I. Rekapitulace hlavních změn v zákoně o silničním provozu od 19. ledna 2013
Skupiny motorových vozidel pro účely vymezení řidičského oprávnění nově vymezuje § 80a zákona o silničním provozu (od 19. ledna 2013) tak, že do skupiny
a) AM jsou zařazena motorová vozidla s konstrukční rychlostí nepřevyšující 45 km.h-1
1. dvoukolová se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW,
2. tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW,
3. čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW;
b) A1 jsou zařazeny
1. lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 125 cm3,
2. tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW;
c) A2 jsou zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem;
d) A jsou zařazeny
1. motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj,
2. tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW;
e) B1 jsou zařazena čtyřkolová motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni a), jejichž výkon nepřevyšuje 15 kW a hmotnost v nenaloženém stavu nepřevyšuje 400 kg nebo 550 kg u vozidel určených k přepravě zboží;
f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg;
g) C1 jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů, jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 7 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg;
h) C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů a vozidel uvedených v písmeni g), jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3 500 kg s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg;
i) D1 jsou zařazena motorová vozidla, jejichž délka nepřesahuje 8 metrů, s více než 8, ale nejvýše 16 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg;
j) D jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmeni i) s více než 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg;
k) B+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg;
l) C1+E jsou zařazeny jízdní soupravy, jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 12 000 kg, složené
1. z vozidla uvedeného v písmeni g) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg, nebo
2. z vozidla uvedeného v písmeni f) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 3 500 kg,
m) C+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni h) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg;
n) D1+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni i) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg;
o) D+E jsou zařazeny jízdní soupravy složené z vozidla uvedeného v písmeni j) a přípojného vozidla o největší povolené hmotnosti vyšší než 750 kg.
Do skupiny T jsou pak zařazeny traktory a pracovní stroje samojízdné, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo.
Nově bude zákonem od 19. ledna 2013 vymezena též rovnocennost řidičských oprávnění, a to v § 91 následovně:
1. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu
a) A2 opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1,
b) A opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin A1 a A2,
c) B1 opravňuje také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A1,
d) B opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny A1 s automatickou převodovkou a vozidel zařazených do skupiny B1,
e) C opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny C1,
f) D opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D1,
g) C+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B+E a C1+E,
h) D+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupin B+E a D1+E,
i) C1+E nebo D1+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny B+E,
j) C+E opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny D+E, pokud má držitel řidičské oprávnění pro skupinu D.
2. Řidičské oprávnění udělené pro kteroukoli skupinu s výjimkou skupiny T opravňuje také k řízení vozidel zařazených do skupiny AM.
3. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu B opravňuje držitele, který dosáhl věku 21 let, také k řízení tříkolových vozidel zařazených do skupiny A.
4. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW a hmotnosti v nenaloženém stavu do 400 kg. Řidičské oprávnění udělené pro skupinu A1 opravňuje také k řízení čtyřkolových vozidel o výkonu motoru do 15 kW, s hmotností v nenaloženém stavu do 400 kg a se zdvihovým objemem spalovacího motoru do 125 cm3.
II. Hlavní změny ve vyhlášce o řidičských průkazech od 19. ledna 2013
Nová vyhláška přináší především nový vzor řidičského průkazu, který bude od 19. ledna 2013 vydáván. Od stávajícího vzoru se liší pouze v detailech (kromě správně uspořádaných hvězdiček na vlajce EU, které již nestojí na špičce, jde především o promítnutí nového vymezení skupin vozidel).
V nových řidičských průkazech se také nadále nebudou v kolonce 12 (na zadní straně) objevovat kódy 150 a 151, kterými bylo vyznačováno omezení rozsahu řidičského oprávnění na motocykly (kód 150 u skupiny A1 znamenal omezení do 50 cm3, kód 151 u skupina pak omezení do 400 cm3). K zápisu tohoto omezení se bude nově užívat harmonizovaný kód 79 podle směrnice 2006/126/ES (s uvedením rozsahu omezení v závorce, např. v podobě „79. (max. 400 cm3)“, takže mu nově budou rozumět i v jiných státech EU. V této souvislosti ale platí, že omezení řidičských oprávnění zaznamenaných kódy 150 a 151 zůstávají zachována i po 19. lednu 2013. V řidičských průkazech vydaných ode dne 19. ledna 2013 se tato omezení zaznamenají harmonizovaným kódem 79.
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
Deryck píše: C jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou traktorů - chápu správně, že s řidičákem na kamion nemožu řídit traktor?!
Na kamion potřebuješ CE
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
Koupím si třeba bandita 600(650) mám řidičák A2 a jelikož neseženu škrtící sadu na 35kw tak ho nechám uškrtit na 25kw. Můžu ho řídit i když jsem ho přiškrtil o víc než dvojnásobej? Z 63kw (nevím teď přesně) na 25kw?
Dodo_Terra píše: nechápu jednu věc.
Koupím si třeba bandita 600(650) mám řidičák A2 a jelikož neseženu škrtící sadu na 35kw tak ho nechám uškrtit na 25kw. Můžu ho řídit i když jsem ho přiškrtil o víc než dvojnásobej? Z 63kw (nevím teď přesně) na 25kw?
je to divný ale prej nemůžeš
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
tak budu vybírat mašinu podle škrtící sady
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
Dodo_Terra píše: docela paradox, že když třeba 250 ninju přiškrtím na 10kw, tak už ji s A2 nemůžu řídít.
tak budu vybírat mašinu podle škrtící sady
proč by si jí škrtil ? .....vždyť ninja 250 se do 35 KW vejde
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
sám mam A18 a R6 takže sem velice rád že ji nemusim prodat
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
ondra200 píše: And- ano pokud máš ještě A18 tak můžeš řídit mašiny co jsou stáhnutý víc jak o polovic.
sám mam A18 a R6 takže sem velice rád že ji nemusim prodat
Mě už je to tak celkem jedno, hned co to na jaře půjde dělám neomezeně. Ale zas bude o něco horší prodat moto s 25 kw
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
NO STRES
jo a jelikoz tam mas 2x storm (tudiz to asi nebude preklep) tak vez ze suzuki dl650 v-storm neexistuje - je to dl650 v-strom
Maty_Kolin píše: Matoni158>. jo peknej gulas sis v tom udelal a prritom v tvem pripade je to fakt jednoduchy - pristi rok udelas rovnou A2 a bud sezenes stroma s 25kw nebo si ho nechas zaskrtit na 35kw
NO STRES
jo a jelikoz tam mas 2x storm (tudiz to asi nebude preklep) tak vez ze suzuki dl650 v-storm neexistuje - je to dl650 v-strom
A jo no máš recht. Jsem rád, že nemusím dělat ten A1 bo to bych se s toho zbláznil. A1 potom A2 a nakonec A. Tak doufám, že to bude vše v cajku. A dík.
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
Dík za info
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) řidičáky 2013
Terov píše: Ahoj, už je mi celkem vše jasné jen bych se chtěl zeptat. Mám už 4 roky A1 a tenhle rok bych chtěl A, bohužel je mi 22 let takže je to nereálné? Mám hondu cbr 600f sport(81kw) tak jestli je nějaká možnost vůbec. díky
4roky praxe A1 jsou ti k ničemu.....musíš počkat do 24 a nebo si udělat A2 ale na tu zase nemůžeš řídit šestkoví cébro ...takže buď koupit jinou motorku nebo dva roky počkat
PS: je ti 22 a máš 4 roky A1 ...proč sis dělal v 18 letech papíry na dvácu ?
Naposledy editováno 06.04.2014 17:57:55
1 reakcí na tento příspěvek řidičáky 2013
Chtěl bych se zeptat jak mámm rozumět tomuto:
poměr výkonu/hmotnosti nejvýše 0,1 kW/kg
Mám skoro 30 let řidičák A1 a teď malou motorku 125cm3,8,2kw,9000ot/min
Stačí A1?
Díky