a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Pozor, předek i zadek se nastavuje na stejnou hodnotu poklesu! Procentní údaj délky zdvihu je jen orientační!
Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky.
Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.
Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
Jak rozumět podvozku aneb co zkusit, když...
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí zad
ních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
Zkuste - přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen je lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
Naposledy editováno 20.04.2009 11:08:42
3 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Zkus tohle nastavení, ale pozor, každému vyhovuje něco jiného, takže si to budeš muset nejspíš ještě trochu upravit...
Nastavení vidlic záleží na gumách... Pro BT001 je nutné popustit př. vidlice na 3,5 viditelných čar nad brýlemi, pro originální pneu jen na 1,5 viditelných čar. Zadek zvednout na tři viditelné závity.
Předpětí vpředu 5 čárek viditelných
Odskok vpředu 8 kliknutí povolit z utaženého
Komprese vpředu 9 kliknutí povolit z utaženého
Předpětí vzadu 14mm mezi pružinou a koncem závitu
Odskok vzadu 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1 otáčka povolit z utaženého
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Mám tu nastavení pro Mallory Park, což není zrovna ideální okruh pro R1 - je tam příliš mnoho pomalých zatáček...
Předpětí vpředu 7 čárek viditelných
Odskok vpředu 4 kliknutí povolit z utaženého
Komprese vpředu 6 kliknutí povolit z utaženého
Předpětí vzadu na maximum (pro normální provoz 10 posice)
Odskok vzadu 3 kliknutí povolit z utaženého
Komprese vzadu 1 kliknutí povolit z utaženého
Předek popustit na vidlicích, aby koukalo 2,6mm vidlice nad horními brýlemi
Tlak v gumách 33PSI vpředu a 31PSI vzadu. Pro silnici 35/39PSI
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Jakub od X-bikers píše: Toshi> Tak jsem přeci jen něco našel - racing nastavení:
typ GSX-R600 ('06)
rok výroby 7/06
předpětí vpředu 8.5 otáčky z maxima
odskok vpředu 1 otáčka z maxima
komprese vpředu 1.75 otáčky z maxima
předpětí vzadu 14mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 otáčka z maxima
komprese vzadu pomalé stlačení 1.75 otáčky z maxima; rychlé stlačení 3 ot. z maxima
Da se to pouzit i na GSX-R 750 K6?
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
předpětí vpředu 8 a 1/2 otáčky z maxima
odskok vpředu 3/4 otáčky z maxima
komprese vpředu 2 otáčky z maxima
předpětí vzadu 3mm závitu viditelného k vršku pružiny
odskok vzadu 1 a 1/2 otáčky z maxima
komprese vzadu pomalé stlačení 1 a 3/4 otáčky z maxima; rychlé stlačení 3 ot. z maxima
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
sleduju,že jsi místní mág přes podvozky. Mohl by si mi poradit, co je špatně,když mám tak jako vytrhanou přední gumu po boku (okruh Brno,pravý bok).Děkuju moc.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 9 otáček povolit z utaženého
Odskok vpředu 2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 2 otáčky povolit z utaženého
Předpětí vzadu 4 poloha od nejměkčího
Odskok vzadu 2 a 1/2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 8 kliknutí povolit z utaženého
Posuň přední vidlice tak, aby byly v zákrytu s horními brýlemi.
Ale stejně píšu každému, že univerzální nastavení neexistuje. Záleží na gumách, na trati, na stylu jízdy, na počasí,...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 7 otáček povolit z utaženého
Odskok vpředu 2 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 2 a 1/2 otáčky povolit z utaženého
Předpětí vzadu 6 poloha od nejměkčího
Odskok vzadu 3/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 11 kliknutí povolit z utaženého
Posuň přední vidlice tak, aby čouhaly 5mm nad horními brýlemi.
Je to nastavení pro konkrétní trať a konkrétního jezdce, takže to ber jen jako startovací nastavení. To ideální pro sebe budeš muset najít sám ;)
1 reakcí na tento příspěvek Nastavení tlumičů
Předpětí vpředu 4 čárky viditelné (8mm od spodní hrany štelovací matice k brýlím)
Odskok vpředu 1 a 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vpředu 1 otáčku povolit z utaženého
Předpětí vzadu 10mm závitu viditelného nad horní maticí
Odskok vzadu 1 a 1/4 otáčky povolit z utaženého
Komprese vzadu 1 otáčku povolit z utaženého
Pro svižnou jízdu je předek trochu měkký a příliš rychle a hluboko se potápí. Taky je příliš tvrdé tlumení komprese, takže předek kope zpátky do řídítek. Zadek je přetlumený v obou směrech i na nejměkčích polohách. I přes to je ale podvozek velmi dobrý a pokud nebudeš honit rekordy na okruhu, bohatě s ním vystačíš.