globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Negelová baterka na místo gelové
 
14.3.2007 v 20:36
mám ted než seženu gelovku na jejím místě negelovou baterku,muze se neco stat? bude se to dobre dobijet,nemuzu poskodit elektrickou soustavu? dik

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

14.3.2007 v 20:36 | Nahoru | #1
negelovou myslím klasickou s elektrolytem :)

1 reakcí na tento příspěvek Negelová baterka na místo gelové

14.3.2007 v 20:57 | Nahoru | #2
No neublížíš vůbec ničemu, ovšem zůstává otázka, jestli tam není ta gelovka náhodou pro to, že je v nějaké nestandardní poloze ;) ve které normální prostě bejt nesmí. Tak aby ti pak nevytekla baterka, to by ses divil co H2SO4 umí ;)

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Negelová baterka na místo gelové

14.3.2007 v 21:34 | Nahoru | #3
ne nevytekla obě jsou vodorovně *yes*

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Negelová baterka na místo gelové

14.3.2007 v 23:09 | Nahoru | #4
Kovi_VTR>
Mokrá /negelová/ baterka toho vydrží o hodně víc, tedy v rámci překročení nabíjecího proudu. Teoreticky by se nestalo nic, ale počítej s tím, že pokud tam místo bezúdržbový /gelový/ baterky dáš mokrou, tak jí musíš odvětrávat /při nabíjení plynuje/. Je u ní většinou již ta větrací hadička připojená, tu musíš vyvést někam pod motorku. Protože ty kyselinový páry dokážou nadělat neskutečnou paseku. Pak při zimování bezpodmínečně baterka musí ven. Jinak na jaře budeš mít baterku za prvý vybitou a na vyhození a za druhý, co je železnýho, bude rezavý jako svině. Pokud jí budeš nabíjet přes zimu doma, což se dělá a musí dělat, bacha na zátky. Napereš li do ní hodně proudu, nějakou silnou nabíječkou, o který nevíš co z ní jde /například nějaký samodomo výrobek na dobíjení baterek z traktoru/ můžou špunty vystřelit a kyselina vystříknout. Jasný že ti žena, pokud to nabíjíš doma, nepoděkuje. A pokud toho zrovna koukáš, jak se to vaří, tak smůla. Slepej na motorce jezdit /jako řidič tedy/ nemůže. Vylejt si kyselinu na hadry je taky blbej vtip. Naštestí stačí koupit nový, když je to zrovna šik kožená kombinéza od Luise, tak to zamrzí. Pokud máš motku stavěnou na gelovou baterku, neřeš to. Pakli vodešla, kup novou, nestojí, mimo americký speciály s kruhovejma elektrodama moc peněz. Například 12/7Ah vyjde tak na 450,- až 500,- záleží kde to koupíš. Hlavně značkovou a v kamenným obchodě, či důvěryhodným E-shopu.
Gelovou baterku musíš přes zimu nabíjet také, ale pozor vždy jen 1/10 kapacity, tedy zmíněnou 12V/7Ah nabíjet naximálně 700mA, jinak dost blbej malér. Na víčku jsou takový prolisy, a pokud tyto vystřelí, je to známka, že jdeš pro novou. Doporučuji nějakou chytrou nabíječku, například Optimate /asi za 1900,- peněz/. Ta pozná sama co je to za bareku, do který to pere a ty proudy automaticky nastaví, po nabiti přepne na udržovací režim. Pokud je baterka již nějaká špatná tak ti to rozsvícením patřičnýho světýlka řekne taky. Já vím jsou to peníze, ale pořád lepší, než aby ti to někde pokud možno v noci a v horoucích prdelích chcíplo a už si to nenatočil...
<strong>Poznámka:</strong> Pokud máš v manuálu předepsanou k motce gelovku, tak je i reguláror nabíjení nastavenej z výroby tak, aby to do baterky nepral víc, než baterka vydrží. Platí tedy: Mokrá za gelovku s jistými opatřeními a opatrností ano, včetně línějšího nabíjení, gelovka za mokrou nikdy, alternátor /přesnějí regulátor nastavený na kyselinovou baterku/ to může do ní hasit až 3A proudu a více /mokrá to vydrží/ gelovka nikoliv...
Hlavně nezapomeň při kupování nový baterky, ať mokrý, či gelový, aby byla rozměrově a kapacitou stejná a takový typ a druh, co předepisuje manuál k motorce. To je nedůležitější.
Pokud by si přesto trval na mokrý /je levnější než gelová/, musíš se o ní starat, dolejvat destilku, pokud je hladina v byť v jednom článku pod ryskou. Naleješ-li tam vobyčejnou vodu, což udělá nikoli motorkář, ale prase, je dost problém. Baterka je do pár dní down a opět do krámu pro novou. Pokud nedoleješ, elektrody začnou sulfátovat a výsledek je úplně stejnej. Vím o co jde, mám ve svým čopříku mokrou. Kontroluju, nalejvám, dobíjím /jen v zimě/ alternátor mám silnej, namlátí ji v sezóně v pohodě, pokud nebudu startovat 20x do hodiny, pochopitelně...
Ještě perlička: nedobitá mokrá baterka v zimě již pod mínus 5 stupňů zamrzne. Což se rovná jejímu zničení. Nabitá vydrží víc, asi do mínus 40. Docela zábava...

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 06:28 | Nahoru | #5
Johann>parááda :) *yes* *yes* *yes* *yes*

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 07:13 | Nahoru | #6
Johann>diky za vycerpavajici odpoved,ja to chtel jen tak provizorne,pres zimu jsem motorku skladal tak nez mi prijde objednava gelovka tak tam supnout na vyzkouseni obycejnou,ta mi navic zabira pulku ulozne
ho prostoru protoze se nevejde na puvodni misto jak gel,coz je neprakticke,diky.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 08:03 | Nahoru | #7
Kovi_VTR>Ted si ji objednával kámoš v Miramoto ji mají za 1071kč a když tam zavoláš dnes máš ji v pondělí doma a si v klidu :thmubup:

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 08:05 | Nahoru | #8
vono gelovky stojí od 600-2500 záleží na typu motorky,na VTR jsem kupoval za 1300 něco...jinak ji asi vezmu z Elitu,vychází na 1100 a druhej den je doma :)

1 reakcí na tento příspěvek Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 09:28 | Nahoru | #9
Johann>a co kdyz tam dal obycejnou bezudrzbovou.... ;)

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 16:53 | Nahoru | #10
Fictionp>
Viděl bych to tak, že typ baterky řeší většinou manuál. Zpravidla je určen pouze druh, rozměry a kapacita baterie. Mohu se mýlit, ale většinou to probíhá tak, že se od baterky v motorce požaduje nějaká a ještě krátkodobá práce <strong>pouze při startování</strong>. Jamile motor naskočí a jede, tak si motorka svojí energetickou bilanci /ohledně elektriky/ už řeší sama, a navíc vybyde něco do zásoby a tím se baterka nabíjí. Baterka by měla být hlavně konstruovaná tak, aby dobře snášela ten štos při startování. Nenechte se zmejlit hodnotou pojistky v motorce. Ta chrání instalaci stroje a elektroniku, pokud ji motorka má, jako že nyní téměř vždy. K relé na startování vede většinou nejištěný kabel /pojistka sama při takových proudech působí jako citelný odpor a vznikají zbytečné ztráty/. Startovací proud, hlavně v první vteřině rozběhu startéru může být hodně přes 100A to i z malé baterie!! Pak to při převalení motoru o něco spadne. To musí baterka přežít v pohodě. Jsou většinou na bázi olova a kyseliny. Gelové a bezúdržbovky se liší jen tím, že plynování řeší uzavřený cyklus, je tam do toho gelu přidán na to takový bazmeg. Nejsem chemik, nevím jak to probíhá, pouze to, že jeden plyn je nahrazován druhým a pohlcován tou látkou. Právě proto se nesmí do gelovek rvát velký nabíjecí proudy.
Jak jsem říkal, držet se tedy manuálu. Pokud ten není, tak dát tam takovou baterii, aby se hlavně vešla do kastlíku, měla odpovídající napětí instalaci motky a slušnou kapacitu, spolehlivě nastartovala, byla tvrdá, tedy držela napětí při startování ninimálně 10V, /po dobu běhu startéru/ a pak, abyse startér nenalepoval. Pokud nemáme jistotu, jaký druh v motorce byl, a nikdo to, ani na netu neví, změříme nabíjecí proud. To většinou pomůže. Pokud je malý - gelovka, pokud velký, kyselina.

Trocha theorie:
Akumulátory /olověné, gelové a bezůdržbové/ se dělí totiž na dvě hlavní kategorie: Tzv. <strong>startovací</strong>, poskytující krátkodobě vražedně silné proudy o hodnotě tak 10-ti, speciály /kurevsky drahý/ někdy i 20 až 30-ti násobek kapacity. Pak se nabíjejí, jejich úkol je ten náraz v pohodě strávit, přežít a pokud možno po několika vteřinách opakovat /když je třeba/, pokud se nevyčerpá kapacita článků ovšem. Pak odpočinek, leháro a nabíjení...
Pak je tu druhá hlavní skupina na tou jsou akumulátory <strong>staniční</strong>. Vyžadují dodržování nabíjecích režimů, na oplátku dodávají po možná co nejdelší dobu konstantní proud, jež velikost záleží na jejich kapacitě. Odebíraný proud není zpravidla velký. Musí zajitstit stálou dodávku a provoz některých zařízení, či pohonů. Většinou jako nouzový, či záložní zdroj. Jejich samovybíjecí proudy jsou na rozdíl od akumulátorů startovacích vždy menší. Bývají mimo olova a kyseliny též na bázi železa a niklu, s louhovou náplní a pochopitelně i jiné typy, podle zařízení jež napájejí. Motoristé, pokud ovšem na svém vozidle nepřevážejí vojenskou radiostanici, či zařízení pro řízení střel dalekého doletu, s nimi většinou nepřijdou do styku...

3 reakcí na tento příspěvek Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 17:21 | Nahoru | #11
Johann: Liší se nějak v principu nabíječka na gelovky a na olověné aku kromě toho maximálního nabíjecího proudu? Přivezl jsem si z Lidlu nabíječku, která má na krabičce i gelovky, ale v návodu je napsáno "výhradně olověné aku". Má psaný nabíjecí proud max. 600mA, takže pro 12V/7Ah by to mělo být v poho, ne???

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 18:14 | Nahoru | #12
lamac>gelovka JE OLOVĚNÝ AKUMULÁTOR ;)

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 18:44 | Nahoru | #13
lamac>Tím proudem nemůžeš ublížit skoro žádný baterce pokud není do foťáku :lol:
Není důležitá přesná kapacita jako startovací proud. Na SV650 je malá baterka, ale má 175 A startovací proud protože je to dvouválec. *yes*
Jinak popis od JOHANN je super :thmubup:

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 18:46 | Nahoru | #14
lamac:
Nechci si hrát na chytrýho, ale kamarádovi motorkáři je třeba poradit. Tedy zopáknu zase jednu chronicky známou poučku: Můžeme v Lídlu nakoupit levně, ale ono se to časem prodraží. Nabíječka může sice fungovat dobře, ale jde o to, jak dlouho ty tolerance udrží. Pokud tam píší maximální proud 600mA, je to sice výhoda, nabíječka totiž zřejmě víc nedá. Každopádně bych doporučil změřit, co dává ve skutečnosti do tvrdý zátěže. Prázdná baterka se totiž chová skoro stejně. Potom tu jde o to, že asi to bude dávat furt, nebude tam asi regulace a můžeš snadno gelovku přebít, nic se sice nestane, ale pokud je to často, baterka odejde o hodně dřív, než co by měla vydržet. Chce to u gelovky měřit, co má chvíli /15 - 30 minut/ po odpojení nabíječky. Pokud má přes 13V, měla by být nabitá. Nebo ještě jedna věc, co se mi osvědčilo velmi. Je to taková Jendova prasárna, ale...
Postavil jsem si jednoduchý ss zdroj bez vyhlazení, jen s usměrňovačem, dával 15-16V a 1,5A. Když jsem nabíjel gelovku /léta ji používám nikoli do motorky, ale k radiostanici/, tak jsem do série, lhostejno zda do kladného nebo záporného vodiče dal žárovku 12V/5W. A nyní pozor, přijde to hlavní: Každá obyčejná žárovka s wolframovým vláknem /skoro všechny/ se chová jako dokonalý varistor, tedy proudově závislý odpor. Zapojil jsem baterku do nabíječky, žárovka byla studená, a měla jen minimální odpor. Rozsvítila se, baterka brala dost. V tom její odpor po vyžhavení vlákna stoupne a upraví proud tak na 600 mA. Zárovka sama snese tak 800-900 mA, pak se při těch 15V přepálí, to kdyby něco. Jak se baterka nabíjí, bere míň proudu a žárovka pohasíná, ale její odpor klesá. Normální je tedy stav, kdy žárovka po zapnutí svítí jasně a pak pomalu ztrácí. Pro jistotu jsem tam dal ještě malý budík, vyštarchanej ze šuflíku, bočníkem jsem jej upravil na rozsah do 1A. Takže vidím co tam do baterky teče. Nabíjím tak den, až žárovka zhasne budík říká, že je tam pod 200 mA. Pak je nabito. Jedná nevýhoda tohodle bizarního aparátu je ta, že pokud to náhodou přepóluješ, žárovka okamžitě prdne /zráta žárovky/ ale na druhou stranu zachrání baterku před úrazem, vlastně spíše nechráněnou nabíječku, gelovka o 7Ah by z ní udělala při přepólování asi kůlničku na dříví...
Pokud na toto soustrojí připojíš nabitou baterku, žárovka se také rozsvítí, ale začne po jedné minutě, i dřívě viditelně pohasínat a budík ukazuje rezantní pokles proudu. To je taky normální. Udělá li toto ale nenabitá gelovka, <strong>je to známka toho, že ztratila kapacitu a svý mladý léta má již za sebou.</strong> V tom případě je to na novou baterku.

Jinak nabíječku z Lídlu, pokud tvrdí že je na gelovky, použít lze. Ale hlídej to, nic tím nezkazíš, ba naopak. Pokud jsou v Líddlu seriózní, což je někdy sporný, je možno po případném neúspěchu a problémech jako v každým kamenným obchodě tam dojít a nabíječku jim s patřičným kraválem omlátit o hlavu. Ale pokud tomu budeš věnovat chvíli času a občas to poměříš, mělo by to jít bez problémů... Je jasný, že s inteligentní řízenou nabíječkou tyto kratochvíle nebudou. Prostě to zapojíš a fertig. Nabíječka sama řekne, kdy je již hotovo. Ale to je zase o penězích, co naděláme...

Pokud se týká mojí "kyseliny" do čoppříka, je to takovek malej drobeček 12V/4Ah. Loni jsem koupil u nás v krámě malou nabíječku /podívám se doma a napíšu typ/ asi za 480,- peněz. Má tři světýlka, kterými hlásí čtyři stavy: Zapnuto, nabíjení, přepólování a zkrat. Baterku jem měl na poličce doma, k velké radosti své paní. Každou neděli, tedy během zimování jsem jí v neděli zapojil tak na odpoledne. Vyslechl jsem mezitím pavidelnou přednášku na téma "pořádek a tahání krámů do bytu" a posléze ještě bonus "tancování okolo mý zasraný motorky". Čas mezitím příjemně uběhl, žena rezignovala a uvařila kávu. Jak začala plynovat /tedy ta baterie/, vypnul sem to. Po celý tři a půl měsíce. Tuhle neděli sem baterku dal do motky, proved odzimovací rituál, včetně zaklínadel, tance afrických šamanů a ovázání červené niti okolo kotníku pravé nohy. Pak zmáčknul startér. Na druhej pokus šla...

Jinak nabíječka na normální mokrý baterky se liší tím, že dává silnější proud, podle nabíjený baterky až 10A a více /náklaďák, bagr, traktor/ na menší baterky do plechovek nebo do motky tak 1 - 3A. Výhoda "kyseliny" je ta, že když vidíš, že žačíná hodně plynovat a elektrolyt se jako vaří, tak si baterka naléhavě říká o to, abys jí už nedával takovou čočku. Také je to známka toho, že se nabíjení chýlí ke konci. Zručnější motorkáři a fajnšmekři ještě u "kyselin" měří hustotu elektrolytu /hustoměr se koupí v každým krámě s autodílama/. Toto měření má absolutní pádnost. Pokud je hustota předepsaná výrobcem baterky na horní hranici, je VŽDY nabito, i kdyby prezident Putin trvrdil, že ne...
Gelový nabíječky jsou decentní aparátky, ty skutečně dobrý, pak řízený procesorem. Potože do gelovky není vidět /jedině když bouchne/ tak nabíječka musí poznat, podle proudu, co se v baterce děje. Důležitý je i to, že jak gelovku tak kyselinu <strong>nesmíš vyždímat pod 1,1 V na článek!</strong> Pokud to uděláš, pošleš baterku tutově do kopru...

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 18:52 | Nahoru | #15
Dingo>
Naprostý souhlas, je to jen lepší olověný akumulátor. Pouze se liší tím že to plynování probíhá pod uzavřeným cyklem /možno ji používat v uzavřeném prostředí bez rizika výbuchu vyloučený směsi kyslíku a vodíku u velkejch baterek/ ale ten proces je pomalej a má velikou setrvačnost. Při masivním nabíjení velkými proudy to gelovka nestíhá a většinou to je její konec...

Negelová baterka na místo gelové

15.3.2007 v 19:05 | Nahoru | #16
Johan: Díky za vyčerpávající odpověď *yes* I ta nabíječka z Lídlu by měla mít nějakou automatiku, aspoň o tom píší v návodu.

1 reakcí na tento příspěvek Negelová baterka na místo gelové

26.10.2007 v 00:12 | Nahoru | #17
Johann-zdravím všechny. Potřebuji pomoct.viděl jsem ty články a počítám že jsi ten správný člověk.před pul rokem jsem koupil baterku po dvou měsících jsem ji musel nabíjet. potom po měsíci, potom po třech týdnech a tak to šlo dál až do ted. pouhý tři dny. jsem z toho na prášky. po ruzných testech s volt metrem jsem nenašel nic špatného s alternátorem a ani s kabeláží. Alternátor dobíjí až do 14.02V během chvíle, po zapnutí světel jde baterka na 13,67V a tam se drží. Po vypnutí kličku jsem proměřil odběr ampér, jestli mi to něco nežere během noci a ani se to nehlo /měřák na 20m/ no jsem z toho hotovej.Dnes mě to nechalo před prací na parkovišti /opět nasranej / a tak jsem ji vytáhl a změřil a měla 12,71V. Autobusem fakt jezdit nechci. Asi bude v prdeli baterka.
A ted konečně ta otázka.
Dělí se nějak baterky na moto? myslím jako na scooter nebo na silnici? Jediný vysvětlení co mám, že mi prodali baterku na nějakýho malého hajzla a ta prostě moc nevydrží / moje moto SV 650 /.
Jo a jestli to je debilní otázka tak se hlavně nechytejte za hlavu, jsem začátečník na moto. Pouze 6 měsíců, 9000km , jo a vím kde se leje benzín. Tod vše.
Díky za odpověd. :shy: ;)

(reakce na) Negelová baterka na místo gelové

26.10.2007 v 08:16 | Nahoru | #18
Duku> No ja nevim co tady resis :rolleyes: Vybity oloveny 12V akumulator ma napeti 12,0-12,1V...pod 12V uz sulfatuji desky. Pokud ma tvuj akumulator 12,7V tak je nabity asi na 80%. Plne nabita baterka se udava nekde v rozmezi 12,8-12,9V. Priste je lepsi si zjistit nejake informace, nez zacit hned propadat verejne depresi. Clovek pak vypada jako blbec...Nak

PS. abych to doplnil, tvuj problem s masinou nema na svedomi akumulator :) problem bude nekde jinde. I kdyz by to asi jeste chtelo zatezovy test akumulatoru...

Negelová baterka na místo gelové

26.10.2007 v 20:00 | Nahoru | #19
Měl sem několik akumulátorů 12V (auto i moto) aku nabitý a nikdy sem se nedoměřil na víc jak 12,6V (den po nabití) na aku. Všechny plně funkční a některé i nové :lol:
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.


TOPlist