teoreticky by využívání zlomku výkonu mohlo způsobit třeba horší spalování a obecně nižší teplotu, což by zase způsobilo zanášení motoru zbytkama spalin.
ale spíš jenom hádám.
homat píše: callowsick> mě ještě nikdo nevysvětlil proč nebo jak by se motor tzv. utahal, tím že s ním jezdí např. důchodce.
Jezdíš-li jako důchodce, tak máš motor, který si v záběhu vytvoří menší provozní vůle. Tzn., že bude brát méně oleje, bude mít vyšší životnost, ale zase bude línější a nebude se mu chtít tolik za plynem. Způsobíš to menší teplotou motoru při zajíždění (např. menší roztahování pístu ve válci) a nízkými otáčkami, kdy se málo kdy mění jízdní režimy. Motor jede pořád stejně, jako stabilák.
Naopak, zajedeš-li přisprostlým způsobem, tak motor pracuje ve větším namáhání a při vyšší teplotě. Často měníš režimy jízdy a zatížení. Motor si vyrobí větší vůle. Pak půjde ochotně za plynem, bude mít i vyšší výkon, protože budou nižší pasivní odpory klikové hřídele. Naopak ale bude brát víc oleje, a životnost se mu sníží. Ne na darmo se říká, že nejlíp jezdí motor před smrtí.
Dost to bývá znát na starých Jawách, kde každý stroj jezdí opravdu úplně jinak. Vím o případu, kdy se dva kamarádi domluvili a v jednom balíku poslali válce na výbrus na kývačku 353. Bylo to ve stejné době a u stejného člověka. Jeden zajížděl dle příručky, tedy dědkovsky, druhý zvolnil ze začátku volnější tempo a asi po 200km to začal hnát. Když se pak na ty kývačky posadíte, tak jedna táhne dost odspodu, ale víc, než 90 nedá ani za Boha, druhá je točivější a bez problému zvládá tempo 115+.
Určitě platí, že jak si motor člověk zajede, takový pak bude. Já když s Jawama začínal, tak jsem se hrozně bál zadření a motor jsem zajel opravdu připosraně a taky je to na něm znát. Většina lidí zajíždí stylem obohatit směs, přidat olej a jezdit jako normálně, jen s tím, že se ze začátku vyvarují jízdě na plný plyn a zavírání plynu na horizontu atd. To si myslím, že je nejlepší - motor se pak zajede přesně tak, jak bude provozován.
Ale jak jsem psal už dřív, dneska již zajíždět moc netřeba. Moderní motory bývají vybaveny povlakovanými kroužky (u 2T válci) a písty a ložiskové pánve mají snížené tření.
PAVEL1250 píše: Zdravím vás k tomuto tématu dám 2 podměty 1: Koupil jsem novou dodávku Citroena Jumper 2.2 HDI 150 koní a první výměna oleje 40 tis! 2: Zajíždění na to čtu hodně názoru ale zajímalo by mě čemu dáte přednost při výběru z 2 jetých autentických motocyklu když vám řeknu že jednu jsem zajel tak jak se má dle pokynů výrobce a tu druhou jsem rval hned co to dá, myslím si že drtivá většina motorkářů má jasno PAVEL1250
Tak hlavně ten olej pravidelně měn po 20 tis, jestli to nechceš kolem kila zadřít...
El-Chio píše: assassin> Otazka je co su to spravne vule. Urcite nie je dobra vule pistu ve valci. Cim je vule vacsia tym ma motor mensiu ucinost.
Priklad zas z ineho sudku, ale mozno nie az tolko motor F1 2,4l 800HP bez turba, kompresoru...
Ale jedna zo zakladnych veci tam je minimalna vule medzi pistem a valcem. Motory F1 sa skladaju za tepla a startuju za za tepla. Studeny motor tam nikto nepretaca ani rucne o otacku. Takze myslym si, ze vule neni vsetko
U sportovnich motoru, tzn u motorek, ucinnost nikoho nezajima, dulezitej je max vykon ...
1 reakcí na tento příspěvek Zajíždění
řekli, že ne , že to je dneska už jinde a blablabla u motorky to bude asi to samý
treba prestudovat a zistite ako to je a kolko nezmyslov ale aj skrytych pravd je v tejto diskusii a roznych novinarskych clankoch o zabehu.
Ale je to len o 4taktoch, dvojtakty netusim ako su skonstruovane, kedze mazane tusim nie su tlakovo ale palivom a ani ma nezaujimaju.
mili001 píše: Když jsem si koupila nový auto, tak jsem se ptala, jestli ho mám nějak šetřit/ v záběhu /
řekli, že ne , že to je dneska už jinde a blablabla u motorky to bude asi to samý
U motoru kterej je stavěnej na několikanásobně vyšší otáčky to asi to samý nebude