomu že spousta motorkářů nikdy nikoho nevezla tak by na to měla autoškola připravovat, je podle mě lepší když je žák po autoškole příjemně překvapenej vlastnostma motorky bez spolujezdce než naopak...
Myslím že ten českej způsob je lepší (nebo minimálně by byl kdyby se dělal pořádně).
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Řidičák ve VB - část první CBT test
dave-lister> V nejvetsich prdelkach mezi barakama kde stojej na stranach auta takze tam neni k hnuti maj vsude na zemi trojuhelniky jak pro slepy a nekdy i znacky. Prijde mi ze to tu funguje tak ze dokud neni na silnici cara tak mas prednost. Nejaka prednost z prava je na ne asi moc slozita tak maj vsude prednost, kruhak nebo svetla.
1 reakcí na tento příspěvek Řidičák ve VB - část první CBT test
Jinak v Anglii přebývá moje sestřenka, a sama mi řekla, že je tam všude semafor, samá značka, čára co a jak... a kde není tak nikdo pak nechápe co a jak
Naposledy editováno 08.05.2014 23:47:27
to co zmiňuješ s tím "neuznáváním" je fakt jen při tý výměně. A ani to nemá nic společnýho s neuznáváním nebritských řidičáků, tohle se stalo i spoustě anglánů, dokonce prej i aktivně sloužícímu motopolicajtovi (anglán s 20 rokama zkušeností na moto) a při výměně řidičáku mu prostě "zmizlo" Ačko.
Nebylo to nic jinýho, než že v tom DVLA (ti co řeší řidičáky, registrace atd...) mělo bordel,plus se to stávalo hlavně lidem se starejma řidičákama, nic víc.
Já tu jezdím už tři roky na český neomezený Ačko co sem stihl udělat ještě v 17ti letech a není vůbec problém.