globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Grip pneumatiky vs teplota vozovky
 
20.5.2013 v 08:19
Zdravim vas,

rad by som si nechal poradit od niekoho skusenejsieho, kedze doteraz som sa dozvedel iba nazory tipu "jeden povidal".

Zaujimalo by ma ci ma teplota povrchu vozovky priamy vpliv na grip pneumatiky. Pokial nebudeme pocitat dlzku zahriata samotnej pneumatiky do provoznej teploty a budeme uvazovat iba nad vplivom "teplota vozovky vs grip idealne zahriatej pneumatiky".
Napr. bude sa lisit grip zahriatej pneumatiky na jej provoznu teplotu pokial budeme mat teplotu vzduchu 15C (tym padom aj vozovky) oproti gripu pri 25C teploty vzduchu (vozovky) ?

Doteraz mam v hlave akosi zakorene netlacit na pilu pokial nesvieti krasne slunicko a nemame aspon tych 20+C, je to kravina?

Dakujem

Naposledy editováno 20.05.2013 08:20:41

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 08:52 | Nahoru | #1
taky záleží na druhu/typu pneumatiky a povrchu silnice. Touring,sport,race. Každá má jinou provozní teplotu.

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 09:03 | Nahoru | #2
Ano, to chapem. Avsak skusme to brat bez ohladu na tip pneumatiky, ciste z hladiska jej gripu v idealnej provoznej teplote pokial je teplota vzduchu (resp. silnice) pr. 15C vs 25C a v oboch pripadoch je pneumatika zahriata na idealnu provoznu teplotu, bude hrat teplota vozovky niaku rolu pri kvalite gripu, pripadne hraje rolu iba v rozdielnosti dlzky zahriatia pneumatiky.
Mna hadam len napada ze silnica svoje vlastnosti bez ohladu na jej teplotu nemeni (narozdiel od pneumatiky) alebo sa opat mylim a deju sa tam akesi fyzikalne zmeny pri rozdielu jej teploty pr. +- 10C ktore ovplivnia samotny grip idealne zahriatej pneumatiky? .

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 09:15 | Nahoru | #3
Jelikoz napriklad hodne rozpalenej asfalt byva lepkavej, tak tipuju ze jeho prilnavost na teplote zavisi.

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 09:47 | Nahoru | #4
Já jezdím na gumách Metzeler, konkrétně teď Tourance EXP a na teplotu vzduchu a vozovky nikdy po zahřátí gum nijak extra nekoukám. Brousím stupačky ať je 25°C nebo 10°C, kdy jsem brousil stupačky na konci září v Alpách. V obou případech motorka seděla pořád jak přibitá. Ale je to jenom moje zkušenost s konkrétní značkou a pneu. Jestli se to dá aplikovat i na jiný typy pneu, opravdu netuším.

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 11:22 | Nahoru | #5
S teplotou se určitě mění vlastnosti asfaltu, ale asi ne tak zásadně jako u gumy. Navíc - teplota vzduchu se udává ve 2 m výšky, pár cm nad rozpáleným asfaltem bude o dost vyšší a to zas zpětně ovlivní pneu a to bych viděl jako důležitější faktor. Při 20 stupních ve vzduchu může mít asfalt 10, nebo taky 40 - to záleží na sluníčku.

1 reakcí na tento příspěvek Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 11:34 | Nahoru | #6
Teplota samotneho asfaltu ma nejvetsi vliv prave na to na jakou teplotu se zahreje (nebo predehrata guma udrzi) teplotu. V zime (rekneme pod 10 stupnu celsia) je velmi problematicke udrzet teplotu gum (zvlast predku) na spravne teplote, i kdyz je predtim vytopis az do rafku nahrejvakama.

Oproti tomu prilis rozpaleny asfalt ktery "tece" se stane velmi kluzkym !

Na silnici na sportovnich gumach to beru tak ze pod 10 stupnu ofafrne, nad 10 stupnu to proste drzi.

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 12:04 | Nahoru | #7
Dik chlapi, moc mi vase postrehy pomohli .

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 12:16 | Nahoru | #8
ano má a velkou, proto to tolik lidí na jaře a na podzim zahodí jelikož gumy chladnou rychlejc a asfalt je studený

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 12:32 | Nahoru | #9
Ozzy_> jako samozřejmě to cos napsal dává smysl a je asi i pravda. Ale já když si po jízdě šáhnu na přední gumu v 10°i ve 20° tak mi přijde úplně stejně teplá. Nejsem teda klibrovanej teploměr, ale i tak.
Podle mě je touring gumě je to šumák.

(reakce na) Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 12:51 | Nahoru | #10

mi_psi píše: Ozzy_> jako samozřejmě to cos napsal dává smysl a je asi i pravda. Ale já když si po jízdě šáhnu na přední gumu v 10°i ve 20° tak mi přijde úplně stejně teplá. Nejsem teda klibrovanej teploměr, ale i tak.
Podle mě je touring gumě je to šumák.



Vsak jo, touring guma je delana aby fungovala i studena. A naopak ji neudela dobre prehrejvani.

Grip pneumatiky vs teplota vozovky

20.5.2013 v 12:56 | Nahoru | #11
Pod 4°C asfalt dramaticky mění koeficient přilnavosti.
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist