1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Naposledy editováno 20.11.2012 08:50:15
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Miky> stáhni si někde manuál a koukni se na elektrické zapojení motoru...je to XS 400, čili elektrika na tom bude o něco málo složitější než na Jawě 350...celý ten motor alepoň trochu očisti, hlavně pak vyčisti karburátory, to snad zvládneš
Jinak traktůrek to bude pěkný ...
P.S. přidělej tam nějaký chladič a na něj dej větrák, nebo to za chvíli zadřeš...
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Neštačej ty žebra s větrákem ?
k topicu - zatočil jsi s tím motorem - mechanicky? Co o něm víš? Koupil jsi to z vraku, nebo někde běhal? Ptát se na zprovoznění na fóru, když všichni jen viděj smotek drátů a obouchanej motor.
2stroke má dobrej podotek - na traktoru to bude chtít asi nucený chlazení nějakým větrákem - minimálně v létě, jinak to utavíš.
Naposledy editováno 20.11.2012 12:21:38
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Důležité je v první řadě vědět, jak dlouho motor stál a v jakých podmínkách byl skladován. Jestli dlouho ležel někde na hromadě železa na vrakovišti, nebo dokonce na zahradě na kotouči pod švestkou, tak pozor - motorem raději ani nezkoušej otáčet a rozeber jej, abys zjistil, jak uvnitř vypadá. Pokud by ve válcích, nebo i v karteru byly "fleky" koroze, motor by to mohlo během chvilky zlikvidovat, jako když u běžícího motoru foukneš písek do sání.
Ohledně příslušenství - v podstatě stačí, aby byly v pořádku rotor a stator alternátoru a s ním i snímač polohy kliky (tady to bude nejpíše jen cívka - "pick-up coil"). Pak je zapotřebí jen regulátor, řidicí jednotka zapalování, cívky, VN kabely, fajfky, svíčky. Tyto prvky po elektrické stránce k běhu motoru stačí.
Pro zkoušky nemusí být regulátor zapojen, zapalování může být napájeno klidně jen z baterky, je však třeba zapojit snímač polohy.
Karbce každopádně vyčistit, seřídit, nádrž stačí spádová. U trachtóru pochopitelně nezapomenout na kvalitní vzduchové filtry, jelikož provoz dost pravděpodobně bude v prašném prostředí.
Ohledně chlazení, jak bylo zmíněno - někde jsem viděl podobný motor s dodělaným vodním pláštěm (jen z plechu - vyrobí šikovný klempíř) a hrncovým varným chladičem. Není to jednoduché, ale u dodatečného ventilátoru pro vzduchové chlazení zase nastává komplikace s nutností vyvést ven kliku, aby byl ventilátor poháněn nezávisle na výstupu motoru (proto byly na podobné stavby s oblibou používány motory ČZ 175/501, nebo 502, které ventilátor mají), což se neobejde bez úpravy víka karteru a výroby prodlužovacího nástavce na kliku. Nejsnazší asi bude použít nějaký elektrický ventilátor, který požene vzduch plechovým kanálem tvarovaným na konci do hubice tak, aby vzduch proudil na motor pokud možno stejně, jako normálně za jízdy na původní motorce.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
No ohledně toho rozdělání celého motoru s J.M.K až tak nesouhlasím, koukl bych přes otvory na svíčky do spalovacích prostorů a zkusil motorem opatrně pootočit - aby si byl schopen prohlédnout vnitřní plochu válců (rez, pitting apod.)...pokud s motorem půjde protočit snadno, bez nějakého zadrhnutí, tak bych max. zkusil kouknout na vačky, jestli nejsou třeba o zub (přip. více) posunuté a normálně to zkusil natočit, samozřejmě s dostatkem nového oleje...Jak se říká: staré hovno nesmrdí, dokud se v něm nezačneš šťourat ...když to bude někde chcát - třeba z pod hlavy, tak tě min. demontáž hlavy nemine (no s hlavou je lepší sundat i válce (těsněni pod válci je sice papírové, ale tak po těch X letech bude určitě zmáčklé a nemusí těsnit jako těsnění nové), ale to už možná je lepší rozmontovat ten motor celý a kompletně ho přetěsnit...na ebayi koupíš kompletní těsnící sadu na celý motor, kdyby bylo tedy potřeba, tak se koukni po sadě od Vesrahu...jo a jestli budeš dělat rozborku, tak odvez hlavu a válce na magnetku, ať ti srovnají dosedací plochy válce-hlava...a samozřejmě vyměň ventilová gufera...no možná zabíhám zbytečně do podrobností, jak jsem psal, na traktůrku bych ten motor až tak moc neřešil, hlavně chlazení, celé to vyčistit, zapojit, překontrolovat a nazdar, do rozborky bych se pouštěl až v nejnutnějším případě...
Ale samozřejmě záleží na tom, kde a jak dlouho motor ležel a zda byl adekvátně nakonzervován.
Podobná situace je v případech, kdy někdo staví termočerpadlo a chce použít už "jetý" kompresor. Pokud nebyl profouknut suchým dusíkem a neměl zazátkované vývody, je dobré prvně zkusit, zde se vůbec rozběhne. Pokud ano, změřit, jaký udělá výtlačný tlak a dle toho se rozhodnout, zda bude použitelný. Viděl jsem pár kompresorů, které byly "ponechány osudu" bez zašpuntování a jejich písty a ventily zcela zarezivěly.
Já bych se toho protáčení zas tolik nebál...prostě bych vyndal svíčky (tedy bez komprese)a přes převodku, spojku, kliku pomaloučku skusil otočit motorem - při náznaku jakýhokoli většího odporu bych se na to vyprd - předtím bych ještě před otočením stříknul nad píst jemnou hydrauliku - co pořádně zateče. Jemný srágory to vyplaví a větší rezavý místa by člověk cejtil v odporu.
Jak člověk otevře hlavu, bude to těsnění, zjistí že vodítka a řetízek je v háji, gufera na ventilech, natož zabrušovat hlavu na magnetu, event. ventily taky atd atd... budeš jen solit - do traktoru... opravou potom převýšíš hodnotu motoru.
Cestou nemenšího odporu - s rozumem. Stejně nejvíc starostí bude mít s tím zapojením elektriky
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Naposledy editováno 21.11.2012 08:16:27
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
motor byl vyndaný z motorky asi týden po nehodě a týden před provedením koupě před pár lety... celou dobu byly díry do motoru ucpány hadrem a předtím tam byl nastříkán olej a motorem sem otočil....pak byl v papírový krabici v garáži.... ted krásně točí přes startér ale chybí mi ty cívky a fajfky... jen prostě nevím odkud vzít impulzy k těm cívkám....nějaký sem našel na netu ale tady prostě hledám někoho kdo se v motorech vyzná a byl by ochotný mi poradit nebo případně fyzicky pomoct
potřebuju poradit co všechno potřebuju z elektriky abych to zprovoznil...Pokud mi může někdo poradit kde kdyžtak sehnat ty cívky a jaký tak budu rád.... schéma zapojení elektriky mám taky, ale upřímně nějak si s tím nevím rady...
Chlazení vzduchem mám vyřešený ventilátorem
Chlazení oleje a mylý chladič oleje s ventilátorkem mám k dispozici taky, ale zatím ho tam používat neplánuju.
Nový svíčky, olej, ol. filtr, vzduchový přímý filtry mám taky.
Nádrž i benzínový čerpadlo mám taky.
Takže akorát ta elektrika. Většina těch kabelů je od startování a blinkrů a světel atd... většina je od ovládání z řidítek ale to tam asi není až tak vidět
Až ten motor zprovozním tak vše zas rozeberu vyčistím a nalakuju a smontuju... nebojte ))
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Dle tohoto plánku (XS400-2 1978) má motorka ještě klasické kladívkové zapalování a alternátor je třífázový s buzenou kotvou, jako u auta, akorát, že usměrňovač je oddělený a regulátor, spínající budicí napětí, je taktéž oddělený. K provozu stačí tento dobíjecí okruh a napětí pro zapalovací cívky pak stačí spínat z baterky vypínačem (baterku napojit přes pjistku na silový výstup usměrňovače). Cívky pak stačí použít "obyčejné" na 12V, klidně ze staré škodovky.
Verze XS400SH (1981) už je přepracovaná - okruh alternátoru je sice stejný, ale zapalovací okruh je již elektronický. Na alternátoru je ještě přídavný snímač polohy ("pick up"), propojený s řídicí jednotkou zapalování (nejspíš to bude jednoduché TCI) třemi dráty. Snímač bude nejspíše indukční (hallova sonda by měla 4 vývody). Zapalovací cívka je tam zakreslena jen jedna, takže by to měla být cívka se dvěma VN konektory (běžné u dnešních čtyřválcových motorů - tam jsou takové cívky dvě) a napájí obě svíčky. Pokud má motor 360° kliku, tak nijak nevadí, když padá jiskra před každou horní úvratí (při každé otáčce kliky). Pokud je zapalování opravdu TCI, pak stačí opět použít dvě klasické cívky a jejich primární vinutí spojit paralelně. Koncové tranďáky v zapalovací jednotce by měly takovou zátěž zvládnout.
Pokud vím, tak firmy VAPE, Ignitech a možná i Elesys dodávají i sady bezkontaktních zapalování, hlavně pro staré Jawy a ČZ, coby náhradu původních zapalování a dynam, takže by snad mohli být schopni dodat i jednotku jak alternátoru, tak i zapalování přizpůsobenou pro tento motor. Stačí jim napsat, popř. zavolat. Ušetřil by sis tím spoustu laborování a bastlení, nebo shánění originálních dílů, popř. vhodných ekvivalentů, otázkou ovšem jest, která možnost by po finanční stránce vyšla lépe.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Takže - napadá tě nějaký řešení jak z toho motoru poznat rok výroby a nebo jaký typ to tedy je? Fakt se v těhle věcech nevyznám a přiznávám to.
Ted jsem ještě udělal pár dalších fotek, snad to pomůže...
jinak z motoru jdou tři svazky jeden do řídící jednotky, jeden z řídící jednotjky a třetí někam do toho svazku kabelů asi k relátkům...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Ohledně té fotky - to žebrované těleso bude nejspíš usměrňovač - povedou do něj tři bílé dráty, jeden červený a jeden černý. Je to jen šestidiodový třífázový můstek. Ten bazmek vedle vypadá na řídicí jednotku zapalování možná v ní bude i regler. Regler poznáš podle tří drátů - hnědý vede na "+ pól elektriky" (z něj si regler bere referenční napětí), černý na kostru a zelený na jeden z kartáčů u kotvy alternátoru.
Oprava z předchozího příspěvku: zapalovací cívky jsou dvě a jsou napájeny ze stopspínače a jejich primáry jsou samostatně spínány jednotkou TCI na kostru. Jedna z cívek je propojena s jednotkou oranžovým drátem, druhá šedým. Podle těchto barev můžeš jednotku identifikovat.
Ostatní budou relátka - v úvahu připadá přerušovač blinkrů a také je tam relátko, jehož cívka je napájená (bílým drátem) přes diodu z jedné z fází altecu a spíná okruh světel, takže motorka automaticky rozsvítí světla, jakmile se motor rozběhne. Ještě je tam "blokovací relé" (safety relay), které blokuje napájení cívky relé starteru v závislosti na stavu neutrálu a spojkové páčky (sepne jen tehdy, je-li zařazen neutrál ,enbo stisknutá spojka, nebo obojí - nedovolí zapnutí starteru, pokud je zařazena rychlost a nedržíš spojku).
To už ale potřebovat nebudeš... stačí usměrňovač a regler pro zajištění dobíjení a jednotka zapalování, cívky a propojení s vybavovací cívkou (pick-up coil) - ta je propojena s jednotkou třemi dráty (bíločervený, bílozelený, černobílý). Dále na jednotku vede červenobílý drát (napájení), černý (kostra), oranžový (cívka pravého válce) a šedý (cívka levého válce). Je třeba rozlišovat uvedené pořadí barev u dvoubarných drátů (červenobílý není totéž co bíločervený), jedna z barev totiž tvoří většinu obvodu izolace, zatímco druhá je jen úzký proužek.
Pokud nebyla elektrika už dříve od někoho "přebastlena", tak by neměl být problém dle barev drátů identifikovat, který bazmek jest co zač.
Pokud jde o dobíjecí okruh, tak výstup usměrňovače (červený) napojíš přes pojistku 20A (nebo 30A) na + pól baterky a na tento uzel zároveň napojíš referenční vývod regleru (hnědý). Do přívodu k regleru musíš zapojit vypínač, jinak by při vypnutém motoru regler stále budil kotvu alternátoru, která by se mohla přehřát a shořet. Dále z tohoto uzlu vyvedeš napájení jednotky TCI a napájení cívek (červenobílý), opět přes vypínač. Vhodné bude proto použít dvojitý vypínač. Dále je pochopitelně třeba zapojit okruh starteru (pokud nechceš přes nějaký pákovým převod "nakopávat"), kde cívka relátka starteru bude přes tlačítko napájena z bodu za vypínačem zapalování.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
ostatní dráty jsou fakt z ovládání od řídítek takže vlastně zbytečný kromě toho starteru...
no napadla mě možná blbost, ale.... byl bys ochotný si to zprovoznění a elektriku vzít na starost? Dle mýho názoru tomu fakt rozumíš a víš o čem mluvíš narozdíl od chytráků co tu psaly ty bláboly.... popřemýšlej o tom za jakých podmínek by to bylo možný....traktor jsem schopný přivést a pak ho zas vyzvednout... něco málo korun na díly i na práci mám našetřeno ))
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Takže to asi tak uděláme... motor vyndám a odvezl bych ti ho...
nádrž potřeba nebude to se vyřeší láhví a hadičkou a mám koupit dvě cívky ze škodovky favorita a fajfky a nový svíčky?
1 reakcí na tento příspěvek jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) jak zprovoznit motor z Yamahy XS 400
Nové kabely VN kabely s fajfkami a svíčky kup samozřejmě, je to jistější, než se pak nervovat, proč to nejde a pak zjistit, že starší kabely už třeba probíjejí.
O nějaké odměně jsem nějak moc nepřemýšlel, to bude víceméně na Tobě. Já alespoň budu mít v čem vrtat a nudit se nebudu. Také, jestli máš nějakou použitelnou baterku, tak ji také vem s sebou, poněvadž já bych jinak musel laborovat se start"vozejkem" a ten by oproti samotné baterce na ponku dost překážel. Také vem s sebou ty tlusté kabely ke starteru, k baterce a relátko starteru, pokud je máš.
Jinak teda dobře chápu, že motor do poslední chvíle v pohodě běhal a pak byla motorka zničena při nehodě a motor šel ven? Karbce by tedy měly být čisté a seřízené, abych s nimi nemusel moc laborovat? S těmito karbci právě moc zkušeností nemám, ale snad se s nimi při nejhorším nějak poperu a jde nám hlavně o to, aby motor měl jiskry ve správných okamžicích.
Ještě teď koukám po cívkách a jestli totok je cívka pro XS400, tak je na 12V a potom by s cívkami pro fáčko neměl být problém. Ale na té stránce jsou hned nad cívkou sestavy kladívek, takže to je jistě pro starší verzi s kladívkovým zápalkem. Ale uvidíme, jak to dopadne.
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Co je to za vehement [1, 2] Yamaha XS 400 | Krautkopf | 34 | 6.4.2024 v 22:23 Valve |
Yamaha xs 400 - uložení čepu vahadl... Yamaha XS 400 | T_O_M | 19 | 1.7.2023 v 08:01 jdu900fire_blejt |
Yamaha XS 400 motor - prasklý karter Yamaha XS 400 | Ferryouda | 8 | 27.9.2021 v 22:23 Ferryouda |
Osvětlení SPZ Yamaha xs400 1981 Yamaha XS 400 | Semifoxxa | 5 | 9.3.2021 v 01:35 Massakra |
Výroba laminátového krytu - dotaz Yamaha XS 400 | Kylarek | 22 | 8.1.2021 v 17:22 krokoš |