Díky za kvalitní odpovědi.
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
assassin píše: yper: cece vim ze si chemik, ale trosku se mi nezda - ses si jistej ze baterka s nizsi kapacitou(opotrbena) ma i mensi napeti? ja mel za to ze i clanek uz treba jen s polovinou puvodni kapacity ma plne nabitej stejny napeti jako ten novej (nebo spis temer stejne) ze to vychazi z chemicko-fyzikalni podstaty toho clanku, ne z toho jak ma velkou kapacitu....
priklad: ted tu mam jednu mrtvou tu LiFePo4 baterku, par clanku jeste vykazovalo nakej zivot tak sem je prohnal cyklem vybit-nabit .. maji ted stejne napeti jako novej clanek, ale nabijecka do nich nacpala jen cca 300-500mAh, puvodni kapacita 2200mAh....
samo life neni olovo.. ale principielne el clanek jako el clanek ne?
To co jsi napsal v 1. odstavci, tak takhle by to fungovat mělo - to je ideální stav, protože i baterie s nižší kapacitou (Ah) mají menší styčnou plochu desek a také dosáhnou max. napětí, ale bohužel to tak úplně nefunguje.
A já jsem se snažil na to upozornit: že opotřebovaná baterie - zasulfátovaná stářím a nebo špatným zacházením, nedosáhne své maximální kapacity a potažmo i maximálního napětí při plně dobitých článcích.
U klasických elektrolytických to tak je. A proč to tak je, je na odbornou diskusi a mnohem, mnohem delší povídání a hlavně také proto, že zasulfátování nejen omezuje styčnou plochu, ale tvoří i zkraty.
ACCU je totiž složené z několika článků v sérii tak, aby bylo dosaženo onoho kýženého základního napětí 12V. Bohužel ovšem při stárnutí baterie a nebo špatném zacházení s ní, nestárnou všechny články stejně - viz kontrola elektrolytu - některé sekce je třeba dolít destilkou a jiné nikoliv. Ty které je třeba dolít, tak ty vykazují právě poškození, protože nejsou schopny pojmout náboj a dochází u nich už k elektrolýze a odpařování. Tyto poškozené články pak nedovolí, aby ostatní, zdravé články, byly nabity na maximum a tudíž dosaženo max. napětí. U takovéhle baterie totiž stoupá její vnitřní odpor, který je protikladem průtoku proudu při nabíjení. Ale jak píšu, princip je na mnohem delší psaní-povídání.
Pokud je nová, tak ji narveš až k hodnotě napětí na nějakých 14,5 - 15 V a teprve pak začne plynovat.
Pokud však ztratí kapacitu a tím vlastně nejde nabít na maximum, tak spolu s tím ztratíš i její maximální napětí (nakonec to znáš z praxe - kapacita je dána kvalitou elektrolytu a celkovým povrchem-plochou olověných desek) a elektrolyt začne plynovat - rozkládat se elektrolýzou už při nižších napětích.
Pamatuji se na dobu, kdy se někdy vyplatilo baterii vylít a pak ji proláchnout 30% peroxidem vodíku a dát ji nový elektrolyt. Ale byl to poměrně náročný úkon, protože se tím kolikrát baterie jen víc zmršila, protože kaly ze dna ucpaly prolisy v deskách, čímž snížily celkovou styčnou plochu a bylo vymalováno. Někdy to však i pomohlo.
Já si teď objednám novou baterii, v suchém stavu, ale nedám do ní technickou H2SO4, protože ta má nečistoty, které se rovněž mohou podílet na jejím stárnutí. Ale to jsem já, protože jsem chemik. Možná to bude k ničemu.
No a co se týče "suchých" článků, tak tam je to asi o něčem jiném. Princip těchto článků já přesně neznám a ani jsem se o něj nějak nezajímal - jsem modelář jako Ty a tohle dělám zrovna tak - proženu je opakovaným cyklem vybít-nabít. Ale každý takový článek je sám jeden kus - není složen z několika a tak se s ním dají dělat psí kusy - vybít/nabít/vybít/nabít, čímž se jakoby "oklepe".
Už to tu někdo psal, super nabíječky jsou takové, které nabíjejí v pulzech a ještě jsou natolik "inteligentní", že nabije a vzápětí 1/3 a nebo 2/3 toho co nabila (jedním pulzem) vybije dalším pulzem s obrácenou polaritou a nebo přes zátěžák - záleží na její konstrukci.
Ale kdyby jsi si dal tu práci a dal každý takový kus na zátěžák a sledoval pokles napětí, tak zjistíš, že úbytek napětí při zatížení bude okamžitý a dost velký oproti té s větší kapacitou, což je pochopitelné - nakonec víš, že napětí jde ruku v ruce s kapacitou. Ona se tváří že to maximální napětí dosáhla, ale dlouho jej neudrží - ztratí jej téměř okamžitě.
Ten můj příklad se vztahoval hlavně k olověným ACCU a vychází kromě jiného i z praxe.
Ty asi hodně lítáš s elektrolety co? Myslím si to podle toho, že používáš LiFePolymery, které jsou hlavně na stříďáky. Já jsem klasik - Véčka, svaháče, motoráky.
Jo a abych Tě dostal a navnadil, tak jsem já se svým kolegou (74 let) byl druhý v republice, který po Stejskalovi vyrobil funkční turbínu - a kdyby jen jednu - 4 ks.
Asi do toho modelářského vlákna taky přihodím pár fotek.
Edit - doplnění.
Naposledy editováno 24.02.2012 08:34:52
jo co se tyka modelariny tak uz jedem temer vyhradne na stridakach a lipol a life baterkach. ja mam letadla kolem sebe od malicka, otec je zapalenej modelar od mladi, takze me letadla uz moc nebavi.. ja spis heli a auta...
u nas je taky prukopnik co stavel turbiny samodomo, otec mu s tim pomahal.. ale vubec nevim jestli az takovej prukopnik ze by to bylo v republikovem meritku.. to uz jsme od vas asi moc daleko abyste se znali.. nejakej ing Broz...
xv1900 píše: assassin> ja mam jednu levnou nabijecku za 2700 kc v tabulce ktera je v priloze je doporuceno dobijeni gelovky 0.3amper z duvodu delsi zivotnosti
Jenomže nabíječky na gelové baterky mají čip a dobíjení/nabíjení si průběžně redukuje a nabíjí v jistých ´´impulzech´´. Z počátku razantnějí a potom jen s minimem proudu. Starší nabíječky na ´´normální´´ baterky nabíjejí stále stejně, člověk jen může redukovat kolik prosudo do ni pustí.
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
2 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
KLASEKml píše: Libi se mi jak se diskutuje,ze gelovky se maji nabijet co nejmensim proudem a ze na to jsou specielni nabijecky a ze kdyz to budes nabijet jinou,tak tu baterku znicis. A pritom by stacilo si zmerit,kolika amperama dobiji samotna motorka. Po zmereni dobijeciho proudu by uz takovou blbost nikdy nenapsal,nebo si snad nekdo mysli,ze motorka pozna,ze si do ni dal gelovku a prizpusobi dobijeni???? Nehlede na to,ze nikdo nema v motorce gelovku.
někdo třeba jo, ale pochybuju že místní chytráček
xv1900 píše: assassin> ja mam jednu levnou nabijecku za 2700 kc v tabulce ktera je v priloze je doporuceno dobijeni gelovky 0.3amper z duvodu delsi zivotnosti
nechci ti do toho moc kecat ale zkousel jsi nekdy merit jaky proud pere nabijeni v motorce do baterky? tam to pere klidne i 5A a baterka funguje dale.
Zbytecne bludy zde uvadis
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) nabíjení baterky
Mirek12: já jsem gel na motorce zatím nikde neviděl
KLASEKml: ...Nehlede na to,ze nikdo nema v motorce gelovku.
"Pravé" gelovky se dávají do některých BMW
BMW OEM Maintenance Free Gel Cell
xv1900 píše: pokud mas gelovku nemuzes ji nabijet normalni nabijeckou normalni dava amper kolik si baterka rekne nabijecka na gelovky dava stale max 0.3 amper
sory ale placas voloviny, alespon dle meho nazoru a znalosti
k tematu: pokud beru v potaz ze mas nabijecku a ne nejaky zdroj tak odpojovat nemusis. napr u auta bys musel pokazde stelovat kod do radia,nastavovat hodiny atd...
Co je trochu jinak než sem tu četl je to plynování, bez dosažení úrovně kdy už k plynování dojde by se bezúdržbovka nikdy nenabila ani na 50%. Prostě plynovat se musí a basta. AGM neplynuje jako klasika z důvodu myslím větší záporné desky která se podílí na zpětné přeměně H a O.. jelikož se kladná nabije rychleji a pak reaguje kyslik s olovem a voda se nerozloží... jinak by to nešlo.
Jde jen o to aby toho napětí nebylo moc, jo napětí totiž souvisí s proudem. A proud může být klidně 10A když je aku vybitá ale pokud už aku dosáhne 14,6V tak i 50mA ji zabije.
(to k těm 0,3A ale taky k tomu klasickému dobíjení a hlídání měřáčkem, takhle jsem dobíjel... aku měla 13,5V a lezlo do ní 100mA, za půl hoďky jsem došel a aku vypadala jako kopačák, takže že bez elektroniky to nejde, už vím)
Napětí aku: napětí zavisí na hustotě ellytu. Jelikož mají hermouši několikanásobně méně ellytu, aby se pokrystalizovaly všechny plochy a využila plná kapacita, musí být ellyt hustší a proto mají baterky v motorce v klidu i 13,1V kdežto v autě jsme rádi za 12,6V.
Add desulfatace, Miro xj prosím která nabíječka používá tento usa patent? Sám tak dobíjím ale myslím že taková nabíječka není.. třeba i lidl (stejný střeva jako OPTIMATE však to jede ze stejné linky) umí pulsovat ale tohle je houby účinost, rozhodně bych to nenazval desulfatací, nějak významěnji než je obyčejné dobití. Hlavní rozdíl vidím že správně by se mělo dobíjet třeba týden a největší účinnost je právě až při dokončování kdy teprve nastupují na řadu ty nejodolnější zbitky síranu.. kdyžto třeba ta opti hned už při 12,5 úřepíná na klasiku.. navíc to pulzuje ve frekvenci snad 0,5Hz.. což je na nic.
ed.. a když se tu potkali místní odborníci, nevíte někdo proč se bezúdržbovka zničí při otevření? Mockrát už jsem to aplikoval a je to pravda,
všude se to akorát říká a kdosi mi někdy řekl že je tam nějaká už vytvořená atmosféra, no chtělo by to více podrobněji vysvětlit... já myslím že ji vadí kyslík ale fakt by mě to zajímalo...
Naposledy editováno 25.02.2012 21:38:51
ja sem teda s olovama uz skoncil, ale zajimalo by me to :)
1 reakcí na tento příspěvek nabíjení baterky
http://home.comcast....ulfator/lowpower.htm
http://home.comcast...esulfator/desulf.htm
¨Kdysi jsem tohle téma dost diskutoval s pár lidma a shodli se že prostě jakákoliv přítomnost té záporné složky je přínos. Na prvních obrázcích jsou nějaké pokusy a pak vysokoodběrové a vysokofrekvenční desulfátory, ale jak říkám nějak mě to bylo zavrženo a nedoporučeno...
Další věc je že dnes se slovo "pulzní" stalo součástí image stejně jako "gelovka"
Mě se osvědčilo takhle : z trafa, přes diodu, jednocestně usměrněné na baterku...
Záporný novou větví přes další diodu a přes žárovičku v sérii 24V/5-10W (12+12=24)
Je to lepší než přímo zátěž na batece protože se transformátor zatěžuje symetricky, teda ne symetricky ale ne pouze stejnosměrně... Netopí tolik...Navíc si můžeš nastavit nabíjecí i vybíjecí proudy
a že si to ty tady to máš nakreslený
Naposledy editováno 29.02.2012 23:02:13
http://www.roadbook.cz/servis/baterie-a-jejich-udrzba/
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
jakou kopit motorku [1, 2] Suzuki GS 500E, Honda CB 900F Hornet, Honda CB 600F ... | Peters_ | 35 | 28.4.2024 v 11:57 mariano |
Po vycisteni ucpane hltrysky v karb... Honda CBF 600S | bandit.kenny | 6 | 8.4.2024 v 22:22 bandit.kenny |
Honda CBF 600 nesvítí přední světla... Honda CBF 600S | Eržebet | 8 | 8.4.2024 v 00:30 alik4321 |
Blinkry Hornet-relé Honda CBF 600N, Honda CBF 600S | salahadin | 8 | 15.3.2024 v 22:09 salahadin |
Spojková sada cbf600s 2005 ( PC38) Honda CBF 600S | Mišáneeek | 8 | 12.8.2023 v 09:03 Strider |